IPPB2/415-412/07-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-412/07-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 1993 r. został akcjonariuszem-założycielem spółki akcyjnej pod nazwą "XXX" Spółka Akcyjna.

Spółkę tę zawiązali pracownicy przedsiębiorstwa państwowego XXX - 30 osób spośród całej załogi, w tym również wnioskodawca. Akt notarialny podpisano 8 grudnia 1993 r.

Kapitał akcyjny Spółki wynosił...... zł i był podzielony na.... imiennych akcji o nominalnej wartości..... zł każda. Akcjonariusze objęli akcje założycielskie bez żadnych warunków preferencyjnych za pełny wkład gotówkowy.

W następnym roku, tj. 25 sierpnia 1994 r. Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału akcyjnego o kwotę..... zł przez emisję.... akcji imiennych o wartości nominalnej..... każda. I tym razem akcje opłacono w całości gotówką bez żadnych warunków preferencyjnych.

Spółka przystąpiła do procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego - XXX. W dniu 17 marca 1995 r. została podpisana przez przedstawiciela Skarbu Państwa oraz Prezesa Spółki umowa o oddaniu mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania. Umowę zawarto na podstawie:

* art. 37-39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 z późn. zm.);

* zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1990 r. w sprawie zasad ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa (M. P. Nr.., poz. 334 z późn. zm.);

* ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127 z późn. zm.);

* zarządzeń Ministra Przemysłu i Handlu w sprawie prywatyzacji w drodze likwidacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: XXX

* Nr...... z dnia 27 września 1994 r. oraz

* Nr..... z dnia 13 października 1994 r.

Na przedmiot niniejszej umowy składały się wszystkie materialne i niematerialne składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego.

Przedmiot umowy pozostawał przez cały czas jej trwania własnością Skarbu Państwa.

Strony postanowiły, iż po zapłaceniu ostatniej raty należności za korzystanie z przedmiotu umowy, Skarb Państwa przeniesie na Spółkę własność mienia określonego w niniejszej umowie.

"Umowa przeniesienia własności przedsiębiorstwa" została podpisana w dniu 23 listopada 2000 r. przez przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa i Prezesa Spółki.

Na poczet wartości mienia będącego przedmiotem tej umowy zaliczono kwotę..... zł wpłaconą przez Spółkę. Kwota ta wyczerpała całość roszczenia Skarbu Państwa wobec Spółki z tytułu przeniesienia własności mienia.

W związku z nabyciem mienia Skarbu Państwa nie został podwyższony kapitał Spółki oraz nie wzrosła również wartość nominalna akcji Spółki.

Kapitał akcyjny Spółki podwyższono natomiast w grudniu 2005 r. o kwotę.... zł (do kwoty.... zł) ze środków własnych Spółki, co było podyktowane nowelizacją Kodeksu spółek handlowych i wprowadzonymi obwarowaniami odnośnie minimalnej wysokości kapitału zakładowego.

Wnioskodawca podkreśla, że Spółka nigdy nie była i nadal nie jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Wnioskodawca w lipcu 2007 r. sprzedał prywatnej firmie wszystkie należące do niego akcje Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż powyższych akcji jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych akcji nie jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzasadnieniu prawnym swojego stanowiska Wnioskodawca podaje, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych są źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. pkt 7 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy przepisów art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 1997 r. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.) pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Na tle powołanych wyżej przepisów Wnioskodawca wyraża opinię, że sprzedaż w 2007 r. przedmiotowych akcji, których sposób i formę nabycia wyczerpująco przedstawił w opisie stanu faktycznego, nie spełnia powyższych przesłanek i nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i generalnie należy tę sprzedaż opodatkować według stawki podatku 19 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy są kapitały pieniężne, do których na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 zalicza się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (są nimi również akcje).

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19 % - art. 30b ust. 1 ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz podatkiem liniowym.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Wskazać należy, iż na mocy z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Powołany w zdaniu poprzednim przepis oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2007 r. przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r., to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy. Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz

* nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wprowadzenie akcji do obrotu publicznego regulowały w 1993 r. i 1994 r., tj. w czasie kiedy Wnioskodawca dokonał nabycia akcji, przepisy art. 49 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 155 z późn. zm.), zgodnie z którymi wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu wymaga zgody Komisji Papierów Wartościowych, przy czym Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski emitujący papiery wartościowe obowiązani są zawiadomić Komisję o emisji tych papierów. Podobne regulacje prawne znalazły się w obowiązującej do dnia 31 grudnia 2005 r. ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Natomiast jeśli chodzi o pojęcie "publicznej oferty" - to wprawdzie nie zostało ono zdefiniowane przez ustawę podatkową, jednak w tym zakresie odwołać się można do przepisów normujących publiczny obrót papierami wartościowymi, które w stanie prawnym obowiązującym przed 2004 r. zawarte były w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 tej ustawy - publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka której był Pan akcjonariuszem przed 2004 r. dwukrotnie oferowała akcjonariuszom objęcie akcji: w 1993 r. (imienne akcje założycielskie), w 1994 r. (imienne akcje w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego). Oferty te były skierowana do ściśle określonej grupy osób i nie miały charakteru oferty publicznej w rozumieniu przepisów Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Opisany stan faktyczny nie wskazuje też, aby przedmiotowe akcje były dopuszczone do obrotu publicznego. W związku z powyższym nabyte przez Pana akcje w 1993 r. i 1994 r. w świetle wyżej wskazanych przepisów nie spełniają kryteriów do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca nie doprecyzował natomiast, czy podwyższenie w grudniu 2005 r. kapitału akcyjnego przez Spółkę skutkowało emisją nowych akcji, czy też podwyższeniem wartości nominalnej istniejących akcji. Jednak ten fakt z racji tego, iż akcje które Wnioskodawca nabył w 1993 r. i 1994 r. nie podlegają (jak wyżej wskazano) zwolnieniu od podatku dochodowego oraz z racji tego, że ustawodawca nie objął przedmiotowym zwolnieniem akcji nabytych po 31 grudnia 2003 r. jest bez znaczenia w kwestii zajętego stanowiska przez tutejszy organ podatkowy.

Reasumując, dochód ze sprzedaży nabytych w 1993 r. i w 1994 r. oraz nabytych w 2005 r. - jeżeli takie nabycie miało wówczas miejsce, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w ww. art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl