IPPB2/415-530/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-530/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania przychodu z tytułu realizacji otrzymanych praw w postaci instrumentów finansowych jednostek SAR i RSU oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskania przychodu z tytułu realizacji otrzymanych praw w postaci instrumentów finansowych jednostek SAR i RSU oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

W ramach grupy A. funkcjonuje obecnie program G. (dalej: G., P.), w którym mogą brać udział osoby związane stosunkiem prawnym z co najmniej jedną ze spółek tej grupy (dalej: Uczestnicy).

W ramach G. Uczestnikom mogą być przyznane dwa rodzaje instrumentów finansowych: jednostki Stock Appreciation Rights (dalej: SAR) oraz jednostki Restricted Stock Units (dalej: RSU).

Na podstawie wewnętrznych ustaleń w ramach grupy A., T. S.A. (dalej: Spółka lub A. P.) jest podmiotem, który jest zobowiązany do potencjalnej wypłaty środków z realizacji SAR lub RSU na rzecz Uczestników pozostających ze Spółką w stosunku prawnym (umowa o pracę lub inna adekwatna relacja). Część lub całość powyższych kosztów może podlegać zwrotowi na rzecz A. P. zgodnie z postanowieniami umowy zawartej między spółkami z grupy.

Zasady funkcjonowania P. w odniesieniu do jednostek SAR są następujące:

* Uczestnikami P. mogą być osoby związane w momencie przyznania jednostek określoną relacją prawną z jedną ze spółek z grupy A.;

* Do każdego Uczestnika Planu przyporządkowana jest określona liczba jednostek SAR, z których każda stanowi prawo do uczestnictwa w potencjalnym przyroście wartości akcji spółki A. S. (jedna ze zagranicznych spółek z grupy A.);

* Uczestnictwo w P. nie jest związane z koniecznością poniesienia jakichkolwiek opłat przez Uczestników;

* Wartość jednostek SAR na moment ich realizacji jest bezpośrednio zależna od zmiany wartości akcji spółki A. S.;

* W wyniku realizacji praw wynikających z jednostek SAR, Uczestnik otrzymuje wypłatę gotówkową stanowiącą równowartość różnicy pomiędzy wartością akcji spółki A. S. w momencie realizacji jednostek SAR, a wartością tych akcji w momencie przyznania Uczestnikowi jednostek (ustalonej według określonych zasad);

* Realizacja praw wynikających z jednostek SAR jest możliwa po upływie z góry zdefiniowanego okresu. Określona jest również ostateczna data realizacji danej transzy jednostek SAR (przykładowo realizacja jednostek może być dokonana po upływie 3 lat, jednakże nie później niż w przeciągu 6 lat od ich przyznania).

* Zdefiniowane są także inne ograniczenia związane z realizacją tych jednostek (np. minimalny przyrost wartości akcji spółki A. S. pozwalający na realizację lub maksymalna wartość wypłaty);

* W momencie realizacji praw wynikających z jednostek SAR, Uczestnik Planu musi pozostawać w stosunku prawnym ze spółką z grupy A.;

* Fakt przystąpienia do P. nie daje Uczestnikowi żadnych natychmiastowych korzyści, ani też gwarancji uzyskania ich później, gdyż potencjalna wypłata jest uzależniona od kształtowania się wartości akcji spółki A. S.;

* Uczestnictwo w P. potwierdzone jest certyfikatem uczestnictwa.

W przypadku jednostek RSU, zasady funkcjonowania P. są zbliżone do wskazanych wyżej reguł obowiązujących dla jednostek SAR. Najważniejsze różnice występujące między nimi to:

* W odróżnieniu od jednostek SAR, gdzie realizacja praw z nich wynikających może nastąpić jedynie w postaci wypłaty gotówkowej, realizacja praw wynikających z jednostek RSU może przyjąć również następujące formy:

* w zamian za jedną jednostkę RSU Uczestnik P. może otrzymać jedną akcję spółki A. S., lub

* inne instrumenty finansowe o wartości równej kwocie stanowiącej równowartość średniej arytmetycznej cen akcji spółki A. S. w systemie X. z dziewięciu dni roboczych poprzedzających dzień realizacji.

Decyzję o wyborze formy realizacji jednostek RSU podejmuje grupa A.

* W odniesieniu do RSU zdefiniowany jest jedynie okres, po upływie którego następuje realizacja praw wynikających z tych jednostek, dokonywana w tym przypadku automatycznie przez grupę A.

Ponadto, przyznane jednostki uczestnictwa SAR i RSU nie dają Uczestnikom prawa do partycypacji w zysku A. S. (otrzymania dywidendy) oraz prawa głosu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy ewentualne przysporzenie majątkowe, uzyskane przez Uczestników P. z tytułu realizacji uprawnień wynikających z udziału w P., powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu w momencie faktycznej realizacji praw wynikających z przyporządkowanych im jednostek SAR lub RSU, i czy w związku z tym na Spółce będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 176 z późn. zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy p.d.o.f., jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, szczegółowo uregulowane w art. 17 ustawy p.d.o.f. W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy p.d.o.f., za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Pochodne instrumenty finansowe zostały natomiast zdefiniowane w ustawie p.d.o.f. w art. 5a pkt 13. Zgodnie z jego treścią pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm., dalej: ustawa OIF).

Stosownie do tego przepisu pochodnymi instrumentami finansowymi są (niebędące papierami wartościowymi):

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d.

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e.

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f.

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Z kolei, zgodnie z § 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674 z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie),

a.

instrument pochodny - instrument finansowy, to taki, którego: wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

W sposób bezsprzeczny z treści art. 3 pkt 1 ustawy OIF wynika natomiast, że wyemitowane na podstawie przepisów prawa obcego akcje są papierami wartościowymi w rozumieniu ustawy OIF.

Zdaniem Spółki mając na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny, należy stwierdzić, iż jednostki SAR i RSU stanowią instrumenty finansowe, w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 13 ustawy p.d.o.f. Tym samym, potencjalne przychody wynikające z realizacji praw do jednostek SAR i RSU (niezależnie od formy realizacji w przypadku RSU) spełniają przesłanki art. 17 ustawy p.d.o.f. i w konsekwencji stanowią przychód z kapitałów pieniężnych.

Powyższe znajduje potwierdzenie z uwagi na fakt, że:

* wartość jednostek SAR i RSU (rozumiana jako potencjalna wypłata z realizacji wynikających z nich praw) jest kalkulowana w oparciu o cenę akcji spółki A. S. - jest więc zależna od instrumentu bazowego jakim są akcje A. S.,

* jednostki SAR i RSU są przyznawane Uczestnikowi P. nieodpłatnie a ich wartość zależy bezpośrednio od zmiany warunków rynkowych, oraz

* realizacja praw wynikających z jednostek SAR i RSU (rozliczenie) następuje w przyszłości.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż podstawą i powodem potencjalnej wypłaty z realizacji praw wynikających z jednostek SAR i RSU jest uczestnictwo w P. oraz wzrost cen akcji A. S., zdaniem Spółki nie ma możliwości zaliczenia przychodów z tego tytułu do innych (niż kapitały pieniężne) źródeł przychodów, w tym do takich, które bezpośrednio wynikają z ewentualnej relacji Uczestnika P. z A. P. W konsekwencji, jako przychody z kapitałów pieniężnych, zostaną one rozliczone indywidualnie przez uczestników P. (w zeznaniach PIT-38). A zatem na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy p.d.o.f. W szczególności Spółka podkreśla, iż uzyskanie przez Uczestników przysporzenia majątkowego z tytułu uczestnictwa w Planie nie jest zależne od tego czy pozostają oni w stosunku prawnym konkretnie z A. P., mimo iż w przypadku Uczestników pozostających w prawnej relacji ze Spółką to ona dokonuje ewentualnej wypłaty środków.

Pogląd zmierzający w tym samym kierunku (w podobnym stanie faktycznym, w odniesieniu do jednostek SAR) potwierdził na przykład Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w swoim wyroku z 19 marca 2004 r. (sygnatura III SA 2501/02). Uznał on bowiem, że przychód z realizacji SAR, stanowi przychód z realizacji tych praw.

Należy również zaznaczyć, iż stosownie do postanowień art. 17 ust. 1b ustawy p.d.o.f. przychód z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Jak zostało wskazane powyżej wyznaczenie wcześniejszego momentu powstania obowiązku podatkowego nie jest możliwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, oraz realizacji praw z nich wynikających. Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Stosownie zaś do treści art. 5a pkt 13 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi, że instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

2.

Przez wykazywanie właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f) oraz i, rozumie się spełnianie warunków określonych w art. 38 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającego środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz. Urz. UE L 241 z 02.09.2006, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem 1287/2006".

Zgodnie z brzmieniem ust. 3 art. 38 ww. rozporządzenia do celów sekcji C pkt 10 załącznika I do dyrektywy 2004/39/WE kontrakt pochodny odnoszący się do instrumentu bazowego, o którym mowa w tejże sekcji lub w art. 39, uznaje się za wykazujący właściwości innych finansowych instrumentów pochodnych, jeśli spełniony jest jeden z następujących warunków:

a.

kontrakt ten jest rozliczany w gotówce lub może być rozliczany w gotówce na wniosek jednej lub kilku stron, inaczej niż w przypadku niewywiązania się ze zobowiązań lub innego zdarzenia prowadzącego do rozwiązania kontraktu;

b.

kontrakt ten jest przedmiotem obrotu na rynku regulowanym lub MTF-ie;

c.

w stosunku do tego kontraktu spełnione są warunki określone w ust. 1.

Z wniosku wynika, że Stock Appreciation Right (SAR) i Restricted Stock Units RSU) jest akcyjnym programem motywacyjnym dla uczestników pozostających ze spółką w stosunku prawnym (umowa o pracę lub inna adekwatna relacja) dającym prawo do uczestnictwa w przyroście wartości akcji Spółki. Wartość jednostki SAR i RSU zależy bezpośrednio od ceny akcji Spółki A. S., których wartość jest ustalana na podstawie wzrostu/spadku cen akcji A. S. W wyniku realizacji praw wynikających z jednostek SAR, Uczestnik otrzyma wypłatę gotówkową stanowiącą równowartość różnicy pomiędzy wartością akcji spółki A. S. w momencie realizacji jednostek SAR, a wartością tych akcji w momencie przyznania Uczestnikowi jednostek, natomiast w wyniku realizacji praw wynikających z jednostek RSU Uczestnik oprócz wypłaty pienieżnej może również otrzymać w zamian za jedną jednostkę RSU jedną akcję spółki A. S., lub inne instrumenty finansowe o wartości równej kwocie stanowiącej równowartość średniej arytmetycznej cen akcji spółki A. S. w systemie X. z dziewięciu dni roboczych poprzedzających dzień realizacji.

Podmiotem, który jest zobowiązany do potencjalnej wypłaty środków z realizacji SAR lub RSU na rzecz Uczestników pozostających ze Spółką w stosunku prawnym (umowa o pracę lub inna adekwatna relacja) jest Spółka T. A. P. S.A. Część lub całość powyższych kosztów może podlegać zwrotowi na rzecz A. P. S.A. zgodnie z postanowieniami umowy zawartej między spółkami z grupy.

Realizacja praw wynikających z jednostek SAR jest możliwa po upływie z góry zdefiniowanego okresu. Określona jest również ostateczna data realizacji danej transzy jednostek SAR (przykładowo realizacja jednostek może być dokonana po upływie 3 lat, jednakże nie później niż w przeciągu 6 lat od ich przyznania), natomiast w odniesieniu do RSU zdefiniowany jest jedynie okres, po upływie którego następuje realizacja praw wynikających z tych jednostek, dokonywana w tym przypadku automatycznie przez grupę A.

Przyznane jednostki uczestnictwa SAR i RSU nie dają Uczestnikom prawa do partycypacji w zysku A. S. (otrzymania dywidendy) oraz prawa głosu.

W momencie realizacji praw wynikających z jednostek SAR i RSU Uczestnik P. musi pozostawać w stosunku prawnym ze spółką z grupy A.

Spółka wskazuje ponadto, iż przyznane uczestnikom prawa SAR i RSU stanowią instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ww.

Należy wskazać, iż ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2009 r. Nr 13, poz. 69) z dniem 3 sierpnia 2009 r. artykułowi 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.) zostało nadane nowe ww. brzmienie

W następstwie powyższego, realizacja praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, w kontekście zdarzenia przedstawionego we wniosku, powoduje zatem powstanie przychodu, o którym mowa w cytowanym na wstępie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest - osiągnięta w roku podatkowym - różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Przepisy art. 30b ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30b ust. 3 ustawy).

Dochód, o którym mowa powyżej uczestnik zobowiązany będzie wykazać - na zasadach określonych w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym z uwzględnieniem reguły wynikającej z art. 30b ust. 3 ustawy - w odrębnym zeznaniu (PIT-38), które należy złożyć w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, jednocześnie uiszczając należny podatek.

Mając na uwadze powyższe oraz przywołane uregulowania prawne na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w związku z uzyskaniem przez uczestników P. przychodu z tytułu realizacji uprawnień wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Spółkę tezy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w warszawie - wskazać należy, iż orzeczenie to dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl