IPPB2/415-535/07-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-535/07-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest pracownikiem firmy, która zajmuje się realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR (działanie 2.1,2.3 i 2.4) na podstawie umów zawartych z Wojewódzkimi Urzędami Pracy w L, K i R) oraz w ramach SPO RZL (działanie 1.6 na podstawie umowy zawartej z MPIPS). Realizowane projekty dotyczą szkoleń dla różnych grup docelowych. Projekty w 75% są współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej i w 25% ze środków Budżetu Państwa w przypadku ZPORR i w 80% ze środków Unii Europejskiej i 20% w przypadku SPO RZL.

Wnioskodawca jest zatrudniony od dnia 2 kwietnia 2007 r. na podstawie umowy o pracę w ramach ZPORR (działanie 2.4) z bezpośrednim wskazaniem w umowie na rzecz jakiego projektu będzie wykonywać swoją pracę i w jakim okresie, co oznacza, że po zakończeniu realizacji projektu umowa Wnioskodawcy wygasa, gdyż firma zawarła umowę o pracę wyłącznie w celu zrealizowania konkretnego projektu. Umowa o dofinansowanie projektu, jaką zawarła Firma Wnioskodawcy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach ZPORR jest finansowana w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który jest funduszem niosącym bezzwrotną pomoc oraz w 25% z Budżetu Państwa. Firma, która zatrudnia Wnioskodawcę otrzymuje środki finansowe na pokrycie kosztów realizacji projektu (w tym również na wynagrodzenie Wnioskodawcy) za pośrednictwem upoważnionego podmiotu, gdyż takim podmiotem jest Wojewódzki Urząd Pracy jako instytucja wdrażająca. Każda przekazywana transza dotacji wpływa w dwóch kwotach, 75% całości wnioskowanej transzy jako pochodzące ze środków europejskich oraz druga - 25% z budżetu państwa. Sposób przekazania środków unijnych jest kwestią techniczną i nie zmienia faktycznego pochodzenia tych pieniędzy, których źródło pozostaje niezmienne - pochodzą z Unii Europejskiej. Ponadto jedną z zasad polityki strukturalnej jest zasada dodatkowości co oznacza, środki z Funduszy Strukturalnych mają uzupełniać Fundusze Krajowe i nie mogą ich zastępować, czyli nie może mieć miejsca sytuacja, że cała kwota będzie pokryta ze środków wspólnotowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wynagrodzenie za pracę jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej ze środków unijnych.

Zdaniem wnioskodawcy

Część wynagrodzenia finansowana jest ze środków wspólnotowych, które zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu przez Firmę z Wojewódzkim Urzędem Pracy jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku od osób fizycznych, gdyż jest finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, którego pomoc ma charakter bezzwrotny. Środki te przekazywane są za pośrednictwem upoważnionego podmiotu. Umowa o dofinansowanie została podpisana z Wojewódzkim Urzędem Pracy, który zobowiązał się do sfinansowania projektu i jest według Wnioskodawcy podmiotem upoważnionym do przekazywania tych środków.

Techniczny sposób przekazania środków nie zmienia ich pochodzenia a umowa o dofinansowanie wyraźnie stwierdza jakiego rodzaju środkami będzie finansowany projekt. Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, że ta część wynagrodzenia, która jest pokryta środkami, których źródłem są fundusze unijne korzysta ze zwolnienia z podatku od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy

oraz

b)

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę wyłącznie w celu realizowania konkretnego projektu. Umowa o dofinansowanie projektu jaką zawarła firma Wnioskodawcy z Wojewódzkim Urzędem Pracy jest finansowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 -2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego został przyjęty do realizacji na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 200, poz. 2051)., obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r. ZPORR jest jednym z programów operacyjnych, które służą realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004 - 2006.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) regionalne programy operacyjne są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Określenie "publiczne środki wspólnotowe", w myśl art. 2 pkt 11 ww. ustawy, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach. Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków. Beneficjent składa do Instytucji Wdrażającej wniosek o płatność, za pomocą którego rozlicza się z otrzymanych dotychczas transz dotacji lub premii oraz wnioskuje o kolejną transzę dotacji lub premii zgodnie z harmonogramem płatności. Instytucja Wdrażająca (Samorząd Województwa /Urząd Marszałkowski lub inna instytucja, której powierzono realizację działania, w trybie określonym w ww. ustawie o Narodowym Planie Rozwoju), sporządza wniosek o płatność dla całego działania, bazując na szczegółowo zweryfikowanych i rozliczonych wnioskach o płatność otrzymanych od Beneficjentów, a następnie przekazuje go do Instytucji Pośredniczącej (Urząd Wojewódzki). Instytucja Pośrednicząca dokonuje weryfikacji wniosków o płatność zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym. Po dokonaniu weryfikacji wniosków, Instytucja Pośrednicząca sporządza zbiorczy wniosek o płatność i przekazuje go do Instytucji Zarządzającej ZPORR (Minister Gospodarki i Pracy), która przeprowadza weryfikację wszystkich zbiorczych wniosków o płatność przekazanych przez Instytucje Pośredniczące. Po zakończeniu weryfikacji, Instytucja Zarządzająca ZPORR sporządza zbiorczy wniosek o płatność w ramach ZPORR dla całego kraju w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w którym dokonuje poświadczenia wnioskowanej kwoty refundacji. Następnie Instytucja Zarządzająca przekazuje zbiorczy wniosek do Instytucji Płatniczej (Minister Finansów), która wnioskuje o refundację do Komisji Europejskiej.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansujące współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej, a tylko takie pochodzenie środków finansowych warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym. Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przy realizacji programu uzależnione jest więc od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata

Wobec powyższego, wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wyłącznie w celu zrealizowania konkretnego projektu w związku z realizacją ww. projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie ich wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Ponieważ do przychodów uzyskiwanych przez osoby realizujące programy finansowane z funduszy strukturalnych nie ma zastosowania zwolnienie określone w tym przepisie, skutkuje to tym, że dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. A to oznacza, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno - prawnych (umowy zlecenia i o dzieło), stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Reasumując wynagrodzenie za pracę w części finansowanej ze środków unijnych na podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do wskazanych przez wnioskodawcę wyroków WSA stwierdza się, iż orzeczenia Sądu nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl