IPPB2/415-372/07-2/AS - Sporządzenie informacji o dochodach PIT-11 w związku z przejęciem pracowników przez podmiot trzeci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-372/07-2/AS Sporządzenie informacji o dochodach PIT-11 w związku z przejęciem pracowników przez podmiot trzeci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki S. A., przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzenia informacji o dochodach według ustalonego druku PIT-11 w związku z przejęciem pracowników przez podmiot trzeci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzenia informacji o dochodach według ustalonego druku PIT-11 w związku z przejęciem pracowników przez podmiot trzeci.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. dokonała sprzedaży składników majątkowych składających się łącznie na rozlewnię gazu płynnego. Składniki te zostały zakupione przez podmiot trzeci, niepowiązany ze Spółką S.A. Sprzedane składniki majątku (materialne i niematerialne) stanowią całą funkcjonalną część przedsiębiorstwa obejmującą w szczególności prawo wieczystego użytkowania gruntu, na którym położony jest zakład, budynki zakładu, prawo własności ruchomych środków trwałych, prawa Spółki wynikające z umów z dostawcami i odbiorcami gazu płynnego oraz innych wybranych umów. Wraz z majątkiem do nabywcy przeszli także pracownicy rozlewni gazu płynnego bezpośrednio zajmujący się obsługą rozlewni. Przejście to nastąpiło w trybie art. 231Kodeksu pracy.

Spółka S.A. nie rozwiązała z pracownikami umów o pracę oraz nie wystawiła w związku z tym świadectw pracy. Nowy pracodawca kontynuuje wszelkie obowiązki wynikające z dotychczasowego stosunku pracy. Spółka dokonując sprzedaży przekazała nabywcy również wszelkie dokumenty związane z zatrudnieniem pracowników tak, aby nowy pracodawca mógł kontynuować ewidencję kadrową na dotychczasowych zasadach z uwzględnieniem wszelkich informacji o pracownikach zgromadzonych przez Spółkę S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze sprzedażą składników majątku i równoczesnym przejściem pracowników do nabywcy w trybie art. 231 Kodeksu pracy, Spółka S.A. zobowiązana jest do wystawienia formularzy PIT-11 oraz przekazania ich pracownikom, którzy przeszli do nabywcy oraz urzędowi skarbowemu...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli obowiązek poboru zaliczek przez płatników ustał w ciągu roku, zobowiązani są oni przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu informację na formularzu PIT-11 do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została przez nich ostatnia zaliczka.

Zdaniem Spółki, przejście pracowników do nabywcy wraz ze sprzedanym majątkiem w trybie art. 231 Kodeksu pracy nie skutkuje obowiązkiem sporządzenia przez Spółkę S.A. formularzy PIT-11 za okres od początku roku do dnia przejęcia obowiązków przez nowego pracodawcę.

W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy, nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Z punktu widzenia pracownika, zmiana pracodawcy ma charakter formalny, gdyż nowy pracodawca przejmuje wszelkie obowiązki dotychczasowego. Nie ulega zmianie okres zatrudnienia pracownika i tym samym, nie traci on żadnych przywilejów związanych z długością zatrudnienia, itp. Nie dojdzie także do ustania stosunku pracy. Kontynuacja stosunku pracy stanowi, zdaniem Spółki, kontynuację obowiązków pracodawcy także dla celów podatkowych. Stanowisko takie potwierdzają poniższe interpretacje urzędów skarbowych:

*

pismo Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 kwietnia 2005 r. (znak 1471/DPF/415-33/2005/ML);

*

pismo Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z 16 grudnia 2004 r. (znak US 36/1CF/415/JP-64/04/UO);

*

pismo Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z 27 lipca 2006 r. (znak PD-1-415-35-06);

*

pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 28 lipca 2003 r. (znak IUSIPD3/415/67/97841/2003);

*

pismo Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 14 stycznia 2003 r. (znak P-3/423-1/03);

*

pismo Urzędu Skarbowego w Katowicach z 10 stycznia 2004 r. (znak PBII/1 41413i/324/2003);

*

pismo Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 1 grudnia 2005 r. (znak ŁUS-II-2-415/37/05/AG);

*

pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z 7 czerwca 2004 r. (znak US35/F02/415-30/04/KK).

O ciągłości zatrudnienia z formalnego punktu widzenia świadczy także fakt kontynuowania przez nowego pracodawcę narastającego wyliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość pobieranych zaliczek zależy od wysokości dochodu uzyskanego w danym zakładzie przez danego pracownika od początku roku. W analizowanym przypadku, wysokość wpłacanych zaliczek jest obliczana w oparciu o wysokość dochodu uzyskanego przez pracownika od początku roku - czyli także w ramach stosunku pracy u poprzedniego pracodawcy. Gdyby przejęci pracownicy traktowani byli jako osoby nowozatrudnione, kalkulacja nie obejmowałaby dochodów uzyskanych do tej pory u poprzedniego pracodawcy Spowodowałoby to zaniżenie miesięcznej zaliczki wpłacanej do urzędu skarbowego dla niektórych pracowników, biorąc pod uwagę ich całoroczne dochody (tj. pracowników osiągających dochody opodatkowane wyższymi stawkami podatku dochodowego od osób fizycznych). Przyjmując stanowisko Spółki, nabywca rozlewni gazu powinien kontynuować obliczanie zaliczek z uwzględnieniem dochodów uzyskanych u poprzedniego pracodawcy, tj. kalkulować oraz wpłacać zaliczki na odpowiednio wyższym poziomie. Taka metodologia obliczania zaliczek została potwierdzona w następujących interpretacjach podatkowych:

*

pismo Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 22 kwietnia 2005 r. (znak 1471/DPF/415-33/2005/ML);

*

pismo Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 7 listopada 2006 r. (znak ZD/4060-73/06);

*

pismo Urzędu Skarbowego w Obornikach Wielkopolskich z 26 czerwca 2006 r. - (znak ZB/415-22/2006).

W analizowanej sytuacji, można ewentualnie próbować argumentować, że nowy pracodawca nie może odpowiadać za zobowiązania poprzedniego. Zdaniem Spółki, takie podejście byłoby niezgodne z art. 231 § 2 Kodeksu pracy mówiącym, że za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Biorąc pod uwagę fakt, iż Kodeks pracy w sposób generalny reguluje wzajemne stosunki między pracownikiem i pracodawcą oraz to, że art. 9 § 1 Kodeksu pracy odnosi się do prawa pracy jako "przepisów kodeksu pracy oraz przepisów innych ustaw i aktów wykonawczych, określających prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy", Spółka uważa, że jako zobowiązania ze stosunku pracy należy także uznać zobowiązania podatkowe.

Dokonując analizy problemu, Spółka wzięła także pod uwagę intencję ustawodawcy nakładającego na płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych obowiązek sporządzenia odpowiedniej deklaracji w przypadku ustania obowiązku ich poboru (rozwiązania umowy o pracę). Zdaniem Spółki, nałożenie takich obowiązków na pracodawcę ma na celu zabezpieczenie pracowników, których umowy zostały rozwiązane, przed błędami jakie mogłyby powstać w przypadku nierzetelności byłych pracodawców. Wydłużenie okresu oczekiwania na potwierdzenie wpłaconych zaliczek do terminu wynikającego z art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. do końca lutego roku następującego po roku, w którym rozwiązano umowę o pracę) doprowadziłby bowiem do sytuacji, w której pracownik musiałby dochodzić wyjaśnień od swojego byłego pracodawcy wiele miesięcy po ustaniu stosunku pracy.

W analizowanym przypadku, nie zachodzi powyższe ryzyko albowiem miejsce pracy pracowników nie ulega zmianie a nowy pracodawca, jak już zostało wcześniej wspomniane, kontynuuje wszelkie formalności kadrowo-płacowe. Wynagrodzenie pracowników w większości przypadków wypłacane jest w tej samej kwocie.

Podsumowując, w ramach przejęcia pracowników, nowy pracodawca kontynuuje wszelkie formalności związane z zatrudnieniem tychże pracowników, które do tej pory były prowadzone przez Spółkę S.A. Nowy pracodawca przejmuje także wszelkie dokumenty związane z dokonanymi przez Spółkę wpłatami oraz oblicza zaliczki na podatek dochodowy przy uwzględnieniu kontynuacji skali podatkowej. A zatem, Spółka nie ma obowiązku sporządzenia deklaracji PIT-11.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Artykuł 39 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są zobowiązani sporządzić informację określoną w ust. 1 i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przejście pracowników nastąpiło w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Zgodnie z art. 231 § 1 Kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Z powyższego wynika, iż obowiązek poboru nie ustaje, lecz przechodzi na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym nie ma zastosowania cytowany powyżej art. 39 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Takie okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników zakład winien kontynuować obliczanie zaliczek na podatek dochodowy od dokonanych wypłat wynagrodzeń według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca, o ile nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, winien przekazać podatnikowi oraz odpowiednim urzędom skarbowym informacje PIT-11 obejmujące dane za rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy.

Wobec powyższego uznano, jako prawidłowe stanowisko, iż Spółka S.A., jako płatnik dotychczasowy nie jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11 w trakcie roku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl