IPPB2/415-375/09-4/LK - Możliwość zastosowania zryczałtowanej formy opodatkowania należności wynikających z umowy zlecenia bądź umowy o dzieło.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-375/09-4/LK Możliwość zastosowania zryczałtowanej formy opodatkowania należności wynikających z umowy zlecenia bądź umowy o dzieło.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-375/09-2/LK z dnia 10 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu działalności wykonywanej osobiście - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Prawo do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od drobnych kwot otrzymanych z tytułu działalności wykonywanej osobiście (umowa zlecenie umowa, o dzieło) osób niebędących pracownikami Wnioskodawcy, Wnioskodawca ustala sumując wszystkie wypłacone w danym miesiącu należności z tego tytułu. Jeśli suma wszystkich wypłaconych rachunków w danym miesiącu nie przekracza 200 zł Wnioskodawca nalicza zryczałtowany podatek 18%. W pozostałych przypadkach opodatkowuje na zasadach ogólnych.

Z uwagi na fakt, iż - w ocenie organu podatkowego - wniosek nie spełniał wymogów formalnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ww. pismem z dnia 10 lipca 2009 r. Nr IPPB2/415-375/09-2/LK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o:

-

przesłanie aktualnego pełnomocnictwa lub innego dokumentu (KRS) poświadczonego za zgodność z oryginałem, z którego wynika prawo Pani Elżbiety W. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Jeżeli z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego występuje pełnomocnik należy wskazać adres pełnomocnika do doręczeń. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie w wymaganym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób ustalić przychód do opodatkowania (ryczałt czy zasady ogólne) z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy nie wszystkie należności z tych umów zostały wypłacone w tym samym miesiącu, w którym zostały zawarte umowy:

1.

czy sumując kwoty należności z wszystkich umów zawartych w danym miesiącu...

2.

czy sumując wszystkie wypłacone rachunki w danym miesiącu...

Zdaniem Wnioskodawcy ustalając prawo do zryczałtowanego podatku od przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście (umów zleceń i o dzieło) mniejszych niż 200 zł powinno się sumować wszystkie wypłacone rachunki w danym miesiącu. Jeśli nie przekroczą łącznie 200 zł zostają opodatkowane ryczałtem. Jeśli suma rachunków w danym miesiącu przekracza 200 zł zostają one opodatkowane na zasadach ogólnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

*

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

A zatem do przychodów z osobiście wykonywanej działalności z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zalicza się wyłącznie przychody otrzymywane z tego tytułu od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na Wnioskodawcy, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki. Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy podatkowej). Dodatkowo, przychodów tych nie łączy się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy.

Użyte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy przez ustawodawcę sformułowanie "z tego samego tytułu" oznacza, że czynności określone w jednym punkcie art. 13 należą do tego samego tytułu. Od należności wynikających z tego samego tytułu umów w wysokości nieprzekraczającej 200 zł należy pobierać zryczałtowany podatek, zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu. Płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, płatnik do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania płatnika, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a ustawy podatkowej.

Powyższy przepis, aby mógł być zastosowany, muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze suma należności określonych w tej umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika, z tego samego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł, a po drugie należność ta musi być określona w okresach miesięcznych.

Z treści ww. przepisu wyraźnie wynika, że chodzi o kwoty określone w umowie, a niewypłacone.

Z treści opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem wynagrodzenia z tytułu zawartych umów zlecenia i umów o dzieło z osobami fizycznymi niebędącymi pracownikami.

Prawo do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego Wnioskodawca ustala sumując wszystkie wypłacone w danym miesiącu należności. Jak już wspomniano powyżej aby przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a mógł być zastosowany to suma należności określonych w tej umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika, z tego samego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł, a należność ta musi być określona w okresach miesięcznych. Z treści ww. przepisu wyraźnie wynika, że chodzi o kwoty określone w umowie, a nie jak stoi na stanowisku Wnioskodawca sumować wypłacone należności.

Jeżeli kwota wynikająca z umowy będzie przekraczała wartość 200 zł miesięcznie (np. 1.000 zł) a nie wynika z niej, jaka należność przypada za dany miesiąc warunki do zastosowania ryczałtowej stawki podatku nie będą spełnione, tym samym płatnik powinien dokonać poboru zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

W takim przypadku bez znaczenia pozostaje kwestia rozliczenia zleceniodawcy ze zleceniobiorcą, tj. czy należności zostaną wypłacone okresowo w ratach przekraczających 200,00 zł, czy jednorazowo. Jak wskazano powyżej istotne znaczenie dla poboru zryczałtowanego podatku ma kwota na jaką została zawarta przedmiotowa umowa tzn. żeby wartość jej nie przekroczyła 200,00 zł miesięcznie, a nie kwoty dokonywanych wypłat.

W sytuacji, gdy suma należności określonych w umowach z tego samego tytułu zawartych z tą samą osobą niebędącą pracownikiem nie przekracza miesięcznie kwoty 200 zł w danym miesiącu, będzie miała zastosowanie ryczałtowa forma opodatkowania wskazana w artykule 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy

Przy czym organ podatkowy zauważa, że w sytuacji gdy pierwsza umowa została zawarta na kwotę niższą niż 200 zł, i w tym samym miesiącu zawarto drugą umowę zlecenia i łącznie miesięczna kwota należności przekracza wartość 200 zł z tą samą osobą, w takim przypadku dyspozycja art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy nie ma zastosowania, a to oznacza, że przychód wynikający zarówno z pierwszej jak i drugiej umowy winien być opodatkowany według uregulowań zawartych w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Może zaistnieć okoliczność, gdy od pierwszej wypłaty pobrano zryczałtowany podatek, w takiej sytuacji przy kolejnej należy pobrać zaliczkę na podatek i jednocześnie dokonać korekty wyliczenia podatku wcześniej pobranego. Czyli przy drugiej wypłacie należy obliczyć zaliczkę od sumy wypłat (pierwszej i kolejnej) a następnie pobrać ją w wysokości różnicy między kwotą należną a pobranym podatkiem w formie ryczałtu. Kwotę pobranego podatku należy wykazać w PIT-11.

Przy czym w sytuacji gdy z już zawartych umów wynika, że miesięczna kwota z tego samego tytułu przekroczy wartość 200 zł to pomimo, że któraś z umów nie zostanie wykonana i w efekcie przychód nie zostanie uzyskany, co spowoduje, że miesięczna kwota z tytułu umów zlecenia nie przekroczy 200 zł - pobrana zaliczka na podatek zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy jest już zaliczką należną i nie powinna podlegać korekcie.

Reasumując, należy stwierdzić, iż do zastosowania zryczałtowanej formy opodatkowania należności wynikających z umowy zlecenia czy umowy, o dzieło przysługuje: jeżeli suma należności wynikających z umowy zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł, i należność ta musi być określona w okresach miesięcznych, a nie jak twierdzi Wnioskodawca suma wszystkich należności wypłaconych w danym miesiącu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl