IPPB2/415-413/08-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-413/08-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę lub w ramach umów cywilnoprawnych, biorących bezpośredni udział w realizacji projektów: - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. do Kancelarii Głównej Ministerstwa Finansów został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń osób biorących bezpośredni udział w realizacji projektów realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

Pismem z dnia 26 lutego 2008 r. Nr (...) Departament Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów, - przekazał zgodnie z właściwością wniosek Wyższej Szkoły do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (data wpływu 3 marca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wyższa Szkoła realizuje trzy projekty:

1.

"studia podyplomowe...",

2.

"akademia zarządzania" oraz

3.

"profesjonalny...".

Projekty te realizowane są w ramach Sektorowego Programu..., priorytet 2 rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, działanie 2.3 rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, schemat A "doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr" oraz w ramach priorytetu 1 aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, działanie 1.1 rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy, schemat B "rozwój oferty usług instytucji rynku pracy".

W ramach projektu "studia podyplomowe..."Szkoła jest jednym z partnerów konsorcjum "edukacja...".Partnerem wiodącym utworzonego konsorcjum jest stowarzyszenie "edukacja...".

Stowarzyszenie zawarło z Polską Agencją... umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą "studia podyplomowe...". Zgodnie z umową o dofinansowanie stowarzyszenie jest beneficjentem, który korzysta z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych. Projekt ten finansowany jest w 80,74% ze źródeł publicznych (z czego 75% pochodzi z wkładu wspólnotowego, a 25% to krajowy wkład publiczny). Pozostałe 19,26% jest finansowane ze środków własnych. Wszystkie środki zgodnie z umową o dofinansowanie przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane przez Polską Agencję... "instytucję wdrażającą" - na rzecz Stowarzyszenia.

Na podstawie zawartej umowy wykonawczej w dniu 24 kwietnia 2006 r. pomiędzy Stowarzyszeniem a Szkołą, Szkoła realizuje projekt, a Stowarzyszenie przekazuje otrzymane środki od instytucji wdrażającej partnerom konsorcjum.

W ramach drugiego projektu "akademia..." umowa o dofinansowanie projektu podpisana została bezpośrednio pomiędzy Polską Agencją... - instytucją...- a Szkołą.

Zgodnie z umową Szkoła jest beneficjentem, który korzysta z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych. Projekt "akademia..." finansowany jest w 81,12% ze źródeł publicznych (z czego 75% pochodzi z wkładu wspólnotowego, a 25% to krajowy wkład publiczny). Pozostałe 18,88% finansowane jest ze środków własnych. Wszystkie środki zgodnie z umową o dofinansowanie przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane beneficjentowi przez Polską Agencję....

Natomiast w przypadku projektu "profesjonalny..." umowa o dofinansowanie projektu podpisana została między Ministerstwem... - instytucją... - a Szkołą. Zgodnie z umową Szkoła jest beneficjentem, który korzysta z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych. Projekt "profesjonalny..." finansowany jest w 100% ze źródeł publicznych (100% pochodzi z wkładu wspólnotowego). Wszystkie środki zgodnie z umową o dofinansowanie przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane przez Ministerstwo... beneficjentowi.

Zadania związane z realizacją wskazanych programów są bezpośrednio wykonywane przez zatrudnione w tym celu osoby fizyczne, wykonujące zarówno prace o charakterze organizacyjnym, jak i merytorycznym.

Zadania te są wykonywane na podstawie zawieranych w tym celu umów o pracę, jak również umów cywilnoprawnych (zlecenia i o dzieło). Osoby zatrudnione w ten sposób przez Szkołę bezpośrednio realizują cel projektu, co wynika z zakresu zadań im powierzonych z tytułu zawartych umów o pracę czy wymienionych umów cywilnoprawnych, które obejmują wyłącznie obsługę wskazanych projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, w związku z bezpośrednim wykonywaniem czynności na rzecz realizowanego przez Szkołę projektu "studia...", korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

czy dochody osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, w związku z bezpośrednim wykonywaniem czynności na rzecz realizowanych przez Szkołę projektów "akademia..." oraz "profesjonalny...", korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Dochody osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, w związku z bezpośrednim wykonywaniem czynności na rzecz realizowanego przez Szkołę projektu "studia...", korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Dochody osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, w związku z bezpośrednim wykonywaniem czynności na rzecz realizowanych przez Szkołę projektów "akademia..." oraz "profesjonalny...", korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad.1

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku są dochody osób fizycznych, które:

1.

pochodzą ze środków m.in. unijnej pomocy wspierającej określone programy,

2.

przyznana w ten sposób pomoc jest bezzwrotna (na rzecz organizacji ją przyznającej),

3.

przyznanie na podstawie umowy lub jednostronnej deklaracji,

4.

podatnik uzyskujący takie środki bezpośrednio realizuje cel programu na który przyznawana jest pomoc.

W sprawie mamy do czynienia ze środkami przyznawanymi przez Unię Europejską (UE) na realizację Sektorowych Programów Operacyjnych, które mają charakter bezzwrotny i ich podstawą są zawarte odpowiednie umowy i jednostronne deklaracje UE.

Osoby fizyczne zatrudnione przez Szkołę dla realizacji projektów wykonują bezpośrednio cele finansowanego z przedmiotowych środków programu. W związku z tym dochody tych osób w części finansowanej przez środki UE korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie pozostała część dochodów tych osób - finansowana ze środków budżetu państwa - za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy dla oceny takiej nie ma znaczenia, że Szkoła otrzymuje środki (które następnie wypłaca osobom fizycznym jako wynagrodzenie za czynności bezpośrednio realizujące cel programu), jako uczestnik konsorcjum ze stowarzyszeniem - za pośrednictwem tego stowarzyszenia. W sprawie nie ulega bowiem wątpliwości, że Szkoła i zatrudnione przez nią osoby wykonują zadania programu korzystającego z preferencji.

Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że osoby fizyczne zatrudnione przez Szkołę wykonują zadania podatników bezpośrednio realizujących cel programu. Realizowane programy należą do programów korzystających z pomocy bezpośrednio, albowiem w praktyce każda czynność każdego programu ostatecznie musi być wykonana przez konkretne osoby (fizyczne), także gdy całość programu jest realizowana przez osoby prawne (w sprawie Szkoła).

Szkoła pragnie zwrócić uwagę, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje pełne oparcie w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K... z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1418/06, ze skargi wniesionej przez stowarzyszenie. W orzeczeniu tym Sąd uznał zarówno, że środki uzyskiwane dla realizacji programu spełniają warunki z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również osoby fizyczne wykonujące powierzone im czynności tego programu spełniają warunek z lit. b) tego przepisu, tzn. powinny być uznane za podatników bezpośrednio realizujących cel programu.

Mając to na uwadze aprobata dla stanowiska wnioskodawcy w tej kwestii jest konieczna i uzasadniona.

Ad. 2

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku są dochody osób fizycznych, które:

1.

pochodzą ze środków m.in. unijnej pomocy wspierającej określone programy,

2.

przyznana w ten sposób pomoc jest bezzwrotna (na rzecz organizacji ją przyznającej),

3.

przyznanie na podstawie umowy lub jednostronnej deklaracji,

4.

podatnik uzyskujący takie środki bezpośrednio realizuje cel programu na który przyznawana jest pomoc.

W sprawie mamy do czynienia ze środkami przyznawanymi przez unię europejską (UE) na realizację Sektorowych Programów Operacyjnych, które mają charakter bezzwrotny i ich podstawą są zawarte umowy i jednostronne deklaracje UE.

Osoby fizyczne zatrudnione przez Szkołę dla realizacji projektów wykonują bezpośrednio cele finansowanego z przedmiotowych środków programu. W związku z tym dochody tych osób w części finansowanej przez środki UE korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie pozostała część dochodów tych osób - finansowana ze środków budżetu państwa - za pośrednictwem Polskiej Agencji... albo Ministerstwa... korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że osoby fizyczne zatrudnione przez szkołę wykonują zadania programów korzystających z pomocy bezpośrednio, albowiem w praktyce każda czynność każdego programu ostatecznie musi być wykonana przez konkretne osoby (fizyczne), także gdy całość programu jest realizowana przez osoby prawne (w sprawie Szkoła).

Szkoła pragnie zwrócić uwagę, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje pełne oparcie w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1418/06, ze skargi wniesionej przez stowarzyszenie. Ww. orzeczeniu tym Sąd uznał zarówno, że środki uzyskiwane dla realizacji programu spełniają warunki z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również osoby fizyczne wykonujące powierzone im czynności tego programu spełniają warunek z lit. b) tego przepisu, tzn. powinny być uznane za podatników bezpośrednio realizujących cel programu.

Na tle przestawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Szkoła realizuje trzy projekty.

Projekty te realizowane są w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

W ramach projektu "studia..." Szkoła jest jednym z partnerów konsorcjum "edukacja...". Partnerem wiodącym utworzonego konsorcjum jest stowarzyszenie "edukacja...". Stowarzyszenie zawarło z Polską Agencją... umowę o dofinansowanie projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie Stowarzyszenie jest beneficjentem, który korzysta z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych. Projekt ten finansowany jest w 80,74% ze źródeł publicznych (z czego 75% pochodzi z wkładu wspólnotowego, a 25% to krajowy wkład publiczny). Pozostałe 19,26% jest finansowane ze środków własnych. Wszystkie środki zgodnie z umową o dofinansowanie przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane przez Polską Agencję... "instytucję wdrażającą" - na rzecz Stowarzyszenia.

W ramach projektu "akademia..." umowa o dofinansowanie projektu podpisana została bezpośrednio pomiędzy Polską Agencją... - instytucją wdrażającą - a Szkolą.

Zgodnie z umową Szkoła jest beneficjentem, który korzysta z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych. Projekt ten finansowany jest w 81,12% ze źródeł publicznych (z czego 75% pochodzi z wkładu wspólnotowego, a 25% to krajowy wkład publiczny). Pozostałe 18,88% finansowane jest ze środków własnych. Wszystkie środki zgodnie z umową o dofinansowanie przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane beneficjentowi przez Polską Agencję....

W ramach projektu "profesjonalny..." umowa o dofinansowanie projektu podpisana została między Ministerstwem... - instytucją wdrażającą - a Szkołą. Zgodnie z umową Szkoła jest beneficjentem, który korzysta z publicznych środków wspólnotowych oraz publicznych środków krajowych. Projekt ten finansowany jest w 100% ze źródeł publicznych (100% pochodzi z wkładu wspólnotowego). Wszystkie środki zgodnie z umową o dofinansowanie przeznaczone na dofinansowanie projektu są przyznawane i przekazywane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej beneficjentowi.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

* sektorowe programy operacyjne,

* regionalne programy operacyjne,

* inne programy operacyjne,

* strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków tj. najpierw inwestycja potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostaną przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

Jak wyżej zauważono środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidywanej dotacji, ponieważ wymóg realizacji inwestycji z własnych środków w wielu przypadkach może okazać się poważnym utrudnieniem, a nierzadko przeszkodą nie do pokonania dla ubiegającego się o dotację. Stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych tzw. prefinansowanie. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację zadania (projektu) z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż obecnie obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. nowelizujące ustawę o finansach publicznych, które zmieniają zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego... 2004-2006, pozostają takie same jak w 2006 r.

W związku z tym, w przypadku środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej a tylko takie pochodzenie - przy założeniu spełnienia również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46. Tym samym, środki otrzymane na realizację projektu, które pochodzą z budżetu państwa, a następnie są refundowane z funduszy strukturalnych, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, niezależnie od tego czy Wnioskodawca realizowałby bezpośrednio cel programu pomocowego, czy też cel o charakterze pomocniczym (celem pomocy technicznej jest zapewnienie wsparcia dla procesu wdrażania i monitorowania) wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Dokonując analizy zasad stosowania zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych części wynagrodzenia finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa należy zauważyć, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Powyższe zwolnienie będzie zatem obejmowało wyłącznie te kwoty otrzymane przez osobę fizyczną od agencji rządowej, w tym ze stosunku pracy lub z tytułu umów cywilnoprawnych, które agencja otrzymała na ten cel od budżetu państwa.

Zgodnie z powyższym, kwoty wypłacane osobom fizycznym, ze stosunku pracy lub z tytułu umów cywilnoprawnych, nie bezpośrednio od agencji rządowych, lecz za pośrednictwem beneficjentów pomocy, którzy otrzymali środki pochodzące z budżetu państwa na realizację projektów od agencji rządowych, podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że dochody osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie sygn. akt I SA/Kr 1418/06 należy stwierdzić, iż orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, podobnie jak i orzeczenie przeciwne do stanowiska wnioskodawcy np. wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 1141/07.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku, dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Tym samym dokumenty dołączone przez Państwa do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl