IPPB2/415-414/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-414/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 maja 2012 r. (data nadania 18 maja 2012 r., data wpływu 22 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży w 2011 r. akcji nabytych w wyniku integracji banków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży w 2011 r. akcji nabytych w wyniku integracji banków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W styczniu 1995 r. za obligacje Skarbu Państwa Wnioskodawca otrzymał 40 akcji sprywatyzowanego Banku B. (dalej: B.)

W 2007 r. nastąpiła integracja Banku B. z Bankiem P., wskutek czego wartość akcji B. została drastycznie obniżona (z 37.820 zł na 1.400 zł).

Jako rekompensatę za obniżenie wartości akcji B. Wnioskodawca otrzymał w 2008 r. 132 akcje Banku P. (dalej: P.) o wartości 14.388 zł. Mimo to Wnioskodawca poniósł stratę w wysokości 22.032 zł.

W 2011 r. Wnioskodawca sprzedał 132 akcje P. za kwotę 19.818,90 zł.

Po uzyskaniu opinii Urzędu Skarbowego (mimo, że Wnioskodawca nie zgadza się ze stanowiskiem urzędu) Wnioskodawca wypełnił PIT-38 i zapłacił bardzo wysoki podatek naliczony od całej kwoty sprzedaży akcji.

Urząd Skarbowy potraktował akcje P. jako darowiznę otrzymaną po 2004 r. Taką interpretację urzędu skarbowego Wnioskodawca uważa za błędną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien w ogóle zapłacić podatek od sprzedanych akcji, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, błędem urzędu skarbowego było uznanie za darowiznę rekompensaty otrzymanej przez Wnioskodawcę od banku za zaniżenie wartości posiadanych akcji B.

Akcji P. Wnioskodawca nie otrzymał darmo, zapłacił za nie poniesioną stratą na wartości akcji B. (wskutek reorganizacji ww. banków).

Wnioskodawca uważa, że nie powinien płacić podatku za sprzedanie akcji P., a jeśli już to tylko od kwoty stanowiącej różnicę między wartością akcji w dniu ich otrzymania a kwotą ich zbycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.). Papierami wartościowymi w rozumieniu tej ustawy są zatem m.in. akcje.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Przepis art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

1.

akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi,

2.

nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.,

3.

nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,

4.

sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Tym samym tylko jeżeli akcje Banku P. sprzedane przez Wnioskodawcę 2011 r. spełniałyby równocześnie wszystkie przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r., to dochody ze sprzedaży tych akcji korzystałyby ze zwolnienia.

Istotnym na gruncie rozpatrywanej sprawy jest zatem ustalenie, czy i w jaki sposób podział spółek kapitałowych (banków) oddziaływał na zasady opodatkowania dochodu z tytułu zbycia papierów wartościowych przez akcjonariusza.

W tym miejscu nadmienić należy, że nazywany przez Wnioskodawcę w przedmiotowej sprawie proces "integracji" banków, to nic innego jak podział przez wydzielenie, zrealizowany na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 września 2008 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Integracji Banku B. z Bankiem P. dokonano w drodze podziału Banku B. przez przeniesienie części majątku Bank B. w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Bank P. w zamian za akcje Banku P. które objęli akcjonariusze Banku B. Wynika to z podanych do publicznej wiadomości informacji dotyczących podziału Banku B.

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). W przypadku przeniesienia tej części majątku na istniejącą spółkę wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia), o czym stanowi art. 530 § 2 ww. ustawy.

Ponadto zgodnie z art. 531 § 5 ustawy - Kodeks spółek handlowych z dniem wydzielenia wspólnicy spółki dzielonej stają się wspólnikami spółki przejmującej wskazanej w planie podziału.

W przedstawionym stanie faktycznym w 2007 r. nastąpił taki właśnie podział przez wydzielenie. W wyniku podziału Banku B. przez wydzielenie zorganizowanej części jego przedsiębiorstwa na Bank P. (podstawa prawna: art. 124c ustawy - Prawo bankowe w związku z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy - Kodeks spółek handlowych) w zamian za akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Banku P., akcjonariusze Banku B. objęli Akcje Emisji Podziałowej wyemitowane w związku integracją Banku B. z Bankiem P. w stosunku 1:3,3 (tj. akcjonariusze Banku B. w zamian za np. 100 swoich akcji otrzymywali 330 nowowyemitowanych akcji Banku P.) przy zachowaniu dotychczasowego stanu posiadania akcji Banku B. Nadmienia się też w tym miejscu, iż Plan Podziału Banku oraz prospekt emisyjny podane zostały przez oba banki do publicznej wiadomości, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r., dzień 1 stycznia 2004 r. jest dniem granicznym. Dlatego też dla nabycia praw przysługujących z art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. znaczenie ma fakt rzeczywistego nabycia akcji przed dniem 1 stycznia 2004 r., tj. przeniesienia tytułu ich własności. Użyte przez ustawodawcę w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej sformułowanie - "nabycie" - należy rozumieć jako każdy sposób powodujący przejście własności akcji, zarówno ich zakup, jak i ich otrzymanie pod tytułem darmym, w zamian za akcje łączących się spółek, czy też jako rekompensatę w przypadku podziału spółek przez wydzielenie.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że to dopiero w drodze podziału przez wydzielenie Wnioskodawca nabył, jak wskazał w opisie stanu faktycznego w 2008 r. akcje Banku P. jako rekompensatę za obniżenie wartości akcji Banku B. W związku z powyższym, uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., gdyż akcje Banku P., które Wnioskodawca sprzedał w 2011 r. nie zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r. a dopiero w 2008 r. Tym samym Wnioskodawca stał się akcjonariuszem Banku P. i posiadaczem akcji tegoż banku dopiero w 2008 r. Oznacza to, że dopiero z dniem wydzielenia Wnioskodawca nabył prawo do akcji Banku P. Wcześniej dysponował wyłącznie prawem do akcji Banku B. Nie można utożsamiać akcji Banku B. z akcjami Banku P. Wnioskodawca nabył w 2008 r. akcje Banku P. w wyniku podziału przez wydzielenie z Banku B. zorganizowanej części jego przedsiębiorstwa na Bank P., a zatem podmiotu innego niż ten, którego akcje nabył w 1995 r. Bank P. i Bank B. nie są tym samym podmiotem, a więc i akcje tych banków nie są tymi samymi akcjami. Zatem na gruncie prawa podatkowego za datę nabycia przez Wnioskodawcę papieru wartościowego jakim były akcje Banku P. należy przyjąć rok 2008. Natomiast nabywając akcje Banku B. przed 2004 r., tj. w 1995 r. Wnioskodawca był właścicielem wyłącznie tych akcji Banku B. i nie przysługiwały mu żadne prawa do akcji Banku P.

Tymczasem zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody ze sprzedaży papierów wartościowych (m.in. akcji) nabytych przed 1 stycznia 2004 r. Aby dochody ze sprzedaży przez Wnioskodawcę akcji Banku P. podlegały zwolnieniu od podatku, to nabycie przez Wnioskodawcę tych akcji powinno mieć miejsce przed 2004 r. Fakt, że akcje Banku P. przyznawane były w związku z posiadaniem akcji Banku B. nabytych przed 1 stycznia 2004 r. nie świadczy o tym, że dochody z ich sprzedaży są zwolnione z podatku. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest również fakt, że akcje Banku P. służyły wyrównaniu utraty wartości przez akcje Banku B., a więc stanowiły rekompensatę, ponieważ właścicielem tych akcji - akcji Banku P. Wnioskodawca stał się dopiero w 2008 r. W niniejszym przypadku istotny jest bowiem dzień nabycia akcji Banku P., które są innym papierem wartościowym niż akcje Banku B., a nie dzień nabycia akcji Banku B., z którymi związane było przyznanie akcji Banku P., ale dopiero w 2008 r.

W związku z tym, dochody ze sprzedaży w 2011 r. akcji Banku P. w sytuacji opisanej we wniosku nie mogą być objęte zwolnieniem wynikającym z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko dlatego, że akcje Banku B., z którymi związane było przyznanie akcji Banku P. nabyte zostały przed 1 stycznia 2004 r. Dla ustalenia prawa do zwolnienia istotnym jest ustalenie daty nabycia akcji Banku P. Dzień nabycia akcji Banku B. nie jest tożsamy z tą datą.

Skutki podatkowe przekształceń spółek - z punktu widzenia ich akcjonariuszy regulują przepisy art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak przepis art. 24 ust. 8 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych dochód (przychód) udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej lub dzielonej, stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną a wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek. Ustawodawca postanowił więc przesunąć opodatkowanie tego dochodu (przychodu) na moment, gdy dojdzie do odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku ww. operacji. Zgodnie z powyższym przepisem dochód (przychód) podatkowy powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej.

Powyższe oznacza, że dochód (przychód) poszczególnych udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej (dzielonej), stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną a wydatkami na nabycie udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek. Zatem moment dokonania podziału przez wydzielenie był dla Wnioskodawcy podatkowo obojętny. Skutek podatkowy pojawił się dopiero w chwili sprzedaży nabytych w wyniku tej operacji akcji Banku P. tj. w 2011 r.

Wtedy też Wnioskodawca powinien wykazać uzyskany przychód oraz koszt jego uzyskania. Stosownie do powołanego przepisu art. 24 ust. 8 ww. ustawy zdanie drugie przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej udziałowiec (akcjonariusz) ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

1.

art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny,

2.

art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny,

3.

wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub pkt 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca (akcjonariusza) wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

W świetle cytowanych wyżej przepisów uznać należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym dla określenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia akcji Banku P. otrzymanych w związku z podziałem banków, znaczenie ma sposób nabycia akcji banku dzielonego, czyli akcji Banku B.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca akcje Banku B. nabył w styczniu 1995 r. za obligacje Skarbu Państwa, otrzymując 40 akcji sprywatyzowanego Banku B.Oznacza to, że Wnioskodawca nabył akcje Banku B. w zamian za wkład niepieniężny. Tym samym koszty uzyskania przychodu w momencie zbycia akcji Banku P. należało ustalić, zgodne z art. 22 ust. 1f, w myśl którego koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) w spółce albo wkładów z dnia ich objęcia - jeżeli te udziały (akcje) albo wkłady zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W świetle powyższego, nominalna wartość z dnia objęcia w 1995 r. akcji Banku B. w zamian za obligacje Skarbu Państwa będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu w przypadku sprzedaży w 2011 r. akcji Banku P.

Zauważyć jednak należy, że ustalając koszt przy zbyciu akcji Banku P. Wnioskodawca musi wziąć pod uwagę regułę zawartą w art. 24 ust. 8 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reguła ta dotyczy metody, którą trzeba zastosować przy ustalaniu wysokości wydatków na nabycie akcji Banku B., która może być uznana za koszty uzyskania przychodu przy sprzedaży akcji Banku P. Z przepisu jasno bowiem wynika, iż nie cała wysokość wydatków na nabycie akcji Banku B. może być kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji Banku P. Wnioskodawca koszty winien ustalić proporcjonalnie. W proporcji winien uwzględnić wartość nominalną unicestwianych akcji w spółce dzielonej (w banku dzielonym) do wartości nominalnej akcji przed podziałem. Stosunek w jakim pozostają do siebie obie wartości nominalne: po podziale i przed podziałem będzie stanowił proporcję, którą następnie należy potraktować ogół wydatków poniesionych na nabycie akcji Banku B. Tak obliczona kwota będzie mogła być kosztem uzyskania przychodów ze zbycia akcji Banku P. Reszta kwoty stanowi koszty uzyskania przychodu ze zbycia akcji Banku B. Postępowanie takie jest racjonalne, ponieważ akcje Banku B. w wyniku podziału zmieniły swoją wartość nominalną, gdyż nastąpiło jej obniżenie, jednakże Wnioskodawca zachował prawo do tych obniżonych akcji Banku B. i akcje te również będzie mógł sprzedać. Wówczas część kosztów nabycia obliczona w wyniku proporcji przypadać będzie na tak uzyskany przychód. W przedmiotowej sprawie decydując się na zbycie akcji Banku B. Wnioskodawca będzie miał również prawo obniżyć przychód o wyliczoną proporcją część kosztów nabycia tych akcji. Różnica stanowiła będzie dochód ze zbycia. Reszta ustalonych proporcjonalnie kosztów nabycia akcji Banku B. mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów ze zbycia akcji Banku P.

Reasumując, przychód z tytułu zbycia przez Wnioskodawcę w 2011 r. akcji Banku P. otrzymanych na skutek integracji banków w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy - Kodeks spółek handlowych w zamian za akcje Banku B. nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r. podlega opodatkowaniu; nie ma do nich zastosowania zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, gdyż akcje Banku P. nabyte zostały dopiero w 2008 r. Zgodnie z art. 24 ust. 8 ustawy w momencie podziału przez wydzielenie obu banków u Wnioskodawcy powstał przychód w wysokości różnicy między wartością nominalną akcji przydzielonych przez Bank P. a wydatkami na nabycie akcji Banku B., lecz zgodnie z powołanym przepisem przychód ten nie podlegał opodatkowaniu w momencie podziału. Opodatkowanie zostało odroczone do momentu odpłatnego zbycia akcji Banku P.

Uzyskany ze zbycia akcji Banku P. przychód Wnioskodawca może pomniejszyć o nominalną wartość akcji Banku B. objętych w zamian za obligacje Skarbu Państwa, ustalony zgodnie z art. 22 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym błędne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż osiągnięty przez Wnioskodawcę przychód ze sprzedaży akcji Banku P. Wnioskodawca pomniejszy o wartość akcji Banku P. w dniu ich otrzymania. Kosztem uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji Banku P. będzie cena nabycia akcji Banku B., czyli spółki dzielonej. Jednocześnie należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż błędne jest przyjęcie kosztu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji Banku P. w kwocie zerowej, przyjmując nabycie akcji jako darowiznę. Wnioskodawca nie poniósł wprawdzie wydatków na nabycie akcji Banku P. jednak poniósł wydatek na nabycie akcji Banku B., czyli spółki dzielonej. Ustalając koszt uzyskania przychodu ze zbycia akcji Banku P. Wnioskodawca powinien się zatem odwołać do wydatków jakie poniósł na nabycie akcji banku dzielonego - tak jak stanowi przepis art. 24 ust. 8 ww. ustawy, zgodnie z zasadami jakie organ podatkowy przedstawił w uzasadnieniu interpretacji.

Ustalając koszty przy zbyciu akcji Banku P. Wnioskodawca musi wziąć pod uwagę regułę zawartą art. 24 ust. 8 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem ustalić koszt uzyskania przychodu ze zbycia akcji Banku P. w podanej wyżej proporcji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl