IPPB2/415-444/07-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-444/07-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

1.

Dnia 19 czerwca 2007 r. przed notariuszem, w drodze umowy częściowego działu spadku po zmarłej 15 lipca 2000 r. żonie Wnioskodawca nabył udział wynoszący 4/8 części w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu w budynku wielomieszkaniowym (w tym udział wynoszący 3/8 części w prawie do lokalu, to części których zrzekły się na Wnioskodawcę jego 3 córki - spadkobierczynie - akt notarialny Rep. x/2007)

2.

20 lipca 2007 r. w formie aktu notarialnego Wnioskodawca sprzedał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego córce i jej mężowi (akt notarialny Rep. y/2007).

3.

w Urzędzie Skarbowym w Wołominie Wnioskodawca otrzymał informację, że zobowiązany jest zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19 % od wartości udziału wynoszącego 3/8 części w prawie do lokalu, nabytego w drodze działu spadku (udział wynoszący 1/8 w prawie do lokalu Wnioskodawca faktycznie nabył w dniu otwarcia spadku). Tym sam Wnioskodawca nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi meldunkowej o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż pomiędzy nabyciem przez Wnioskodawcę udziału wynoszącego 3/8 części w prawie do lokalu, a dniem jego zbycia nie minął wymagany co najmniej 12 miesięczny okres zameldowania Wnioskodawcy na pobyt stały w tym lokalu.

4.

w przedmiotowym lokalu Wnioskodawca jest zameldowany na pobyt stały nieprzerwanie od 15 kwietnia 1987 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy liczyć meldunek uprawniający do skorzystania z ulgi meldunkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z powyższym stanem faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z tej ulgi.

Wnioskodawca zadaje pytanie w świetle brzmienia dotychczasowej interpretacji Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6640, jakoby staż meldunkowy należało liczyć od dnia nabycia nieruchomości oraz nowego korzystnego dla podatnika stanowiska przedstawionego w:

1.

wyroku WSA w Szczecinie z dnia 18 lipca 2007 r. - sygn. Akt I S.A./Sz 330/07, oraz

2.

decyzji Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15 października 2007 r. - nr DBP-2.35-416003-19/07,

3.

wyroku WSA w Warszawie z dnia 15 listopada 2007 r. - sygn. Akt III S.A./Wa 1387/07

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca nie zgadza się ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedstawionym w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6640, jakoby staż meldunkowy należało liczyć od dnia nabycia nieruchomości (własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu).

Z wykładni literalnej art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że każdy, kto jest zameldowany nieprzerwanie przez 12 miesięcy w mieszkaniu nabytym po 1 stycznia 2007 r. ma prawo skorzystać z tej ulgi.

Twierdzenie, że okres 12-miesięcznego zameldowania powinien być liczony od daty nabycia mieszkania bądź daty wejścia w życie ustawy wprowadzającej ulgę meldunkową wydaje się być nadinterpretacją.

Takiego stanowiska jest m.in. WSA w Szczecinie wydając wyrok 18 lipca 2007 r. o sygn. Akt I SA/Sz 330/07.

Wnioskodawca cytuje fragment artykułu z dnia 7 listopada 2007 r. zawartego w portalu internetowym www.podatki.pl zatytułowany: "Orzecznictwo: Nie można w drodze interpretacji przepisu tworzyć dodatkowego warunku uprawniającego do ulgi meldunkowej", a dotyczącego ww. wyroku WSA w Szczecinie:

Cyt. 1 "Sąd nie podzielił stanowiska organu odwoławczego, iż okres zameldowania powinien wynosić co najmniej 12 miesięcy po nabyciu nieruchomości i w tym okresie podatnik powinien być właścicielem danej nieruchomości.

Należy podkreślić, iż ustawodawca wskazał w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy podatkowej, że okres zameldowania na pobyt stały ma być nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia".

Zatem określony w ustawie okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie np. do daty jej nabycia albo daty wejścia w życie wymienionego przepisu.

Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres ("staż meldunkowy").

Cyt. 2 "Należy też stwierdzić, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy jest jednoznaczny, wobec tego, nie można dokonywać jego wykładni w sposób sprzeczny z literalnym brzmieniem przepisu."

Gdyby intencją ustawodawcy było uzależnienie zastosowania zwolnienia od okresu zameldowania we własnym lokalu czy budynku, to dokonałby właśnie takiego zapisu - skoro takiego zapisu w ustawie nie ma, to nie można w drodze interpretacji przepisu tworzyć dodatkowego warunku uprawniającego do ulgi podatkowej.

Sąd nie podzielił również wyrażonego w zaskarżonej decyzji poglądu, iż okres zameldowania może być liczony najwcześniej od dnia 1 stycznia 2007 r., t. j. od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej t. j. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588)

Cyt. 3 "Argument taki organ odwoławczy wywiódł z brzmienia przytoczonego powyżej przepisu art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej."

W związku z tym, iż art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej ma charakter przepisu przejściowego, to nie można wywodzić z niego norm właściwych dla przepisu prawa materialnego, jakim jest art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie można w oparciu o ten przepis dookreślać przesłanek warunkujących skorzystanie z ulgi.

Zatem z tego normowania nie można wywodzić, iż zameldowanie powinno być liczone najwcześniej od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym odrębnej własności lokalu),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Podatek ten jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim prawie,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

* jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca była właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy stanu faktycznego opisanego w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku wynika, iż 3/8 spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nabył w drodze częściowego działu spadku 19 czerwca 2007 r. W przedmiotowym lokalu Wnioskodawca był zameldowany na pobyt stały od dnia 15 kwietnia 1987 r., a zatem został zachowany warunek zameldowania w lokalu przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia.

Tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia 3/8 części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że Wnioskodawca złożył w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. lokalu oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia.

Końcowo najeży dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl