IPPB2/415-438/09-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-438/09-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2009 r. (data wpływu 26 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w przypadku wypłaty kwot za udostępnienie powierzchni reklamowych na stronach internetowych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w przypadku wypłaty kwot za udostępnienie powierzchni reklamowych na stronach internetowych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa w branży technologii informatycznych. W swojej ofercie skierowanej do reklamodawców ("Reklamodawcy") - posiada usługi polegające na umieszczeniu na domenie internetowej ("stronie WWW - nie należącej do Wnioskodawcy) materiałów reklamowych ("Materiały Reklamowe") Reklamodawców (na podstawie umowy Reklamodawcy z Wnioskodawcą).

W celu świadczenia przez Wnioskodawcę ww. usług, mających na celu umożliwienie sprzedaży lub promowania towarów i usług Reklamodawców, Wnioskodawca zawiera/planuje zawieranie z osobami fizycznymi posiadającymi nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski oraz - według oświadczeń tych osób -. nie prowadzącymi działalności gospodarczej i nie będącymi zarejestrowanymi podatnikami VAT ("Osoba Fizyczna") - umów dzierżawy ("Umowa Dzierżawy") miejsca na stronie internetowej należącej do Osoby Fizycznej, na których zostaną umieszczone odpowiednie Materiały Reklamowe Reklamodawców przez Osoby Fizyczne (te osoby umieszczą jednorazowo odpowiedni kod komputerowy).

Umieszczenie Materiału Reklamowego, za pomocą którego odbywa się przekierowanie na stronę Reklamodawcy, na stronie WWW Osoby Fizycznej polega na skopiowaniu z systemu system3.pl - kodu tego Materiału Reklamowego i umieszczenie go na stronie WWW Osoby Fizycznej w miejscu, w którym powinien znajdować się ten Materiał Reklamowy.

W związku z udostępnianiem przez Osobę Fizyczną strony WWW będzie podpisana Umowa Dzierżawy na mocy której Osobie Fizycznej za wydzierżawienie miejsca na (stronie WWW,) będzie przysługiwał czynsz dzierżawny określany na podstawie indywidualnego raportu zawierającego dane dotyczące przekierowań. W kodzie HTML strony WWW Osoby Fizycznej jest umieszczany kod źródłowy kreacji reklamowej (Materiału Reklamowego) Reklamodawcy (co będzie równoznaczne z zajęciem części strony WWW Osoby Fizycznej na umieszczenie Materiałów Reklamowych Reklamodawcy).

Należy podkreślić, że Osoby Fizyczne nie oddają w dzierżawę domen internetowych ani całych stron WWW lecz przedmiotem umowy jest dzierżawa części miejsca na stronie WWW Osoby Fizycznej. Osoby Fizyczne nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług reklamowych, lecz jedynie udostępniają część powierzchni należącej do nich strony WWW w celu umieszczenia na niej Materiałów Reklamowych. Udostępnienie miejsca na stronie WWW Osoby Fizycznej w istocie nie różni się niczym od np.: dzierżawy tablicy reklamowej umieszczonej na budynku, czy udostępnieniu gruntu w celu postawienia banneru reklamowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z wypłacaniem przez Wnioskodawcę Osobom Fizycznym wynagrodzenia z tytułu dzierżawy miejsca na stronie WWW (domenie internetowej,) na potrzeby Reklamodawców związanych z Wnioskodawcą odrębną umową, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych, a Osoby Fizyczne zobowiązane są do samodzielnego rozliczenia podatkowego uzyskanych przychodów z tego tytułu na zasadach określonych w ustawie o PIT albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz Osoby Fizycznej z tytułu Umowy Dzierżawy należy na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych klasyfikować, jako przychód wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. taki którego podstawą są "najem podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze (...)". Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), ("Kodeks Cywilny") "przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz". Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem dzierżawy mogą być również prawa (art. 709 Kodeksu Cywilnego). Do dzierżawy praw stosuje się odpowiednio przepisy o dzierżawie rzeczy.

Osoby Fizyczne posiadają strony internetowe (domeny ze stronami WWW) i maja prawo do wyłącznego z nich korzystania. Na mocy umowy dzierżawy zezwalają na zamieszczenie Materiałów Reklamowych Reklamodawców przez Wnioskodawcę. W konsekwencji należy uznać, że Osoby Fizyczne będą wydzierżawiać Spółce prawa do wyłącznego korzystania z części powierzchni na stronach WWW (co wynika z Umowy Dzierżawy), gdzie umieszczane będą Materiały Reklamowe Reklamodawców. Za umieszczenie Materiałów Reklamowych, Wnioskodawca uzyskiwać będzie wynagrodzenie od kontrahentów (Reklamodawców) - co oznacza, że Wnioskodawca będzie czerpać pożytki z tytułu uzyskanych praw do korzystania z powierzchni reklamowych i z umieszczania Materiałów Reklamowych na stronach WWW Osób Fizycznych.

Z tytułu Umowy Dzierżawy, Osoby Fizyczne otrzymywać będą natomiast od Wnioskodawcy wynagrodzenie w formie miesięcznego czynszu. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, należy więc uznać, iż Umowy dzierżawy, które będą zawierane pomiędzy Wnioskodawcą a Osobami Fizycznymi będą generować przychody ze źródła przychodów o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, tj. z umów mających charakter dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. W związku z tym, Osoby Fizyczne będą zobowiązane do rozliczenia tego typu przychodów zgodnie z zasadami określonymi w art. 44 ust. 1 pkt 2 ust. 3 i ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albo w art. 21 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W konsekwencji Wnioskodawca wskazuje, iż prawidłowe jest więc stanowisko, że Wnioskodawca dokonując wypłaty czynszu dzierżawnego na rzecz Osoby Fizycznej nie będzie jako płatnik zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Na potwierdzenie swego stanowiska Wnioskodawca przywołuje postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 7 grudnia 2006 r. (PDFN/415-99/06).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów jest przychód z działalności wykonywanej osobiście.

W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego osoby fizyczne współpracujące z Wnioskodawcą nie oddają do używania wnioskodawcy domen internetowych (sami nimi nadal dysponują) lecz są zobowiązane do wykonania osobiście czynności, którą należy dokonać, aby reklama mogła pojawić się na stronie internetowej, do której posiadają prawo (muszą umieścić na swojej stronie odpowiedni kod komputerowy).

W związku z powyższym działalność polegającą na udostępnianiu przez podmioty współpracujące miejsca reklamowego na stronach internetowych należy traktować jako osobiste świadczenie usług na rzecz Spółki - Wnioskodawcy. Uzyskane przychody z tytułu wykonywania tych usług które będą przekazywane na podstawie umowy udostępniania powierzchni reklamowych stanowią, w myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy przychody z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją takiej klasyfikacji przychodu, jest spoczywający na Spółce obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią tego przepisu płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.

Na podstawie art. 42 ust. 1 powołanej ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika.

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT- 11.

Jednocześnie podatnik osiągający przedmiotowe dochody obowiązany jest wykazać je w zeznaniu rocznym, wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym.

Reasumując dochód z tytułu działalności polegającej na udostępnianiu miejsca reklamowego na stronach internetowych jest dochodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym.

Zaliczki na podatek dochodowy od uzyskiwanego wynagrodzenia z tytułu świadczenia tych usług powinny być odprowadzane przez Wnioskodawcę, jako płatnika.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z uiszczeniem opłaty w wysokości 80,00 zł z tytułu złożonego wniosku - wyższej od należnej, nadpłata w wysokości 40 zł z tego tytułu zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, z którego została uiszczona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl