IPPB2/415-442/13-2/EL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-442/13-2/EL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest polskim rezydentem dla celów podatkowych. Wnioskodawca zostanie powołany jako członek zarządu - dyrektor spółki mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej: Spółka). Powołanie do składu zarządu Spółki a także ustalenie wynagrodzenia i innych podobnych należności Wnioskodawcy i nastąpi na mocy uchwały zgromadzenia wspólników Spółki.

Wnioskodawca nie jest i nie będzie związany ze Spółką jakąkolwiek umową, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki jakichkolwiek usług. Spółka, której dyrektorem zostanie Wnioskodawca, uzyska certyfikat potwierdzający, że jest ona rezydentem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wydany przez właściwą władzę Zjednoczonych Emiratów Arabskich w rozumieniu Umowy z ZEA.

Wynagrodzenie dla Wnioskodawcy jako członka zarządu - dyrektora Spółki może zostać wypłacone w formie pieniężnej.

Spółka może także nabyć od podmiotu trzeciego wierzytelności wobec Wnioskodawcy oraz osób trzecich. Wówczas (jeżeli Spółka nie posiadałaby wystarczających środków finansowych) zamiast wypłaty pieniężnej wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy, dojdzie do potrącenia wzajemnych wierzytelności Spółki oraz Wnioskodawcy (z tytułu wynagrodzenia) oraz dokonania przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy cesji wierzytelności przysługujących Spółce wobec osób trzecich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał ze Spółki z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki podlegać będzie w Polsce zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 27 ust. 8 Ustawy PIT w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA.

2. Czy wynagrodzenie wypłacone Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki w formie cesji wierzytelności przysługujących Spółce wobec podmiotów trzecich albo w formie potrącenia wierzytelności wzajemnych podlegać będzie w Polsce zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 27 ust. 8 Ustawy PIT w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy dochód, który uzyska z tytułu pełnienia funkcji dyrektora - członka zarządu Spółki powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników, a także wszelkie inne podobne należności otrzymane z tego tytułu, będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, natomiast w Polsce dochód ten zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 27 ust. 8 Ustawy PIT w zw. z art. 24 ust. 1 lit. a Umowy z ZEA.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a Ustawy PIT, przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Zgodnie z art. 19 Umowy z ZEA, wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania Polsce otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, mogą być opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W świetle zaś art. 24 ust. 1a) Umowy z ZEA, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Konkretyzacja art. 24 ust. 1a) Umowy z ZEA znalazła wyraz w przepisie art. 27 ust. 8 Ustawy PIT, zgodnie z którym jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali podatkowej;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak określonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego prawo do opodatkowania dochodów Wnioskodawcy uzyskanych przez niego z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki opisane wstanie faktycznym, na podstawie przepisu art. 19 Umowy z ZEA będzie przysługiwało Zjednoczonym Emiratom Arabskim i dochody te będą zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie i na zasadach wskazanych w przepisie art. 24 ust. 1a) Umowy z ZEA. Oznacza to, iż dochody Wnioskodawcy uzyskane przez niego jako wynagrodzenie członka zarządu Spółki będą miały wpływ na opodatkowanie dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisu art. 27 ust. 8 Ustawy PIT, to jest przy zastosowaniu metody unikania podwójnego opodatkowania metody wyłączenia z progresją.

Wnioskodawca wskazuje, iż jego stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych na gruncie analogicznego stanu faktycznego i tego samego stanu prawnego przez Ministra Finansów:

#61607; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 maja 2008 r. wydana w sprawie o sygnaturze akt ILPB2/415-134/08-3/PW,

#61607; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 stycznia 2011 r., w sprawie o sygnaturze akt IPPB2/415-853/10-2/AK,

#61607; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2011 r. wydana w sprawie o sygnaturze akt IPPB2/415 -797/11-2/AK,

#61607; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2012 r. wydana w sprawie o sygnaturze IPPB2/415-930/11-2/AK,

#61607; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 marca 2012 r. wydana w sprawie o sygnaturze IBPBII/1/415-1017/11/AA.

Ad. 2

Stanowisko Wnioskodawcy jest analogiczne jak w stosunku do pytania pierwszego, ponieważ cesja wierzytelności wobec osób trzecich albo dokonanie potrącenia wierzytelności wzajemnych stanowić będzie wypłatę wynagrodzenia przez Spółkę, które, niezależnie od formy jego wypłaty, podlega zastosowaniu metody wyłączenia z progresją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl