IPPB2/415-416/07-6/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-416/07-6/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowiącego współwłasność małżeńską nabytego po 1 stycznia 2007 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowiącego współwłasność małżeńską nabytego po 1 stycznia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Umową z dnia 5 października 2007 r. o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, nabyte zostało na zasadzie wspólności ustawowej małżeńskiej własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o powierzchni użytkowej 36,40 m2. W lokalu zameldowany był Pan wraz z małżonką i dziećmi na pobyt stały od dnia 18 lipca 2006 r. Aktem Notarialnym z dnia 11 października 2007 r. sprzedaliście ww. własnościowe prawo do ww. lokalu. Po dokonaniu sprzedaży nie zostało złożone oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* Czy w zaistniałym stanie faktycznym, istnieje obowiązek zapłaty 19 % podatku od dochodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu, które nabyliście w dniu 5 października 2007 r.

* Czy istniej możliwość skorzystania z ulgi meldunkowej z uwagi na fakt zameldowania na pobyt stały powyżej 12 miesięcy.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 tej ustawy:

a.

nieruchomości (w tym prawa do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość) lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych powyżej - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany. Z powyższego przepisu wynika generalna zasada opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

Ustawodawca przewidział jednak kilka wyjątków. Jednym z nich jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego pod warunkiem stałego zameldowania przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą sprzedaży przez podatnika.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim prawie,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

* jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Jak wynika z treści wyżej przedstawionych przepisów, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie z opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli podatnik był zameldowany w ww. lokalu na pobyt stały, na okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed jego zbyciem. Zwolnienie ma zastosowanie jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego lub udziału w takim lokalu lub prawa majątkowego, złoży oświadczenia, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta obowiązuje łącznie obojga małżonków.

Ustawodawca zobowiązał co prawda osobę, która dokonała odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, do złożenia w swoim urzędzie skarbowym, w terminie 14 dni od dokonania zbycia, oświadczenie o spełnieniu powyższego warunku zameldowania, nie jest to jednak kolejny warunek określony przez ustawodawcę, a jego niedopełnienie w określonym terminie nie determinuje prawa do skorzystania ze zwolnienia. Nie złożenie oświadczenia nie pozbawia zatem możliwości skorzystania z ustawowego zwolnienia przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym bardziej, iż w dniu podpisywania aktu notarialnego, t.j. 11 października 2007 r. obowiązywała wykładnia organów podatkowych (w tym Ministerstwa Finansów) niekorzystna dla podatników będących w takiej sytuacji jak Państwo w kwestii terminu zbycia prawa oraz kwestii terminu zameldowania w zbywanym lokalu. Dodatkowo notariusz poinformował, iż w sytuacji opisanej powyżej nie przysnuje prawo z korzystania z ulgi meldunkowej. Ponadto notariusz poinformował o treści przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej. Sytuacja jednak zmieniła się wraz ze zmianą stanowiska organów podatkowych. Wobec braku jednolitej interpretacji przepisów dotyczących ulgi meldunkowej nie można wobec podatników, którzy byli przekonani, iż działają zgodnie z prawem, gdy zmieniło się stanowisko dotyczące kwestii ulgi meldunkowej, pozbawiać zwolnienia z opodatkowania, tylko z tej przyczyny, iż przepisy są nieprecyzyjne, niejasne, i stwarzają problemy interpretacyjne zarówno dla organów podatkowych jak i zwykłych obywateli. Podobne oświadczenie i termin jego złożenia obowiązuje w dalszym ciągu podatników, którzy zbywają nieruchomości nabyte przed dniem 1 lipca 2007 r. W tym przypadku należy złożyć oświadczenie o przeznaczeniu przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe. Nie złożenie takiego oświadczenia w terminie 14 dni od dnia zbycia nieruchomości nie pozbawia jednak podatników prawa do skorzystania z tego zwolnienia. W tej kwestii ugruntowane zostało już stanowisko organów skarbowych w oparciu o doktrynę i orzecznictwo. Nowe regulacje ustawowe obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. nie wskazują wprost na konsekwencję nie złożenia takiego oświadczenia. Wobec braku jasnego sprecyzowania tej kwestii przez ustawodawcę nie można wywodzić niekorzystnych skutków w postaci pozbawienia podatnika prawa do skorzystania z ulgi z tytułu zameldowania, pomimo spełnienia warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 tej ustawy.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 stwarza także wątpliwości natury prawnej z uwagi na sposób liczenia owego 12-miesięcznego okresu zameldowania przed datą zbycia nieruchomości. W przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca wraz z małżonką i dziećmi zameldowani, na pobyt stały od 18 lipca 2006 r. W wyniku umowy z dnia 5 października 2007 r. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało przekształcone na własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu, a więc nabycie przedmiotowego prawa nastąpiło dopiero po upływie roku od dnia zameldowania na pobyt stały. Zatem nabycie nastąpiło później niż zameldowanie. Pomimo niekorzystnego punktu widzenia sposobu liczenia okresu zameldowania prezentowanego przez Ministerstwo Finansów, Wnioskodawca uważa, iż okres ten należy liczyć nie od daty nabycia a do daty zbycia. Nie można opierać się na wykładni ww. przepisów dokonanej w tej kwestii przez Ministerstwo Finansów, które udzieliło w powyższej sprawie jedynie odpowiedź na interpelację poselską. Nie jest to oficjalne stanowisko wydane na podstawie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa. Stwierdzono jednakże w niej m.in., że do okresu zameldowania, warunkującego zwolnienie od podatku dochodowego, nie może być uwzględniany okres zameldowania sprzed 1 stycznia 2007 r. - nawet wówczas gdy w dniu wejścia w życie zmian podatnik był właścicielem budynku bądź lokalu. Natomiast w dalszej części pisma przedstawiciel Ministra napisał, że okres zameldowania podatnika na pobyt stały przed dniem nabycia pozostaje bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konkludując, według nieoficjalnej ministerialnej interpretacji, 12-miesięczny okres zameldowania na pobyt stały należy liczyć nie wcześniej, niż od dnia 1 stycznia 2007 r., ale równocześnie nie można uwzględniać okresu zameldowania sprzed nabycia nieruchomości lub prawa. De facto zatem najwcześniej będzie można zbyć "dobro" ze zwolnieniem od podatku w dniu 1 stycznia 2008 r., o ile w dniu 1 stycznia 2007 r. podatnik był jego właścicielem i posiadał zameldowanie na pobyt stały. Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

W opinii Wnioskodawcy, wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie dotyczy uzyskanego przychodu ze zbycia określonych nieruchomości i praw majątkowych i ma zastosowanie do nieruchomości i praw nabytych po dniu 31 grudnia 2006 r., a ponadto warunkiem umożliwiającym zastosowanie tego zwolnienia jest zameldowanie podatnika w lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Określony zatem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie od daty jej nabycia czy daty wejścia w życie przepisu regulującego tę zasadę. W ocenie Wnioskodawcy nie jest konieczne, aby być właścicielem ww. lokalu przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w tym lokalu. Stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają zatem bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest interpretacja, Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15 października 2007 r. (DPB-2.35-416003-19/07). W decyzji tej, organ podatkowy stwierdził, iż z ulgi meldunkowej można korzystać nawet w sytuacji, gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X z dnia 14 listopada 2007 r. Sąd zajął stanowisko, że skorzystać z ulgi mogą podatnicy, którzy byli zameldowani przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy, przed data zbycia mieszkania, przy czym termin 12 miesięcy należy liczyć od faktycznego zameldowania, a nie od formalnego nabycia lokalu.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, iż spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało nabyte 5 października 2007 r. a jego zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie. Został więc spełniony podstawowy warunek, jakim jest fakt zameldowania na pobyt stały obojga małżonków w przedmiotowym lokalu przez okres dłuższy niż 12 miesięcy przed datą zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (od dnia 18 lipca 2006 r.).

Reasumując, uzyskany ze zbycia własnościowego prawa do ww. lokalu przychód będzie zwolniony od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym lokalu Wnioskodawca wraz z małżonka był zameldowany na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości (w tym prawa do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość) lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Stosownie do art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Podatek ten jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

d)

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

e)

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim prawie,

f)

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

g)

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

* jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zgodnie z art. 21 ust. 21 zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Z kolei art. 21 ust. 22 cytowanej ustawy stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 126 ma zastosowanie łącznie do obojga z małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż w przedmiotowym lokalu Wnioskodawca wraz z małżonką zameldowany był na pobyt stały od dnia 18 lipca 2006 r., a zatem został zachowany warunek zameldowania przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie został jednak spełniony drugi z warunków do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, nie złożone zostało oświadczenia do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od daty sprzedaży.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, stanowić będzie źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Państwa do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego,.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl