IPPB2/415-414/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-414/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości wystawienia rocznych deklaracji PIT-4R i PIT-11 za 2009 rok w związku z przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości wystawienia rocznych deklaracji PIT-4R i PIT-11 za 2009 rok w związku z przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące stan faktyczny:

C Sp. z o.o. (dalej "C" lub "Spółka") kupiła od K. Sp. z o.o. (dalej "K") obiekt handlowy (sklep). Po sprzedaży obiektu handlowego K. nie zaprzestał prowadzenia działalności. K. posiada bowiem inne obiekty handlowe. Celem uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości Spółka wyjaśnia, że nabycie obiektu handlowego od K. nie było związane z połączeniem spółek ani z podziałem spółki w rozumieniu przepisów kodeksu spółek handlowych. W związku z dokonanym zakupem C. przejęła 55 pracowników (dalej Pracownicy"), którzy byli zatrudnieni przez K na terenie kupionego obiektu handlowego. Pracownicy zostali przejęci przez C. z dniem 1 stycznia 2009 r. Przejęcie Pracowników nastąpiło na podstawie art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej Kodeks pracy"). K. wypłaca wynagrodzenia ze stosunku pracy do 10 dnia miesiąca, za miesiąc poprzedni. W związku z tym, wynagrodzenie za pracę wykonywaną w miesiącu grudniu wypłacane jest do 10 dnia stycznia. Według tej zasady K. wypłacił wynagrodzenie Pracownikom przejętym przez C. Wynagrodzenie za miesiąc grudzień 2008 r. (ostatni miesiąc pracy w K.) Pracownicy otrzymali od K. w styczniu 2009 r., kiedy byli już zatrudnieni w C. Przy wypłacie wynagrodzenia K.- jako płatnik - pobrał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej "Zaliczka PIT"). C. i K. mają wątpliwości, w jaki sposób należało uwzględnić zaliczkę PlT w składanych za 2009 r. informacjach PIT-11 i deklaracji PIT-4R. Na chwilę obecną Zaliczka PIT została ujęta w deklaracji PIT-4R składanej przez K.i w informacjach PIT-11 składanych przez C. C. uważa jednak, że powinna złożyć korektę deklaracji PIT-4R wykazując w PIT-4R Zaliczkę PIT zapłaconą w styczniu 2009 r. Zdaniem Spółki korektę PIT-4R powinien złożyć też K., gdyż K. nie powinien był w PIT-4R wykazywać Zaliczki PIT. Wyjaśnienie zasad składania PIT-11 i PIT-4R jest istotne dla C., gdyż C. nie wyklucza przejęcia w przyszłości innych pracowników w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Zaliczka PIT powinna być ujęta w PIT-11 przygotowywanym za 2009 r. przez C. jako aktualnego pracodawcę.

2.

Czy Zaliczkę PIT w PIT-4R powinna wykazać C. jako aktualny pracodawca, czy K. jako były pracodawca.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

C uważa, że była zobowiązana do sporządzenia imiennej informacji PIT-11 dotyczącej poszczególnych Pracowników, za cały 2009 r. W informacjach PIT-11 składanych za 2009 r., należało wykazać wszystkie zaliczki pobrane na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2009 r. Sporządzając informacje PIT-11 C. powinna była uwzględnić również Zaliczkę PIT, która została pobrana przez K. przy wypłacie wynagrodzenia w styczniu 2009 r.

UZASADNIENIE stanowiska:

Artykuł 31 ust. 1 Ustawy nakłada na pracodawców obowiązki płatnicze. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zobowiązany jest do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tego pracodawcy przychody ze stosunku pracy. W art. 39 ust. 1 Ustawy nałożono na pracodawców dodatkowy obowiązek tj. obowiązek sporządzania imiennej informacji PIT-11. Informacja PIT-11 ma zostać przygotowana przez pracodawcę w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Z przepisu wynika, że informację PIT-11 sporządza się za cały rok podatkowy. W art. 39 ust. 2 Ustawy uregulowano sytuację, w której w trakcie roku podatkowego ustaje obowiązek poboru zaliczek na podatek. Zgodnie z tym przepisem, jeśli w trakcie danego roku podatkowego ustaje obowiązek poboru zaliczek na podatek, płatnik jest zobligowany do sporządzenia informacji PIT-11 tylko na pisemny wniosek podatnika. Zdaniem C., art. 39 ust. 2 Ustawy nie znajduje zastosowania w sytuacji, w której dochodzi do przejęcia pracowników na podstawie art. 23)#185; § 1 Kodeksu pracy. Z art. 231 § 1 Kodeksu pracy wynika bowiem, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Z chwilą przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę, nowy zakład pracy staje się automatycznie stroną dotychczas zawartych umów o pracę. Stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany (nie ustaje), mimo dokonania czynności powodującej przejście pracowników na nowego pracodawcę. W konsekwencji, na nowego pracodawcę automatycznie przechodzą obowiązki wynikające z prawa pracy i innych gałęzi prawa, również prawa podatkowego, jeśli związane są one ze stosunkiem pracy. W związku z tym, na pracodawcy, który przejmuje pracowników na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, ciążą obowiązki wynikające z art. 39 ust. 1 Ustawy. W związku z powyższym C. uważa, że skoro z dniem 1 stycznia 2009 r. przejęła Pracowników na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy, to - na zasadzie kontynuacji - stała się zobowiązana do wypełnienia obowiązków określonych w art. 39 ust. 1 Ustawy. Innymi słowy, C. stała się zobowiązana do sporządzenia imiennych informacji PIT-11 wszystkich Pracowników za cały 2009 r. W informacjach PIT-11 składanych za 2009 r. C. powinna wykazać wszystkie zaliczki pobrane na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2009 r. W związku z tym, w PIT-11 C. powinna uwzględnić również Zaliczkę PIT, która została pobrana przez K. (gdyż wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2009 r. było wynagrodzeniem za pracę wykonaną przez Pracowników na rzecz K. w grudniu 2008 r.).

Stanowisko Spółki potwierdzają interpretacje podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 2 kwietnia 2009 r., znak IBPBII/1/45-37/09/BD stwierdził, że "po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku PIT-40, winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy." Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 7 lipca 2008 r., znak IBPB2/415-691/08/BJ. Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 lutego 2008 r., znak IPPB2/415-372/07-2/AS. Zdaniem tego organu: po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje PIT-11 obejmujące dane za rok podatkowy, t. j. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy. Wobec powyższego uznano, jako prawidłowe stanowisko, iż Spółka jako płatnik dotychczasowy nie jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11 w trakcie roku podatkowego. Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stoi na stanowisku, że to na pracodawcy przejmującym pracowników w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy ciąży obowiązek wykazania w PIT- 11 zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wpłaconych za cały rok podatkowy, niezależnie od tego, kto dokonał ich wypłaty (por. interpretacje z dnia 9 marca 2009 r., znak ILPB1/415-3/09-2/AK, z dnia 22 stycznia 2009 r., znak ILPB2/415-693/08-2/WM i z dnia 31 października 2008 r., znak ILPB1/415-588/08-2/AK). Z taką opinią zgadza się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 19 listopada 2009 r., znak ITPB2/415-725/09/MU. Powyżej zaprezentowane stanowisko potwierdził też Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z dnia 22 kwietnia 2005 r., znak 1471/DPF/415-33/2005/ML Urząd Skarbowy w Nowym Sączu w piśmie z dnia 27 lipca 2008 r., znak PD-1-415-35-06 Łódzki Urząd Skarbowy w piśmie z dnia 1 grudnia 2005 r., znak ŁUS-II-2-415/37/05/AG, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu w piśmie z dnia 7 listopada 2006 r., znak ZD/4060-73/06, Urząd Skarbowy w Obornikach Wielkopolskich w piśmie z dnia 26 czerwca 2006 r. znak ZB/415-22/2006.

Ad. 2.

Spółka uważa, że Zaliczka PIT powinna być uwzględniona w deklaracji PIT-4R składanej za 2009 r. przez C. jako aktualnego pracodawcę.

UZASADNIENIE stanowiska:

Zgodnie z art. 38 ust. 1a Ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, pracodawca - jako płatnik - zobowiązany jest przesłać do urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-4R. Jak była o tym mowa, przejęcie pracowników w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy powoduje bowiem przejście wszelkich obowiązków związanych z zatrudnianiem pracowników na nowego pracodawcę (tekst jedn. na C.). Zaliczka PIT została pobrana w styczniu 2009 r. przez K., ale z dniem 1 stycznia 2009 r. C. stała się z mocy prawa stroną umów o pracę zawartych między Pracownikami a K. Tym samym, C. wstąpiła automatycznie w stosunek pracy zawarty z Pracownikami i stała się zobowiązana do kontynuowania wszelkich rozliczeń (w tym podatkowych) związanych z zatrudnianiem Pracowników. W związku z powyższym C. uważa, że w deklaracji PIT-4R C. powinna była uwzględnić Zaliczkę PIT pobraną w styczniu 2009 r. przez C. jako byłego pracodawcę. Takie stanowisko potwierdzają interpretacje podatkowe. Przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 stycznia 2009 r., znak ILPB1/415-890/08-5/lM. Przedmiotem interpretacji był stan faktyczny, w którym spółka przejęła pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy z dniem 1 września 2008 r. Według organu podatkowego: "zmiany organizacyjne Spółki spowodowały przejęcie obowiązków w zakresie sporządzania deklaracji rocznej, dlatego też w PIT-4R należy wykazać zapłacone zaliczki liczbę pracowników łącznie z przejętymi pracownikami za cały 2008 rok."

Podobne wnioski płyną z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 grudnia 2007 r., znak IBPB2/415-188/07/CJS. Organ ten stwierdził, że "aktualny pracodawca powinien sporządzić deklaracje PIT-4R, obejmującą przychody z całego roku podatkowego. Wobec tego dotychczasowi pracodawcy nie mają obowiązku wystawiania cząstkowych informacji PIT-4R i PIT-11 i przesyłania ich do właściwego urzędu skarbowego, oraz nie dokonują rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40. Wszystkie te obowiązki obciążają aktualnego pracodawcę". Analogiczne stanowisko wyrażone zostało w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 marca 2009 r., znak ILPB1/415-310/9-2/AK i z dnia 22 stycznia 2009 r., znak ILPB2/415- 693/08-2/WM. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (pismo z dnia 28 maja 2008 r., znak ITPB2/415-372/08/RS) skutkiem przejęcia, o jakim mowa w powyższym przepisie (art. 231 § 1 Kodeksu pracy), jest wejście przejmującego w prawa i obowiązki pracodawcy w stosunku do pracowników przejętego zakładu pracy, co ma konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych". W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że przejęcie pracowników w trybie art. 23#185; § 1 Kodeksu pracy spowodowało też przejęcie przez nowy zakład pracy obowiązków w zakresie sporządzania deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) za cały 2008 rok, tj. także za okres, kiedy płatnikiem był były pracodawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Stronę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Cchcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z wnioskiem ORD-IN.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl