IPPB2/415-491/10-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-491/10-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku odpłatnego zbycia otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku odpłatnego zbycia otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

C. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) oraz F należą do międzynarodowej grupy kapitałowaj S. (dalej: Grupa S.). W dniu 16 kwietnia 2010 r. w związku z osiągnięciem w 2009 r. przez Grupę S. określonego poziomu wyników finansowych, Walne Zgromadzenie F. podjęło decyzję o udziale pracowników spółek należących do Grupy S. w Globalnym Programie Motywacyjnym (ang. Global lncentive Programme, dalej: GIP).

W ramach GIP, pracownikom spółek należących do Grupy S., w tym pracownikom Spółki, zostaną przydzielone istniejące akcje F. Przydział akcji uzależniony jest od spełnienia warunku, aby dany pracownik był zatrudniony przez cały 2009 rok oraz aby stosunek zatrudnienia wciąż istniał w momencie przyznawania akcji.

Uzasadnieniem przeprowadzenia GIP jest jego motywacyjna funkcja, ponieważ pracownicy stając się akcjonariuszami F. (a zatem pośrednio jednocześnie udziałowcami własnych pracodawców) są dodatkowa zachęcani do pracy w celu maksymalizacji zysków osiąganych przez poszczególne podmioty wchodzące w skład Grupy S.

Akcje F. będą przydzielane nieodpłatnie na rzecz pracowników poszczególnych spółek, w tym pracowników Spółki. Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę S., akcje nie mogą być zbyte w jakikolwiek sposób przez okres jednego roku od momentu ich przydzielenia danemu pracownikowi Spółki, aczkolwek już w momencie przydzielenia akcji pracownik będzie dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom. Ostatecznym warunkiem przydzielenia akcji danemu pracownikowi Spółki jest wyrażenie przez niego zgody na ich otrzymanie. W związku z przekazaniem pracownikom Spółki informacji o zasadach "przydziału" akcji F., generalnie przyjmuje się, że pracownicy wyrazili zgodę na przydzielenie im akcji w sposób dorozumiany, jeśli nie poinformowali pracowników pionu finansowego Spółki o braku swojej zgody na udział w programie.

Jednocześnie, Spółka będzie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GlP w zakresie akcji przydzielanych jej pracownikom.

Pracownicy Spółki, którym przyznano w ramach GIP akcje, są polskimi rezydentami w rozumieniu ustawy o p.d.o.f.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przydzielenie akcji F. powoduje po stronie danego pracownika powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.f., a Spółka jest obowiązana jako płatnik do poboru zaliczek na p.d.o.f.

2.

Czy w przypadku uznania, iż sprzedaż akcji przydzielonych w ramach GIP stanowi dochód z kapitałów pieniężnych Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych.

3.

Czy Spółka ma prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dla celów p.d.o.p. wydatków związanych z uczestnictwem pracowników Spółki w GlP.

Odpowiedź na pytanie Nr 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Odpowiedź w zakresie zadanego pytania Nr 1 w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych została udzielona w odrębnej interpretacji Nr IPPB2/415-491/10-2/MK z dnia 17 sierpnia 2010 r. Odpowiedź w zakresie zadanego pytania Nr 3 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych została udzielona w odrębnej interpretacji Nr IPPB3-423-322/10-2/JB z dnia 13 lipca 2010 r.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 2

W opinii Spółki, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych informacji w odniesieniu do pracowników Spółki, którzy dokonali sprzedaży uprzednio przydzielonych im w ramach GIP akcji.

Zdaniem Spółki, sprzedaż akcji w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 1a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi sprzedaż papierów wartościowych, a tym samym przychody uzyskane z takiego zbycia stanowią w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o p.d.o.f., przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu p.d.o.f. z zastosowaniem liniowej stawki w wysokości 19%. Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o p.d.o.f., podstawą opodatkowania przy sprzedaży akcji jest dochód stanowiący różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 ustawy o p.d.o.f.

W związku z faktem, iż akcje zostały przydzielone bez ponoszenia opłat, tj. pracownicy w momencie przydzielenia akcji nie ponieśli żadnych kosztów bezpośrednio związanych z nabyciem tych akcji, przy kalkulacji podstawy opodatkowania dany pracownik Spółki nie będzie mógł pomniejszyć przychodu uzyskanego z tytułu realizacji transakcji sprzedaży akcji o koszty uzyskania przychodów, określone jako wydatki poniesione w związku z ich nabyciem, jakkolwiek przychód uzyskany ze sprzedaży akcji będzie mógł zostać pomniejszony o koszty sprzedaży i nabycia tych akcji, w tym np. opłaty maklerskie, koszty prowizji, itp.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż pisma urzędów skarbowych cytowanych powyżej odnoszące się także do omawianej kwestii (w tym m.in. pismo Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. I471/PDF/415/31/06/PP oraz pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1472/RPŁ/4I5-11/05/OKP) wskazują, iż w przypadku uczestnictwa w programach motywacyjnych, których zasady są podobne do GIP wprowadzonego w przypadku Spółki, przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez pracownika akcji i powinien być traktowany jako przychód z kapitałów pieniężnych.

Mając na uwadze fakt, iż zbycie akcji stanowi zbycie papierów wartościowych Spółka pragnie wskazać na przepis art. 39 ust. 3 ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym osoby prawne są zobowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać imienne informacje dotyczące, między innymi, wysokości dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych uzyskanego przez podatnika (informacja PIT-8C).

Spółka pragnie jednak podkreślić, iż w omawianym stanie faktycznym nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu (Spółka jest jedynie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP), ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników. Stanowisko to pośrednio potwierdza Ministerstwo Finansów w swoim piśmie z 18 marca 2004 r. (Nr PB5/RD-033-2-106/04) w sprawie opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, w którym Minister odnosi obowiązek wypełniania i składania informacji PIT-8C wyłącznie do biur maklerskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zbycie akcji, które mają być nabyte w ramach opisanego we wniosku Globalnego Programu Motywacyjnego należy zakwalifikować, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych powstanie w dacie sprzedaży akcji i podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19% - art. 30b ust. 1 ww. ustawy, na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem liniowym określonym w art. 30c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po zakończeniu roku podatkowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Natomiast art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowi, że płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż pracownicy wnioskodawcy będą uczestniczyć w programie motywacyjnym, w ramach którego nabędą bezpłatnie akcje zagranicznej spółki kapitałowej. Koszt uczestnictwa i realizacji planu motywacyjnego ponosi Spółka. Ponieważ pracownicy będą dokonywać odpłatnego zbycia otrzymanych nieodpłatnie akcji, powstała wątpliwość czy na Spółce będą ciążyły z tego tytułu obowiązki płatnika. Spółka nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu, ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników.

Mając na uwadze powyżej przywołane uregulowania prawnie i przedstawione zdarzenie przyszłe, fakt uzyskania przez pracownika przychodu z kapitałów pieniężnych w momencie zbycia otrzymanych nieodpłatnie akcji nie skutkuje wobec Spółki obowiązkiem obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od dochodu uzyskanego z ww. tytułu przez pracowników.

W tym miejscu organ podatkowy wskazuje, że Spółka w treści przedstawionego stanowiska w przedmiocie zadanego pytania Nr 2 odniosła się do kwestii braku poniesienia przez pracowników kosztów związanych z nabyciem sprzedawanych akcji i braku możliwości uwzględnienia ich w pomniejszeniu uzyskanego przychodu z tytułu realizacji transakcji oraz do momentu powstania przychodu. Jednakże należy zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odniesienie się do treści zadanego pytania, które dotyczyło obowiązków płatnika w przypadku odpłatnego zbycia przez pracowników otrzymanych nieodpłatnie akcji, jak również w tym temacie przedstawionego stanowiska Spółki. W związku z powyższym organ nie odniósł się do kwestii związanej z ustaleniem prawidłowości ustalenia kosztów uzyskania przychodów związanych z odpłatnym zbyciem akcji oraz momentem powstania przychodu.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Spółkę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl