IPPB2/415-488/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-488/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 3 września 2009 r., data wpływu 4 września 2009 r.), na wezwanie Nr IPPB2/415-488/09-2/MK z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data nadania 25 sierpnia 2009 r., data doręczenia 27 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 26 maja 2009 r. X otrzymała z Urzędu Skarbowego wezwanie do złożenia wyjaśnień oraz przedstawienia oryginałów dokumentów dotyczących zatrudnienia Pani Y, w celu wyjaśnienia przyczyn wykazania w informacji PIT-11 za okres 1 stycznia 2008 r. - 31 grudnia 2008 r. zaliczki pobranej w wysokości -1.088,00 zł, oraz wyjaśnienia, czy wynagrodzenie za pracę uzyskane przez ww. i zaliczka pobrana w 2008 r. przez X w W jest zgodna z danymi zawartymi w informacji PIT-11 za okres: 1 stycznia 2008 r. - 31 grudnia 2008 r.

W odpowiedzi X opisała powody wykazania w PIT-11 zaliczki w kwocie -1.088,00 zł wyjaśniając, że:

W okresie od 26 listopada 2007 r. do 31 stycznia 2008 r. z przerwą od 29 listopada 2007 r. do 30 stycznia 2008 r. w X przeprowadzona była kontrola z ZUS (I Oddział w W przez inspektora kontroli ZUS na podstawie upoważnienia Nr 440000-0954-2854/2007 z dnia 30 października 2007 r.

Ww. kontrola sprawdzała poprawność ustalenia uprawnień do wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń społecznych w razie choroby i macierzyństwa.

W wyniku, przeprowadzonych czynności sprawdzających zakwestionowano poprawność wypłaty zasiłków chorobowych i macierzyńskich dla pracowników dydaktycznych. (protokół kontroli znak sprawy 0955/0/401/I/07).

Zgodnie z art. 108 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365) nauczycielami akademickimi są: pracownicy naukowo - dydaktyczni, pracownicy dydaktyczni, pracownicy naukowi. Zgodnie z art. 100 ww. ustawy pracownicy naukowo-dydaktyczni, pracownicy naukowi i pracownicy dydaktyczni są zatrudniani na stanowiskach: profesora zwyczajnego, profesora nadzwyczajnego, profesora wizytującego, adiunkta, asystenta, starszego wykładowcy; nauczyciele akademiccy za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy otrzymują wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267 z późn. zm.) zasiłki chorobowe, opiekuńcze i macierzyńskie oraz świadczenia rehabilitacyjne nie przysługują pracownikom, którzy otrzymują od pracodawcy wynagrodzenie za czas choroby, opieki nad dzieckiem czy urlopu macierzyńskiego.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), składki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo za czas własnej choroby są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zgodnie z art. 79 i 81 ust. 1 i art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) do podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne przyjmuje się kwotę będącą podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pomniejszoną o składki finansowane przez ubezpieczonego (......).

X od kwot wypłaconego wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności pracowników dydaktycznych:

* nie naliczyła składek na ubezpieczenie społeczne

* nie naliczyła składek na ubezpieczenie zdrowotne

* naliczyła składki emerytalno - rentowe finansowane z budżetu państwa od wynagrodzenia otrzymanego w okresie urlopu macierzyńskiego.

W wyniku przeprowadzonej kontroli ZUS X we wrześniu 2008 r. dokonała korekt złożonych deklaracji ZUS za okres od m-ca 01.2002 r. do m-ca 09.2002 r. To jest zwróciła wypłacone zasiłki ze środków ZUS w kwocie 15384,00 zł oraz podatek dochodowy w wysokości 2923,00 zł, a następnie wypłaciła wynagrodzenie za czas choroby dydaktyka w wysokości 15384, 00 zł, potrącając od kwoty podatku składkę zdrowotną w wysokości 7,75% - kwota 1036,80 zł uwzględnioną w pozycji 82 deklaracji, PIT-11.

Wnioskodawca odprowadził również składkę na ubezpieczenie społeczne emerytalne, rentowe, chorobowe (po zwróceniu zasiłku macierzyńskiego i wyliczeniu wynagrodzenia) co spowodowało zmniejszenie podstawy do opodatkowania o naliczone składki ZUS, (składka emerytalna 1046,51 zł, składka rentowa 696,96 zł, składka chorobowa 262,69 zł. Razem 2006,16 zł - ww. kwota została uwzględniona w pozycji 81 informacji PIT-11).

Wykazany w pozycji 39 informacji PIT-11 podatek -1088,00 zł wynika z tego, iż po przeprowadzeniu czynności wynikających z kontroli ZUS, podstawa do opodatkowania została pomniejszona o nie odprowadzone wcześniej składki na ubezpieczenie społeczne oraz składkę zdrowotną, (podatek na minus -1418,00 zł, składki ZUS na plus 2006,16 zł, składka zdrowotna na plus 1036, 80 zł). Pobrany w czasie całego 2008 r. podatek od dochodów z tytułu umowy o pracę wynosił 330,00 zł. (1418,00 zł - 330,00 zł = 1088,00 zł)

Po złożeniu wyjaśnień w dniu 6 lipca 2009 r. X otrzymała wezwanie do sporządzenia oraz przedłożenia korekty informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za okres 1 stycznia 2008 r. - 31 grudnia 2008 r. dotyczącej Pani Y. W dalszej części Wnioskodawca przedstawił kwoty wykazane w informacji PIT-11 za 2008 r. mającej być przedmiotem korekty oraz kserokopię kartoteki pracownika za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. z podziałem na miesiące.

Ponieważ przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne, pismem z dnia 25 sierpnia 2009 r. Nr IPPB2/415-488/09-02/MK wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia poprzez.

* przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do reprezentowania Wnioskodawcy.

* Wskazanie, co oznacza kwota 1088,00 zł wykazana ze znakiem minus w poz. 39 informacji PIT-11 za rok 2008 (nadpłacony podatek czy może kwotę do zapłaty)

* dlaczego Wnioskodawca dokonał zwrotu kwoty pobranego podatku w wysokości 2923,00 zł i czy był on dokonany na rachunek Urzędu Skarbowego.

* z czyich środków dokonano zwrotu zasiłku chorobowego.

* czy w wyniku dokonanej korekty wystąpiła nadwyżka z tytułu nienależnie wypłaconego zasiłku chorobowego pomiędzy dokonaną w 2001 wypłatą zasiłku chorobowego, a otrzymanym w wyniku korekty wynagrodzeniem w 2008 r. i czy pracownik dokonał jej zwrotu.

Uzupełnienia dokonano w dniu 4 września 2009 r. wyjaśniając, że:

* kwota 1088,00 zł wykazana ze znakiem minus w poz. 39 informacji PIT - 11 za rok 2008 oznacza nadpłacony podatek, który powstał w wyniku przeprowadzenia zwrotu niesłusznie wypłaconych zasiłków ze środków ZUS oraz wypłaceniem w to miejsce wynagrodzeń za czas choroby pracownika dydaktycznego ze środków X, oraz innych wynagrodzeń za pracę wypłaconych w roku 2002.

* X dokonała wyliczenia na listach płac kwotę podatku 2923,00 zł (wysokość podatku od zwróconych zasiłków 15384,00 zł) niepoprawnie odprowadzonego do Urzędu Skarbowego. X nie występowała do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o zwrot niepoprawnie wyliczonego i odprowadzonego podatku dochodowego. O taką kwotę X pomniejszyła przelew podatku dochodowego od osób fizycznych za miesiąc wrzesień 2008 r., płatny do 20 października 2008 r..

* X niezgodnie z Ustawą o Szkolnictwie Wyższym wypłaciła zasiłki chorobowe i macierzyńskie, pomniejszyła składki jakie powinna odprowadzić do ZUS tytułem ubezpieczeń społecznych swoich pracowników. We wrześniu 2008 w wyniku protokołu pokontrolnego ZUS na listach płac przeprowadziła odpowiednie operacje w celu skorygowania ww. sytuacji. Zwróciła do ZUS zasiłki chorobowe i macierzyńskie, oraz wypłaciła za okresy zasiłków wynagrodzenia za chorobę dydaktyków pokrytych ze środków własnych X.

* W wyniku dokonanej korekty z tytułu nienależnie wypłaconego zasiłku chorobowego pomiędzy dokonaną w 2001 r. wypłatą zasiłku chorobowego, a otrzymanym w wyniku korekty wynagrodzeniem w 2008 r. powstała nadwyżka w wysokości 1624,96 zł, pracownik powstałej nadwyżki nie zwrócił.

Dodatkowo w załączeniu X przesłała załącznik z protokołu ZUS dotyczący wyliczenia niesłusznie wypłaconych zasiłków oraz nieodprowadzonymi składkami na ubezpieczenie społeczne i wydruk kartoteka do sprawdzenia noty z wykazanymi listami oraz składnikami i kwotami. Listy z kwotami minusowymi przedstawiające korektę wypłaconych w 2001 zasiłków i odprowadzone od nich kwoty podatku dochodowego. Listy z kwotami dodatnimi przedstawiają wypłacone, ze środków własnych X w 2008 r. wynagrodzenia oraz wyliczone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek pochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy X postąpiła prawidłowo wykazując kwotę podatku w wysokości -1088,00 zł i czy wezwanie do sporządzenia oraz przedłożenia korekty informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za okres 1 stycznia 2008 r. - 31 grudnia 2008 r. dot. Pani Y jest zasadne.

Jeżeli X postąpiła nieprawidłowo, to w jaki sposób winna być dokonana korekta informacji o dochodach pracownika PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy

Informacja PIT-11 za 2008 r. została wystawiona zgodnie ze stanem rzeczywistym jaki miał miejsce w 2008 r.. W miesiącu wrześniu 2008 r. na listach płac dokonano zwrotu wypłaconych ze środków ZUS zasiłków na kwotę 15384,00 zł, potrąconego podatku od ww. zasiłków w kwocie 2923,00 zł oraz wypłacono wynagrodzenie chorobowe dla dydaktyka w kwocie 15384,00 zł. Od części wynagrodzenia odprowadzono składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe w wysokości 2006,16 zł.

Podstawa do opodatkowania została pomniejszona o składki ZUS, wyliczono podatek w kwocie 2541,82 zł. Została obliczona składka zdrowotna w wysokości 7,75% w kwocie 1036,80 zł. Pomniejszono wyliczony podatek o składkę zdrowotną. Po dokonaniu tych operacji kwota podatku wyniosła -1418,00 zł.

Wyliczenia dokonano zgodnie z art. 27b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), oraz art. 27b ust. 2 ww. ustawy, a także zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.) art. 83 ust. 1 - w przypadku wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wymienione w art. 12 ust. 1 ww. ustawy kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia, a więc każda forma przysporzenia majątkowego (tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna) mająca swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy. A zatem, wszystko co pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy - o ile nie stanowi wymienionego w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodu zwolnionego od podatku lub dochodu, od którego został zaniechany pobór podatku na podstawie przepisów Ordynacja podatkowa - podlega opodatkowaniu ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy wynika, że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z treścią art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, pobrania i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłacanych lub postawionych do dyspozycji pracownika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z kontrolą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Wnioskodawca we wrześniu 2008 r. dokonał korekt złożonych deklaracji ZUS za okres od m-ca 01.2002 r. do m-ca 09.2002 r. dokonując zwrotu wypłaconych zasiłków ze środków ZUS w kwocie 15384,00 zł oraz podatku dochodowego w wysokości 2923,00 zł za czas choroby dydaktyka, a następnie dokonał przeliczenia wynagrodzenia pomniejszając podstawę opodatkowania o należne składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczek na podatek dochodowy. W wyniku dokonanego rozliczenia powstała nadpłata w wysokości pobranych zaliczek na podatek dochodowy w kwocie 1088,00 zł, którą Wnioskodawca wykazał w poz. 39 informacji PIT11 za rok 2008 pracownika dydaktycznego.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Powyższy zapis nakłada na Wnioskodawcę obowiązek prawidłowego, tj. zgodnego ze stanem faktycznym, sporządzenia imiennej informacji i przekazania jej podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu.

W PIT-11 nie uwzględnia się przychodów, dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy dwóch rodzajów przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy.

Wystawienie błędnej informacji PIT-11 przez płatnika wywołuje obowiązek wystawienia jej korekty, tak aby treść tej informacji była zgodna ze stanem faktycznym. Tylko wystawienie informacji wykazującej m.in. faktycznie osiągnięte przez podatnika przychody (dochody) i faktycznie pobraną zaliczkę na podatek dochodowy stanowi bowiem realizację przez płatnika obowiązku wynikającego z art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Informacja (korekta informacji) PIT-11 powinna być również wypełniona według obowiązującego wzoru.

Zagadnienia dotyczące korygowania deklaracji podatkowych zostały z kolei uregulowane w przepisach art. 81 i art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ww. ustawy jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Korekta deklaracji ma na celu umożliwienie podatnikom, płatnikom i inkasentom poprawienia błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w trybie art. 81b § 1 pkt 1, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej, postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ww. ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca sporządził pracownikowi informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2008 r., w której w rubryce "zaliczki pobrane przez płatnika" wykazał kwotę nadpłaconych zaliczek na podatek dochodowy pobranych w 2002 r. W konsekwencji wystawiona informacja nie wykazuje faktycznie pobranych przez płatnika w 2008 r. zaliczek na podatek dochodowy.

Zaistniała sytuacja upoważnia płatnika do dokonania odpowiedniej korekty ww. informacji poprzez wykazanie w niej tylko kwoty faktycznie pobranych w 2008 r. zaliczek na podatek dochodowy i przesłania jej ponownie podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego, mimo upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego za ten rok. Informacja PIT-11 powinna bowiem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym i pobranych zaliczkach na podatek w danym roku podatkowym.

Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Natomiast w kwestii dotyczącej zwrotu nadpłaconych zaliczek na podatek dochodowy pracownikowi w takich przypadkach przysługuje prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty nienależnie pobranego podatku przez płatnika.

Ordynacja podatkowa zarówno w art. 72 zawierającym definicję nadpłaty, jak i w art. 75 dotyczącym postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty, rozgranicza nadpłatę zaistniałą po stronie płatnika i możliwość dochodzenia jej zwrotu przez podatnika.

Zgodnie z treścią art. 72 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się w szczególności kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Jednakże nie w każdej z tych sytuacji płatnikowi przysługuje prawo do żądania stwierdzenia nadpłaty.

W myśl art. 73 § 3 tej ustawy dla podatników podatku dochodowego nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego.

Stosownie do art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Jednakże z § 2 pkt 2 tego przepisu wynika, że prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje także płatnikom, jeżeli:

a.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,

b.

w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,

c.

nie będąc obowiązanym do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Z powyższego wynika, że to podatnik składa wniosek o stwierdzenie nadpłaty wtedy, gdy płatnik zaliczkę na podatek niezasadnie pobrał lub pobrał ją w zbyt dużej wysokości. Natomiast płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wtedy, gdy błąd płatnika spowodował, że wpłacił on zaliczkę na podatek w wysokości większej od należnej, tj. w sytuacjach, gdy błąd płatnika spowodował uszczerbek z jego majątku.

W przeciwnym wypadku, a więc gdy uszczuplenie nastąpiło z majątku podatnika, a taka sytuacja została przedstawiona w stanie faktycznym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, o stwierdzenie nadpłaty może wystąpić tylko podatnik.

W przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz w pkt 2 lit. a) i b), podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację) (art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej).

Złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty skutkuje wszczęciem postępowania podatkowego przez organ podatkowy.

Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy organ podatkowy w trakcie prowadzonego postępowania podatkowego prawidłowo określi wysokość należnego podatku, która pozwoli na ewentualne stwierdzenie nadpłaty i dokona jej zwrotu bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę (art. 75 § 4 ww. ustawy).

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należ wskazać, iż co do zasady pracownikowi Wnioskodawcy przysługuje prawo - jako podatnikowi - do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z załączoną korektą zeznania i uzasadnieniem jej przyczyn jednakże ten fakt nie przesądza o jej skuteczności.

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, o którym mowa powyżej w myśl art. 79 § 2 pkt 2 ww. ustawy wygasa po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji).

W przedstawionym stanie faktycznym nadpłata pobranej zaliczki na podatek dochodowy wystąpiła w roku 2002, za ten okres zeznanie podatkowe należało złożyć do dnia 30 kwietnia 2003 r., a więc termin do złożenia korekty zeznania (deklaracji) upłynął z dniem 30 kwietnia 2008 r.

Reasumując organ podatkowy zauważa, że wezwanie przez organ podatkowy Wnioskodawcy do przedłożenia korekty informacji PIT-11 za 2008 rok dotyczącej wykazanej kwoty nadpłaconej zaliczki pracownika dydaktycznego, w pozycji w której powinny być wykazane pobrane zaliczek przez płatnika było zasadne. W skorygowanej deklaracji płatnik powinien wykazać kwoty faktycznie pobranych zaliczek na podatek dochodowy w roku 2008. Natomiast o zwrot nadpłaconego podatku powinien wystąpić pracownik (podatnik) składając wniosek do właściwego urzędu skarbowego.

Dodatkowo należy nadmienić, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydawanych interpretacji indywidualnych.

Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl