IPPB2/415-446/09-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-446/09-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych oddziału spółki w związku z przekazywanym na rzecz jego klientów wynagrodzeniem z tytułu zbycia papierów wartościowych przez podmioty współpracujące - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków informacyjnych oddziału spółki w związku z przekazywanym na rzecz jego klientów wynagrodzeniem z tytułu zbycia papierów wartościowych przez podmioty współpracujące.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej:Spółka), jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu, rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Polski za pośrednictwem oddziału otwartego na podstawie paszportu europejskiego. Spółka (Luxembourg) S.A. Spółka Akcyjna, Oddział w Polsce (dalej. "Oddział" lub "Wnioskodawca") został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 19 lutego 2009 r.

Dodatkowo Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem w Polsce (w dniu 16 marca 2009 r. wystawiona została decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP-4. Wydana Spółce decyzja obejmuje działalność znajdującego się w Polsce Oddziału.

Planowany zakres działalności Oddziału obejmuje usługi w zakresie bankowości prywatnej oferowane na rzecz osób fizycznych oraz osób prawnych. Wśród klientów Oddziału będących osobami fizycznymi mogą znaleźć się między innymi osoby nieposiadające miejsca zamieszkania w Polsce zarówno prowadzące jak i nieprowadzące na terenie Polski działalności gospodarczej (dalej Klienci indywidualni).

W ramach prowadzonej działalności Oddział zamierza świadczyć na rzecz swoich Klientów m.in. usługi polegające na doradztwie inwestycyjnym i zarządzaniu powierzonymi mu aktywami oraz pośrednictwie w inwestycjach.

Jedną z głównych usług oferowanych przez Oddział będzie pośrednictwo w obrocie zagranicznymi papierami wartościowymi, tj. papierami wartościowymi emitowanymi przez podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej Zagraniczni Emitenci), tj. między innymi:

* dłużnymi papierami wartościowymi takimi jak m.in. obligacje, obligacje zerokuponowe, obligacje skarbowe, weksle własne, certyfikaty depozytowe;

* udziałowymi papierami wartościowymi w podmiotach mających siedzibę poza terytorium Polski takimi, jak m.in. akcje, udziały.

W ramach oferowanych usług pośrednictwa w obrocie zagranicznymi papierami wartościowymi Oddział nabywać będzie od m.in. Zagranicznych Emitentów papiery wartościowe we własnym imieniu ale na rzecz swoich Klientów.

Nabyte na rzecz Klientów papiery wartościowe (w postaci zdematerializowanej) będą przechowywane na rachunkach prowadzonych przez podmioty współpracujące z Oddziałem w poszczególnych jurysdykcjach (dalej "Depozytariusze"). W zależności od regulacji prawnych obowiązujących w poszczególnych krajach, w których zlokalizowani będą Depozytariusze operacje na aktywach należących do Klientów Oddziału mogą być księgowane na wspólnym koncie rozrachunkowym prowadzonym przez Depozytariusza w danym kraju bez udostępniania temu Depozytariuszowi danych Klientów Oddziału będących właścicielami papierów dłużnych, jeżeli konieczność udostępnienia tych danych nie będzie wynikać z przepisów prawa (np. związanych z koniecznością poboru podatku u źródła).

Zbycie zagranicznych papierów wartościowych - w zależności od dyspozycji Klientów indywidualnych - może być dokonywane przez Depozytariuszy na rynkach finansowych zlokalizowanych poza terytorium Polski lub na terytorium Polski.

W związku ze zbyciem na rzecz Klientów zagranicznych papierów wartościowych, Oddziałowi będzie przekazywane wynagrodzenie, które następnie będzie alokowane na konta właściwych Klientów. Oddział będzie zatem odbiorcą tych należności i będzie je wypłacał Klientom, przy czym szczegółowy opis roli Oddziału oraz zasad technicznych rozliczeń przedstawiono poniżej.

W ramach świadczonych usług, Oddział będzie odpowiedzialny w głównej mierze za czynności administracyjne, takie jak:

* dokonywanie na rzecz Klientów rozliczeń transakcji zakupu i sprzedaży zagranicznych papierów wartościowych,

* prowadzenie kont rozrachunkowych dla każdego z Klientów, na których księgowane będą wszelkie operacje dotyczące aktywów będących własnością danego Klienta powierzonych Oddziałowi w celu zarządzania lub nabytych za pośrednictwem Oddziału,

* przekazywanie Klientom wynagrodzenia za zbywane zagraniczne papiery wartościowe.

Tytułem do przekazania przez Oddział na rzecz Klientów wynagrodzenia za zbywane na ich rzecz zagraniczne papiery wartościowe będą umowy pomiędzy Oddziałem, a Klientami dotyczące świadczenia usług pośredniczenia w obrocie.

Oznacza to, iż Oddział - jako agent płatności - będzie pośredniczył w przekazywaniu Klientom korzyści wynikających z dokonywanych przez nich operacji. Źródłem należności będą natomiast zbywane zagraniczne papiery wartościowe emitowane przez zagranicznych Emitentów poza granicami Polski. Środki wypłacane do Klientów nie będą środkami wygenerowanymi przez Oddział.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z płatnościami przekazywanymi przez Oddział na rzecz Klientów (osób fizycznych niebędących polskimi rezydentami podatkowymi) z tytułu zbycia na ich rzecz papierów wartościowych emitowanych przez Zagranicznych Emitentów, w opisanym stanie faktycznym na Oddziale będą spoczywały jakiekolwiek obowiązki informacyjne, w tym wynikające z art. 39 ust. 3 ustawy o p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy

W opisanym stanie faktycznym na Oddziale nie będą ciążyć obowiązki informacyjne w związku z płatnościami przekazywanymi przez Oddział na rzecz Klientów z tytułu zbycia na ich rzecz papierów wartościowych emitowanych przez Zagranicznych Emitentów, w szczególności Oddział nie będzie zobowiązany do przekazywania imiennych informacji na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe jest konsekwencją faktu, że Oddział nie będzie źródłem dochodów (przychodów) przekazywanych Klientom - osobom fizycznym niebędącymi polskimi rezydentami podatkowymi (Oddział będzie pełnił jedynie techniczną funkcję wypłaty Klientom należnych im świadczeń); źródłem płatności dokonywanych przez Oddział na rzecz Klientów będą natomiast zagraniczne papiery wartościowe, tj. źródło płatności dokonywanych przez Oddział na rzecz Klientów będzie zlokalizowane poza terytorium RP.

UZASADNIENIE

W strukturze, w której uczestniczy Oddział i jego Klienci (osoby fizyczne niebędące polskimi rezydentami podatkowymi), to Zagraniczni Emitenci są źródłem powstania należności wypłacanych Klientom, a na Oddziale - jako agencie płatności pełniącym jedynie funkcje techniczne przy dokonywaniu rozliczeń pomiędzy Zagranicznymi Emitentami / Depozytariuszami, a Klientami - nie będą ciążyły obowiązki wynikające z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z kolei dochody, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o p.d.o.f., to dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W stosunku do osób fizycznych nieposiadających miejsca zamieszkania w Polsce (nieposiadających polskiej rezydencji podatkowej) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają zastosowanie jedynie do dochodów, których źródła są zlokalizowane na terytorium Polski. Wynika to wprost z art. 3 ust. 2a ww. ustawy zgodnie z którym osoby fizyczne jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa co należy rozumieć pod pojęciem dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądów administracyjnych nie ulega jednak wątpliwości, iż chodzi o dochody, których źródło znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (wyrok WSA z dnia 30 maja 2007 r. sygn. akt I SA/Lu 631/06 oraz wyrok NSA z dnia 3 lutego 1999 r., sygn. akt III SA 1584/98).

Istotne jest przy tym rozróżnienie między dochodami osiąganymi na terytorium Polski, a dochodami wypłacanymi na terytorium Polski. Należy wyraźnie podkreślić, że w stosunku do osób posiadających w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody osiągane na terytorium Polski, a nie dochody wprawdzie osiągane poza terytorium Polski, a tylko wypłacane w Polsce.

Jak bowiem wskazał WSA w wyroku z dnia 11 września 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 586/08 "Nie można pojęcia dochody osiągane utożsamiać z pojęciem dochody wypłacane, pochodzące, otrzymywane z terytorium Polski". Pod pojęciem "terytorium, z którym wiąże się osiąganie dochodów należy rozumieć miejsce, gdzie dokonują się czynności lub położone są nieruchomości (źródło), które generują dochód i są jego przyczyną sprawczą. Czynnością taką nie jest wypłata pieniędzy, wypłata jest elementem finalnym całego procesu osiągania dochodu". Z kolei, jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 3 lutego 1999 r. "obowiązek podatkowy może być zależny lub niezależny od miejsca położenia źródeł przychodu. Nigdy jednak ustawodawca nie uzależnia go od miejsca wypłaty wynagrodzenia, czy też miejsca wykonania zobowiązania w rozumieniu przepisów prawa cywilnego (.....) Skoro zatem źródłem przychodu jest gra której organizatorem i dokonującym wypłat jest podmiot niemiecki mający siedzibę w Niemczech, trafnie przyjęły organy podatkowe że przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 nie może mieć w sprawie zastosowania".

Z powyższych orzeczeń wynika, iż "osiąganie dochodów" związane jest ze wzbogaceniem podmiotu uzyskującego dochody. Miejscem zaś uzyskania dochodów jest miejsce pierwotnego powstania wzbogacenia (ich źródło), a nie miejsce, w którym jest jedynie realizowana wypłata tego wzbogacenia. Innymi słowy, należy odróżnić terytorium, z którego dochody są osiągane (terytorium źródła dochodów) od terytorium, z którego dokonywana jest jedynie techniczna czynność wypłaty dochodów osiągniętych w innym miejscu (terytorium przekazania dochodów).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Omawiane źródło przychodów - jak już to zostało zaznaczone - musiałoby być zlokalizowane na terytorium Polski, aby stanowiło dla Klientów Oddziału (będących osobami fizycznymi nieposiadającymi w Polsce rezydencji podatkowej) źródło przychodów opodatkowanych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tymczasem w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku - źródłem należności przekazywanych przez Oddział Klientom indywidualnym będą zagraniczne papiery wartościowe (emitowane przez Zagranicznych Emitentów zlokalizowanych poza granicami Polski) zbywane - w zależności od konkretnego przypadku - poza granicami Polski, jak i na terytorium Polski. Źródło to, będzie zatem każdorazowo zlokalizowane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stąd też to nie podmiot dokonujący technicznego udostępnienia środków (Oddział) będzie źródłem powstawania dochodu Klientów Oddziału.

Jak bowiem podnosi się w doktrynie prawa podatkowego podmiot maklerski będący pośrednikiem przy wypłacie dochodu pomiędzy dłużnikiem podatnika, a podatnikiem (poprzez rachunek inwestycyjny lub w inny sposób) nie jest płatnikiem podatku dochodowego. Rolę płatnika tego podatku - zarówno w odniesieniu do osób prawnych jak i osób fizycznych pełni dłużnik podatnika (.....) - M. Rudnicki, Ł. Blak w: Monitor Podatkowy nr 5/2007 str. 21

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, gdzie Oddział będzie pełnił jedynie rolę agenta płatności (zapewniać będzie techniczną obsługę praw związanych ze zbywanymi na rzecz Klientów papierami wartościowymi emitowanymi poza granicami Polski przez Zagranicznych Emitentów) obowiązki informacyjne ciążące na Oddziale w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych są tożsame z tymi, jakie ciążą na agentach płatności przy rozliczaniu jednostek uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych.

W świetle licznych interpretacji prawa podatkowego nie budzi wątpliwości, że agent płatności pośredniczący w zbywaniu / umarzaniu jednostek uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych nie jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie jest obowiązany do sporządzania informacji o uzyskanych przychodach uczestników funduszu inwestycyjnego (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2007 r. Nr 1472/DPC/415-70/07/PK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007 r. Nr 1471/DPF/415/36/2007/PP, interpretacja indywidualna z dnia 23 kwietnia 2008 r. Nr IPPB2/415-181/08-4/IŚ, interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2007 r. Nr IPPB2/415-197/07-3/IŚ, interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2008 r. Nr IPPB2/415-1189/08-2/AK).

Reasumując w opisanym stanie faktycznym Oddział występuje jedynie w roli otrzymującego i przekazującego Klientom należności z tytułu zbycia papierów wartościowych emitowanych przez Zagranicznych Emitentów. Oznacza to, że Oddział nie pełni roli źródła powstania tego dochodu, a źródła dochodów Klientów są zlokalizowane poza terytorium Polski. W konsekwencji pośrednictwo Oddziału w przekazaniu środków od Zagranicznych Emitentów do Klientów nie jest obciążone obowiązkami informacyjnymi w tym przewidzianymi w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że kwestia dotycząca miejsca źródeł uzyskiwanych dochodów przez Klientów Oddziału nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, w związku z czym tutejszy Organ nie odniósł się do własnego stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w tym zakresie.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Stronę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl