IPPB2/415-423/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-423/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 5 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu umorzenia przez spółdzielnię mieszkaniową niespłaconych rat wkładu budowlanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu umorzenia przez spółdzielnię mieszkaniową niespłaconych rat wkładu budowlanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2004 Wnioskodawczyni złożyła do Spółdzielni Mieszkaniowej wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do zajmowanego lokalu na własnościowe. Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na przekształcenie tego prawa i przedstawił swoje warunki:

Wymagany wkład budowlany wg operatu szacunkowego (100%) 52.720,00

Wkład mieszkaniowy własny do zarach. w wys.70% kwoty z p. 1 36.904,00

Wysokość jednorazowej wpłaty do uzupełnienia przez członka z tyt. wkładu budowlanego (p. 1-2 lub 305 z p. 1) 15.816,00

* do wpłaty jednorazowej nie mniej niż 10% 1.581,60

* do spłaty w ratach 14.234,00

Opłata za realizację zmiany prawa do lokalu 30,00

Razem do wpłaty jednorazowej (10% + 30,00) 1.611,60

Wysokość rozłożonej na raty części wkładu budowlanego 14.234,40

Oprocentowanie rozłożonej na raty części wkładu budowlanego (5%) 711, 72

Wysokość rat miesięcznych:

* I rata 251,40 (oproc. 3,72),

* następne raty 237,00 (oproc. 12,00),

wkład rozłożony na raty wraz z oprocentowaniem na 60 miesięcznych rat (5 lat).

Po wejściu w życie zmian w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymała ustną - telefonicznie informację " że z dniem 1 sierpnia może zaprzestać spłat rat oraz, że otrzyma informację po zebraniu się walnego zgromadzenia. Pismem z dnia 7 stycznia zawiadomiono Wnioskodawczynię, iż z dniem 1 sierpnia 2007 r. kwota 5.688,00 zostaje umorzona na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Jednocześnie Spółdzielnia poinformowała Wnioskodawczynię "że w dniu 14 listopada 2007 r. art. 6 ust. 1 został zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego i w razie rozstrzygnięcia o niezgodności z Konstytucją RP kwota 5.688,00 może się stać wymagana wraz z odsetkami.

W dniu 13 lutego 2008 r. Spółdzielnia wystawiła PIT-8C z informacją o przychodzie z tyt. umorzonych niespłaconych rat wkładu budowlanego zgodnie z art. 6 ust. 1 z dnia 14 czerwca 2007 r.

Wnioskodawczyni uzyskała sprzecznych informacji, w urzędzie skarbowym, że kwota umorzona podlega opodatkowaniu natomiast w Krajowej Informacji Podatkowej że kwota jest nienależna to nie podlega ona opodatkowaniu.

Od Spółdzielni Wnioskodawczyni dowiedziała się, iż PIT-8C wystawiono w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja Ministerstwa Finansów odwołuje się do art. 122 ustawy o spółdzielniach i stanowi, że mino zmiany tego artykułu kwota umorzona jest dochodem członka spółdzielni niepodlegającym opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli umarza się kwotę jako nienależną to jest to przychód i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Umorzona kwota nie powinna być opodatkowana ponieważ została umorzona jako nienależna. Wykładnia Ministerstwa Finansów w tym zakresie jest zbieżna ze stanowiskiem Wnioskodawczyni i mówi ze przedmiotowa kwota nie podlega opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 -16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są: inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepisami określonymi w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), uregulowane jest przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w prawo własności.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873) w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 lipca 2007 r. na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków;

3.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Artykuł 12 ust. 1#185; stanowi, że spółdzielnia mieszkaniowa zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała sama budynek lub wybudowali go jej poprzednicy prawni.

O ile przekształcenie nastąpi zgodnie z przepisami art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, w związku z nabyciem prawa własności lokalu mieszkalnego przez członka Spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do tego lokalu, nie powstanie przysporzenie majątkowe. Nie ma bowiem miejsca przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni.

W pozostałych przypadkach, gdy członkowie spółdzielni mieszkaniowych zostali zwolnieni z obowiązku wniesienia wkładu mieszkaniowego lub budowlanego, brak jest przepisu, który zwalniałby dochód członka spółdzielni, uzyskany z tytułu umorzenia ustalonego wcześniej i rozłożonego na raty wkładu budowlanego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w roku 2004 Wnioskodawczyni złożyła do Spółdzielni Mieszkaniowej wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do zajmowanego lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Zarząd Spółdzielni wyraził zgodę na przekształcenie tego prawa. Po ustaleniu warunków finansowych, Spółdzielnia rozłożyła na miesięczne raty części wkładu budowlanego.

Pismem z dnia 7 stycznia zawiadomiono Wnioskodawczynię, iż z dniem 1 sierpnia 2007 r. kwota 5.688,00 zostaje umorzona na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W dniu 13 lutego 2008 r. Spółdzielnia wystawiła PIT-8C z informacją o przychodzie z tyt. umorzonych niespłaconych rat wkładu budowlanego.

W takim wypadku ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni, gdyż członek nie wniósł pełnej wpłaty wkładu budowlanego odpowiadającego kosztom budowy lokalu w części przypadającej na jego lokal.

Reasumując, umorzenie kwot niezapłaconych rat z tytułu wkładu budowlanego rozłożonego na raty - jest przysporzeniem, skutkującym powstaniem dochodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym, umorzona kwota wkładu budowlanego stanowi umorzone zobowiązanie, i należy ją traktować jako świadczenie w rozumieniu powołanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy, co skutkuje uzyskaniem przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, w myśl art. 45 (z zastrzeżeniem ust. 7 i 8) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Pani zobowiązana do złożenia urzędowi skarbowemu zeznania, według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, i w nim wykazać wszystkie uzyskane i podlegające opodatkowaniu w roku podatkowym dochody, również te, które są zawarte w informacji PIT-8C i łącznie je opodatkować.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl