IPPB2/415-53/09-4/AZ - Ważność i formy certyfikatu rezydencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-53/09-4/AZ Ważność i formy certyfikatu rezydencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data nadania 18 lutego 2009 r. data wpływu 23 lutego 2009 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB2/415-53/09-2/AZ z dnia 11 lutego 2009 r. (data nadania 11 lutego 2009 r., data doręczenia 13 lutego 2009 r.) o udzielenie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ważności i formy certyfikatu rezydencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ważności i formy certyfikatu rezydencji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank spółka Akcyjna (dalej "Bank") jest płatnikiem podatku od odsetek, należności licencyjnych oraz innych należności wypłacanych na rzecz osób prawnych oraz osób fizycznych mających rezydencję podatkową poza terytorium Polski, dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych dla wymienionych podmiotów zagranicznych.

W powyższych przypadkach Bank, jako płatnik zobowiązany jest do obliczenia podatku od dokonywanych wypłat, pobrania go oraz wypłacenia na konto właściwego urzędu skarbowego we wskazanym terminie. Ponadto, Bank zobowiązany jest również do przygotowania i złożenia odpowiednich informacji oraz deklaracji podatkowych.

Zgodnie z regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o p.d.o.p.) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o p.d.o.f.) Bank dokonując wypłat na rzecz podmiotów zagranicznych zobowiązany jest do poboru podatku według stawek określonych w obu ustawach dla poszczególnych kategorii płatności, bądź do stosowania wyłączeń przewidzianych w tych ustawach. Niemniej jednak, po spełnieniu określonych warunków możliwe jest zastosowanie niższych stawek podatkowych niż wynikająca z ustawy o p.d.o.p. oraz ustawy o p.d.o.f. lub zwolnień wymienionych w odpowiedniej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 26 ust. 1, 1c i 1d ustawy o p.d.o.p. oraz art. 29 ust. 2, 39a ust. 2 i art. 30b ust. 3 ustawy o p.d.o.f., w celu skorzystania z obniżonej stawki podatku określonej w odpowiedniej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z krajem rezydencji odbiorcy płatności. Bank powinien posiadać certyfikaty rezydencji podatkowej beneficjantów tych należności. Certyfikat rezydencji powinien poświadczać siedzibę /miejsce zamieszkania odbiorcy płatności przyjęte dla celów podatkowych oraz powinien zostać wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby tego podatnika.

Odbiorcy omawianych płatności dokonywanych przez Bank przedstawiają certyfikaty rezydencji podatkowej wydane przez władze podatkowe państwa ich rezydencji podatkowej. W związku z faktem, iż nie obowiązuje określony wzór certyfikatu rezydencji, są one wydawane na określony rok kalendarzowy bądź bez wskazania, którego roku dotyczą.

Ponadto, zdarzają się przypadki, gdy Bank nie otrzymuje papierowej wersji oryginału certyfikatu rezydencji od podatnika ze względu na fakt, iż niektóre zagraniczne urzędy skarbowe wydają certyfikaty w wersji elektronicznej na oficjalnej stronie urzędu. Po podaniu numerów identyfikacyjnych dla danego podatnika, certyfikat rezydencji dla niego wydany Bank może pobrać certyfikat i/lub go wydrukować. W takich przypadkach jest to jedyna możliwość uzyskania certyfikatu rezydencji podatników, gdyż władze podatkowe nie wydają certyfikatów w innych formach niż elektroniczna. Certyfikaty takie zawierają dane wymagane przepisami ustawy o p.d.o.p. oraz ustawy o p.d.o.f., tekst jedn. są wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa rezydencji odbiorcy należności i zaświadczają o miejscu siedziby/zamieszkania podatnika dla celów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy certyfikaty rezydencji zaświadczające o miejscu siedziby/zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa rezydencji odbiorcy należności wypłacanych przez Bank oraz w treści których nie wskazano okresu obowiązywania dokumentu, pozostają aktualne do momentu zmiany stanu faktycznego wskazanego w certyfikacie rezydencji.

2.

Czy certyfikaty rezydencji dostarczane do Banku w opisanej formie elektronicznej mogą być uznane za spełniające przesłanki zawarte w art. 4a pkt 12 ustawy o p.d.o.p. oraz art. 5a pkt 21 ustawy o p.d.o.f. i tym samym umożliwiające zastosowanie niższych stawek podatku lub wyłączeń z opodatkowania na podstawie odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, bądź do stosowania wyłączeń przewidzianych w wymienionych wyżej ustawach.

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opinii Banku certyfikaty rezydencji, które nie wskazują okresu ich obowiązywania pozostają aktualne do momentu, gdy nie zmieni się stan faktyczny, jaki dany certyfikat potwierdza (np. zmianie ulegnie rezydencja podatkowa podmiotu).

Podobnie, zdaniem Banku, certyfikaty rezydencji dostarczone do Banku w formie elektronicznej na oficjalnej stronie zagranicznego urzędu skarbowego wraz z wymaganymi numerami identyfikacyjnymi powinny zostać uznane ze spełniające wymogi formalne przewidziane w ustawie o p.d.o.p. oraz ustawie o p.d.o.f.

Bank opiera swoją argumentację na art. 4a pkt 12 ustawy o p.d.o.p. oraz art. 5a pkt 21 ustawy o p.d.o.f., które definiują pojęcie certyfikatu rezydencji. Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, poprzez certyfikat rezydencji należy rozumieć zaświadczenie o miejscu zamieszkania/siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania/siedziby podatnika.

Powyższa definicja nie wskazuje, ze certyfikat rezydencji powinien określać datę, do której obowiązuje, jak również nie określa formy, w jakiej zaświadczenie to powinno być wydawane. Ustawa o p.d.o.p., jak i ustawa o p.d.o.f. nie nakładają również na płatników podatku od należności wypłacanych podmiotom zagranicznym obowiązku pozyskiwania certyfikatów rezydencji od odbiorców płatności corocznie. Omawiane wyżej regulacje podatkowe wskazują jedynie, jakie niezbędne informacje powinno zawierać zaświadczanie wydane przez zagraniczne władze podatkowe, aby mogło zostać uznane za certyfikat rezydencji, nie określając czy dokument ten powinien być przedstawiony w formie papierowej.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Banku, certyfikaty rezydencji otrzymywane od zagranicznych odbiorców należności, niewskazujące okresu ich obowiązywania pozostają aktualne do chwili zmiany danych podatnika w nich zawartych, a przesyłane w opisanej formie elektronicznej spełniają przesłanki zawarte w art. 4a pkt 12 ustawy o p.d.o.p. oraz art. 5a pkt 21 ustawy o p.d.o.f.

Zatem, Bank jako płatnik podatku od należności wypłacanych podmiotom zagranicznym, jest uprawniony na podstawie opisanych powyżej certyfikatów rezydencji do stosowania stawek podatku wynikających z odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania do momentu, w którym otrzyma od podatników nowy certyfikat rezydencji lub informację o zmianie danych zawartych w posiadanych certyfikatach rezydencji.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w następujących interpretacjach:

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IBPB3/423-137/08/IŚ z dnia 27 listopada 2008 r.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IBPB3/423-230/07-2/KB z dnia 24 grudnia 2007 r.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IBPB3/423-805/08-2/DG z dnia 28 sierpnia 2008 r.

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPB3/423-590/08/PP z dnia 2 października 2008 r.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl