IPPB2/415-465/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-465/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 czerwca 2011 r. (data nadania 10 czerwca 2011 r., data wpływu 14 czerwca 2011 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie organu z dnia 31 maja 2011 r. Nr IPPB2/415-465/11-2/AS (data nadania 32 maja 2011 r., data odbioru 4 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Socjalnego wypłacanych emerytom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Socjalnego wypłacanych emerytom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Organ zarządzający szkołami (władze miasta) wskazał grupie emerytów - byłych nauczycieli szkół i przedszkoli, placówkę oświatową (szkołę podstawową) na terenie miasta, która objęła ich opieką socjalną na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie tej szkoły. Odprowadza też dla nich odpowiednie środki z odpisu na zakładowy fundusz socjalny.

Należy nadmienić, że w grupie tych osób są byli nauczyciele tej placówki, emeryci i renciści zlikwidowanych placówek jak też emeryci i renciści - byli nauczyciele z innych placówek jeszcze istniejących, którzy wyrazili zgodę na objęcie opieką socjalną przez wskazaną przez organ zarządzający szkołami placówkę. Wskazana szkoła inaczej opodatkowuje świadczenia z funduszu socjalnego emerytom własnej szkoły, a inaczej pozostałym emerytom i rencistom.

Emeryci i renciści z własnej placówki mają świadczenie z zakładowego funduszu socjalnego opodatkowane w wysokości 10%, przy czym podatek jest potrącany przy wypłacaniu świadczeń.

Emeryci i renciści ze zlikwidowanych lub innych placówek, którzy otrzymują świadczenia w tej szkole, rozliczają się samodzielnie z tych świadczeń w deklaracji rocznej płacąc podatek 18%. Przy czym forma taka jest narzucona.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 31 maja 2011 r. Nr IPPB2/415-465/11-2/AS na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie:

1.

Uzupełnienia przedstawionego stanu faktycznego, poprzez wskazanie czy Wnioskodawczyni występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej indywidualnej sprawie.

2.

Jeśli tak, to należało sformułować pytanie podatkowe, które ma być przedmiotem interpretacji w indywidualnej sprawie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

3.

Przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego adekwatnego do zadanego pytania podatkowego.

4.

Określenie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej (nazwa i adres organu podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego);

- w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem na druku ORD-IN z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r., data nadania w placówce pocztowej 10 czerwca 2011 r.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wyjaśniła, że:

Wnioskodawczyni, jako emerytowana nauczycielka korzysta z funduszu socjalnego w szkole wskazanej przez władze miasta. Wnioskodawczyni nadmienia, że nie była pracownikiem tej szkoły. Z funduszu socjalnego w tej placówce korzystają też nauczyciele emeryci z innych szkół skierowanych przez władze miasta, które odprowadzają na ten cel środki finansowe. Dyrekcja szkoły inaczej traktuje swoich emerytów, a inaczej emerytów z innych szkół. Korzystając z funduszu socjalnego Wnioskodawczyni musi sama rozliczyć w deklaracji rocznej (PIT - 18%). Natomiast swoim emerytom księgowa potrąca zaliczkę na podatek przy wypłacie świadczenia. Przy porównywalnych świadczeniach jest ona procentowo inna lub w ogóle jej nie ma. Taki system odbierania świadczeń i sposobu rozliczenia podatku jest narzucony przez szkołę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona forma rozliczeń i opodatkowania świadczeń z Zakładowego Funduszu Socjalnego stosowanego przez szkołę jest właściwa i zgodna z przepisami.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawczyni forma ta jest niewłaściwa. Niepotrzebnie różnicuje nauczycieli emerytów i rencistów na swoich i obcych. Bez względu na to czy są byłymi pracownikami tej placówki czy też nie. Jeżeli organ zarządzający szkołami skierował ich do tej placówki i przekazuje odpowiednie środki z odpisu na Zakładowy Fundusz Socjalny powinni być równo traktowani.

Wnioskodawczyni uważa, że bez względu czy jest byłą pracownicą tej szkoły, czy innej, jeżeli została przez władze miasta skierowana do tej placówki powinna być traktowana jednakowo z emerytami tej szkoły w wysokości opodatkowania i formie rozliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od zakładów zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Z analizy treści powołanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawczyni, jako emerytowana nauczycielka korzysta z funduszu socjalnego w szkole wskazanej przez władze miasta. Wnioskodawczyni nie była pracownikiem tej szkoły. Z funduszu socjalnego w tej placówce korzystają też nauczyciele emeryci z innych szkół skierowanych przez władze miasta, które odprowadzają na ten cel środki finansowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy ci są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT - 8AR).

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż płatnik (Szkoła) od świadczenia wypłaconego Wnioskodawczyni ze środków pochodzących z Zakładowego Funduszu Socjalnego obowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% należności z tytułu świadczeń należących do otrzymanych przez emerytów i rencistów przejętych po zlikwidowanych placówkach jak też innych placówek istniejących objętych przez Szkołę opieką socjalną (przy uwzględnieniu treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl