IPPB2/415-495/14-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-495/14-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą i zarządem na Wyspach Marshalla - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą i zarządem na Wyspach Marshalla.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną, podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, w przyszłości może nabyć udziały spółki z siedzibą i zarządem na Wyspach Marshalla. Spółka ta według lokalnego prawa traktowana jest jako posiadająca osobowość prawną, zaś opodatkowanie takiej spółki następuje analogicznie jak w przypadku spółek kapitałowych wskazanych w Kodeksie spółek handlowych. Tym samym, ww. spółka jest odrębnym od wspólników podatnikiem podatku dochodowego.

Po nabyciu udziałów spółki z siedzibą na Wyspach Marshalla, organ tej spółki - według lokalnych przepisów prawa będący odpowiednikiem zgromadzenia wspólników polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - może powziąć uchwałę o podziale zysku. Tym samym, Wnioskodawca może być uprawnionym do dywidendy za dany rok obrotowy ww. spółki, której wypłata nastąpi w dniu wskazanym w uchwale.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwota dywidendy otrzymana na podstawie uchwały, o której mowa w zdarzeniu przyszłym będzie podlegać opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dla jasności - Wnioskodawca nie pyta o zastosowanie metod unikania podwójnego opodatkowania i ustalenie czy opodatkowana będzie całość albo część kwoty dywidendy.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowa podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których strona jest Rzeczpospolita Polska (arb 4a tej ustawy). Jako że Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Wyspami Marshalla powyższa regulacja nie znajdzie zastosowania.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody; z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów; od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 w w; ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i praw a majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a - e).

Zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Brak możliwości odwołania się do konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania powoduje, iż należy odwołać się jedynie do postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie zatem do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy - od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, o czym stanowi art. 30a ust. 6 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzyma wypłatę przedmiotowej dywidendy, winien wykazać uzyskany z tego tytułu przychód i opodatkować go zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki 19% (por. wyrok WSA w Warszawie z 2010.01.05 sygn. akt III SA/Wa 1537/09).

W świetle powyższych rozważań Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości własnego stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce lub spółdzielni.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący osobą fizyczną, podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, w przyszłości może nabyć udziały spółki z siedzibą i zarządem na Wyspach Marshalla. Spółka ta według lokalnego prawa traktowana jest jako posiadająca osobowość prawną, zaś opodatkowanie takiej spółki następuje analogicznie jak w przypadku spółek kapitałowych wskazanych w Kodeksie spółek handlowych. Tym samym, ww. spółka jest odrębnym od wspólników podatnikiem podatku dochodowego. Po nabyciu udziałów spółki z siedzibą na Wyspach Marshalla, organ tej spółki - według lokalnych przepisów prawa będący odpowiednikiem zgromadzenia wspólników polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - może powziąć uchwałę o podziale zysku. Tym samym, Wnioskodawca może być uprawnionym do dywidendy za dany rok obrotowy ww. spółki, której wypłata nastąpi w dniu wskazanym w uchwale.

Na wstępie organ podatkowy zauważa, iż Rzeczpospolita Polska nie zawarła z Republiką Wysp Marshalla umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z uwagi na brak możliwości odwołania się do konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania należy odwołać się jedynie do postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, o czym stanowi art. 30a ust. 6 ww. ustawy.

W myśl natomiast art. 30a ust. 2 cytowanej ustawy przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z treścią art. 30a ust. 9 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Ponadto art. 30a ust. 11 ww. ustawy stanowi, że kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

W konsekwencji, otrzymana przez Wnioskodawcę mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski dywidenda od spółki posiadającej osobowość prawną z siedzibą i zarządem na Wyspach Marshalla, tj. na terytorium kraju, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podlega opodatkowaniu na takich samych zasadach, co dywidendy otrzymane od spółek mających siedzibę i zarząd w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Otrzymana dywidenda będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, od którego Wnioskodawca będzie mógł odliczyć ewentualnie podatek zapłacony za granicą, przy czym odliczenie to nie będzie mogło przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tego przychodu przy zastosowaniu stawki 19%.

Końcowo, odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wskazać należy, że rozstrzygnięcie w nim zawarte nie jest wiążące dla tutejszego Organu. Powołane rozstrzygnięcie dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Nie wywołuje on zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl