IPPB2/415-368/08-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-368/08-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 26 lutego 2008 r.) oraz uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-368/08-2/AS z dnia 16 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania rekompensat finansowych wypłaconych w 2007 r. przez Inwestora na rzecz właścicieli i najemców lokali mieszkalnych budynku Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu uciążliwości pobliskiej budowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania rekompensat finansowych wypłaconych w 2007 r. przez Inwestora na rzecz właścicieli i najemców lokali mieszkalnych budynku Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu uciążliwości pobliskiej budowy.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. Nr IPPB2/415-368/08-2/AS Wnioskodawca został wezwany o dostarczenie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana M.Z. oraz Pana Z. S. oraz do uzupełnienia wniosku poprzez sprecyzowanie stanu faktycznego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 maja 2008 r., a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 4 czerwca 2008 r.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku pismem z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) i wskazał, że wystąpienie z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Z... W... stanowi czynność zwykłego zarządu podejmowaną przez Zarząd samodzielnie, stosownie do przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), a ze względu na kilkuosobowy skład Zarządu wniosek o interpretację nie wymagał pełnomocnictwa i dlatego został podpisany przez wymienionych w nim dwóch członków Zarządu - w myśl art. 21 ust. 2 wymienionej ustawy o własności lokali.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od czerwca 2007 r. w sąsiedztwie ośmiokondygnacyjnego budynku Wspólnoty Mieszkaniowej są prowadzone wyburzenia sześciokondygnacyjnego gmachu byłego Domu Handlowego, a na jego fundamentach jest przewidziana inwestycja w postaci budowy wieżowca (apartamentowca) o wysokości około 192 metry nad poziomem terenu. Prace budowlane przy użyciu koparek i innego ciężkiego sprzętu są prowadzone w godzinach 6.30 - 18 lub 19 i mają trwać co najmniej 3 lata. Charakter robót budowlanych i używanego do ich wykonywania sprzętu powodują ogromne uciążliwości i utrudnienia w codziennym życiu mieszkańców, zwłaszcza, że plac budowy jest usytuowany zaledwie w odległości kilkunastu metrów od zachodniej ściany budynku Wspólnoty Mieszkaniowej (dokładnie 12,55 m).

W celu zadośćuczynienia tym uciążliwościom Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej wynegocjował z Inwestorem porozumienie (ugodę), na mocy której Inwestor wypłacił w 2007 r. na rzecz właścicieli i najemców lokali mieszkalnych budynku Wspólnoty Mieszkaniowej rekompensaty finansowe, będące w istocie odszkodowaniami. Wypłaty rekompensat nastąpiły w drodze przelewów bankowych.

Pismem z dnia 29 maja 2008 r. Wnioskodawca sprecyzował, iż rekompensaty finansowe, właścicielom i najemcom lokali mieszkalnych budynku przy ul. E...w W..., będące zadośćuczynieniem za uciążliwości w okresie realizacji i eksploatacji inwestycji, związane z planowaną budową w sąsiedztwie budynku Wspólnoty Mieszkaniowej o wysokości ok. 25 metrów, apartamentowca o wysokości około 192 metry - zostały wypłacone na podstawie Porozumienia z dnia 9 lipca 2007 r. między Inwestorem tj. firmą O...P. Sp. z o.o. w W..., a Zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej budynku przy ul. E....

W negocjacjach treści Porozumienia z Inwestorem w charakterze Strony występował Zarząd Wspólnoty w pełnym składzie, powołany prawomocną Uchwałą właścicieli lokali Nr (...) z dnia 11 marca 2006 r.

Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej występował w negocjacjach z Inwestorem na podstawie pełnomocnictwa udzielonego prawomocną Uchwałą właścicieli lokali Nr (...) z dnia 11 marca 2006 r. do zawarcia z O.P. Sp. z o.o. umowy lub porozumienia w sprawach związanych z budową apartamentowca.

Z treścią Porozumienia zaznajomiono właścicieli i najemców lokali mieszkalnych, z których ponad 80% zaakceptowało je w formie pisemnych oświadczeń.

Rekompensaty - odszkodowania zostały wypłacone przez Inwestora w formie przelewów na wskazane przez właścicieli i najemców konta bankowe.

Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że ogromny zakres i wielkość uciążliwości dla mieszkańców budynku Wspólnoty Mieszkaniowej nie tylko w okresie trwania budowy, ale także w toku eksploatacji apartamentowca musiał spowodować udzielenie przez władze zatwierdzające projekt budowlany i pozwolenie na budowę szeregu odstępstw od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, przewidziane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. Oznacza to, że uciążliwości te nie zanikają, lecz będą miały charakter trwały w czasie eksploatacji budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedmiotowe rekompensaty finansowe podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Jeżeli wspomniane dochody są przychodem z innych źródeł, to czy do wykazania ich w zeznaniu podatkowym za 2007 r. jest obowiązek wypełnienia przez Inwestora informacji o przychodach według formularza PIT-8C.

3.

Czy w razie braku obowiązku Inwestora wypełnienia PIT-8C należy do zeznania podatkowego załączyć kopię potwierdzenia dokonania bankowego przelewu rekompensaty.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym otrzymane rekompensaty finansowe stanowią formę innego odszkodowania wynikającego z zawartego porozumienia, które jest w istocie ugodą (pozasądową) i jako takie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie nie powinny podlegać wykazaniu w zeznaniu podatkowym jako inne źródła dochodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

a.

określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b.

odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c.

odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d.

odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane na zasadach, o których mowa w art. 27 ust. 1,

g.

odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.

Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

a.

otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

b.

dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

W rozpatrywanej sprawie źródłem wypłaty rekompensat nie był przepis rangi ustawowej, ani wyrok czy ugoda sądowa, lecz Porozumienie z dnia 9 lipca 2007 r. zawarte między Inwestorem tj. firmą O...P. Sp. z o.o. w W, a Zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej budynku przy ul. E..., w sprawie zadośćuczynienia mieszkańcom i najemcom przedmiotowego budynku za uciążliwości w okresie realizacji i eksploatacji inwestycji, związane z planowaną budową w sąsiedztwie tego budynku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej na podstawie pełnomocnictwa udzielonego prawomocną Uchwałą właścicieli lokali Nr (...) z dnia 11 marca 2006 r. został upoważniony do zawarcia z O...P. Sp. z o.o. umowy lub porozumienia w sprawach związanych z budową apartamentowca.

W celu zadośćuczynienia uciążliwościom pobliskiej budowy Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej wynegocjował z Inwestorem porozumienie (ugodę), na mocy której Inwestor wypłacił w 2007 r. na rzecz właścicieli i najemców lokali mieszkalnych budynku Wspólnoty Mieszkaniowej rekompensaty finansowe, będące w istocie odszkodowaniami. W dniu 9 lipca 2007 r. Strony zawarły Porozumienie, na mocy którego wypłacone zostały przez Inwestora rekompensaty - odszkodowania w formie przelewów na wskazane przez właścicieli i najemców konta bankowe.

Wnioskodawca w stanowisku ponadto wskazuje, iż otrzymane rekompensaty finansowe stanowią formę innego odszkodowania wynikającego z zawartego porozumienia, które jest w istocie ugodą (pozasądową) i jako takie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się do odszkodowań otrzymanych na podstawie wyroku lub ugody sądowej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa należy stwierdzić, iż użyty przez Wnioskodawcę zwrot "rekompensaty - odszkodowania" nie pozwala zakwalifikować wypłaconych świadczeń jako świadczeń odszkodowawczych, które byłyby zwolnione z art. 21 ust. 1 pkt 3 i 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem Inwestor jako płatnik nie jest zobowiązany do naliczania i potrącania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat rekompensat, natomiast jest obowiązany, stosownie do cytowanego art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sporządzić informację (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać tę informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż przedmiotowe rekompensaty finansowe wypłacone w 2007 r. na rzecz właścicieli i najemców lokali mieszkalnych budynku Wspólnoty Mieszkaniowej stanowią na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy i nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Inwestor jako płatnik jest obowiązany sporządzić informację (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać tę informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl