IPPB2/415-42/09-7/AS - Opodatkowanie stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu urzędniczego w Komisji Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-42/09-7/AS Opodatkowanie stypendium otrzymywanego z tytułu odbywania stażu urzędniczego w Komisji Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 8 kwietnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 30 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-42/09-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium pobieranego w 2008 r., w wyniku uwzględnienia zażalenia z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 15 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-42/09-4/AS - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium pobieranego w 2008 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4, art. 14g § 1 i § 3 i art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 30 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-42/09-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia tego wniosku w zakresie wskazanych w wezwaniu braków formalnych, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 8 kwietnia 2009 r.).

Ponieważ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż w wyznaczonym terminie, który upłynął z dniem 10 kwietnia 2009 r., nie uzupełniono wszystkich wskazanych w wezwaniu braków, tekst jedn. Strona nie przedstawiła własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego stosownie do art. 14b § 3. ustawy - Ordynacja podatkowa, postanowieniem z dnia 15 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-42/09-4/AS pozostawił wniosek bez rozpatrzenia.

Na powyższe postanowienie, pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) złożyła Pani zażalenie. W zażaleniu wyjaśniono, iż wskazanie przez Stronę we wniosku przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznaczało jednoznacznie, że uzyskane dochody stanowią stypendium, co jednocześnie świadczy o tym, że Strona uważa dochód ten, za niepodlegający opodatkowaniu.

Postanowieniem z dnia 29 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-42/09-6/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchylił zaskarżone postanowienie w całości, oraz postanowił, że w sprawie zgodnie ze złożonym dnia 26 stycznia 2009 r. wnioskiem z dnia 23 grudnia 2008 r. zostanie wydana interpretacja indywidualna, w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w okresie od 15 marca do 31 lipca 2008 r. odbywała staż w Komisji Europejskiej i otrzymywała stypendium w kwocie 1000 EURO miesięcznie. Kwota ta pokrywała koszty wynajmu mieszkania i utrzymania w Brukseli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy stypendium pobierane w Komisji Europejskiej nie jest dochodem w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, że kwota, którą otrzymywała stanowiła stypendium. Taki też charakter ma ono w zasadach regulujących program staży urzędniczych Komisji Europejskiej (decyzja Komisji z dnia 2 marca 2005 - C (2005) 458) pkt 6.1.1. stanowi expressis verbis: "Stażyści będą otrzymywać miesięczne stypendium". Zdaniem Wnioskodawczyni otrzymywane stypendium nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis, zgodnie z treścią art. 4a ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Polsko-belgijska konwencja nie zawiera szczególnych uregulowań dotyczących opodatkowania dochodu z tytułu stypendiów, zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie art. 21 umowy, regulujący opodatkowanie tzw. innych dochodów.

W myśl art. 21 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 211, poz. 2139), dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, tekst jedn. w Polsce.

Z analizy treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawczyni była rezydentem innego niż Rzeczypospolita Polska kraju, a więc należy przyjąć, iż ciąży na niej nieograniczony obowiązek podatkowy. Zatem biorąc pod uwagę nakreślony we wniosku stan faktyczny i obecnie obowiązujące przepisy prawa, otrzymywane przez Wnioskodawczynię stypendium z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej w Brukseli podlega w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z treścią art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodu są inne źródła, do których w myśl art. 20 ustawy zalicza się w szczególności m.in. (...) stypendia, dotacje (subwencje), dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Dlatego też przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł.

Zasady opodatkowania wynagrodzeń urzędników oraz innych pracowników Wspólnot Europejskich reguluje rozporządzenie nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich. Dochody osób objętych tymi przepisami podlegają opodatkowaniu bezpośrednio u źródła. Oznacza to, iż pobrany podatek zasila bezpośrednio budżet unijny, a tym samym dochody te nie podlegają opodatkowaniu w krajach macierzystych tych osób.

Z zasad regulujących program staży urzędniczych Komisji Europejskiej wynika jednak, że przyznane stażystom stypendia nie podlegają specjalnym przepisom podatkowym, mającym zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich.

Stażyści samodzielnie odpowiadają za odprowadzenie wszelkich należnych podatków od stypendiów Komisji, zgodnie z prawem obowiązującym w danym państwie.

Oznacza to, że otrzymywane z tytułu stażu urzędniczego Komisji Europejskiej stypendia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania od podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w okresie od 15 marca do 31 lipca 2008 r. odbywała staż w Komisji Europejskiej i otrzymywała stypendium w kwocie 1000 EURO miesięcznie. Kwota ta pokrywała koszty wynajmu mieszkania i utrzymania w Brukseli.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż otrzymywane z tytułu odbywania stażu urzędniczego Komisji Europejskiej w Brukseli stypendium, nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie powołanego przez Wnioskodawczynię art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w całości uzyskanego dochodu.

Natomiast z powyższego zwolnienia służy prawo pomniejszenia osiągniętego przychodu z tytułu przedmiotowego stypendium o kwotę stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień w którym było otrzymywane stypendium.

Stosownie bowiem do treści tego artykułu wolne od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:

a.

stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,

b.

ryczałtów na koszt utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Odnosząc się do treści powyższego artykułu, kluczową staje się kwestia, co należy rozumieć pod pojęciem stypendium, bowiem regulacja omawianego przepisu nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem "dochodu z tytułu stypendium".

Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. "Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Zatem oceniając, czy otrzymane za granicą stypendium podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce należy ustalić, czy otrzymana kwota nie przekroczyła w danym roku podatkowym wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży, wynikającej z tabeli stanowiącej załącznik do ww. rozporządzenia, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dzienny limit zwolnienia, wyznaczany przez wysokość diety, uzależniony jest przy tym od kraju, w jakim stypendysta przebywał. Ustalając wysokość zwolnienia Wnioskodawczyni powinna odwołać się do wysokości diety obowiązującej w Belgii, ponieważ przedmiotowe stypendium wypłacane było z Komisji Europejskiej w Brukseli.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni przysługuje prawo do wyłączenia z podstawy opodatkowania dochodu z tytułu stypendium równowartości diety w wysokości 45 EURO za każdy dzień otrzymywanego stypendium w 2008 r..

Jeżeli otrzymana w danym roku kwota stypendium wyższa będzie od kwoty objętej zwolnieniem, nadwyżkę ponad kwotę wolną, stosowanie do treści art. 45 ww. ustawy, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-36) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym otrzymane było stypendium. Natomiast w przypadku, jeśli odliczenie z tytułu diet będzie wyższe od kwoty otrzymanego stypendium, to nie będzie konieczne wykazywanie go w zeznaniu rocznym.

Ponadto informuje się, że zgodnie z treścią art. 11 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

Artykuł 11 ust. 4 ww. ustawy mówi jednak, że jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski.

Reasumując, stypendium pobierane w Komisji Europejskiej w 2008 r. nie jest dochodem w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych.

Istnieje natomiast możliwość pomniejszenia osiągniętego przychodu z tytułu przedmiotowego stypendium o kwotę stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień w którym było otrzymywane stypendium.

Do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl