IPPB2/415-461/14-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-461/14-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) oraz piśmie z dnia 1 września 2014 r. (data nadania 1 września 2014 r., data wpływu 3 września 2014 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-461/14-2/MG z dnia 21 sierpnia 2014 r. (data nadania 21 sierpnia 2014 r., data doręczenia 25 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych w konkursach, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ciążących na Spółce obowiązkach płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych w konkursach, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ciążących na Spółce obowiązkach płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni komercyjnej w wielkopowierzchniowym Centrum Handlowym (dalej: Centrum) usytuowanym we W. Duża konkurencja w branży, a przede wszystkim powstająca w dość szybkim tempie liczba podobnych obiektów komercyjnych, zmusza Wnioskodawcę do podejmowania działań mających na celu uatrakcyjnienie pod względem komercyjnym centrum handlowego. Działania te skoncentrowane są nie tylko na prowadzeniu różnorakich kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu, ale również na organizowaniu imprez kulturalnych i konkursów dla osób odwiedzających centrum handlowe (Klientów zakupujących towary i usługi w sklepach najemców Centrum). Dzięki tego rodzaju wydarzeniom, Centrum odwiedzane jest przez większą rzeszę konsumentów, przez co jego atrakcyjność komercyjna, wyrażona również w stawkach czynszu powierzchni handlowej, ulega systematycznej poprawie. Związek przeprowadzanych akcji marketingowych z szeroko rozumianą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest zatem niezaprzeczalny, bowiem poniesione w związku z tymi działaniami koszty pośrednio przedkładają się na osiągane przychody w postaci czynszów.

Wnioskodawca przewiduje, że każdy z Konkursów będzie organizowany na podstawie regulaminu dostępnego zarówno na terenie Centrum, jak i zamieszczonego na stronie internetowej Centrum (lub podmiotu, któremu Wnioskodawca zleci przeprowadzenie Konkursu). W zależności od konkretnego przypadku, a przede wszystkim od skali przedsięwzięcia, Wnioskodawca będzie organizował Konkursy indywidualnie, albo w ramach umowy o współpracę z Najemcą prowadzącym sklep w Centrum Wnioskodawcy, bądź też zleci organizację i przeprowadzenie Konkursu profesjonalnej agencji marketingowej (dalej Agencja Marketingowa).

W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza przeprowadzić następujące konkursy (dalej łącznie zwane Konkursami):

1) Konkurs na najsmaczniejszą potrawę świąteczną (dalej Konkurs I).Konkurs I będzie dedykowany dla 6 Kół Gospodyń Wiejskich. Każde z Kół (ilość osób w Kole jest dowolna) przygotuje specjalną potrawę związaną z danym świętem (np. potrawę wigilijną). Uczestnicy konkursu będą mieli za zadanie przygotowanie stołu, na którym znajdzie się dana potrawa. W skład Komisji Konkursowej wejdą znane postaci z lokalnego rynku gastronomicznego (restauratorzy, szefowie kuchni). Komisja wybierze spośród wszystkich uczestników jednego zwycięzcę przyznając mu I nagrodę oraz będzie mogła wyróżnić dodatkowo dwóch uczestników przyznając im II i III nagrodę.

2) Konkurs na najpiękniejszą bombkę świąteczną (dalej Konkurs II).Konkurs II organizowany będzie przez agencję marketingową na zlecenie Wnioskodawcy, za odpowiednim wynagrodzeniem określonym w umowie. Celem Konkursu II będzie wyłonienie Szkoły, która najładniej w opinii internautów ozdobi wskazaną bombkę o średnicy 60 cm, w dniu przeprowadzenia Konkursu II. Uczestnictwo w Konkursie II będzie bezpłatne i dobrowolne, jednak będzie on skierowany do szkół podstawowych mieszczących się na terenie miasta, w którym położone jest Centrum Handlowe. Wykonanie ozdobienia bombki świątecznej nastąpi na terenie Centrum Handlowego, zaś samo głosowanie nastąpi poprzez profil Centrum Handlowego, na stronie internetowej portalu społecznościowego Facebook, gdzie zamieszczone będą zdjęcia ozdobionych bombek.Każda szkoła będzie mogła wyznaczyć tylko jednego przedstawiciela lub grupę przedstawicieli Szkoły, składającą się jednak z nie więcej niż 5 uczniów i odpowiedniej ilości opiekunów.Rozstrzygnięcie Konkursu II nastąpi poprzez głosowanie Internautów polegające na kliknięciu ikony "Lubię to" znajdującą się pod zdjęciem konkretnej pracy konkursowej. Nagrody rzeczowe (pięciu kategorii w zależności od miejsca zajętego w Konkursie na zasadzie I nagroda za I miejsce itd.), będą przyznawane i wydawane przedstawicielom zwycięskich szkół (z zastrzeżeniem, że beneficjentem nagrody będzie szkoła).

3) Konkurs (akcja charytatywna) - "Zbieramy nakrętki " (dalej Konkurs III).Celem Konkursu III będzie pomoc niepełnosprawnej dziewczynce, która urodziła się bez prawej rączki oraz w szerszym znaczeniu - wdrożenie i popularyzacja ekologicznego stylu życia. Konkurs polegać będzie na zbiórce plastikowych nakrętek. W konkursie będą mogły brać udział przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średni oraz uczelnie wyższe. Placówki oświatowe, które będą chciały zgłosić chęć uczestnictwa w konkursie, będą musiały swojezgłoszenia przesłać na wskazany adres emailowy. Zwycięzcą nagrody będzie ta placówka, która w określonych w regulaminie konkursu terminach dostarczy najwięcej nakrętek.Nagrodą w Konkursie III będzie nagroda pieniężna, którą zwycięska placówka będzie mogła wykorzystać tylko i wyłącznie w sklepie jednego z Najemców, mieszczącym się w Centrum Handlowym.

4) Konkurs pod hasłem "Spróbuj swoich sił w reklamie" (dalej Konkurs IV).Celem Konkursu IV będzie przygotowanie pracy plastycznej i/lub hasła reklamowego promującego Centrum Handlowe. Uczestnikami Konkursu IV będą uczniowie szkół gimnazjalnych miasta, w którym mieści się Centrum Handlowe oraz powiatów ościennych.Organizatorami Konkursu IV będą Wnioskodawca oraz jedna ze Szkól z miejscowości, w której znajduje się Centrum Handlowe, zaś jedynym Fundatorem nagród w Konkursie IV będzie Wnioskodawca. Prace zrealizowane w ramach Konkursu IV będą przyjmowane w dwóch kategoriach, tj.

a. Kategoria I (hasło reklamowe promujące Szkołę oraz hasło promujące Centrum Handlowe),

b. Kategoria II (plakat reklamowy promujący Szkolę i/lub Centrum Handlowe) - w tym przypadku technika wykonania plakatu jest dowolna.Jeden uczestnik Konkursu IV będzie mógł przesłać po kilka prac z obu Kategorii. Prace będą ostatecznie oceniane przez Jury Konkursowe. Najlepsze hasła i prace będą mogły być wykorzystane przez Organizatorów Konkursu IV do autentycznej reklamy nieodpłatnie.

5) Konkurs "Moja Modna Szafa" (dalej Konkurs V).Konkurs V, którego organizatorem będzie Wnioskodawca, polegać będzie na zaprezentowaniu przez uczestnika Konkursu V najmodniejszej rzeczy (ubrania) stanowiącej własność uczestnika tego konkursu i utrwalenie jej na zdjęciu wykonanym w specjalnie przygotowanym punkcie konkursowym, mieszczącym się w Centrum Handlowym. Zgodnie z regulaminem Konkursu V, Uczestnik w trakcie wykonywania zdjęcia, będzie mógł mieć tę rzecz na sobie lub trzymać ją w ręku.Przyznanie nagród będzie miało charakter uznaniowy. Nagrody pieniężne, które powinny być wykorzystane przez zwycięzców na zakupy w jednym ze sklepów usytuowanych w Centrum Handlowym, zostaną przyznane dwóm osobom, których rzeczy (ubrania) zostaną uznane za najbardziej oryginalne, oraz najbardziej zgodne z trendami sezonu przez stylistkę i eksperta mody.

6) Konkurs na stanowisku elektronicznej bramki Kick-point (dalej: Konkurs VI).Konkurs VI zostanie zorganizowany na zlecenie Wnioskodawcy przez Agencję Marketingową, w Centrum Handlowym, w terminie określonym w regulaminie Konkursu VI.W Konkursie VI będą mogły wziąć udział osoby, które w ściśle określonym terminie dokonają zakupów w Centrum Handlowym i zachowają oryginalny paragon lub fakturę wystawioną na osobę fizyczną (dalej: Dowód zakupu). Uczestnikiem Konkursu VI zostanie osoba, która przedstawi agencji marketingowej jeden dowód zakupu na kwotę co najmniej 50 PLN. Za jeden Dowód Zakupu, uczestnik Konkursu VI będzie mógł wziąć udział jeden raz w Konkursie VI. Konkurs VI będzie przebiegał na stanowisku elektronicznej bramki Kick-Point. Zasadą będzie oddanie trzech strzałów do bramki na wzór rzutu karnego w meczu piłki nożnej.

Strefom bramki przypisana będzie różna punktacja w zależności od położenia strefy. Górne narożniki bramki (tzw. "okienka") będą najwyżej punktowane jako miejsca o najwyższym stopniu trudności trafienia. Punktacja stref bramki będzie widoczna na ekranie monitora. Po każdym strzale na ekranie monitora pojawi się ilość zdobytych punktów oraz prędkość lecącejpiłki. Po trzech strzałach pojawi się suma punktów zdobytych w trzech strzałach oraz zostanie wydrukowany certyfikat z punktacją i szybkością lecącej piłki. Suma punktów z trzech strzałów zadecyduje o awansie do finału oraz zdobyciu nagrody w finale. W przypadku osiągnięcia tej samej ilości punktów w trzech strzałach o wejściu do finału zadecyduje prędkość kopniętej piłki, wydrukowana na certyfikacie. Zdobywcami nagród będą trzej najlepsi uczestnicy/czki w każdej z czterech kategorii wiekowych.

7) Konkurs "Jesienne Stylizacje" (dalej: Konkurs VII).Konkurs VII zostanie przeprowadzony przez Wnioskodawcę, zaś fundatorem nagród będzie sklep, będący własnością jednego z najemców Centrum Handlowego. Konkurs VII będzie przeznaczony dla osób dorosłych, zaś zadaniem uczestnika Konkursu VII będzie wykonanie zdjęcia jesiennej stylizacji i przesłanie go na adres wskazany w regulaminie Konkursu VII oraz polubienie Fan Page Centrum Handlowego oraz Fanpage'u fundatora nagrody oraz posiadanie statusu fana Fanpage'u w dniu ogłoszenia zwycięzcy Konkursu.

Komisja Konkursowa wybierze 5 prac, których fotografie oraz nazwiska i imiona Autorów zostaną opublikowane na profilu Centrum Handlowego w jednym z portali społecznościowych. Nagrodami w Konkursie VII będą nagrody rzeczowe (za zajęcie I miejsca) oraz bony towarowe do zrealizowania w sklepie fundatora nagrody.

8) Konkurs "Galeria oczami dziecka" (dalej: Konkurs VIII).Konkurs VIII zostanie przeprowadzony przez Wnioskodawcę i będzie przeznaczony zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Konkurs VIII będzie miał charakter ogólnopolski. Zadaniem uczestnika Konkursu będzie wykonanie rysunku Centrum Handlowego podczas warsztatów plastycznych, które odbędą się na terenie Centrum Handlowego. Prace zostaną opublikowane na profilu Centrum Handlowego prowadzonym na portalu Facebook.com. Użytkownicy portalu będą mogli głosować na najlepszą pracę poprzez kliknięcie przycisku "Lubię to". Autor pracy, która w określonej porze danego dnia, będzie miała największą ilość głosów, otrzyma nagrodę w postaci profesjonalnej sesji zdjęciowej o wartości do 760 PLN.

Pismem z dnia 21 sierpnia 2014 r. Nr IPPB2/415-461/14-2/MG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez:

1) Jednoznaczne przedstawienie zdarzeń przyszłych poprzez wskazanie:

* kto będzie organizatorem konkursów (konkursów I-VIII).

* kto będzie ponosił ciężar ekonomiczny konkursów, tj. nagród.

* jeżeli organizatorem konkursów będzie Agencja Marketingowa, to czy będzie

* działała w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

* jeżeli organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca oraz jedna ze szkół z miejscowości, w której znajduje się Centrum Handlowe (konkurs IV), w jakim charakterze wystąpi wówczas Wnioskodawca, mając na uwadze, że fundatorem nagrody będzie również Wnioskodawca, czy szkoła będzie działała w imieniu i na rzez Wnioskodawcy.

* jeżeli organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca, zaś fundatorem nagrody będzie sklep, będący własnością jednego z najemców Centrum Handlowego (konkurs VII), w jakim charakterze wystąpi wówczas Wnioskodawca, mając na uwadze, że fundatorem nagrody będzie sklep, czy właściciel sklepu będzie działał w imieniu i na rzez Wnioskodawcy.

2) Ponowne sformułowanie zadanego przez Spółkę pytania, tak aby odnosiło się do spoczywających na Spółce obowiązków płatnika, ponieważ zadane przez Spółkę pytanie dotyczy tylko i wyłącznie uznania organizowanych konkursów za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie dotyczy natomiast obowiązków Spółki jako płatnika.

3) Doprecyzowanie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie tego pytania (w odniesieniu do konkursów I-VI), mając na uwadze treść ponowne sformułowanego przez Wnioskodawcę pytania w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika.

4) Przedstawienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie ponownie sformułowanego pytania (w odniesieniu do konkursów VII i VIII), mając na uwadze treść ponowne sformułowanego przez Wnioskodawcę pytania w części dotyczącej obowiązków Spółki jako płatnika, ponieważ w złożonym wniosku Wnioskodawca w ogóle nie przedstawił stanowiska odnośnie konkursu VII i VIII).

Pismem z dnia 1 września 2014 r. (data nadania 1 września 2014 r., data wpływu 3 września 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w wyznaczonym terminie, w którym doprecyzował przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe, przeformułował zadane pytanie podatkowe oraz doprecyzował własne stanowisko wyjaśniając, że:

1. Organizatorem - pomysłodawcą i inicjatorem konkursów jest Wnioskodawca. Nie mniej jednak, z uwagi na fakt, że w określonych sytuacjach Wnioskodawca nie dysponuje odpowiednimi zasobami ludzkimi oraz materialnymi, jak również niezbędnym doświadczeniem, zleca przeprowadzenie (tekst jedn.: wykonanie wszelkich czynności) Konkursów agencji marketingowej.We wniosku o wydanie interpretacji zostało wskazane, że przeprowadzenie tylko dwóch Konkursów zostało zlecone agencji marketingowej, tj. Konkurs II (na najpiękniejszą bombkę świąteczną) oraz Konkurs VI (konkurs na stanowisku elektronicznej bramki Kick-point).

2. Niemal we wszystkich przypadkach (Konkursach), poza jednym, ekonomiczny ciężar nagród poniesie Wnioskodawca (bezpośrednio, bądź poprzez przerzucenie kosztów nagród na Wnioskodawcę przez agencję marketingową). Jedynie w przypadku Konkursu VII (konkurs "Jesienne Stylizacje"), ekonomiczny ciężar nagród poniesie podmiot, którego sklep znajduje się w Centrum Handlowym należącym do Wnioskodawcy.

3. Co do zasady organizatorem konkursu jest zawsze Wnioskodawca. Co najwyżej, w przypadku gdy przeprowadzenie konkursu zostało zlecone agencji marketingowej (Konkurs II i Konkurs VI), należy stwierdzić, że agencja marketingowa działa w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

4. Wnioskodawca wystąpi w roli głównego organizatora Konkursu IV - tj. ogłosi Konkurs na stronie internetowej Centrum Handlowego oraz w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na terenie Centrum Handlowego oraz będzie koordynował wszelkie działania związane z Konkursem IV (w tym zwłaszcza kontakt ze szkołami). Wnioskodawca będzie też jedynym fundatorem nagród w tym konkursie.Szkoła natomiast (za pośrednictwem wyznaczonych nauczycieli), oprócz rozpowszechnienia regulaminu Konkursu IV na terenie szkoły, będzie odpowiedzialna za dostarczenie Wnioskodawcy prac plastycznych oraz haseł reklamowych. Będzie więc działała w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.5)

5. Wnioskodawca wystąpi w roli głównego organizatora Konkursu VII - tj. ogłosi Konkurs na stronie internetowej Centrum Handlowego oraz w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym naterenie Centrum Handlowego oraz będzie koordynował wszelkie działania związane z Konkursem VII - Wnioskodawca będzie również odpowiadał za kontakt ze sklepem Najemcy oraz wydanie nagród ufundowanych przez właściciela sklepu (Najemcę).Właściciel sklepu (Najemca) będzie natomiast jedynie fundatorem nagród tego konkursu (sam konkurs będzie jednocześnie promocją jego sklepu). W zakresie czynności wydania nagród laureatom, nie będzie on jednak działał w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wartość wygranych w Konkursach (Konkursy I - Konkursy VIII) organizowanych przez Wnioskodawcę, opisanych w stanie faktycznym, tj. konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, w sytuacji gdy jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku podatkowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w stanie faktycznym Konkurs może zostać uznany za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f.

W pierwszej kolejności zdaniem Wnioskodawcy należy rozstrzygnąć, czy Konkurs będzie mógł być uznany za takowy, zwłaszcza w kontekście braku definicji konkursu w prawie podatkowym.

Praktycznym rozwiązaniem wydaje się więc odwołanie do potocznego rozumienia pojęcia "konkurs", w szczególności do definicji zawartych w słownikach języka polskiego. Co istotne, takie rozwiązanie jest akceptowane również przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2012 r. (nr IPTPB1/415-383/11-4/KO) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi przywołał następujące definicje słownikowe:

* konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami" (Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN);

* konkurs to "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami" (Słownik Języka Polskiego pod red. S. Dubisza, PWN);

* konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś" (Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Europa);

* konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród" (Domowy Popularny Słownik Języka Polskiego, pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada).

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie opisane w stanie faktycznym Konkursy (za wyjątkiem Konkursu III) będą posiadać wyżej opisane niezbędne atrybuty, w związku z faktem, że będą Konkursami przeprowadzanymi na podstawie regulaminu dostępnego w Centrum oraz na stronie internetowej Wnioskodawcy lub Agencji Marketingowej oraz będą polegały na współzawodnictwie polegającym na wyborze najlepszych uczestników w danej formule rywalizacji.

W dalszej kolejności należy zdaniem Wnioskodawcy rozstrzygnąć, czy wszystkie Konkursy (poza Konkursem III) będą konkursami z dziedzin określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f., tj. z dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Twierdząca odpowiedź na powyższe pytanie wynika zdaniem Wnioskodawcy z językowej wykładni słów jakimi posłużył się ustawodawca w kontekście konkursów tematycznych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f. W opinii Wnioskodawcy, ponieważ ustawodawca nie określił (nie zdefiniował) co należy rozumieć przez konkursy z danej dziedziny, koniecznym staje się odwołanie do językowego znaczenia słów użytych przez ustawodawcę.

Zgodnie z elektronicznym słownikiem języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl) przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości lub zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej.

Z kolei kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania). Najczęściej jednak rozumiana jest jako całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa.

Przez sztukę w rozumieniu słownika języka polskiego PWN należy rozumieć:

1.

dziedzinę działalności artystycznej wyróżnianą ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne;

2.

wytwór lub wytwory takiej działalności;

3.

umiejętność wymagająca talentu, zręczności lub specjalnych kwalifikacji lub też czyny dokonane dzięki takiej umiejętności.

Wreszcie przez sport należy rozumieć formy aktywności człowieka, mające na celu doskonalenie jego sił psychofizycznych, indywidualnie lub zbiorowo, według reguł umownych; ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników.

Zdaniem Wnioskodawcy, następujące argumenty przemawiają za uznaniem Konkursów (za wyjątkiem Konkursu III) za konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f.:

1. Konkurs I - konkurs na najsmaczniejszą potrawę świąteczną.Konkurs ten, zdaniem Wnioskodawcy może zostać uznany za konkurs z dziedziny kultury, bowiem stanowi konkurs zakładający powstanie materialnego wytworu (potrawy) powstałego na bazie indywidualnej, wymyślonej w toku pracy ludzkiej receptury. Ponadto zauważyć należy, że tradycje kulinarne stanowią elementarną część rodzimej kultury, więc nie powinno ulegać wątpliwości, że konkursy w tym zakresie mogą być uznane za konkursy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f.

2. Konkurs II - konkurs na najpiękniejszą bombkę świąteczną.Za uznaniem tego Konkursu za konkurs z dziedziny sztuki przemawia fakt, iż będą musieli zaprezentować swoje wysokie umiejętności artystyczne, zręczność oraz talent. Dzięki temu powstanie bombka świąteczna, stanowiąca stały, nieodłączny element kultury polskiej.

3. Konkurs IV - "Spróbuj swoich sił w reklamie" oraz Konkurs VIII - "Galeria oczami dziecka".Zdaniem Wnioskodawcy, Konkurs IV będzie mógł stanowić konkurs z dziedziny sztuki w zakresie w jakim dotyczyć on będzie stworzenia plakatu reklamującego szkołę. Plakat zostanie wykonany techniką dowolną, nie mniej jednak uczestnicy Konkursu będą musieli wykazać się szczególnymi umiejętnościami plastyczno-artystycznymi, zaś sam plakat będzie stanowił wytwór działalności artystycznej.Z podobnych względów Konkurs VIII, polegający na wykonaniu rysunku, a więc wytworu artystycznego będzie mógł zostać uznany za konkurs z dziedziny sztuki.4) Konkurs V - "Moja Modna Szafa" oraz Konkurs VII - "Jesienne stylizacje".Konkursy V i VII będą typowymi konkursami fotograficznymi, gdzie uczestnicy będą musieli zaprezentować swój talent poprzez wykonanie jak najładniejszej i jak najciekawszej fotografii artystycznej, stąd zdaniem Wnioskodawcy nie powinno ulegać wątpliwości, że Konkursy te można uznać za konkursy z dziedziny sztuki. Należy przy tym podkreślić, że fotografia, w tym zwłaszcza fotografia artystyczna również stanowi nieodłączny element kultury i sztuki.

4. Konkurs VI - konkurs na stanowisku elektronicznej bramki Kick-point.Konkurs ten, zdaniem Wnioskodawcy może zostać uznany za konkurs z dziedziny sportu, jako że będzie polegał co do zasady na wykonaniu kilku kopnięć piłki do elektronicznej bramki, stanowiących ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników. Zauważyć również należy, że w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.f., ustawodawca nie ograniczył zwolnienia z opodatkowania nagród otrzymanych w związku z organizacją konkursów z zakresu sportu, tylko i wyłącznie do sportów uprawianych w sposób profesjonalny, zorganizowany. Dlatego też przyjąć należy, że każdy rodzaj rywalizacji sportowej może stanowić podstawę do zorganizowania konkursu, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku z dnia 1 września 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że wartość wygranych w konkursach opisanych przez Wnioskodawcę (za wyjątkiem Konkursu III), będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że konkursy te są konkursami z dziedzin określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, natomiast jednorazowa wartość nagród w każdym przypadku nie przekroczy 760 PLN. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z koniecznoscią poboru zryczałtowanego 10% podatku dochodowego.

Pozostałe stanowisko Wnioskodawcy co do charakteru poszczególnych Konkursów (Konkurs I - Konkurs VIII), w ocenie Wnioskodawcy zostało zawarte we złożonym wniosku o wydanie interpretacji.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca informuje, że zdaniem Wnioskodawcy Konkurs III nie może zostać uznanym za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, z uwagi na jego charakter. Konkurs III (zbieranie nakrętek) nie posiada bowiem atrybutów aby można było uznać go za rywalizację z dziedzin określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wygranych w Konkursach VII i VIII, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że konkursy te są konkursami z dziedzin określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zaś jednorazowa wartość nagród w każdym przypadku nie przekroczy 760 PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, Konkurs VII będzie mógł zostać uznany za konkurs z dziedziny sztuki, bowiem zadaniem uczestnika konkursu będzie przedstawienie artystycznego zdjęcia w ubraniu jesiennym (określonej stylizacji). Zdjęcie to będzie więc przedstawiało modę, która z pewnością jest formą sztuki. Co więcej, bez znaczenia dla celów zwolnienia z opodatkowania wartości tych nagród pozostaje to, kto jest fundatorem nagród.

Podobnie należy uznać, że Konkurs VIII będzie mógł zostać uznany za konkurs z dziedziny sztuki, bowiem zadaniem uczestnika konkursu będzie wykonanie rysunku Centrum Handlowego podczas warsztatów plastycznych, które odbędą się na terenie tego Centrum. Zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że rysunek jest formą sztuki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że Spółka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni komercyjnej w wielkopowierzchniowym Centrum Handlowym organizuje m.in. konkursy dla osób odwiedzających centrum handlowe (klientów zakupujących towary i usługi w sklepach najemców Centrum). Spółka planuje organizację ośmiu konkursów, gdzie każdy z nich będzie organizowany na podstawie regulaminu dostępnego zarówno na terenie Centrum, jak i zamieszczonego na stronie internetowej Centrum (lub podmiotu, któremu Spółka zleci przeprowadzenie konkursu). W zależności od konkretnego przypadku, a przede wszystkim od skali przedsięwzięcia, Spóła będzie organizowała konkursy indywidualnie, albo w ramach umowy o współpracę z najemcą prowadzącym sklep w Centrum, bądź też zleci organizację i przeprowadzenie konkursu profesjonalnej agencji marketingowej. Organizatorem - pomysłodawcą i inicjatorem konkursów będzie Spółka, jednakże z uwagi na fakt, że w określonych sytuacjach Spóła nie dysponuje odpowiednimi zasobami ludzkimi oraz materialnymi, jak również niezbędnym doświadczeniem, zleci przeprowadzenie konkursów, tj. wykonanie wszelkich czynności agencji marketingowej. Agencja marketingowa będzie działała w imieniu i na rzecz Spółki. We wszystkich przypadkach, poza jednym z konkursów, tj. konkurs VII, ekonomiczny ciężar nagród poniesie Spółka (bezpośrednio, bądź poprzez przerzucenie kosztów nagród na Spółkę przez agencję marketingową). W przypadku konkursu VII ekonomiczny ciężar nagród poniesie podmiot, którego sklep znajduje się w Centrum Handlowym należącym do Spółki.

Konkurs I - konkurs na najsmaczniejszą potrawę świąteczną. Będzie dedykowany dla 6 Kół Gospodyń Wiejskich. Każde z Kół (ilość osób w Kole jest dowolna) przygotuje specjalną potrawę związaną z danym świętem (np. potrawę wigilijną). Uczestnicy konkursu będą mieli za zadanie przygotowanie stołu, na którym znajdzie się dana potrawa. W skład Komisji Konkursowej wejdą znane postaci z lokalnego rynku gastronomicznego. Komisja wybierze spośród wszystkich uczestników jednego zwycięzcę przyznając mu I nagrodę oraz będzie mogła wyróżnić dodatkowo dwóch uczestników przyznając im II i III nagrodę.

Konkurs II - konkurs na najpiękniejszą bombkę świąteczną. Konkurs ten organizowany będzie przez agencję marketingową na zlecenie Spółki, za odpowiednim wynagrodzeniem określonym w umowie. Celem Konkursu II będzie wyłonienie Szkoły, która najładniej w opinii internautów ozdobi wskazaną bombkę o średnicy 60 cm, w dniu przeprowadzenia Konkursu. Uczestnictwo w Konkursie będzie bezpłatne i dobrowolne, jednak będzie on skierowany do szkół podstawowych mieszczących się na terenie miasta, w którym położone jest Centrum Handlowe. Wykonanie ozdobienia bombki świątecznej nastąpi na terenie Centrum Handlowego, zaś samo głosowanie nastąpi poprzez profil Centrum Handlowego, na stronie internetowej portalu społecznościowego Facebook, gdzie zamieszczone będą zdjęcia ozdobionych bombek. Każda szkoła będzie mogła wyznaczyć tylko jednego przedstawiciela lub grupę przedstawicieli Szkoły, składającą się z nie więcej niż 5 uczniów i odpowiedniej ilości opiekunów. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi poprzez głosowanie internautów polegające na kliknięciu ikony "Lubię to" znajdującą się pod zdjęciem konkretnej pracy konkursowej. Nagrody rzeczowe (pięciu kategorii w zależności od miejsca zajętego w konkursie na zasadzie I nagroda za I miejsce itd.), będą przyznawane i wydawane przedstawicielom zwycięskich szkół (z zastrzeżeniem, że beneficjentem nagrody będzie szkoła).

Konkurs III (akcja charytatywna) - Zbieramy nakrętki.

Celem Konkursu III będzie pomoc niepełnosprawnej dziewczynce, która urodziła się bez prawej rączki oraz w szerszym znaczeniu - wdrożenie i popularyzacja ekologicznego stylu życia. Konkurs polegać będzie na zbiórce plastikowych nakrętek. W konkursie będą mogły brać udział przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średni oraz uczelnie wyższe. Placówki oświatowe, które będą chciały zgłosić chęć uczestnictwa w konkursie, będą musiały swoje zgłoszenia przesłać na wskazany adres emailowy. Zwycięzcą nagrody będzie ta placówka, która w określonych w regulaminie konkursu terminach dostarczy najwięcej nakrętek. Nagrodą w konkursie będzie nagroda pieniężna, którą zwycięska placówka będzie mogła wykorzystać tylko i wyłącznie w sklepie jednego z najemców, mieszczącym się w Centrum Handlowym.

Konkurs IV - pod hasłem "Spróbuj swoich sił w reklamie".

Celem konkursu IV będzie przygotowanie pracy plastycznej i/lub hasła reklamowego promującego Centrum Handlowe. Uczestnikami Konkursu IV będą uczniowie szkół gimnazjalnych miasta, w którym mieści się Centrum Handlowe oraz powiatów ościennych. Organizatorami konkursu będą Spółka oraz jedna ze Szkól z miejscowości, w której znajduje się Centrum Handlowe, zaś jedynym fundatorem nagród będzie Spóła. Prace zrealizowane w ramach konkursu będą przyjmowane w dwóch kategoriach, tj. Kategoria I (hasło reklamowe promujące Szkołę oraz hasło promujące Centrum Handlowe), Kategoria II (plakat reklamowy promujący Szkolę i/lub Centrum Handlowe) - w tym przypadku technika wykonania plakatu jest dowolna. Jeden uczestnik konkursu będzie mógł przesłać po kilka prac z obu kategorii. Prace będą ostatecznie oceniane przez jury konkursowe. Najlepsze hasła i prace będą mogły być wykorzystane przez organizatorów konkursu do autentycznej reklamy nieodpłatnie. Spółka wystąpi w roli głównego organizatora konkursu, tj. ogłosi go na stronie internetowej Centrum Handlowego oraz w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na terenie Centrum Handlowego oraz będzie koordynowała wszelkie działania związane z konkursem (w tym zwłaszcza kontakt ze szkołami). Spółka będzie też jedynym fundatorem nagród w tym konkursie. Szkoła natomiast (za pośrednictwem wyznaczonych nauczycieli), oprócz rozpowszechnienia regulaminu konkursu na terenie szkoły, będzie odpowiedzialna za dostarczenie Spółce prac plastycznych oraz haseł reklamowych. Szkoła będzie działała w imieniu i na rzecz Spółki.

Konkurs V - "Moja Modna Szafa".

Konkurs V, którego organizatorem będzie Wnioskodawca, polegać będzie na zaprezentowaniu przez uczestnika konkursu najmodniejszej rzeczy (ubrania) stanowiącej własność uczestnika tego konkursu i utrwalenie jej na zdjęciu wykonanym w specjalnie przygotowanym punkcie konkursowym, mieszczącym się w Centrum Handlowym. Zgodnie z regulaminem konkursu uczestnik w trakcie wykonywania zdjęcia, będzie mógł mieć tę rzecz na sobie lub trzymać ją w ręku. Przyznanie nagród będzie miało charakter uznaniowy. Nagrody pieniężne, które powinny być wykorzystane przez zwycięzców na zakupy w jednym ze sklepów usytuowanych w Centrum Handlowym, zostaną przyznane dwóm osobom, których rzeczy (ubrania) zostaną uznane za najbardziej oryginalne, oraz najbardziej zgodne z trendami sezonu przez stylistkę i eksperta mody.

Konkurs VI - na stanowisku elektronicznej bramki Kick-point.

Konkurs VI zostanie zorganizowany na zlecenie Spółki przez Agencję Marketingową, w Centrum Handlowym, w terminie określonym w regulaminie konkursu. W konkursie będą mogły wziąć udział osoby, które w ściśle określonym terminie dokonają zakupów w Centrum Handlowym i zachowają oryginalny paragon lub fakturę wystawioną na osobę fizyczną. Uczestnikiem konkursu zostanie osoba, która przedstawi agencji marketingowej jeden dowód zakupu na kwotę co najmniej 50 zł. Za jeden dowód zakupu, uczestnik konkursu będzie mógł wziąć udział jeden raz w konkursie. Konkurs będzie przebiegał na stanowisku elektronicznej bramki Kick-Point. Zasadą będzie oddanie trzech strzałów do bramki na wzór rzutu karnego w meczu piłki nożnej. Strefom bramki przypisana będzie różna punktacja w zależności od położenia strefy. Górne narożniki bramki (okienka) będą najwyżej punktowane jako miejsca o najwyższym stopniu trudności trafienia. Punktacja stref bramki będzie widoczna na ekranie monitora. Po każdym strzale na ekranie monitora pojawi się ilość zdobytych punktów oraz prędkość lecącej piłki. Po trzech strzałach pojawi się suma punktów zdobytych w trzech strzałach oraz zostanie wydrukowany certyfikat z punktacją i szybkością lecącej piłki. Suma punktów z trzech strzałów zadecyduje o awansie do finału oraz zdobyciu nagrody w finale. W przypadku osiągnięcia tej samej ilości punktów w trzech strzałach o wejściu do finału zadecyduje prędkość kopniętej piłki, wydrukowana na certyfikacie. Zdobywcami nagród będą trzej najlepsi uczestnicy w każdej z czterech kategorii wiekowych.

Konkurs VII - "Jesienne Stylizacje".

Konkurs VII zostanie przeprowadzony przez Spółkę zaś fundatorem nagród będzie sklep, będący własnością jednego z najemców Centrum Handlowego. Konkurs będzie przeznaczony dla osób dorosłych, zaś zadaniem uczestnika konkursu będzie wykonanie zdjęcia jesiennej stylizacji i przesłanie go na adres wskazany w regulaminie konkursu oraz polubienie Fan Page Centrum Handlowego oraz Fanpage'u fundatora nagrody oraz posiadanie statusu fana Fanpage'u w dniu ogłoszenia zwycięzcy Konkursu. Komisja konkursowa wybierze 5 prac, których fotografie oraz nazwiska i imiona autorów zostaną opublikowane na profilu Centrum Handlowego w jednym z portali społecznościowych. Nagrodami w konkursie będą nagrody rzeczowe (za zajęcie I miejsca) oraz bony towarowe do zrealizowania w sklepie fundatora nagrody. Spółka wystąpi w roli głównego organizatora konkursu, tj. ogłosi konkurs na stronie internetowej Centrum Handlowego oraz w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na terenie Centrum Handlowego oraz będzie koordynowała wszelkie działania związane z tym konkursem. Spółka będzie również odpowiadał za kontakt ze sklepem Najemcy oraz wydanie nagród ufundowanych przez właściciela sklepu. Najemca będzie jedynie fundatorem nagród tego konkursu (sam konkurs będzie jednocześnie promocją jego sklepu). Zatem ekonomiczny ciężar nagród poniesie podmiot, którego sklep znajduje się w Centrum Handlowym należącym do Spółki. W zakresie czynności wydania nagród laureatom, najemca nie będzie jednak działał w imieniu i na rzecz Spółki.

Konkurs VIII - "Galeria oczami dziecka".

Konkurs VIII zostanie przeprowadzony przez Spółkę i będzie przeznaczony zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Konkurs będzie miał charakter ogólnopolski. Zadaniem uczestnika konkursu będzie wykonanie rysunku Centrum Handlowego podczas warsztatów plastycznych, które odbędą się na terenie Centrum. Prace zostaną opublikowane na profilu Centrum Handlowego prowadzonym na portalu Facebook.com. Użytkownicy portalu będą mogli głosować na najlepszą pracę poprzez kliknięcie przycisku "Lubię to". Autor pracy, która w określonej porze danego dnia, będzie miała największą ilość głosów, otrzyma nagrodę w postaci profesjonalnej sesji zdjęciowej o wartości do 760 zł.

W wyniku dokonanej analizy przedstawionych zdarzeń przyszłych należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że wszystkie konkursy, z wyjątkiem konkursu III będą spełniały niezbędne przesłanki do uznania ich za konkursy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. konkursy z dziedziny kultury, sztuki i sportu.

Zatem w sytuacji, gdy jednorazowa wartość nagrody w konkursie I, II, IV, V, VI, VII i VIII nie przekroczy kwoty 760 zł, nagroda ta skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania, a tym samym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika, tj. Spółka nie będzie zobowiązana do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku konkursu III, jak słusznie zauważyła Spółka konkursu tego nie będzie można uznać za konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na jego charakter. Konkurs polegać będzie bowiem na zbiórce plastikowych nakrętek przez placówki oświatowe na rzecz pomocy niepełnosprawnej dziewczynce oraz popularyzacji ekologicznego stylu życia, natomiast zwycięzcą nagrody pieniężnej będzie ta placówka, która w określonych w regulaminie konkursu terminach dostarczy najwięcej nakrętek.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - należy wskazać, że orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl