IPPB2/415-470/14-5/PW - PIT w zakresie opodatkowania przychodu uzyskiwanego z członkostwa we wspólnocie gruntowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-470/14-5/PW PIT w zakresie opodatkowania przychodu uzyskiwanego z członkostwa we wspólnocie gruntowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) oraz w piśmie z dnia 8 czerwca 2014 r. (data nadania 9 czerwca 2014 r., data wpływu 12 czerwca 2014 r.) uzupełniającym wniosek na wezwanie Nr IPPB5/423-434/14-2/KS z dnia 30 maja 2014 r. (data nadania 30 maja 2014 r., data odbioru 2 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskiwanego z członkostwa we wspólnocie gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskiwanego z członkostwa we wspólnocie gruntowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne. Składnikiem gospodarstwa rolnego jest udział we wspólnocie gruntowej wsi D. Wnioskodawczyni posiada też oddzielnie (poza wspólnotą) 2 ha lasu odziedziczonego po rodzicach.

W 2008 r. Spółka do Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej wsi D. uzyskała przychód z tytułu pielęgnacyjnej przecinki lasu. Była to przecinka jednorazowa, pielęgnacyjna, pod nadzorem leśniczego. Z części drzewa Wspólnicy uzyskali przychód. Przychód ten wg ustawy o lasach i statutu spółki musi być przeznaczony na potrzeby odnowy, pielęgnacji lasu wspólnoty. Wspólnota posiada tylko grunty, które wg ustawy 1963 r. są nieodłączną częścią gosp. rol. i do wspólnoty należą tylko rolnicy.

Przychód, który zaistniał, był zgłaszany do Urzędu Skarbowego w 2008 r. Wspólnicy nie płacili podatku. Wtedy nie było potrzeby składania PIT-8.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy jako posiadająca gosp. rolne i udział we wspólnocie gruntowej wsi D. Wnioskodawczyni ma obowiązek podlegania i składania deklaracji PIT o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy z tego powodu, że Wnioskodawczyni ma udział we wspólnocie gruntowej musi składać taką deklarację.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawczyni uważa, że nie ma obowiązku składania zeznania rocznego w zakresie deklaracji PIT o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych - Rozdz. 1, art. 2, pnkt. 1 ppnkt. 1 - przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji, ppnkt. 2 - przychodów z gosp. leśnej w rozumieniu ustawy o lasach.

Jeśli tak, to Wnioskodawczyni jako posiadająca gosp. rolne i udział (ok 1 ha) we wspólnocie gruntowej wsi D., są to grunty las i ugory, należą do grupy, która nie podlega podatkowi od osób fizycznych, a zatem Wnioskodawczyni nie składa deklaracji PIT i nie rozlicza się z tej działalności z powodu nie podlegania.

Jeśli Wnioskodawczyni nie podlega, to tyczy się to i do udziału we wspólnocie, bo ta ma taki sam status rolniczy.

Ze względu na charakter tej działalności wspólnoty jest to działalność rolnicza podstawowa - tak w gosp. rolnym, tak i we wspólnocie gruntowej jest to działalność rolnicza.

Jeśli jest to indywidualny udział Wnioskodawczyni i przed Urzędem Skarbowym, to tak samo jak z osobistego gosp. rol., którego składnikiem jest też las (2 ha) Wnioskodawczyni nie rozlicza się przed Urzędem Skarbowym z tytułu nie podlegania, tak samo z tego udziału, która ma taki sam charakter (las + ugory) Wnioskodawczyni nie podlega pod podatek od osób fizycznych. O tym, że jest o składnik gosp. rolnego świadczy ustawa z 1963 r. o wspólnotach gruntowych, są to grunty przypisane do gosp. rolnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Wspólnoty gruntowo-leśne to podmioty o swoistym statusie prawnym, opartym na uregulowaniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn zm.). Z definicji wspólnoty zawartej w art. 1 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne - o określonych przymiotach.

Uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej polega na korzystaniu z nieruchomości stanowiącej przedmiot wspólnoty zgodnie z jej przeznaczeniem, np. przez wypasanie bydła, pobieranie pożytków naturalnych z lasu lub stawu, udział w dochodach przez podział pożytków z użytków rolnych i leśnych, czyli przez udział w zagospodarowaniu wspólnoty gruntowej.

Udziały uprawnionych we wspólnocie i w korzyściach wynikających z zagospodarowania wspólnoty są określone w idealnych (ułamkowych) częściach w sposób wymieniony w art. 9 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych - osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Utworzenie spółki następuje w drodze uchwały powziętej większością głosów uprawnionych do udziału we wspólnocie przy obecności przynajmniej ich połowy (art. 14 ust. 2 ww. ustawy). Jeżeli w skład wspólnoty wchodzą również lasy, grunty leśne lub nieużytki przeznaczone do zalesienia (art. 6 ust. 2), do zagospodarowania takich gruntów może być utworzona odrębna spółka (art. 14 ust. 3 ww. ustawy). Natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka ta jest osobą prawną i działa na postawie statutu.

Członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólności gruntowej - art. 16 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Członkami spółki mogą być również posiadacze gruntów przyległych do wspólnoty gruntowej na warunkach określonych w statucie - art. 16 ust. 2 tejże ustawy.

Za zobowiązania spółki odpowiada spółka całym swoim majątkiem stosownie do art. 20 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Członkowie spółki odpowiadają za zobowiązania spółki tylko do wysokości wartości ich udziałów w tej wspólnocie, jeżeli chodzi jednak o zobowiązania spółki utworzonej do zagospodarowania gruntów określonych w art. 1 ust. 2 - odpowiednio do wysokości udziału w korzyściach osiąganych z tych gruntów (art. 20 ust. 2 ustawy).

Zatem wszelkiego rodzaju przychody uzyskane przez wspólnotę stanowią dochód, będący wyłączną własnością jej członków.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz do przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach.

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony)

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

9.

inne źródła.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest członkiem Wspólnoty Gruntowej i osiągnęła dochód ze sprzedaży drzew pozyskanych z pielęgnacyjnej przecinki lasu.

Wyjaśnić należy, że dla przychodu członka Wspólnoty Gruntowej (Wnioskodawczyni) z tytułu sprzedaży drewna zastosowanie znajduje art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej oraz przychodów z gospodarki leśnej oraz ustawy o lasach.

W związku z powyższym na Wnioskodawczyni nie będą ciążyły obowiązki podatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl