IPPB2/415-464/08-5/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-464/08-5/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 12 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w wyniku zamiany - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w wyniku zamiany.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Połączenie i podział nieruchomości został dokonany zgodnie z art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami i wprowadzony nowelą z dnia 28 listopada 2003 r. ustawy i obowiązuje od dnia 22 września 2004 r. Od dnia wejścia w życie tej noweli Wnioskodawczyni spełnia wszystkie warunki odnośnie zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami. Dokonanie zamiany ze specyficznym przeniesieniem posiadania działki było w celu stworzenia możliwości racjonalnego zagospodarowania. Zamiana została dokonana bez dopłat co stwarza sytuację, że grunt dołączony do działki Wnioskodawczyni został rozliczony w równej wartości z gruntem, który przeszedł z działki Wnioskodawczyni na rzecz innych właścicieli i pod drogę. Ponadto Wnioskodawczyni nadmienia, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, potrącenia na drogi zostały dokonane proporcjonalnie do wkładu gruntu. Wszystkie drogi zostały przekazane w formie darowizny na rzecz Urzędu Gminy. Wnioskodawczyni uważa, że za oddany grunt otrzymała grunt o takiej samej wartości, co zawarte jest w akcie notarialnym zamiany. Sprzedaż działek odbyła się w takiej samej wartości jaka wynosiła przed zamianą.

Pismem z dnia 20 maja 2008 r. Nr IPPB2/415-464/08-2/JS oraz pismem z dnia 28 maja 2008 r. Nr IPPB2/415-464/08-4/JS wezwano Wnioskodawczynię do:

* wskazania daty dokonania zamiany nieruchomości gruntowych,

* wyjaśnienia, czy dokonała sprzedaży nieruchomości gruntowych nabytych w wyniku zamiany nieruchomości.

* sprecyzowania, czy pytanie dotyczy opodatkowania przychodu uzyskanego z zamiany nieruchomości gruntowych, czy też opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowych nabytych w drodze zamiany.

* wyjaśnienia, czy działki nabyte w wyniku zamiany były działkami rolnymi i czy wchodziły one w skład gospodarstwa rolnego.

* sprecyzowania, czy przedmiotowe działki w wyniku sprzedaży utraciły charakter rolny.

* wskazania dokładnej powierzchni uzyskanych w wyniku zamiany działek.

Powyższe uzupełniono w terminie informując, że zamiana nieruchomości gruntowych została dokonana aktem notarialnym w dniu 5 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży nieruchomości nabytych w wyniku zamiany. Działka przed zamianą została wyceniona na kwotę 441300 zł. Po zamianie powstało 8 działek, z czego 5 zostało sprzedanych za kwotę 391536 zł.

Wnioskodawczyni wskazała, że działki nabyte w wyniku zamiany nie były działkami rolnymi i nie wchodziły w skład gospodarstwa rolnego tylko były zabudowaną nieruchomością o powierzchni 1.9659 ha. Nie jest to gospodarstwo rolne.

W wyniku zamiany nikt nie odniósł korzyści. Nie było żadnych spłat i dopłat.

Wnioskodawczyni wskazała, że pytanie dotyczy opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowych nabytych w drodze zamiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek od sprzedaży nieruchomości gruntowych nabytych w wyniku zamiany.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Uważa, że nie powinna płacić podatku, gdyż ziemię, która została podzielona i zamieniona Wnioskodawczyni dostała od rodziców na podstawie aktu notarialnego z dnia. 24 marca 1975 r. Ziemia ta była wąskim paskiem bez drogi dojazdowej i z tego powodu nic na niej nie można było zrobić. Dotychczas była używana jako łąka, ale obecnie Wnioskodawczyni ma 60 lat i nie jest w stanie sama uprawiać. Zaznacza, że kwota sprzedaży nie przekroczyła kwoty wycenionej przed zamianą, gdyż ziemia przed sprzedażą została w akcie notarialnym wyceniona na kwotę 441300 zł. a została sprzedana na kwotę 391536 zł. Wynika z tego, że kwota wyceniona nie została przekroczona. Wnioskodawczyni zaznacza, że prawie wszyscy właściciele to rodzina i ta ziemia przed rokiem 1975 była jedną całością należącą do rodziny.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż nabyła Pani w wyniku zamiany działki. Data, w której dokonano zamiany nieruchomości jest datą nabycia nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży i z tą datą należy wiązać skutki podatkowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Z uwagi na treść art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż sprzedaż nieruchomości gruntowych (działek) nabytych w wyniku zamiany stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl