IPPB2/415-46/14-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-46/14-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) złożonego za pośrednictwem platformy ePUAP, w piśmie z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) uzupełniającym wniosek oraz w piśmie z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) uzupełniającym wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zwrotem dopłat wniesionych przez akcjonariuszy spółki akcyjnej - jest:

* nieprawidłowe - odnośnie zastosowania zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zwrotem dopłat wniesionych przez akcjonariuszy spółki akcyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działającą w formie fundacji.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Fundacja prowadzi działalność w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce współorganizując sieć centrów rozwijania młodej przedsiębiorczości w ramach których Fundacja wspiera rozwój nowych oraz innowacyjnych przedsięwzięć gospodarczych. Wnioskodawca rozważa zawiązanie w przyszłości spółki akcyjnej (dalej: "Spółka Akcyjna"). Spółka Akcyjna będzie posiadała siedzibę i zarząd na terytorium Polski. Akcjonariuszami Spółki Akcyjnej obok Wnioskodawcy będą również osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej: "Inwestorzy"), którzy będą wskazywać i wspierać konkretne przedsięwzięcia prowadzone przez Spółkę Akcyjną (dalej: "Start-up"). Inwestorami będą mogły być tylko osoby niemające doświadczenia biznesowego (inwestycyjnego), tj. studenci uczelni wyższych i absolwenci. Spółka Akcyjna zamierza prowadzić tzw. I. (dalej: I.). Celem działania I. będzie umożliwienie Inwestorom przetestowania i wdrożenia swojego pomysłu biznesowego. Inwestorzy będą współpracowali ze Spółką Akcyjną w rozwoju wydzielonego pionu Spółki Akcyjnej - działającego w ramach I. tzw. start-up'a (dalej: Start-up). Inwestorzy będą współprowadzili przez określony czas wyodrębnioną w sensie rachunkowym działalność (tekst jedn.: Start-up) i będą dbali o jej rozwój współpracując z pracownikami I. i z ekspertami współpracującymi z I. Sam cel i sens istnienia I. będzie polegał na przygotowaniu Inwestorów do uczestniczenia w przyszłości w obrocie gospodarczym w tym na nauczeniu ich prawidłowego wypełniania obowiązków publicznoprawnych. Działalność Spółki Akcyjnej oraz funkcjonowanie wydzielonych Start-up'ów będzie miało na celu przygotowanie Inwestorów do uczestniczenia w przyszłości w obrocie gospodarczym poprzez m.in. edukację w zakresie prawidłowego wypełniania obowiązków publicznoprawnych. Inwestorzy będą obciążeni obowiązkiem dokapitalizowywania wskazanego Start-up'a w drodze obejmowania akcji kolejnych emisji, wnoszenia dopłat lub pożyczek do Spółki Akcyjnej. Obowiązki Inwestorów w zakresie wspierania danego Start-up'a będą wynikały ze statutu Spółki Akcyjnej oraz umów inwestycyjnych, które Spółka Akcyjna będzie zawierała z Inwestorami zainteresowanymi współfinansowaniem rozwoju Start-up'a. Jeżeli charakter działania Start-up będzie wymagał wykonywania przez Inwestorów na rzecz Spółki Akcyjnej pracy osobiście obok ponoszenia nakładów finansowych, Inwestorzy zostaną zatrudnieni przez Spółkę Akcyjną na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Statut Spółki Akcyjnej będzie przewidywał, że część akcji w Spółce Akcyjnej będzie akcjami uprzywilejowanymi, niektóre akcje uprzywilejowane mogą być akcjami niemymi (dalej: Akcje) - w rozumieniu art. 351 § 1 oraz art. 353 § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, dalej: k.s.h.). Statut Spółki Akcyjnej będzie również określał obowiązek spełniania przez Inwestorów posiadających Akcje (dalej: Akcjonariusz, Akcjonariusze) dodatkowych świadczeń na rzecz Spółki na podstawie art. 351 § 3 k.s.h., o których to świadczeniach mowa jest również w art. 396 § 3 k.s.h. (dalej: Dopłaty). Dopłaty do Spółki Akcyjnej będą wnoszone na zasadach określonych w odrębnych przepisach w tym w szczególności na podstawie art. 396 § 3 k.s.h., który brzmi: "Do kapitału zapasowego wpływają również dopłaty, które uiszczają akcjonariusze w zamian za przyznanie szczególnych uprawnień ich dotychczasowym akcjom, o ile te dopłaty nie będą użyte na wyrównanie nadzwyczajnych odpisów lub strat". Dopłaty będą zasilały kapitał zapasowy Spółki Akcyjnej, chyba że Dopłaty będą użyte na wyrównanie nadzwyczajnych odpisów lub strat na podstawie odpowiednich przepisów k.s.h. oraz statutu Spółki Akcyjnej. Statut Spółki Akcyjnej będzie przewidywał, że Dopłaty będą miały charakter zwrotny, zwrot Dopłat będzie następował na rzecz Akcjonariusza który wniósł Dopłaty w sytuacjach wskazanych w Statucie Spółki np. według uznania Zarządu Spółki lub dyrektorów Spółki albo w sytuacji gdy Akcje utracą charakter uprzywilejowany. Spółka zamierza dokonywać zwrotu Dopłat na rzecz Akcjonariuszy, którzy wnieśli wcześniej Dopłaty zgodnie z treścią Statutu Spółki Akcyjnej oraz przepisami k.s.h. Zwrot Dopłat na rzecz danego Akcjonariusza nastąpi w wysokości co najwyżej odpowiadającej kwocie wniesionej uprzednio przez Akcjonariusza Dopłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zwrotem w przyszłości Dopłat przez Spółkę Akcyjną na rzecz Akcjonariusza będącego osobą fizyczną, które to Dopłaty zostały uprzednio wniesione przez Akcjonariusza zgodnie z przepisami k.s.h. oraz Statutem Spółki Akcyjnej, będą ciążyły na Spółce Akcyjnej obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na Spółce Akcyjnej nie będą ciążyły obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych w szczególności nie będą ciążyły obowiązki płatnika na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 4 Ustawy o PIT. W ocenie Wnioskodawcy, kwoty zwracanych Akcjonariuszom Dopłat będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 Ustawy o PIT.

UZASADNIENIE Na wstępie, wskazać należy, iż k.s.h. zawiera regulację prawną instytucji dopłat zarówno w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jak również w spółce akcyjnej. Dopłata stanowi specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników (akcjonariuszy) na rzecz spółki, podlegającego regulacji k.s.h. Dopłaty służą powiększeniu majątku spółki w celu zwiększenia efektywności jej działania. Dopłaty mogą być wnoszone na realizację różnych celów, np. na pokrycie strat wykazanych w sprawozdaniu finansowym, w zamiarze realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego, spłaty długu, zakupu nieruchomości na cele spółkowe czy współfinansowania akcji promującej określone dobro społeczne. Kodeks spółek handlowych nie zawiera listy celów, na które może być przeznaczona dopłata. W przypadku spółek akcyjnych, obowiązek wnoszenia dopłat wynika z uprzywilejowania akcji (por. art. 351 § 3 k.s.h. w zw. z 396 3 k.s.h.). Jednocześnie wskazać należy, iż dopłaty ze swej istoty nie stanowią wkładu wspólnika (akcjonariusza) do spółki na pokrycie jego udziałów (akcji), tak więc nie powodują one zwiększenia udziału (pakietu akcji) wspólnika w spółce. W konsekwencji, dopłaty nie są formą podwyższenia kapitału zakładowego spółki, aczkolwiek niewątpliwie powodują zwiększenie jej majątku. W opisanym zdarzeniu przyszłym obowiązek wnoszenia Dopłat będzie wynikał również z odpowiednich zapisów w statucie Spółki Akcyjnej. Należy podnieść że na gruncie k.s.h. możliwe jest zwrócenie akcjonariuszom spółki akcyjnej dopłat, które zostały wniesione w związku z posiadaniem przez nich akcji uprzywilejowanych. Taki pogląd potwierdzony został przez doktrynę prawa handlowego w komentarzach do art. 334 k.s.h. który to przepis dotyczy zakazu zwracania akcjonariuszom dokonanych wpłat na akcje. Zgodnie z poglądami doktryny, zwrot dopłat wniesionych do spółki akcyjnej nie jest objęty hipotezą lego przepisu: 1)"Przepisy art. 344 k.s.h. dotyczą zarówno wkładów pieniężnych, jak i niepieniężnych (art. 309 § 5 k.s.h.). (...) Dyskusyjne jest, czy mają one zastosowanie do innych świadczeń dokonanych przez akcjonariusza na rzecz spółki, np. do świadczeń dodatkowych związanych z objęciem akcji uprzywilejowanych lub przyznaniem akcjonariuszowi osobistych uprawnień (art. 351 § 3 i art. 354 § 2 k.s.h.). Zważywszy, że nie są to wpłaty na akcje (wkłady) należy stwierdzić, że nie są one objęte hipotezą art. 344 k.s.h. To samo dotyczy świadczeń niepieniężnych, związanych z akcjami imiennymi (art. 356 § 1 k.s.h.) czy też wynagrodzenia za wykonywanie funkcji itp. Tego typu wypłaty nie mogą stanowić zwrotu wpłat na akcje, tak też Kidyba, Komentarz, t. II, wyd. 9, s. 267" (S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, Kodeks spółek handlowych. Komentarz. T. 3, Wyd. 3, Warszawa 2013), 2)"Artykuł 344 § 1 k.s.h. dotyczy tylko zakazu zwrotu wkładów, przez co nie odnosi się do innych świadczeń akcjonariusza spełnianych na rzecz spółki, np. świadczeń dodatkowych związanych z objęciem akcji uprzywilejowanych (art. 351 § 3 k.s.h.) lub przyznaniem akcjonariuszowi uprawnień osobistych (art, 354 § 2 k.s.h.) bądź powtarzających się świadczeń niepieniężnych (art. 356 § 1 k.s.h.). Zwrot tych świadczeń podlega jednak ewentualnemu sankcjonowaniu na podstawie art. 350 k.s.h." (Jara Z., Kodeks spółek handlowych, Legalis, 2013). Dopłaty w spółce akcyjnej powinny być traktowane na gruncie prawa podatkowego analogicznie jak dopłaty wnoszone do spółek z o.o. Dopłaty wnoszone do spółek akcyjnych (podobnie jak dopłaty wnoszone do spółek z o.o.) spełniają warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 51 Ustawy o PIT, tj. są wnoszone "zgodnie z odrębnymi przepisami", czyli zgodnie z k.s.h. i statutem spółki akcyjnej. W rezultacie, zwrot wniesionych Dopłat nie powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Akcjonariuszy otrzymujących zwrot Dopłat. Na potwierdzenie tej tezy, należy przytoczyć następujące wypowiedzi przedstawicieli doktryny prawa handlowego dotyczące dopłat wnoszonych do spółek akcyjnych (komentarze do art. 396 k.s.h.): 1)"Kapitał zapasowy - jako jedyny obok kapitału zakładowego obligatoryjny fundusz własny spółki akcyjnej - jest także tworzony w celu przelewania nań mogących się pojawić nadwyżek ponad kapitał zakładowy wynikających z agio emisyjnego (art. 396 § 2) oraz dopłat w zamian za przyznanie akcji uprzywilejowanych (art. 396 § 3 w zw. z art. 351 § 3). Mimo że art. 396 § 3 nie wspomina o dopłatach w zamian za przyznanie uprawnień osobistych (art. 354 § 2), należy przyjąć, że także te dopłaty powinny trafiać do kapitału zapasowego. Pomniejszenie odpisu na kapitał zapasowy w przypadku agio o koszty emisji akcji koresponduje z wymaganiem art. 36 ust. 2b u.rach." (Rodzynkiewicz Mateusz, Kodeks spółek handlowych. Komentarz, LexisNexis, Warszawa 2013); 2)"W myśl art. 351 § 1 i 3 statut może uzależnić przyznanie akcji uprzywilejowanych od spełnienia dodatkowych świadczeń na rzecz spółki, w tym dopłat. Kwoty dopłat przekazanych z tego tytułu na rzecz spółki przez akcjonariuszy dysponujących akcjami uprzywilejowanymi są przelewane na kapitał zapasowy, chyba że konieczne jest ich użycie na wyrównanie nadzwyczajnych odpisów lub strat (art. 396 § 3, to szczególne unormowanie dotyczy tzw. akcji sanacyjnej, por. uwagi do art. 351). Zob. też M. Litwińska-Werner, Kodeks..., s. 952." (Potrzeszcz Radosław, Siemiątkowski Tomasz, Naworski Jerzy P., Strzelczyk Krzysztof, Kodeks spółek handlowych. Komentarz. Tytuł III. Spółki kapitałowe. Dział II. Spółka akcyjna, LexisNexis 2012); 3)"Przepisy art. 396 § 1-3 k.s.h. normują obligatoryjne źródła tworzenia kapitału zapasowego. Należą do nich: (...) dopłaty akcjonariuszy wnoszone do spółki w zamian za przyznanie im szczególnych uprawnień w spółce (tekst jedn.: akcji uprzywilejowanych - art. 351 § 1 i 3 k.s.h. czy uprawnień osobistych - art. 354 § 1 i 2 k.s.h.); należy uznać, że chodzi tu nie tylko o dopłaty za przywileje przyznane już wydanym akcjom, a więc w trakcie funkcjonowania spółki (co literalnie sugeruje art. 396 § 3 k.s.h.), lecz także dopłaty za nowo wydawane akcje zarówno przy tworzeniu czy podwyższeniu kapitału zakładowego; teza ta jest konsekwencją faktu, że w przeciwnym przypadku wspomniane dopłaty nie mogłyby być zaliczone na kapitał zakładowy (zob. niżej funkcję tezauryzacyjną kapitału zapasowego), a w sytuacji nieutworzenia specjalnego funduszu rezerwowego w ogóle nie mogłyby być przyjęte przez Spółkę." (S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, Kodeks spółek handlowych. Komentarz, T. 3, Wyd. 3, Warszawa 2013). Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 51 Ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z odrębnymi przepisami, do spółki - do wysokości wniesionych dopłat. Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, iż dopłaty zwracane ze spółki nie stanowią przychodu podatkowego do wysokości wniesionych dopłat wyłącznie wówczas, gdy dopłaty zostały uprzednio wniesione, zgodnie z odrębnymi przepisami. Powyższe regulacje wskazują zatem na szczególny charakter dopłat, jako jednego ze sposobów pozyskiwania kapitału przez spółkę. Oznacza to, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przychód Akcjonariuszy z tytułu zwrotu Dopłat ze Spółki Akcyjnej korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nadto, z tytułu zwrotu Dopłat Akcjonariuszom zostanie wypłacona kwota co najwyżej w wysokości wniesionych uprzednio Dopłat, w rezultacie podatek od tej transakcji w ogóle nie wystąpi, zatem na Spółce Akcyjnej nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Przedmiotowa wypłata z tytułu zwrotu Dopłaty nie stanowi również dywidendy i nie jest traktowana jak przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących orzeczeniach, które dotyczyły zasad rozliczenia zwrotu dopłat na rzecz akcjonariuszy będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych: 1) Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 maja 2006 r., sygn. II FSK 770/05: "2. Norma wywiedziona z przepisów art. 16 ust. 1 pkt 53 oraz art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), nie uzależnia zaliczenia bądź wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wnoszonych przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dopłat w zależności od typu spółki, do której dopłaty te zostały wniesione lub czy dopłaty te podlegają zwrotowi czy też zwrotowi temu nie podlegają. Nawet jeśli takie rozróżnienie jest uzasadnione specyfiką dopłat do obu rodzajów spółek na gruncie obowiązującego w 2000 r. rozporządzenia Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 27 czerwca 1934 r. Kodeks handlowy (Dz. U. Nr 57, poz. 502 z późn. zm.). Nie nadają im bowiem różnych skutków prawnopodatkowych w zakresie kształtowania kosztów uzyskania przychodów, a szerzej mówiąc podstawy wymiaru podatku dochodowego od osób prawnych. 3. O tym, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się dopłat, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przemawia także treść art. 12 ust. 4 pkt 3 tej ustawy. Zwrócona akcjonariuszom dopłata nie jest więc dla nich przychodem. Tym samym wniesiona do spółki dopłata nie może być kosztem uzyskania przychodu. Treść przepisów ustawy podatkowej wskazuje, że dokonywane dopłaty oraz ich ewentualne zwroty są w swych skutkach podatkowych neutralne. Nie stanowią one z jednej strony kosztów uzyskania przychodu, z drugiej natomiast ich zwrot nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu." 2) Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 2005 r., sygn. III SA/Wa 1288/04 (orzeczenie prawomocne): "Trafnie zatem w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wskazuje się na treść art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy dla poparcia tej interpretacji. W przepisie tym stanowiącym łącznie z art. 12 ust. 4 pkt 11 całość regulacji w zakresie podatkowych skutków otrzymania dopłaty lub otrzymania jej zwrotu, mowa o zwróconych udziałowcom (akcjonariuszom) dopłatach wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami. Oznacza to, iż w art. 12 ust. 4 pkt 11 u.p.d.o.p. ustawodawca reguluje otrzymanie dopłat także przez spółki akcyjne." Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, po stronie Spółki Akcyjnej nie wystąpią obowiązki płatnika z tytułu zwrotu Dopłat na rzecz Akcjonariusza Spółki Akcyjnej pod warunkiem, że kwota zwracanych Dopłat będzie wynosiła co najwyżej wysokość Dopłat wniesionych uprzednio przez Akcjonariusza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe - odnośnie zastosowania zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu, za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego, które są określonym przyrostem majątkowym. A więc jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.

Instytucję dopłat w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 177-179 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030). Zgodnie z art. 177 § 1 Kodeksu spółek handlowych, umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów. W myśl art. 178 § 1 Kodeksu spółek handlowych, wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Cechą charakterystyczną dopłat jest to, że mogą być zwracane (art. 179 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

W kontekście powyższego, dopłaty to wynikające z umowy spółki i zarządzone przez zgromadzenie wspólników lub zarząd dodatkowe wpłaty wspólników na rzecz spółki związane z sytuacją ekonomiczną spółki. Dopłaty są wkładem pieniężnym i stanowią część majątku spółki. Chociaż dopłaty są wkładami wspólników do spółki, to jednak nie powiększają one dotychczasowych udziałów wspólnika w kapitale zakładowym, a w następstwie kapitału zakładowego spółki, który jest sumą udziałów.

Ustawa Kodeks spółek handlowych zawiera regulację prawną instytucji dopłat tylko w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie przewiduje jednocześnie regulacji w tym zakresie w odniesieniu do spółki akcyjnej.

Powyższe nie oznacza jednak, iż wprowadzenie obowiązku dopłat do spółki akcyjnej jest w świetle polskich przepisów niedopuszczalne.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z odrębnymi przepisami, do spółki - do wysokości wniesionych dopłat.

Nie jest możliwe jednak zastosowanie powyższego przepisu do sytuacji przedstawionej we wniosku ze względu na brak regulacji dopłat do spółki akcyjnej w przepisach Kodeksu spółek handlowych.

Uznając jednak, że przychodem jako źródłem dochodu jest tylko ta wartość, która stanowi przyrost majątkowy, jest definitywna (bezzwrotna), należy stwierdzić, iż także w przypadku dopłat wnoszonych do spółki akcyjnej nie powstaje po stronie akcjonariuszy przychód, a tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do kwestii zwrotu dopłat akcjonariuszom należy zauważyć, iż kwota otrzymana przez akcjonariusza z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu, ponieważ nie stanowi przychodu - przyrostu majątku w sensie ekonomicznym.

Reasumując, ani w sytuacji wniesienia dopłaty do spółki akcyjnej, ani też w przypadku zwrotu dopłaty akcjonariuszowi nie powstanie po stronie akcjonariusza spółki akcyjnej przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w tym podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl