IPPB2/415-52/10-2/AS - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przewidzianych dla zwycięzców konkursu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-52/10-2/AS Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród przewidzianych dla zwycięzców konkursu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przewidzianych w konkursie:

*

jest prawidłowe - w części dot. zwolnienia od opodatkowania nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł;

*

jest prawidłowe - w części dot. potrącenia należnego podatku od wartości całej nagrody w przypadku nagród o mieszanym charakterze;

*

jest nieprawidłowe - w części dot. kwoty do opodatkowania w przypadku nagród, których jednorazowa wartość przekracza kwotę 760 zł.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przewidzianych w konkursie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka S.A. zamierza w II połowie bieżącego roku przeprowadzić konkurs. Zasady przeprowadzania konkursu określa regulamin zgodnie, z którym adresatami konkursu mają być pełnoletnie osoby fizyczne, rolnicy. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest zakup określonych towarów produkowanych przez Wnioskodawcę oferowanych w zaplombowanych opakowaniach. W konkursie przewidziano przekazanie 10 nagród dla kolejnych 10 osób, które zbiorą największa liczbę plomb, tj. zakupią największą liczbę towarów podanych w regulaminie konkursu. Nagrody w konkursie nie są więc przyznawane losowo. Konkurs będzie publikowany na powszechnie dostępnej stronie internetowej Wnioskodawcy oraz w prasie. W konkursie zostały przewidziane nagrody zarówno w formie rzeczowej jak i pieniężnej. Wartość nagród przyznawanych w konkursie będzie zróżnicowana, tj. wartość części nagród będzie przekraczać 760 zł. Zgodnie z zasadami planowanego konkursu w przypadku, gdy wartość nagrody rzeczowej przekroczy równowartość ww. kwoty dodatkowo w ramach nagrody przeznaczanej dla konkretnej osoby zostanie także przyznana nagroda pieniężna odpowiadająca wartości należnego podatku. Jeżeli nagroda będzie podlegała opodatkowaniu, to część pieniężna nagrody nie zostanie przekazana laureatom konkursu, ale zostanie pobrana przez Organizatora na poczet 10 % zryczałtowanego podatku od wygranych w konkursach i odprowadzona przez Organizatora jako płatnika do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przewidziane w konkursie nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł są objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

2.

Czy Wnioskodawca występując w roli płatnika zryczałtowanego podatku może w przypadku nagród o mieszanym charakterze (rzeczowo - pieniężne) potrącić kwotę należnego podatku od wartości całej nagrody, czy potrącenie jest możliwe tylko od nagrody pieniężnej natomiast w przypadku nagrody rzeczowej konieczne jest wpłacenie przez podatnika na rzecz płatnika kwoty odpowiadającej wartości zryczałtowanego podatku dochodowego należnego z tytułu przyznanej nagrody.

3.

Czy w przypadku nagród, których jednorazowa wartość przekracza kwotę 760 zł należny podatek należy obliczyć biorąc za podstawę całkowitą wartość nagrody czy tylko nadwyżkę ponad 760 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Nagrody przyznawane w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie, który będzie emitowany w środkach masowego przekazu (prasa, powszechnie dostępna strona internetowa) mieszczą się w katalogu zdarzeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., tj. "wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)" a jako takie w przypadku, gdy jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł są objęte zwolnieniem z podatku, o którym mowa w tym przepisie. Z uwagi na zasady wyboru laureatów konkursu uzależnione od ilości dokonywanych zakupów a nie od czynników losowych konkurs nie podlega ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a także nie mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 6 i 6a u.p.d.o.f.

Ad. 2. Wnioskodawca jako organizator konkursu występuje jednocześnie w charakterze płatnika zobowiązanego, w przypadku nagród o wartości przekraczającej 760 zł, do pobrania, naliczenia i zapłacenia należnego od podatnika zryczałtowanego podatku w wysokości 10 % nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.). Wnioskodawca uważa, iż wypełnienie powyższych obowiązków może odbywać się w ten sposób, że w przypadku przyznawanych dla laureatów konkursu rzeczy o równowartości przekraczającej 760 zł, nagrody będą się składać z 2 elementów tj. nagrody rzeczowej i nagrody pieniężnej odpowiadającej wartości należnego podatku. Wnioskodawca nie będzie pobierał od podatnika kwoty należnego podatku a potrąci stosowną należność z przyznanej laureatom części pieniężnej nagrody.

Ad. 3. Wnioskodawca sądzi, że w świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. należny z tytułu wygranej w planowanym konkursie podatek powinno się obliczać od wartości nagrody stanowiącej nadwyżkę ponad 760 zł, tj. ponad kwotę objętą zwolnieniem przedmiotowym a nie od wartości całej przyznanej nagrody.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" jako (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę. W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy).

Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np: ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 określenie "(...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np: pracowników korporacji. W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Wobec powyższego, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760,00 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podlegają w całości wygrane, których wartość przekracza 760 zł. W takim przypadku osoba, która wygrała konkurs, otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %.Z treści art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż jeżeli przedmiotem wygranej (nagrody) nie są pieniądze, to podatnik - przed wydaniem mu wygranej (nagrody) - winien płatnikowi wpłacić należną kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedstawionym stanie faktycznym taki obowiązek nie wystąpi, bowiem osoby fizyczne otrzymają nagrody, które będą się składać łącznie z nagrody rzeczowej i pieniężnej. Zatem Wnioskodawca jako organizator konkursu jest w stanie, przed wydaniem nagrody, pobrać zryczałtowany podatek od łącznej wartości nagrody (rzeczowej i pieniężnej). Zatem organizator konkursu osobie fizycznej wypłaci tylko różnicę pomiędzy kwotą przyznanej nagrody pieniężnej a zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym należnym zarówno od nagrody niepieniężnej jak i nagrody pieniężnej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż:

*

Wartość przewidzianych w konkursie nagród, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

*

Wnioskodawca występując w roli płatnika zryczałtowanego podatku w przypadku nagród o mieszanym charakterze, jest w stanie, przed wydaniem nagrody, pobrać zryczałtowany podatek od łącznej wartości nagrody (rzeczowej i pieniężnej).

*

W przypadku nagród, których jednorazowa wartość przekracza kwotę 760 zł należny podatek należy obliczyć biorąc za podstawę całkowitą wartość nagrody.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl