IPPB2/415-493/08-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-493/08-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) oraz w piśmie z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data nadania 15 kwietnia 2008 r., data wpływu 17 kwietnia 2008 r. uzupełniającym wezwanie Nr IPPB2/415-493/08-2/JK z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data nadania 7 kwietnia 2008 r., data dostarczenia 8 kwietnia 2008 r.) oraz w piśmie z dnia 28 maja 2008 r. (data nadania 28 maja 2008 r. data wpływu 30 maja 2008 r.) uzupełniające wezwanie Nr IPPB2/415-493/08-4/JK z dnia 20 maja 2008 r. (data nadania 20 maja 2008 r., data dostarczenia 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu myśliwego w związku z wypłacaną rekompensatą z tytułu pozyskania zwierzyny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu myśliwego w związku z wypłacaną rekompensatą z tytułu pozyskania zwierzyny.

Pismem z dnia 7 kwietnia 2008 r. Nr IPPB2/415-493/08-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesławnie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. Pismem z dnia 17 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek dosyłając stosowne dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Koła Łowieckie po przekroczeniu kwoty obrotu zwolnionego z podatku VAT składają zgłoszenie rejestracyjne w konsekwencji stając się podatnikami podatku od towarów i usług VAT. Koła Łowieckie zostały zobowiązane do wystawiania zeznania rocznego o osiągniętych przychodach PIT-8C a myśliwi są obowiązani w zeznaniu rocznym o osiągniętych dochodach za dany rok podatkowy wykazać przychód z tytułu wypłacanych im przez Koło Łowieckie rekompensat za pozyskanie zwierzyny.

Pismem z dnia 20 maja 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego, t. j.: podanie dokładnej daty wypłaty rekompensaty myśliwemu. Pismem z dnia 30 maja 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek poprzez przedstawienie poniższych informacji.

Myśliwy po uzyskaniu zwierzyny ma dwie możliwości:

* zdać tuszę pozyskanej zwierzyny do punktu skupu,

* wziąć tuszę na użytek własny.

W pierwszym przypadku myśliwy w skupie pozostawia informację kto, gdzie, kiedy i z jakiego Koła Łowieckiego zdał tuszę do punktu skupu z określeniem jego wagi. Na podstawie tego dokumentu właściciel punktu skupu przekazuje na konto Koła Łowieckiego, właściwego dla myśliwego, który pozyskał zwierzynę, należność za tuszę wyliczając ją poprzez przemnożenie wagi i ceny za 1 kg. Po wpływie gotówki na konto Koła Łowieckiego, Koło wypłaca myśliwemu rekompensatę poniesionych kosztów w związku z wykonaniem polowania. Należy zwrócić uwagę, że koszty polowania związane z pozyskaniem dostarczonej do punktu skupu zwierzyny ponosi myśliwy nie są małymi kosztami a mianowicie: koszt dojazdu do łowiska, własna broń, amunicja załadunek transport i wyładunek tuszy pozyskanej zwierzyny, składki członkowskie do Koła Łowieckiego i na PZ.

W drugim przypadku sporządzony zostaje protokół przekazania tuszy pozyskanej zwierzyny myśliwemu na użytek własny. Wartość tuszy określona jest jak w przypadku pierwszym. Myśliwy wpłaca do kasy Koła Łowieckiego należność pomniejszoną o należną rekompensatę.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż prowadząc działalność gospodarczą, całkowity dochód z niej musi przeznaczyć na realizację statutowych zadań, nic natomiast nie może być przedmiotem zysku jego członków (myśliwych). Stanowisko takie zawarł Sąd Najwyższy w swoim postanowieniu z dnia 19 czerwca 1996 r. Nr III CZP 66/96 opublikowanym w orzecznictwie Sądu Najwyższego Izby Cywilnej (OSNC) Nr 10/1996 poz. 133/. Zatem rekompensaty nie można więc traktować jako wynagrodzenia wypłacanego przez Koło Łowieckie myśliwemu.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że wypłaty rekompensat dla myśliwych dotyczą zarówno lat ubiegłych jak i roku bieżącego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Koła Łowieckie są zwolnione podmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) z podatku VAT od obrotu uzyskanego z tytułu sprzedaży tusz pozyskanej zwierzyny oraz poroża samców zwierzyny płowej.

2.

Czy rekompensata wypłacana myśliwemu przez Koła Łowieckie z tytułu pozyskania zwierzyny jest przychodem myśliwego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) i czy w związku z powyższym Koła Łowieckie są obowiązane do wystawiani informacji o przychodach z innych źródeł - PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Polski Związek działa w oparciu o Prawo o stowarzyszeniach. Prawo to nie wskazuje celów w jakich można się zrzeszać, zastrzegając jedynie, że stowarzyszenie nie może mieć celu zarobkowego. Konsekwencją tej normy prawnej jest zapis art. 35 ust. 2 ustawy - Prawo Łowieckie, który stanowi, że dochód z działalności gospodarczej PZŁ służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków (myśliwych).Rozwinięciem tej regulacji jest z kolei ust. 2 § 5 Statutu PZ, wskazujący, że dochody z działalności gospodarczej przeznacza się na realizację zadań statutowych Zrzeszenia. Oznacza to, że zadaniem Zrzeszenia nie może być prowadzenie komercyjnej działalności gospodarczej, której celem jest osiągnięcie zysków. Wprawdzie może Ono prowadzić działalność gospodarczą, jednakże całkowity dochód z niej musi przeznaczyć na realizację swych statutowych zadań, nić natomiast nie może być przedmiotem zysku jego członków (myśliwych). stanowisko takie zawarł Sąd Najwyższy w swoim postanowieniu z dnia 19 czerwca 1996 r. (Nr CZP 66/96 opublikowany w orzecznictwie Sądu Najwyższego Izby Cywilnej /OSNC) Nr 10/1996 poz. 133/.

Prowadzenie działalności gospodarczej pozwala zatem Zrzeszenie/w tym Kołom Łowieckim - podstawowym jednostkom organizacyjnym Zrzeszenia/na zebranie środków służących realizacji jego zadań statutowych. Działalność statutową określa § 5 PZ Statutu zgodnie z którym Koła Łowieckie pozyskują środki na działalność statutową określoną w ww. paragrafie przez pozyskanie zwierzyny, sprzedaż jej tusz i poroży zwierzyny płowej oraz składek członkowskich.

Pozyskaniem zwierzyny zajmują się myśliwi zrzeszeni w PZ a przychód ze sprzedaży zwierzyny (tusz i poroży samców zwierzyny płowej) jest przychodem Kół Łowieckich a nie myśliwego. Myśliwy pozyskując zwierzynę pokrywa koszty polowania z własnych środków. Koło Łowieckie wypłaca myśliwemu, w ramach rekompensaty, zwrot poniesionych kosztów pozyskania zwierzyny (zakupu amunicji dojazdu do łowiska, transportu ubitej zwierzyny do punktu skupu, kosztów amortyzacji broni i sprzętu) ryczałtem w wysokości 20% wartości sprzedanej zwierzyny.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, PZ jako organizacja członkowska, działając wyłącznie na podstawie statutu, korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) gdyż w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, w poz. 10 wymienia się jako podmiot zwolniony z podatku z tytułu świadczonych usług organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Usługi te zostały sklasyfikowane w dziale 91 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU). We wstępie do ugrupowań tego działu wymienia się je w pkt 1 lit. f) "usługi innych organizacji". Aby nie było wątpliwości to w pkt 2 wymieniono organizacje, których ten dział (91) nie obejmuje. Do żadnej z tych grup organizacji wymienionych w pkt 2 PZ przypisać nie można co potwierdza, że organizacja ta zawiera się w pkt 1 lit. f), a to potwierdza stanowisko Wnioskodawcy, że PZ jest zwolnione z podatku od towarów i usług. Nie sposób też jest zgodzić się ze stanowiskiem Urzędów Skarbowych, iż od sprzedaży tusz zwierząt łownych i poroża samców zwierzyny płowej, Koła Łowieckie obowiązane są płacić podatek VAT w wysokości 3%. Gdyby ustawodawca zobowiązał Koła Łowieckie do zapłaty tegoż podatku to zapis w załączniku Nr 4 do ustawy w pkt 10 powinien brzmieć - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe) z wyłączeniem PZ.

Ad. 2

W piśmie Ministerstwa Finansów z 18 czerwca 2002 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską, został zawarty pogląd, iż rekompensata wypłacana przez Koła Łowieckie myśliwemu z tytułu pozyskania zwierzyny jest przychodem myśliwego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 19991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) a ponieważ przychody te nie zostały wymienione wśród przychodów zwolnionych od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 i 52 ustawy to tym samym przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychody z innych źródeł - art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy.

W ocenie Ministra Finansów - Prawo łowieckie - wśród celów łowiectwa nie wymienia się celu zarobkowego dlatego też wydatki poniesione przez myśliwego w związku z polowaniem /amunicja, broń, przyjazdy do łowiska, składki członkowskie do Koła i PZ nie mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powyższego Koła Łowieckie zostały zobowiązane do wystawienia informacji PIT-8C myśliwym, którzy oddali pozyskaną zwierzynę, a myśliwi - do płacenia podatku dochodowego od przychodów, będąc równocześnie pozbawieni prawa do odliczenia wydatków poniesionych w związku z pozyskaniem dla Koła Łowieckiego zwierzyny, jako kosztu uzyskania przychodu.

Trafne spostrzeżenie Ministra Finansów, iż Prawo łowieckie wśród celów łowiectwa nie wymienia się celu zarobkowego, nie zabrania jednak wypłacić myśliwemu rekompensaty.

Rekompensata zamiast wynagrodzenia, które musiałoby uwzględnić taki element jak zysk (zarobek) ponieważ, jak wcześniej zostało wskazane, nic z wypracowanego przez Koło dochodu nie może być przedmiotem zysku jego członków (myśliwych).

Według wykładni gramatycznej słowa rekompensata oznacza:

1.

wyrównanie straty, szkody, wynagrodzenie szkód np. moralnych (Słownik wyrazów obcych PIW wydanie VII z 1961 r. str. 750.),

2.

otrzymać coś tytułem rekompensaty. R. za co rzadko czego: zapewnić rekompensatę za poniesione szkody. R. w czym: dostać rekompensatę w pieniądzach. Coś stanowi rekompensatę czegoś a. za coś. Coś znajduje rekompensatę w czymś. Słownik Poprawnej Polszczyzny PWN 1976 r., str. 630.

Idąc tym tokiem rozumowania, należy stwierdzić, że Koła Łowieckie PZ realizując cele statutowe, nie wypłacają myśliwym wynagrodzenia za pozyskaną zwierzynę a jedynie rekompensatę poniesionych wydatków w związku z wykonaniem polowania, ponieważ nic z wypracowanego przez Koło dochodu nie może być przedmiotem zysku jego członków. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 20 wyjaśnia co należy rozumieć pod pojęciem przychody z innych źródeł i tak:

1.

za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w nieujawnionych źródłach,

2.

za zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, o których mowa w ust. 1, uważa się kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz zaświadczeń rehabilitacyjnych.

Należy zaznaczyć, że z wykładni art. 20 nie wynika, że rekompensaty wypłacane przez kogokolwiek są przychodami z innych źródeł. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ustawodawca nie wymienił rekompensat w art. 21, 52, traktujących o zwolnieniach od podatku, ponieważ nie stanowią one przychodów z innych źródeł, a nie jak wyjaśniono, że skoro rekompensaty nie zostały wymienione w art. 21 i 52 ustawy to są one przychodami z innych źródeł.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w powyższej sprawie jest następujące:

Ad. 1 Koła Łowieckie są zwolnione podmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) z podatku VAT bez względu na źródła przychodu pod warunkiem, że dochód z tych źródeł przeznaczony był na działalność statutową PZ,

Ad. 2 rekompensata wypłacana myśliwemu przez Koła Łowieckie z tytułu pozyskania zwierzyny nie jest przychodem myśliwego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Koła Łowieckie nie mają obowiązku wystawiania informacji o przychodach z innych źródeł - PIT-8C a myśliwi nie mają obowiązku odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanych rekompensat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 uznaje się za nieprawidłowe. Odpowiedź na pytanie 1 będzie przedmiotem odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 2003 r. - Prawo łowieckie (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 z późn. zm.) Koła Łowieckie zrzeszają osoby fizyczne i są podstawowym ogniwem organizacyjnym w Polskim Związku Łowieckim w realizacji celów i zadań łowiectwa. Jak stanowi art. 3 powołanej ustawy, celem łowiectwa jest:

1.

ochrona, zachowanie różnorodności i gospodarowanie populacjami zwierząt łownych;

2.

ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego na rzecz poprawy warunków bytowania zwierzyny;

3.

uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego;

4.

spełnianie potrzeb społecznych w zakresie uprawiania myślistwa, kultywowania tradycji oraz krzewienia etyki i kultury łowieckiej.

Jednocześnie, zgodnie z zasadą wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rekompensata, o której mowa w przedmiotowej sprawie wypłacana myśliwym nie została wymieniona w katalogu zwolnień wymienionych w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym stanowi ona źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła. W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowie jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycie w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę rekompensata wypłacana myśliwemu z tytułu pozyskania zwierzyny podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym Koło Łowieckie ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl