IPPB2/415-41/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-41/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 9 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia funkcjonariusza Organizacji Narodów Zjednoczonych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia funkcjonariusza Organizacji Narodów Zjednoczonych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 1 października 2007 r. jest zatrudniona w W. Biurze... na podstawie listu mianującego, wystawionego przez Biuro Narodów Zjednoczonych w X.

Zgodnie z tym listem-umową Wnioskodawczyni jest członkiem personelu ONZ, do którego mają zastosowanie przepisy dotyczące zatrudnienia pracowników ONZ.

Stałą miesięczną pensję, pomniejszoną o podatek na rzecz ONZ (staff assessment), ubezpieczenie zdrowotne (medical insurance) i składkę emerytalną (pension contribution) Wnioskodawczyni otrzymuje z centrali Programu Y z X w Kenii (odcinek pensji po angielsku w załączeniu wniosku).

Główną siedzibą Programu jest X, Kenia.

Biuro posiadające status placówki dyplomatycznej mieści się przy ul. C...Podstawę prawną do funkcjonowania Biura stanowi Umowa międzynarodowa między Rządem RP a Y (opublikowana w Dz. U. Nr 26 z 2006 r., poz. 195).

Zgodnie z art. 10 ww. Umowy rząd polski wpłaca środki finansowe na konto X w Nowym Jorku na pokrycie kosztów związanych z działalnością Biura - wkład bezzwrotny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, zgodnie z informacją uzyskaną w dziale ds.... Biura Narodów Zjednoczonych, uposażenie Wnioskodawczyni jest zwolnione od podatku dochodowego w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie konwencji ONZ 13 lutego 1946 r., przyjętej i ratyfikowanej przez Rzeczypospolitą Polską 3 grudnia 1947 r., (Dz. U. z dnia 19 sierpnia 1948 r., Nr 39, poz. 286) i zgodnie z artykułem art. 21, § 82, rozdział 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody Wnioskodawczyni są wolne od podatku, ponieważ Wnioskodawczyni jest funkcjonariuszem ONZ i znajduje się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Biuro w X potrąca podatek od pensji Wnioskodawczyni. A zatem, w przypadku braku zwolnienia z obowiązku płacenia podatku, Wnioskodawczyni byłaby podwójnie opodatkowana.

Wnioskodawczyni załącza kopię umowy o zatrudnieniu wraz z tłumaczeniem na język polski oraz potwierdzenie z banku wpływu pensji z Biura Narodów Zjednoczonych z X i odcinek pensji z Nairobi, gdzie widoczne są potrącenia o podatek na rzecz ONZ, składki zdrowotnej i emerytalnej, notę do MSZ, potwierdzenie opłaty 75 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, jeżeli funkcjonariusze znajdują się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Jak powyższy przepis wskazuje, ze zwolnienia podatkowego korzystają uposażenia funkcjonariuszy organizacji międzynarodowych. Dla przysługiwania zwolnienia konieczne jest jednak, aby Polska była członkiem danej organizacji międzynarodowej (inaczej jednak polscy podatnicy nie mogliby zostać jej funkcjonariuszami). Zwolnienie ma zastosowanie tylko wówczas, gdy statut danej organizacji przewiduje zwolnienie od podatków wypłacanych przez te organizacje uposażeń. Kolejnym warunkiem zwolnienia jest, aby funkcjonariusze-których dochody z uposażeń mają korzystać ze zwolnienia - znajdowali się w stosownym wykazie prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Z treści wniosku wynika, że jest Pani członkiem personelu ONZ, zatrudnionym w polskiej agendzie ONZ, tj. w Biurze... ds. Y w W..., które to Biuro posiada status placówki dyplomatycznej. Zatrudniona jest Pani na podstawie listu mianującego, wystawionego przez Biuro Narodów Zjednoczonych w X na podstawie przepisów dotyczących zatrudnienia pracowników ONZ i otrzymuje Pani z centrali Programu Y z X w Kenii stałą miesięczną pensję, pomniejszoną o podatek na rzecz ONZ, ubezpieczenie zdrowotne i składkę emerytalną. Figuruje też Pani w wykazie funkcjonariuszy ONZ w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, co jest jedną z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku dochodowego w oparciu o ww. art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Y jest agendą ONZ, programem opierającym się na ONZ-Y..., obejmującym kwestie promocji społecznie i środowiskowo zrównoważonych miast oraz ośrodków miejskich, a także zapewnienia schronienia dla wszystkich potrzebujących.

Głównymi dokumentami odnoszącymi się do mandatu ONZ-Y...., zatwierdzonego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ są:

* Deklaracja z Vancouveru ws. O......;

* Agenda Habitatu;

* Deklaracja z Istambułu ws. O......;

* Deklaracja ws. Miast i Innych O......... w Nowym Tysiącleciu;

* Rezolucja 56/206

.

Partnerem tego międzynarodowego programu jest również Rząd RP, który na podstawie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw O.... w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura Y, podpisanej w X dnia 7 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 195) utworzył wspomnianą placówkę w W..., a w której jest Pani zatrudniona jako członek personelu.

W art. 6 ww. Umowy jest zapis:

1.

Rekrutacja oraz określenie warunków zatrudnienia i pracy dla członków personelu Biura, którzy są członkami personelu Y, dokonywane będą przez Y zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym Y.

2.

Do członków personelu Biura rekrutowanego lokalnie będą miały także zastosowanie przepisy prawne Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące warunków zatrudnienia oraz zabezpieczenia społecznego i podatku dochodowego od osób fizycznych".

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uposażenie Pani korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile uregulowania wewnętrzne Y (statut lub akt równorzędny bądź przepisy wykonawcze wydane na ich podstawie) przewidują zwolnienie od podatku w Polsce.

Dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie chroni Pani w sytuacji, gdy stan faktyczny przedstawiony we wniosku różni się od sytuacji rzeczywistej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl