IPPB2/415-430/09-4/AS2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-430/09-4/AS2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.).), uzupełnionego pismem z dnia 15 września 2009 r. (data nadania 16 września 2009 r., data wpływu 18 września 2009 r.) na wezwanie z dnia 11 września 2009 r. Nr IPPB2/415-430/09-2/AS2 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu ze stosunku pracy w ramach realizowanego programu lojalnościowego polegającego na wspieraniu procesów biznesowych za pośrednictwem Internetu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu ze stosunku pracy w ramach realizowanego programu lojalnościowego polegającego na wspieraniu procesów biznesowych za pośrednictwem Internetu.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca planuje wdrożenie kompleksowej usługi dla firm polegającej na wielostronnym wspieraniu procesów biznesowych za pośrednictwem Internetu.

Usługa będzie miała charakter kompleksowy, tzn. w jej ramach nabywca będzie mógł skorzystać z całej gamy świadczeń oferowanych przez Wnioskodawcę, takich jak:

* przetargi on-line na zakup materiałów biurowych;

* zamawianie druków, wizytówek, materiałów reklamowych;

* zamawianie usług marketingowych;

* doradztwo w dziedzinie HR - oceny pracowników, szkolenia, prowadzenie dokumentacji kadrowej

* prowadzenie księgowości,

* wdrażanie i obsługa programów lojalnościowych dla partnerów biznesowych,

* wdrażanie i obsługa programów lojalnościowo-motywacyjnych dla pracowników.

Za możliwość skorzystania z powyższych komponentów usługi i ich obsługę klient będzie płacił Wnioskodawcy miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość uzależniona będzie od tego, ile i które z powyższych elementów składowych kompleksowej usługi zostaną zawarte w zindywidualizowanym dla niego pakiecie. Wynagrodzenie będzie miało postać jednej kwoty za całość świadczonej usługi, bez podziału na jej poszczególne komponenty. Będzie to spowodowane faktem, że w praktyce nie jest możliwe takie ustalenie wynagrodzenia za poszczególne komponenty, które oddawałoby koszty ich funkcjonowania w ramach usługi, bądź w inny logiczny sposób uzasadniało taki, a nie inny podział. Wynagrodzenie to będzie zryczałtowane i płatne co miesiąc w tej samej wysokości przez cały okres trwania umowy.

Obsługa i dostęp do programów będzie realizowany na platformie internetowej o funkcjonalności podobnej do sklepu internetowego (jednakże o charakterze zamkniętym), gdzie firma, jej pracownicy oraz partnerzy biznesowi będą mogli dokonywać zakupów ww. towarów i usług.

Praktyczna realizacja usługi polegać będzie z jednej strony na korzystaniu przez nabywcę z poszczególnych komponentów, np. bezpośrednich zakupów towarów i usług, uczestniczeniu dzięki usłudze w przetargach internetowych, korzystaniu z obsługi programów lojalnościowo-motywacyjnych, tworzonych i realizowanych przez Wnioskodawcę. Z drugiej strony praktyczna realizacja programów lojalnościowych polegać będzie na tym, że w jego ramach pracownicy nabywcy usługi lub jego kontrahenci będą mogli za pośrednictwem platformy Wnioskodawcy dokonywać zakupów towarów i usług po atrakcyjnych cenach. Dodatkowo programy lojalnościowe będą w swej konstrukcji zawierać dodatkowe rabaty, z których pracownicy i kontrahenci Wnioskodawcy będą mogli korzystać przy tych zakupach. Uzależnione będą one od szeregu czynników, które wynikać będą z samego programu lojalnościowego, np. jako nagrody dla pracowników bądź formę zachęty dla kontrahentów nabywcy usługi.

Jednocześnie Wnioskodawca będzie w ramach regulaminu programów prowadził aktywną promocję usług oferowanych w ramach projektu. Promocja ta będzie skierowana zarówno do firm, którym Wnioskodawca będzie sprzedawał swój produkt, jak i do indywidualnych użytkowników tych usług - pracowników i partnerów biznesowych podmiotów, które nabędą usługę.

Promocja będzie motywowała uczestników programu do zwiększania intensywności korzystania z oferowanych przez Wnioskodawcę usług. W przypadku pracowników i partnerów biznesowych firmy będą to upusty, rabaty od dokonywanych przez nich zakupów towarów i usług. Rabaty te będą miały charakter procentowy. Towary i usługi oferowane przez Wnioskodawcę będą zakupywane od partnerów biznesowych Wnioskodawcy współpracujących z Wnioskodawcą w ramach podpisanych umów.

Wszystkie usługi, jak i sprzedaż towarów będzie prowadzona i fakturowana przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku zakupu przez firmę usługi opisanej powyżej i uczestnictwo przez pracowników w programie lojalnościowym nabytym w jej ramach powstałby u pracownika przychód ze stosunku pracy.

2.

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie jaka byłaby wartość takiego świadczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy po stronie pracowników nabywcy usługi nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Warto bowiem zwrócić uwagę, iż możliwość dokonania przez pracownika w ramach programu lojalnościowego atrakcyjnych zakupów za pośrednictwem sklepu internetowego nie oznacza wcale, iż otrzymał on jakiekolwiek świadczenie od pracodawcy, czy podmiotu sprzedającego opisaną usługę jego pracodawcy. Otrzymuje on wyłącznie dostęp do platformy internetowej dającej możliwość dokonania atrakcyjnych zakupów. Tylko od niego zależy, jak się w takiej sytuacji zachowa: skorzysta z możliwości dokonania atrakcyjnych zakupów, przekaże kod loginu innej osobie, czy też w ogóle nie skorzysta z możliwości, jaką daje mu prawo do korzystania ze sklepu internetowego. Okoliczność ta uzależniona jest wyłącznie od samego pracownika i nie ma na nią wpływu ani pracodawca, ani podmiot będący właścicielem platformy. A zatem w zaistniałym przypadku nie ma w ogóle mowy o świadczeniu ze strony pracodawcy.

Co więcej, biorąc pod uwagę powyższe, nie sposób ustalić kwoty, jaka miałaby być doliczana do przychodu pracownika. Nabywca usługi płaci bowiem jedną zryczałtowaną kwotę za całość kompleksowej usługi, w której, program lojalnościowy stanowi tylko jeden z elementów w żaden sposób nie wyodrębniony, lecz funkcjonalnie powiązany z pozostałymi komponentami usługi, które z pracownikami nie mają nic wspólnego, np. możliwość dokonywania zakupów przez samego nabywcę usługi, usługi doradcze, czy dostęp do przetargów internetowych. Z całą pewnością nie będzie zatem możliwe obliczenie tego przychodu poprzez podział kwoty zryczałtowanego wynagrodzenia przez liczbę pracowników, tym bardziej, że w ramach wynagrodzenia będzie również obsługa programu lojalnościowego skierowanego do kontrahentów Wnioskodawcy. Jednocześnie nie można twierdzić, że pracownik otrzymuje świadczenie w postaci różnicy, pomiędzy wartością zakupów dokonanych za pośrednictwem platformy internetowej a wartością rynkową tych zakupów, bowiem pracodawca nie wie, czy pracownik w ogóle z możliwości tej skorzysta, a jeśli skorzysta, to w jakim zakresie. Nie ma także wiedzy, czy w ogóle i o ile byłyby tańsze zakupy dokonane w sklepie internetowym, do którego login wykupiono, ani też czy w ogóle nabywane usługi lub towary byłyby tańsze, niż w innych sklepach internetowych. Okoliczności te pozostają poza wiedzą pracodawcy, który w ten sposób nie jest wstanie realizować obowiązków płatnika.

W identyczny sposób należy traktować również rabaty, jakie w związku z realizacją programu lojalnościowego będą otrzymywali pracownicy przy zakupach w sklepie internetowym. Rabaty będą procentowe, zatem nie jest możliwe określenie kwoty, na jaką rabat ten ostatecznie się przełoży. Co więcej, pracownik skorzysta z rabatu wyłącznie wówczas, gdy zdecyduje się na zakup w sklepie internetowym, a jak wskazano powyżej, ma wyłącznie taką możliwość, z której może skorzystać, bądź nie.

Analogiczny problem analizowany był już niejednokrotnie przez organy podatkowe i sądy administracyjne w odniesieniu do wykupywanych przez pracodawców abonamentów medycznych dla pracowników. Na przykład Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 22 lipca 2004 r. Nr US 72/RPŁ/423-87/04/GK stwierdził, iż: " (...) nie stanowią przychodu pracownika Spółki:

* wartość otrzymanych świadczeń medycznych do ponoszenia, których zobowiązują pracodawcę przepisy kodeksu pracy oraz

* opłata mająca ogólny charakter za usługi medyczne nieobowiązkowe opłacana w formie abonamentu - gdyż daje jedynie możliwość skorzystania z usług medycznych.

Natomiast wartość otrzymanych przez pracowników nieobowiązkowych świadczeń zdrowotnych będzie stanowić przychód jako wartość nieodpłatnych świadczeń jedynie wtedy, gdy możliwe jest określenie wartości świadczenia, z jakiego konkretny pracownik lub poszczególni członkowie jego rodziny faktycznie skorzystali.

Wówczas wartość tego świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b PDF".

Jak wskazano powyżej, w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe określenie, czy pracownik skorzystał z możliwości, jakie daje dostęp do sklepu internetowego, a jeśli skorzystał, to w jakim zakresie. Należy więc uznać, że zaprezentowane stanowisko Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zachowuje swoją adekwatność w stanie faktycznym będącym podstawą niniejszego wniosku.

W ten sam sposób wypowiadały się również wielokrotnie sądy administracyjne. Na przykład Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 11 września 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 475/2008 uznał, iż koszt usług medycznych sfinansowanych przez pracodawcę nie musi być przychodem dla jego pracowników. Zdaniem Sądu sama możliwość skorzystania przez nich ze świadczeń wchodzących w skład wykupionego pakietu nie powoduje powstania po ich stronie przychodu.

Podobnie rozstrzygnął ten sam sąd w wyroku z dnia 20 sierpnia 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 625/2008, w którym wskazał, iż: "w przypadku, gdy wartości świadczeń medycznych nie można przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika, brak jest podstaw do ustalenia dla konkretnego pracownika kwoty przychodu uzyskanego z tytułu finansowania przez pracodawcę kosztów usług medycznych". Jak podkreślił Sąd, w przypadku gdy wartości świadczeń medycznych nie można przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika (czyli gdzie opłata jest wnoszona ryczałtowo za wszystkich pracowników bez względu na to, czy pracownik z usług korzystał, czy też nie korzystał), brak jest podstaw do ustalenia dla konkretnego pracownika kwoty przychodu uzyskanego z tytułu finansowania przez pracodawcę kosztów usług medycznych.

Warto też zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 20 stycznia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1916/08. W wyroku WSA wskazując na konieczność obliczenia wartości świadczenia według metod wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zaznaczył jednocześnie, iż ustawa nie wskazuje metody pozwalającej na wyliczenie podatku od abonamentu medycznego. W przypadku, gdy nie jest możliwe obliczenie wartości świadczenia według metod określonych przepisami ustawy, co do zasady nie można pracownikowi przypisać dochodu podlegającego opodatkowaniu. Kolejny argument zawarty w uzasadnieniu odnosi się do kwalifikacji abonamentu medycznego zakupionego dla pracownika przez pracodawcę jako "innych świadczeń niepieniężnych", a te, aby mogły być uznane za przychód podlegający opodatkowaniu, muszą być przez pracowników wykorzystywane, niemniej jednak nie sposób ustalić, czy dany pracownik rzeczywiście otrzymał świadczenie i jaka jest jego wartość.

Biorąc pod uwagę powyższe rozstrzygnięcia wskazać należy, że można je w całej rozciągłości odnieść do opisywanego we wniosku zdarzenia przyszłego. Nie istnieje bowiem realna możliwość ustalenia wartości świadczenia, jakie pracownik miałby otrzymywać od pracodawcy, bowiem pracodawca nie ma żadnej wiedzy, czy pracownik w ogóle dokona jakichkolwiek zakupów w sklepie internetowym, do którego uzyska dostęp oraz czy zakupy te faktycznie są bardziej korzystne, niż dokonane na innych tego typu placówkach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca planuje wdrożenie kompleksowej usługi dla firm polegającej na wielostronnym wspieraniu procesów biznesowych za pośrednictwem Internetu. Usługa będzie miała charakter kompleksowy, tzn. w jej ramach nabywca będzie mógł skorzystać z całej gamy świadczeń oferowanych przez Wnioskodawcę, takich jak:

* przetargi on-line na zakup materiałów biurowych;

* zamawianie druków, wizytówek, materiałów reklamowych;

* zamawianie usług marketingowych;

* doradztwo w dziedzinie HR - oceny pracowników, szkolenia, prowadzenie dokumentacji kadrowej

* prowadzenie księgowości,

* wdrażanie i obsługa programów lojalnościowych dla partnerów biznesowych,

* wdrażanie i obsługa programów lojalnościowo-motywacyjnych dla pracowników.

Za możliwość skorzystania z powyższych komponentów usługi i ich obsługę klient będzie płacił Wnioskodawcy miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość uzależniona będzie od tego, ile i które z powyższych elementów składowych kompleksowej usługi zostaną zawarte w zindywidualizowanym dla niego pakiecie. Wynagrodzenie będzie miało postać jednej kwoty za całość świadczonej usługi, bez podziału na jej poszczególne komponenty. Będzie to spowodowane faktem, że w praktyce nie jest możliwe takie ustalenie wynagrodzenia za poszczególne komponenty, które oddawałoby koszty ich funkcjonowania w ramach usługi, bądź w inny logiczny sposób uzasadniało taki, a nie inny podział. Wynagrodzenie to będzie zryczałtowane i płatne co miesiąc w tej samej wysokości przez cały okres trwania umowy.

Obsługa i dostęp do programów będzie realizowany na platformie internetowej o funkcjonalności podobnej do sklepu internetowego (jednakże o charakterze zamkniętym), gdzie firma, jej pracownicy oraz partnerzy biznesowi będą mogli dokonywać zakupów ww. towarów i usług.

Praktyczna realizacja usługi polegać będzie z jednej strony na korzystaniu przez nabywcę z poszczególnych komponentów, np. bezpośrednich zakupów towarów i usług, uczestniczeniu dzięki usłudze w przetargach internetowych, korzystaniu z obsługi programów lojalnościowo-motywacyjnych, tworzonych i realizowanych przez Wnioskodawcę. Z drugiej strony praktyczna realizacja programów lojalnościowych polegać będzie na tym, że w jego ramach pracownicy nabywcy usługi lub jego kontrahenci będą mogli za pośrednictwem platformy Wnioskodawcy dokonywać zakupów towarów i usług po atrakcyjnych cenach. Dodatkowo programy lojalnościowe będą w swej konstrukcji zawierać dodatkowe rabaty, z których pracownicy i kontrahenci Wnioskodawcy będą mogli korzystać przy tych zakupach. Uzależnione będą one od szeregu czynników, które wynikać będą z samego programu lojalnościowego, np. jako nagrody dla pracowników bądź formę zachęty dla kontrahentów nabywcy usługi.

Jednocześnie Wnioskodawca będzie w ramach regulaminu programów prowadził aktywną promocję usług oferowanych w ramach projektu. Promocja ta będzie skierowana zarówno do firm, którym Wnioskodawca będzie sprzedawał swój produkt, jak i do indywidualnych użytkowników tych usług - pracowników i partnerów biznesowych podmiotów, które nabędą usługę.

Promocja będzie motywowała uczestników programu do zwiększania intensywności korzystania z oferowanych przez Wnioskodawcę usług. W przypadku pracowników i partnerów biznesowych firmy będą to upusty, rabaty od dokonywanych przez nich zakupów towarów i usług. Rabaty te będą miały charakter procentowy. Towary i usługi oferowane przez Wnioskodawcę będą zakupywane od partnerów biznesowych Wnioskodawcy współpracujących z Wnioskodawcą w ramach podpisanych umów.

Wszystkie usługi, jak i sprzedaż towarów będzie prowadzona i fakturowana przez Wnioskodawcę.

"Rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

"Ceną" - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych jako rabat, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za "pracownika" w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Należy zauważyć że, przedstawiony we wniosku stan przyszły nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa w programie, na co wskazuje użycie sformułowania: "i partnerów biznesowych podmiotów, które nabędą usługę", w zdaniu określającym uczestników programu. Określenie to sugeruje, że krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie potencjalnie nieograniczony.

Podkreślenia wymaga fakt, że o tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana z pracodawcą.

Należy zauważyć, że w opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu finansowego w programie lojalnościowo-motywacyjnym jest obniżenie ceny zakupu towarów i usług, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. w ramach programu lojalnościowego nie dojdzie bowiem do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu towaru lub usługi z rabatem.

W konsekwencji, po stronie pracowników nabywcy usługi nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

Wobec powyższego nabywca usługi nie będzie zobowiązany w stosunku do swoich pracowników do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku zakupu przez firmę usługi opisanej we wniosku i uczestnictwo przez pracowników w programie lojalnościowym nabytym w jej ramach nie powstanie u pracownika przychód ze stosunku pracy.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jeśli grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów, nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u uczestników programu, nie powstanie przychód.

W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego przez pracowników nabywcy usługi, wraz z partnerami biznesowymi podmiotów, które nabędą usługę jako innymi uprawnionymi, niezwiązanymi w żaden sposób z nabywcą usługi, będzie neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników.

Ponadto, odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędu skarbowego oraz wyroków sądowych, wskazać należy, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, tym samym nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl