IPPB2/415-510/09-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-510/09-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 1 września 2009 r., data wpływu 4 września 2009 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-510/09-2/MK z dnia 21 sierpnia 2009 r. (data nadania 21 sierpnia 2009 r., data doręczenia 25 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego przez uczestnika funduszu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego przez uczestnika funduszu z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r.

Pismem z dnia z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr IPPB2/415-510/09-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika umocowanie prawne do występowania z wnioskiem.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 sierpnia 2009 r., natomiast w dniu 4 września 2009 r. (w terminie) pismem z dnia 1 września 2009 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka "X" w ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy fundusze inwestycyjne, którymi następnie zarządza.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) (dalej: ustawa FI) Spółka "X" reprezentuje również fundusze inwestycyjne w stosunkach z osobami trzecimi.

Obecnie Spółka zarządza m.in. kilkunastoma funduszami inwestycyjnymi otwartymi, w tym funduszami inwestycyjnymi otwartymi z wydzielonymi subfunduszami. Ustawa FI przewiduje możliwość przekształcenia funduszy inwestycyjnych otwartych w jeden fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami, bądź też przekształcenie każdego funduszu inwestycyjnego otwartego w nowy subfundusz istniejącego już funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami (art. 240 ustawy Fl).

Mając na względzie powyższe Spółka rozważa obecnie przekształcenie wybranych funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze już istniejącego i zarządzanego przez Spółkę "X" funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Spółka "X" pragnie zaznaczyć, iż część z funduszy inwestycyjnych otwartych, których przekształcenie Spółka rozważa, zostało utworzonych przed dniem 1 grudnia 2001 r. Oznacza to iż jednostki uczestnictwa tych funduszy mogły zostać nabyte przez osoby fizyczne (uczestników) przed tą datą.

Zgodnie z art. 244 ustawy FI w wyniku przekształcenia jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszaml przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu.

Mając na względzie powyższe wskazać należy, iż w konsekwencji przekształcenia uczestnikowi przypisane zostaną jednostki uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszami - funduszowi inwestycyjnemu otwartemu, w którym uczestnik posiadał jednostki uczestnictwa przed przekształceniem.

W tym miejscu Spółka "X" pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 162 ust. 1 pkt 5 ustawy Fl jednostki uczestnictwa subfunduszu mogą być przez uczestnika zamieniane na jednostki uczestnictwa subfunduszu w ramach tego samego funduszu z wydzielonymi subfunduszami. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) (dalej ustawa p.d.o.f.) zamiana, o której mowa w artykule ustawy Fl powyżej przywołanym nie powoduje powstania przychodu podatkowego. Oznacza to, iż zamiana jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu nie stanowi momentu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe, w praktyce, tj. po przekształceniu funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze może dojść do następujących sytuacji, w związku z którymi Spółka "X" będzie zobowiązane ustalić podatek od dochodu osiągniętego przez uczestnika.

1.

Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.

2.

Odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu Inwestycyjnego otwartego, w który uczestnik zainwestował przed dniem 1 grudnia 2001 r.

3.

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował po dniu 1 grudnia 2001 r.

4.

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które uczestnik posiada na skutek zamiany jednostek uczestnictwa innego subfunduszu, tj. subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu otwartemu (przekształconemu), w który to fundusz uczestnik zainwestował przed 1 grudnia 2001 r.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości sposobu ustalania opodatkowania dochodu osiągniętego przez uczestnika w ww. poszczególnych przypadkach.

Odpowiedź na pytanie drugie, stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie pytania pierwszego, trzeciego i czwartego udzielona została odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 2

Zdaniem Spółki "X" dochód uzyskany z odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego funduszowi inwestycyjnemu, w który zainwestował uczestnik przed dniem 1 grudnia 2001 r., podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego.

Odkupienie od uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu, które odpowiadają jednostkom uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, w który uczestnik zainwestował przed dniem 1 grudnia 2001 r.

Przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz nie jest momentem podatkowym dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej jednak Spółka "X" zauważa, iż w przypadku jednostek uczestnictwa nabytych przez dniem 1 grudnia 2001 r. istotnym jest ustalenie czy w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego w subfundusz dochodzi do utarty zwolnienia, które na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 3) ustawy podatkowej przysługuje uczestnikom, którzy zainwestowali w fundusze.

Zgodnie z artykułem powyżej przywołanym zwalnia się od podatku dochodowego dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5), jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r.

Spółka "X" pragnie wskazać, iż w wyniku przekształcenia zgodnie z art. 244 ust. 1 pkt 2) ustawy FI fundusz z wydzielonymi subfunduszami wstępuje w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu. Jednocześnie pkt 5 przywołanej regulacji stanowi, iż rejestry uczestników funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się subrejestrami funduszu z wydzielonymi subfunduszami.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki "X" prawo do zwolnienia przysługujące uczestnikowi, który zainwestował w fundusz inwestycyjny przed dniem 1 grudnia 2001 r. nie zostaje utracone na skutek przekształcenia tego fundusz w subfundusz.

Spółka podkreśla, iż podstawą do posiadania przez uczestnika jednostek uczestnictwa subfunduszu będzie stosunek prawny, jaki powstał pomiędzy uczestnikiem a funduszem przed dniem 1 grudnia 2001 r.

Ponadto, w wyniku przekształcenia nowe zapisy nie zostaną dokonane przez uczestnika, gdyż subrejestr uczestnika powstanie w drodze przekształcenia rejestru, który został utworzony na podstawie zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r. Tym samym, w ocenie Spółki "X" brak przesłanek do uznania, iż przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz skutkuje utratą zwolnienia.

Dodatkowo Spółka "X" podnosi, iż przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz pozostaje poza decyzją uczestnika oraz zostanie dokonane z przyczyn od niego niezależnych i tym samym nie powinno wpływać na utratę zwolnienia przyznanego mu przez ustawodawcę. Spółka "X" zwraca uwagę na fakt, iż w art. 52a ustawodawca przewidział analogiczne do omawianego zwolnienie w zakresie odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika... (przychody, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3) ustawy podatkowej). Wskazał przy tym, iż zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy umowa zawarta przed dniem 1 grudnia 2001 r. będąca podstawą uzyskania odsetek zostanie rozwiązana przed upływem okresu, na który została zawarta bez względu na przyczynę tego rozwiązania oraz w sytuacji, gdy umowa ta przewiduje możliwość wypłaty całości lub części kapitału, w tym z tytułu skapitalizowanych odsetek, zgromadzonego przez podatnika w trakcie trwania umowy, a podatnik z tej możliwości skorzystał (art. 52a ust. 5 ww. ustawy). Niemniej jednocześnie ustawodawca wprowadził również regulację (art. 52a ust. 7 ustawy podatkowej), zgodnie z którą przepisu art. 52a ust. 5 ustawy podatkowej nie stosuje się, gdy rozwiązanie umowy nastąpiło z przyczyn niezależnych od podatnika. Zatem ustawodawca wskazał, iż zdarzenie zależne podatnika nie powoduje) utraty zwolnienia.

Spółka zauważa, że co prawda przywołana regulacja odnosi się do przychodów odsetkowych, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy podatkowej, niemniej Spółka pragnie zauważyć, iż w momencie wprowadzania art. 52a ustawy podatkowej ówcześnie obowiązująca ustawa o funduszach inwestycyjnych nie przewidywała możliwości tworzenia funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami (przekształcania funduszy inwestycyjnych w subfundusze). Tym samym ustawodawca nie mógł uregulować kwestii będącej przedmiotem analizy w tej części wniosku, gdyż z uwagi na obowiązujący ówcześnie stan prawny taki stan faktyczny był niemożliwym do zaistnienia. Niemniej w ocenie Spółki "X" dla analizowanej kwestii istotnym jest, iż ustawodawca wprowadzając art. 52a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia z podatku dążył do zapewnienia podatnikowi możliwości skorzystania z tych zwolnień również w przypadku, gdy dojdzie do zdarzeń niezależnych od podatnika, które mogłyby skutkować utratą tych zwolnień.

Zdaniem Spółki "X" dochody uzyskane przez uczestnika z tytułu odkupienia (umorzenia) jednostek uczestnictwa subfunduszu, który powstał z przekształcenia funduszu, powinny korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 52a ust. 1 pkt 3) ww. ustawy. W celu zobrazowania powyższej kwestii Spółka posłużyła się przykładem: (przykład nie uwzględnia opłat manipulacyjnych).

* 1 października 2001 r. - nabycie przez uczestnika za 60 zł jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego - moment neutralny podatkowo.

* 30 października 2009 r. - przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu z wydzielonymi subfunduszami - moment neutralny podatkowo.

* 15.11 2009 r. - odkupienie jednostek uczestnictwa subfunduszu od uczestnika za kwotę 100 zł ustalenie dochodu uczestnika, który podlega zwolnieniu z podatku zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przez fundusze kapitałowe rozumie się fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Jednocześnie za przychody z kapitałów pieniężnych - stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy - uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Przepis art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z poźn.zm.).

Ponadto art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie art. 9 ust. 2 ww. ustawy określa, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy podatkowej stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e. Zastrzeżenie powyższe stanowi, że przepisu ust. 1 pkt 38 zdanie po średniku nie stosuje się przy zamianie jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

W sprawie istotnym jest także art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, który stanowi: od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz art. 30a ust. 5 ww. ustawy o treści: dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym oraz latach poprzednich.

A zatem pobór podatku od dochodu związanego z osiągnięciem zysku z tytułu inwestycji w jednostki uczestnictwa, powstaje wtedy, gdy uczestnikowi zostaje wypłacony dochód.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". zwania się od podatku dochodowego, dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, jeżeli dochody te są wypłacane podatnikowi na podstawie umów zawartych lub zapisów dokonanych przez podatnika przed dniem 1 grudnia 2001 r. zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych w związku z przystąpieniem podatnika do programu oszczędzania z funduszem kapitałowym, bez względu na formę tego programu - w zakresie dochodów z tytułu wpłat (wkładów) do funduszu dokonanych począwszy od dnia 1 grudnia 2001 r.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca rozważa przekształcenie wybranych funduszy inwestycyjnych otwartych w subfundusze już istniejącego funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami.

W wyniku przekształcenia uczestnikowi funduszu inwestycyjnego otwartego, przypisane zostaną jednostki uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego zgodnie ze statutem funduszu z wydzielonymi subfunduszami przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu otwartemu, w którym uczestnik posiadał jednostki uczestnictwa przed przekształceniem. Ponieważ część funduszy inwestycyjnych otwartych, których przekształcenie Wnioskodawca rozważa, zostało utworzonych przed dniem 1 grudnia 2001 r. Istnieje prawdopodobieństwo, iż jednostki uczestnictwa tych funduszy mogły zostać nabyte przez uczestników przed tą datą.

Mając na uwadze powyższe dla celów ustalenia czy w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego w subfundusz uczestnicy, którzy zainwestowali przed 1 grudnia 2001 r. w fundusze, które ulegną przekształceniu nie utracili zwolnienia na podstawie ww. art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędna jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 241 ust. 2 tej ustawy, przekształcenie funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, wymaga zmiany statutu funduszu z wydzielonymi subfunduszami w zakresie niezbędnym do utworzenia nowego subfunduszu w nowy subfundusz oraz wydania zezwolenia przez Komisję Nadzoru Finansowego na przekształcenie funduszu w nowy subfundusz.

Do wniosku o uzyskanie zezwolenia na tego typu przekształcenie, towarzystwo załącza dokumenty określone w art. 22 pkt 1 i 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych, tj. statut funduszu inwestycyjnego, jak również prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego oraz skrót tego prospektu.

Decyzja o zamiarze przekształcenia funduszu inwestycyjnego w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, jest przekazywana uczestnikom przekształconego funduszu w formie ogłoszenia. Należy zauważyć, że ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, nie przewiduje w warunkach koniecznych do przekształcenia otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami zgody uczestników funduszu na takie przekształcenie.

Towarzystwo dokonuje ogłoszenia niezwłocznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Norma zawarta. w art. 243 ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazuje jego dwa obligatoryjne elementy. Pierwszym z nich jest informacja o tym, że fundusz inwestycyjny podlegąjący przekształceniu staje się nowym subfunduszem istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, drugim z nich jest zawiadomienie, że jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu.

Po upływie miesiąca od dnia dokonania ogłoszenia, a w przypadkach szczególnych po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, towarzystwo składa do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu i wpisanie do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami.

Przekształcenie otwartego funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu otwartego z wydzielonymi subfunduszami nie skutkuje odkupieniem jednostek przerzekształcanego funduszu przez ten fundusz, z przepisów ustawy nie wynika obowiązek ustalenia na dzień przekształcenia wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa.

Należy jednak zauważyć, iż z przekształceniem funduszu inwestycyjnego wiąże się również obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych przekształcanego funduszu wynikający z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), co sprawia, iż na potrzeby prawa bilansowego dochodzi do ustalenia wartości aktywów netto funduszu na jednostkę uczestnictwa.

Z chwilą wykreślenia funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w nowy subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami z rejestru funduszy inwestycyjnych oraz wpisania do rejestru zmian statutu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami:

1.

fundusz z wydzielonymi subfunduszami wstępuje w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu;

2.

aktywa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się aktywami funduszu z wydzielonymi subfunduszami wchodzącymi w skład aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;

3.

zobowiązania funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się zobowiązaniami funduszu z wydzielonymi subfunduszami obciążającymi subfundusz odpowiadający, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;

4.

jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu stają się jednostkami uczestnictwa subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu;

5.

rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem funduszu z wydzielonymi subfunduszami;

6.

rejestr aktywów funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu staje się subrejestrem aktywów subfunduszu odpowiadającego, zgodnie ze statutem funduszu, przekształconemu funduszowi inwestycyjnemu (art. 244 ust. 2).

Jednocześnie wstąpienie w prawa wynikające z jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego w wyniku przekształcenia funduszu inwestycyjnego otwartego nie stanowi ani nie jest wynikiem:

1.

odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami;

2.

nabycia jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego;

3.

zmiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego (art. 245 ust. 2).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przekształcenie funduszu inwestycyjnego w subfundusz funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, nie powoduje utraty prawa uczestników przekształcanego funduszu do posiadanych jednostek uczestnictwa, wobec czego zostaje zachowana ciągłość procesu inwestycyjnego uczestnika przekształcanego funduszu inwestycyjnego.

Ponadto w trakcie procesu przekształcania funduszu inwestycyjnego, uczestnikom nie jest wypłacany lub stawiany do dyspozycji przychód z tytułu uczestnictwa w tym funduszu, gdyż zgodnie z ww. przepisami nie dochodzi do odkupienia, nabycia lub zmiany jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego podlegającego przekształceniu na jednostki uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego.

Wobec powyższego należy zauważyć, iż w trakcie procesu przekształcania funduszu nie dochodzi do "przydziału" jednostek uczestnictwa uczestnikom przekształcanego funduszu inwestycyjnego. Zatem wskazać należy, iż prawo do zwolnienia przysługujące uczestnikowi, który zainwestował w fundusz inwestycyjny przed dniem 1 grudnia 2001 r. nie zostanie utracone na skutek przekształcenia tego funduszu w subfundusz.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt rozpoznawanej sprawy, należy zauważyć, iż jednostki uczestnictwa Funduszy w wyniku ich przekształcenia w jednostki uczestnictwa subfunduszy nie zmieniają właściciela, a co najważniejsze nie zmienia się ich wartość. Przydzielenie uczestnikowi funduszu przejmowanego jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego, jest czynnością wyłącznie ewidencyjną polegającą na zmianie zapisów w rejestrze uczestników funduszu przejmującego.

Oznacza to, iż dochód uzyskany z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu powstałego z przekształcenia funduszu inwestycyjnego, którego jednostki uczestnictwa zostały nabyte na podstawie umowy zawartej przed dniem 1 grudnia 2001 r., korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 52a ust. 1 pkt 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl