IPPB2/415-406/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-406/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykonywania obowiązków płatnika z tytułu wygranych w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykonywania obowiązków płatnika z tytułu wygranych w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) nie posiada w Polsce siedziby ani miejsca prowadzenia działalności. Siedzibą Wnioskodawcy jest Malta. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji konkursów telewizyjnych emitowanych na żywo w telewizji.

Wnioskodawca jest organizatorem konkursu "X" (dalej: Konkurs). Konkurs przeprowadzany jest w trakcie audycji pod nazwą X emitowanej na żywo w programie telewizyjnym nadawanym przez telewizję Z. i telewizję Y.

Konkurs ma charakter wiedzowy (m.in. językowy, plastyczny, liczbowy) lub opiera się na spostrzegawczości.

W Konkursie mogą wziąć udział osoby fizyczne, które ukończyły 18 rok życia, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i stałe miejsce zamieszkania w Polsce (dalej: Uczestnicy).

Zgłoszenie do Konkursu następuje poprzez wykonanie połączenia telefonicznego z telefonu stacjonarnego lub komórkowego.

Zadaniem Uczestników jest udzielenie w najkrótszym czasie prawidłowej odpowiedzi na pytanie zadane w trakcie połączenia telefonicznego zgodnie z odtwarzaną instrukcją.

Uczestnicy Konkursu mogą wygrać nagrody pieniężne.

Konkurs organizowany jest poza terytorium Polski, ale uczestnicy Konkursu mają miejsce zamieszkania w Polsce.

Wnioskodawca nie posiada w Polsce "zakładu" czyli stałej placówki, poprzez którą prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie posiada w Polsce w szczególności oddziału, filii, biura czy studia nagrań telewizyjnych.

Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników na terytorium Polski. Pracownicy Wnioskodawcy przy realizacji Konkursu pracują poza granicą Polski. Nagranie Konkursu odbywa się zagranicą. Nagranie jest emitowane na żywo w telewizji za pomocą środków przekazu satelitarnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest płatnikiem zobowiązanym do obliczenia i poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w organizowanym przez niego Konkursie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem zobowiązanym do obliczenia i poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranych w organizowanym przez niego Konkursie.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, "Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu".

Jak wskazuje się w doktrynie prawa podatkowego, "Stosowanie instytucji płatnika ma na celu pobór podatku u źródła. Pozwala to wyeliminować lub zmniejszyć proces unikania opodatkowania bądź uszczuplania lub zalegania z płatnością podatku, chociaż płatnik może również dopuszczać się tych czynów. Posługiwanie się płatnikami prowadzi do zmniejszenia kosztów wymiaru i poboru podatków, jakie wiążą się z działalnością aparatu organów podatkowych. Tam, gdzie jest to możliwe, sięga się więc do instytucji płatnika". (C. Kosikowski, Komentarz do art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, R. Dowgier, L. Etel, C. Kosikowski, P. Pietrasz, M. Popławski, S. Presnarowicz, Ordynacja podatkowa. Komentarz, LEX, 2011).

Ponadto, w doktrynie wskazuje się, że "instytucja płatnika jest instrumentem wykorzystywanym przez ustawodawcę w celu realizacji zasad podatkowych, w szczególności zasady pewności, dogodności i taniości opodatkowania. Zakłada się bowiem, że wykonywanie zadań publicznoprawnych przez podmioty prywatne jest niekiedy prostsze i tańsze, niż gdyby były one wykonywane przez organy administracyjne. Posługiwanie się instytucją płatnika podatku służy zatem również ochronie interesów fiskalnych państwa". (J. Rusek, Instytucja płatnika w prawie polskim, Warszawa 2007, str. 49).

Celem nakładania obowiązków płatnika na dany podmiot jest uproszczenie poboru podatku już u źródła, tj. w momencie wypłaty należności podlegających opodatkowaniu.

W szczególności, ustawy podatkowe ustanawiają płatnikami podmioty mające siedzibę w Polsce, jeżeli dokonują wypłat z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Polski na rzecz podmiotów nie mających siedziby w Polsce (por. obowiązek poboru podatku przy wypłacie należności licencyjnych oraz dywidend - art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Odmiennie regulowana jest sytuacja odwrotna - taka jak opisana w niniejszym wniosku, tj. przypadki, w których przychód zostaje osiągnięty poza terytorium Polski przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce. W takich przypadkach ustawy podatkowe nie nakładają na zagraniczny podmiot dokonujący wypłaty z tego tytułu obowiązku poboru podatku, lecz obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatniku uzyskującym przysporzenie.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, to na podatniku ciąży obowiązek zapłaty podatku.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów, podatek należny z tytułu wygranej w Konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę, powinien zostać wykazany przez podatnika (Uczestnika Konkursu) w zeznaniu rocznym PIT 36, w dziale "K. Kwota do zapłaty / Nadpłata", w poz. 191 / 192, w której wykazuje się "zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika, z wyjątkiem podatku wykazanego w poz. 193 - 198 oraz w części L" (na powyższe wskazuje jednoznacznie Minister Finansów w "Broszurze informacyjnej do zeznania PIT 36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2012 r." - opublikowana na stronie internetowej http//www. finanse. mf. gov. pl/documents/766655/1166040/Brosz-P1T- 36-2012, str. 23).

Podobnie w przypadku osiągania przez polskich rezydentów podatkowych przychodów z zagranicznych źródeł, które nie mają charakteru jednorazowego (jak wygrana w konkursie) ale charakter ciągły obowiązek wpłaty zaliczek podatku ciąży na podatniku a nie na zagranicznym podmiocie dokonującym wypłat należności (por. art. 44 ust. 1a ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy czy z emerytur i rent z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy).

Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanym przez Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie z dnia 15 września 2006 r., znak: 1471/DPF/415/76/06/PP, w którym stwierdzono, że: "z uwagi na fakt, że jak wskazano wyżej Spółka ma siedzibę w Niemczech i jednocześnie nie prowadzi na terytorium Polski zakładu, na Spółkę tę nie mogą być nałożone obowiązki określone w polskich przepisach podatkowych".

Należy zauważyć, że inne rozwiązanie - tj. nakładające na podmioty niemające siedziby w Polsce obowiązki płatnika - byłoby sprzeczne z celem wprowadzania instytucji płatnika, czyli uproszczeniem poboru podatku. Takie rozwiązanie prowadziłoby ponadto do naruszenia interesów fiskalnych polskiego fiskusa w związku z utrudnieniami w egzekucji należności od zagranicznego podmiotu.

Jeżeli bowiem podmiot zagraniczny, na którego nałożono by obowiązki płatnika na gruncie polskiej ustawy podatkowej, nie wypełniałby tych obowiązków, to dochodzenie jego odpowiedzialności na gruncie art. 30 Ordynacji podatkowej byłoby o wiele bardziej utrudnione niż prowadzenie postępowania wobec podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce, który uzyskał taki przychód ze źródeł z poza terytorium Polski. Z tej perspektywy nakładanie obowiązków płatnika na podmioty niemające siedziby w Polsce byłoby bezcelowe i sprzeczne z charakterem prawnym instytucji płatnika.

Biorąc zatem pod uwagę, że Wnioskodawca nie posiada w Polsce siedziby, stałej placówki, poprzez którą prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność gospodarcza Wnioskodawcy, ani miejsca prowadzenia działalności, a także że Konkurs organizowany jest poza terytorium Polski a tym samym przychód nie zostaje uzyskany na terytorium Polski, nie ma podstaw do uznania Wnioskodawcy za płatnika na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat nagród w organizowanym przez niego Konkursie.

Niemniej jednak, zdając sobie sprawę z potencjalnej odpowiedzialność na gruncie art. 30 Ordynacji podatkowej - w przypadku uznania przez polskie organy podatkowe Wnioskodawcy za płatnika na gruncie przepisów ustawy o p.d.o.f. - Wnioskodawca zdecydował się wystąpić z niniejszym wnioskiem w celu potwierdzenia prawidłowości jego stanowiska o braku podstaw do uznania go za płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo, tut. organ wskazuje, w odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15 września 2006 r., znak: 1471/DPF/415/76/06/PP, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl