IPPB2/415-429/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-429/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.) oraz uzupełnieniu (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-429/10-2/AK z dnia 13 lipca 2010 r. (data nadania 13 lipca 2010 r., data doręczenia 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania napiwków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania napiwków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2009 r. od 1 stycznia do 17 sierpnia Wnioskodawca pracował na podstawie umowy o pracę w kasynie gry jako krupier.

Podobnie jak inni pracownicy otrzymywał napiwki od klientów. Napiwki w postaci żetonów do gry są umieszczane w specjalnych puszkach na stołach i po zakończeniu pracy są komisyjnie wyjmowane, przeliczane i zamieniane na pieniądze. Kwota napiwków z każdego dnia jest każdorazowo zapisywana w tzw. Rejestrze Napiwków, który to pracodawca, czyli kasyno ma obowiązek prowadzić na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów. Po upływie miesiąca wszystkie napiwki są dzielone pomiędzy pracowników według ustalonego przez pracowników klucza. Odbiór wypłaconych pieniędzy, pracownicy kwitują własnoręcznym podpisem w tymże Rejestrze Napiwków - obok są wpisane też imię, nazwisko i kwota wypłacona danej osobie. Rejestr Napiwków ma postać zeszytu o ponumerowanych i pozszywanych stronach, ostemplowanych przez odpowiednie służby. Pracodawca czyli kasyno prowadzi Rejestr Napiwków i przechowuje i wypłaca napiwki - i to było wszystko co robił przez kilka ładnych lat. Problem polega na tym, iż według pracodawcy napiwki nie stanowiły przychodu ze stosunku pracy, w związku z czym nie wystawiał na nie druku PIT-11, nie pobierał zaliczek na podatek dochodowy i nie odprowadzał od tych kwot żadnych składek, utrzymując iż napiwki stanowią dobrowolną darowiznę od klienta i nie są przychodem wynikającym z umowy o pracę.

W 2010 r. Wnioskodawca otrzymał niespodziewanie od pracodawcy PIT - 8C za 2009 rok z informacją o napiwkach otrzymanych w 2009 r.. Rozliczając PIT - 37 za 2009 rok nie uwzględnił PIT - 8C.

W dniu 13 lipca 2010 r. pismem Nr IPPB2/415-429/10-2/AK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

* wskazanie, czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w zakresie umowy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też ustawy Ordynacji podatkowej. W złożonym wniosku zakreślono w części D.2 poz. 40 podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast z treści przedstawionych pytań wynika, iż wolą Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również Ordynacji podatkowej. W związku z tym należy wskazać z jakiego z zakresu prawa podatkowego ma zostać wydana interpretacja indywidualna,

* jeżeli Wnioskodawca pragnie uzyskać interpretację w zakresie dwóch podatków, zobowiązany jest dokonać opłaty w wysokości 40 zł na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczyć dowód uiszczenia opłaty do tut. organu. Uiszczenie opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie zaistniałych stanów faktycznych,

* przedstawienie własnego stanowiska odnośnie przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania Nr 1, tj. "Jaki PIT powinien wydać pracodawca: PIT-11 czy PIT- 8C..."

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 lipca 2010 r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaki PIT powinien wydać pracodawca: PIT - 11 czy PIT - 8C.

2.

Kto powinien odprowadzić podatek od napiwków.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 1 wniosku. Wniosek w zakresie pytania Nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Wnioskodawca uważa, iż pracodawca zobowiązany był wydać Wnioskodawcy PIT - 11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

O zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu powołanego wyżej art. 12 ust. 1 ustawy decyduje to, czy określone świadczenie może otrzymać wyłącznie pracownik, w rozumieniu ust. 4 tego przepisu, czy również inna osoba, niezwiązana tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny, danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Napiwki otrzymane przez pracowników zawsze stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mogą jednak stanowić przychód ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), bądź przychód, z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 tej ustawy). O zakwalifikowaniu napiwków do jednego z wyżej wymienionych źródeł decyduje sposób ich otrzymania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w kasynie. Wnioskodawca otrzymywał tzw. napiwki, które były ewidencjonowane w rejestrze i wypłacane przez pracodawcę. Napiwki w postaci żetonów do gry są umieszczane w specjalnych puszkach na stołach i po zakończeniu pracy są komisyjnie wyjmowane, przeliczane i zamieniane na pieniądze. Kwota napiwków z każdego dnia jest każdorazowo zapisywana w tzw. Rejestrze Napiwków, który to pracodawca, czyli kasyno ma obowiązek prowadzić na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów. Po upływie miesiąca wszystkie napiwki są dzielone pomiędzy pracowników według ustalonego przez pracowników klucza. Odbiór wypłaconych pieniędzy, pracownicy kwitują własnoręcznym podpisem w tymże Rejestrze Napiwków.

Przedstawiona w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definicja przychodu ze stosunku pracy daje podstawę do zaliczenia należności wypłaconej Wnioskodawcy przez pracodawcę (będącej udziałem w zgromadzonej wartości napiwków) do przychodów ze stosunku pracy. Powyższe wynika też z faktu, iż źródłem i podstawą wypłaty omawianej należności jest łączący Zainteresowanego z pracodawcą stosunek pracy. Dowodzi to zatem stanowiska, iż należności te stanowią pochodną wynagrodzenia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że środki pieniężne w postaci napiwków trafiające do pracodawcy, który później rozdysponowuje je wśród pracowników, stanowią przychód pracowników ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniami za pracę, od których płatnik (kasyno), ma obowiązek pobrania zaliczek na podatek zgodnie z art. 31 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przekazania podatnikowi imiennych informacji (PIT-11) o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl