IPPB2/415-510/09-7/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-510/09-7/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 1 września 2009 r., data wpływu 4 września 2009 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-510/09-2/MK z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data nadania 21 sierpnia 2009 r., data doręczenia 25 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r.

Pismem z dnia z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr IPPB2/415-510/09-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika umocowanie prawne do występowania z wnioskiem.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 sierpnia 2009 r., natomiast w dniu 4 września 2009 r. (w terminie) pismem z dnia 1 września 2009 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka "X" w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy fundusze inwestycyjne, którymi następnie zarządza.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) (dalej: ustawa FI) Spółka "X" reprezentuje również fundusze inwestycyjne w stosunkach z osobami trzecimi.

Obecnie Spółka zarządza m.in. kilkunastoma funduszami inwestycyjnymi otwartymi, w tym funduszami inwestycyjnymi otwartymi z wydzielonymi subfunduszami. Ustawa FI przewiduje możliwość przekształcenia funduszy inwestycyjnych otwartych w jeden fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami, bądź też przekształcenie każdego funduszu inwestycyjnego otwartego w nowy subfundusz istniejącego już funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami (art. 240 ustawy Fl).

Mając na względzie powyższe Spółka rozważa obecnie przekształcenie wybranych funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze już istniejącego i zarządzanego przez Spółkę "X" funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Spółka "X" pragnie zaznaczyć, iż część z funduszy inwestycyjnych otwartych, których przekształcenie Spółka rozważa, zostało utworzonych przed dniem 1 grudnia 2001 r. Oznacza to iż jednostki uczestnictwa tych funduszy mogły zostać nabyte przez osoby fizyczne (uczestników) przed tą datą.

Zgodnie z art. 244 ustawy Fl w wyniku przekształcenia jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszaml przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu.

Mając na względzie powyższe wskazać należy, iż w konsekwencji przekształcenia uczestnikowi przypisane zostaną jednostki uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszami - funduszowi inwestycyjnemu otwartemu, w którym uczestnik posiadał jednostki uczestnictwa przed przekształceniem.

W tym miejscu Spółka "X" pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 162 ust. 1 pkt 5 ustawy FI jednostki uczestnictwa subfunduszu mogą być przez uczestnika zamieniane na jednostki uczestnictwa subfunduszu w ramach tego samego funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) (dalej ustawa p.d.o.f.) zamiana, o której mowa w artykule ustawy Fl powyżej przywołanym nie powoduje powstania przychodu podatkowego. Oznacza to, iż zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu nie stanowi momentu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe, w praktyce, tj. po przekształceniu funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze może dojść do następujących sytuacji, w związku z którymi Spółka "X" będzie zobowiązane ustalić podatek od dochodu osiągniętego przez uczestnika.

1.

Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.

2.

Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu Inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował przed dniem 1 grudnia 2001 r.

3.

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.

4.

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości sposobu ustalania opodatkowania dochodu osiągniętego przez uczestnika w ww. poszczególnych przypadkach.

Odpowiedź na pytanie czwarte, stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie pytania pierwszego, drugiego i trzeciego udzielona została odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 4

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował przed dniem 1grudnia 2001 r.

Przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz nie stanowi zdarzenia powodującego utratę zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3) ustawy podatkowej. Zdaniem Spółki do utraty zwolnienia nie dojdzie również w przypadku, gdy uczestnik dokona zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa jednego subfunduszu, gdyż odbędzie się to w ramach jednego funduszu kapitałowego, tj. funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Zdarzenie zamiany jednostek subtunduszy zostało przewidziane przez ustawodawcę w ustawie FI w art. 162 ust. 1 pkt 5), zgodnie z którym jednostki uczestnictwa subfunduszu mogą być zamieniane na jednostki uczestnictwa innych subfunduszy w ramach jednego funduszu z wydzielonymi subfunduszami.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy podatkowej zamiana, o której mowa w artykule FI powyżej przywołanym, nie stanowi zdarzenia odkupienia bądź umorzenia jednostek uczestnictwa i tym samym nie wywołuje skutków podatkowych.

Spółka podnosi, iż zgodnie z przytaczaną wyżej treścią "Uzasadnienia" zdarzenie zamiany jednostek uczestnictwa między subfunduszami traktowane jest dla celów podatkowych jedynie jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami. Zatem ustawodawca uznał, iż zbycie / nabycie jednostek uczestnictwa subfunduszy, o którym mowa w art. 162 ust. 3 ustawy Fl nie stanowi zdarzenia kreującego powstanie przychodu podatkowego i jest traktowane dla, celów podatkowych jako inwestowanie w jeden fundusz kapitałowy.

Spółka "X" pragnie przy tym podkreślić, iż w wyniku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszy nie dochodzi do przeniesienia środków pomiędzy odrębnymi osobami prawnymi - zgodnie z art. 159 ustawy Fl subfundusze nie posiadają osobowości prawnej (jak miałoby to miejsce w przypadku odkupienia jednostek jednego funduszu i nabycia za uzyskaną kwotę jednostek uczestnictwa innego funduszu), ale w ramach jednej osoby prawnej, tj. jednego funduszu kapitałowego z wydzielonymi subfunduszami. Należy podkreślić, iż fundusz ten w wyniku przekształcenia wstąpił we wszelkie prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego, który uległ przekształceniu w subfundusz, natomiast zamiana jednostek uczestnictwa jednego subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu w ramach tego samego funduszu jest cały czas inwestowaniem w ten fundusz.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać, iż wprowadzenie art. 52a ust. 1 pkt 3) ustawy podatkowej miało na celu zwolnienie z podatku środków zainwestowanych przez osobę fizyczną przed dniem 1 grudnia 2001 r. w dany fundusz kapitałowy. Zatem skoro przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz, jak późniejsza zamiana jednostek uczestnictwa tego subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu jest cały czas inwestowaniem w jeden fundusz kapitałowy (który uległ przekształceniu niezależnie od woli uczestnika) to "pierwszy" dochód z tej inwestycji ustalony w momencie "wyjścia" z funduszu inwestycyjnego, czyli w dacie ostatecznego odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, powinien podlegać zwolnieniu,

W tym miejscu Spółka "X" pragnie wskazać, iż powyższy pogląd realizuje intencję ustawodawcy, który dążył do zapewnienia podatnikom zachowania zwolnienia w przypadku, gdy dojdzie do zaistnienia zdarzeń od nich niezależnych. Spółka zauważa, że nie zostało to uregulowane wprost w odniesieniu do omawianego zwolnienia, niemniej Spółka pragnie podkreślić, iż w odniesieniu do innego zwolnienia, które również zostało wprowadzone art. 52a ustawy podatkowej ustawodawca przewidział regulacje zapewniające zachowanie zwolnienia w przypadku zaistnienia zdarzeń niezależnych od podatników. Mowa tu o zwolnieniu w zakresie odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika... (przychody, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). Ustawodawca wskazał, iż zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy umowa zawarta przed dniem 1 grudnia 2001 r. będąca podstawą uzyskania odsetek zostanie rozwiązana przed upływem okresu, na który została zawarta bez względu na przyczynę tego rozwiązania oraz w sytuacji, gdy umowa ta przewiduje możliwość wypłaty całości lub części kapitału, w tym z tytułu skapitalizowanych odsetek, zgromadzonego przez podatnika w trakcie trwania umowy, a podatnik z tej możliwości skorzystał (art. 52a ust. 5 ww. ustawy). Niemniej jednocześnie ustawodawca wprowadził również regulację (art. 52a ust. 7 ustawy podatkowej), zgodnie z którą przepisu art. 52a ust. 5 ww. ustawy nie stosuje się, gdy rozwiązanie umowy nastąpiło z przyczyn niezależnych od podatnika. Zatem ustawodawca wskazał, iż zdarzenia niezależne od podatnika nie powodują utraty zwolnienia.

Spółka podkreśla, iż w momencie wprowadzania art. 52a ustawy podatkowej ówcześnie obowiązująca ustawa o funduszach inwestycyjnych nie przewidywała możliwości tworzenia funduszy Inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami (przekształcania funduszy inwestycyjnych w subfundusze). Tym samym ustawodawca nie mógł uregulować kwestii będącej przedmiotem analizy w tej części wniosku, gdyż z uwagi na obowiązujący ówcześnie stan prawny taki stan faktyczny był niemożliwym do zaistnienia. Niemniej Spółka "X" podnosi, iż dla analizowanej kwestii istotnym jest, że ustawodawca wprowadzając art. 52a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia od podatku dążył do wyłączenia dochodów wskazanych w tym artykule z tzw. podatku Belki. W opinii Spółki wyłączenie to powinno być zachowane na zasadach tożsamych dla wszelkich dochodów wymienionych w art. 52a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które od 2002 r. są objęte tym podatkiem.

Zdaniem Spółka "X" odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, którego jednostki uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającemu funduszowi inwestycyjnemu (przekształconemu), w który uczestnik zainwestował przed dniem 1 grudnia 2001 r. podlegać będzie zwolnieniu z 19% zryczałtowanego podatku dochodowego. W celu zobrazowania powyższej kwestii Spółka posłużyła się przykładem (przykład nie uwzględnia opłat manipulacyjnych):

* 01.102001 r. - nabycie przez uczestnika za 60 zł jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego - moment neutralny podatkowo (art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy)

* 30 października 2009 r. - przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu z wydzielonymi subfunduszami - moment neutralny podatkowo

* 12 listopada 2009 r. - zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu w inny subfundusz - moment neutralny podatkowo (art. 17 ust. 1c oraz art. 23 ust. 3e ww. ustawy)

* 28 grudnia 2009 r. - odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu od uczestnika za kwotę 110 zł - ustalenie dochodu uczestnika, który zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy jest zwolniony z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przez fundusze kapitałowe rozumie się fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Jednocześnie za przychody z kapitałów pieniężnych - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy - uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z poźn.zm.).

Ponadto art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie art. 9 ust. 2 ww. ustawy określa, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy podatkowej stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e. Zastrzeżenie powyższe stanowi, że przepisu ust. 1 pkt 38 zdanie po średniku nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

W sprawie istotnym jest także art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, który stanowi: od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz art. 30a ust. 5 ww. ustawy o treści: dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym oraz latach poprzednich.

A zatem pobór podatku od dochodu związanego z osiągnięciem zysku z tytułu inwestycji w jednostki uczestnictwa, powstaje wtedy, gdy uczestnikowi zostaje wypłacony dochód.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" zwania się od podatku dochodowego, dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r. Zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych w związku z przystąpieniem podatnika do programu oszczędzania z funduszem kapitałowym, bez względu na formę tego programu - w zakresie dochodów z tytułu wpłat (wkładów) do funduszu dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca rozważa przekształcenie wybranych funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze już istniejącego funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami.

W wyniku przekształcenia uczestnikowi funduszu inwestycyjnego otwartego, który nabył jednostki uczestnictwa przed dniem 1 grudnia 2001 r. przypisane zostaną jednostki uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszami przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu otwartemu, w którym uczestnik posiadał jednostki uczestnictwa przed przekształceniem. Posiadane przez uczestnika jednostki subfunduszu mogą być przez uczestnika zamienione na jednostki uczestnictwa subfunduszu w ramach tego samego funduszu z wydzielonymi subfunduszami.

Mając na uwadze powyższe dla celów ustalenia czy w wyniku odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnicy będą posiadali na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnicy zainwestowali przed dniem 1 grudnia 2001 r. nie utracą zwolnienia na podstawie ww. art. 52 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy niezbędne jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 241 ust. 2 tej ustawy, przekształcenie funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, wymaga zmiany statutu funduszu z wydzielonymi subfunduszami w zakresie niezbędnym do utworzenia nowego subfunduszu w nowy subfundusz oraz wydania zezwolenia przez Komisję Nadzoru Finansowego na przekształcenie funduszu w nowy subfundusz.

Do wniosku o uzyskanie zezwolenia na tego typu przekształcenie, towarzystwo załącza dokumenty określone w art. 22 pkt 1 i 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych, tj. statut funduszu inwestycyjnego, jak również prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego oraz skrót tego prospektu.

Decyzja o zamiarze przekształcenia funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, jest przekazywana uczestnikom przekształconego funduszu w formie ogłoszenia. Należy zauważyć, że ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, nie przewiduje w warunkach koniecznych do przekształcenia otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami zgody uczestników funduszu na takie przekształcenie.

Towarzystwo dokonuje ogłoszenia niezwłocznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Norma zawarta. w art. 243 ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazuje jego dwa obligatoryjne elementy. Pierwszym z nich jest informacja o tym, że fundusz inwestycyjny podlegąjący przekształceniu staje się nowym subfunduszem istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, drugim z nich jest zawiadomienie, że jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu.

Po upływie miesiąca od dnia dokonania ogłoszenia, a w przypadkach szczególnych po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, towarzystwo składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu i wpisanie do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Przekształcenie otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami nie skutkuje odkupieniem jednostek przerzekształcanego funduszu przez ten fundusz, z przepisów ustawy nie wynika obowiązek ustalenia na dzień przekształcenia wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa.

Należy jednak zauważyć, iż z przekształceniem funduszu inwestycyjnego wiąże się również obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych przekształcanego funduszu wynikający z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), co sprawia, iż na potrzeby prawa bilansowego dochodzi do ustalenia wartości aktywów netto funduszu na jednostkę uczestnictwa.

Z chwilą wykreślenia funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisania do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami:

1.

fundusz z wydzielonymi subfunduszami wstępuje w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu;

2.

aktywa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się aktywami funduszu z wydzielonymi subfunduszami wchodzącymi w skład aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;

3.

zobowiązania funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się zobowiązaniami funduszu z wydzielonymi subfunduszami obciążającymi subfundusz odpowiadający, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;

4.

jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;

5.

rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem funduszu z wydzielonymi subfunduszami;

6.

rejestr aktywów funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu (art. 244 ust. 2).

Jednocześnie wstąpienie w prawa wynikające z jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego otwartego nie stanowi ani nie jest wynikiem:

1.

odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami;

2.

nabycia jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego;

3.

zmiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego (art. 245 ust. 2).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, nie powoduje utraty prawa uczestników przekształcanego funduszu do posiadanych jednostek uczestnictwa, wobec czego zostaje zachowana ciągłość procesu inwestycyjnego uczestnika przekształcanego funduszu inwestycyjnego.

Ponadto w trakcie procesu przekształcania funduszu inwestycyjnego, uczestnikom nie jest wypłacany lub stawiany do dyspozycji przychód z tytułu uczestnictwa w tym funduszu, gdyż zgodnie z ww. przepisami nie dochodzi do odkupienia, nabycia lub zmiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego.

Wobec powyższego należy zauważyć, iż w trakcie procesu przekształcania funduszu nie dochodzi do "przydziału" jednostek uczestnictwa uczestnikom przekształcanego funduszu inwestycyjnego.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt rozpoznawanej sprawy, należy zauważyć, iż jednostki uczestnictwa Funduszy w wyniku ich przekształcenia w jednostki uczestnictwa subfunduszy nie zmieniają właściciela, a co najważniejsze nie zmienia się ich wartość. Przydzielenie uczestnikowi funduszu przejmowanego jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego, jest czynnością wyłącznie ewidencyjną polegającą na zmianie zapisów w rejestrze uczestników funduszu przejmującego.

W świetle art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ustała się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie powołanej ustawy o funduszach inwestycyjnych. Dla celów podatku dochodowego zamiana jednostek uczestnictwa między subfunduszami tego samego funduszu inwestycyjnego jest traktowana, jako sposób inwestowania środków zgromadzonych w funduszu.

Tym samym należy przyjąć, iż ze zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy korzystać będzie również dochód z tytułu umorzenia / odkupienia jednostek uczestnictwa w subfunduszu nabytych w drodze zamiany w ramach tego samego funduszu jednostek innego subfunduszu, tj. w niniejszej sprawie subfunduszu odpowiadającego przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu, którego jednostki uczestnictwa zostały nabyte na podstawie. umowy zawartej przed dniem 1 grudnia 2001 r..

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl