IPPB2/415-440/07-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-440/07-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku (data wpływu 23 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii za pośrednictwem banku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii za pośrednictwem banku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada obywatelstwo angielskie. W dniu 23 września 2007 r. wrócił do kraju i obecnie posiada zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu w Polsce. Z Wielkiej Brytanii otrzymuje za pośrednictwem banku emeryturę. Bank dokonuje obecnie warunkowo wypłaty emerytury w całości bez żadnych potrąceń, zobowiązując jednocześnie wnioskodawcę do wystąpienia o interpretację czy powinny być odprowadzane z tytuły otrzymywanej emerytury zaliczki na podatek dochodowy. W przypadku nie przedłożenia do banku interpretacji w przedmiotowej sprawie bank grozi wstrzymaniem wypłaty emerytury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody Wnioskodawcy uzyskiwane w Polsce z tytułu otrzymywanej emerytury z Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy bank wypłacający emeryturę jest zobowiązany do potrącania zaliczek na ten podatek.

Zdaniem wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że wobec faktu, iż jego emerytura w Wielkiej Brytanii nie podlega opodatkowaniu także w Polsce nie może być opodatkowana. Opodatkowanie emerytury w Polsce byłoby dla Wnioskodawcy dotkliwą dolegliwością, stanowiąc karę za powrót do kraju na stare lata.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Przy założeniu, że wyjeżdżając do Wielkiej Brytanii Wnioskodawca zmienił swoje miejsce zamieszkania, powrót do Polski na stałe w 2007 r. oznacza ponowną zmianę miejsca zamieszkania. Od tego momentu Wnioskodawca znowu jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym i w Polsce musi płacić podatek od wszystkich swoich dochodów uzyskanych od dnia powrotu.

Zasady opodatkowania dochodów z tytułu emerytur i rent uzyskiwanych w związku z wykonywaną w przeszłości pracą najemną reguluje art. 17 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. konwencji emerytury, renty i podobne wynagrodzenia wypłacane osobie zamieszkałej w jednym Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zakładając, że praca Wnioskodawcy polegała na świadczeniu usług na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego, w powyższej sytuacji znajdzie zastosowanie przepis art. 18 ust. 2 lit. a) polsko - brytyjskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania z dnia 20 lipca 2006 r.

W myśl art. 18 ust. 2 lit. a) tej konwencji, jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie. W tym wypadku taka emerytura podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie z którego jest wypłacana, czyli w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z ust. 2 lit. b) ww. artykułu bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Z powyższego wynika, iż wypłata emerytury podlega opodatkowaniu w Polsce, pod warunkiem, że praca Wnioskodawcy nie polega na świadczeniu usług na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego oraz Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce i jednocześnie posiada obywatelstwo polskie.

W sytuacji, gdy zagraniczną emeryturę lub rentę wypłaca w Polsce osoba prawna (np. bank) lub jednostka organizacyjna osoby prawnej - to na niej, jako płatniku, ciąży obowiązek poboru miesięcznych zaliczek na podatek, zgodnie z przepisami określonymi w art. 35 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z art. 35 ust. 3 ww. ustawy przy poborze tych zaliczek płatnik jest obowiązany stosować postanowienia umowy o zapobieganiu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzi emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 35 ust. 4 ww. ustawy obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą emerytury lub renty złoży płatnikowi oświadczenie według wzoru PIT-2.

Zgodnie z art. 35 ust. 9 ww. ustawy zaliczkę zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w danym miesiącu przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 35 ust. 3a ww. ustawy przy odbiorze emerytury lub renty zagranicznej, którą co do zasady wypłaca się w walucie kraju wypłacającego emeryturę lub rentę, podatnik może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

Reasumując dochód Wnioskodawcy uzyskiwany z tytułu emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, pod warunkiem że praca Wnioskodawcy nie polegała na świadczeniu usług na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego oraz Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce i jednocześnie posiada obywatelstwo polskie. W takim przypadku Bank wypłacający emeryturę jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl