IPPB2/415-364/09-4/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-364/09-4/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty dywidendy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty dywidendy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka SA zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000, 94.1037), zamierza wypłacić swoim akcjonariuszom dywidendę. W dniu, na który zgodnie z art. 193 ww. ustawy ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy, akcjonariuszami Spółki SA mogą być zarówno osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jak również osoby prawne, przy czym mogą to być podmioty krajowe bądź zagraniczne.

Akcje Spółki SA są przedmiotem obrotu dokonywanego na rynku regulowanym. W związku z zasadami określającymi sposób dokonywania rozliczeń na rynku regulowanym wypłata dywidendy nastąpi za pośrednictwem wyspecjalizowanych podmiotów: domów maklerskich oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (dalej: KDPW).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w związku z wypłatą dywidendy akcjonariuszom Spółka SA, którymi mogą być zarówno osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jak i osoby prawne, na Spółce SA ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Jeżeli na Spółce SA ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, bądź podatku dochodowego od osób prawnych, to jakiego rodzaju dokumenty (deklaracje, informacje) jest on obowiązany przekazać akcjonariuszom, którzy otrzymali dywidendę oraz jakie dokumenty jest on obowiązany przesłać do właściwego urzędu skarbowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w przypadku, akcjonariuszy będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) (dalej u.p.d.o.f.), za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy, których podstawą uzyskania są akcje w spółce mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Obowiązki płatnika w przypadku uzyskiwania przez podatnika dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostały uregulowane w art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., który stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, czyli osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z powyższymi przepisami, zdaniem Spółki, w przypadku wypłaty dywidendy osobom fizycznym na Spółka SA będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu, pomimo faktu, iż faktyczna zapłata nastąpi za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz w dalszej kolejności domów maklerskich.

Pragniemy jednak zauważyć, że stanowisko Spółki stoi w sprzeczności wobec Szczegółowych Zasad Działania KDPW (http://www. kdpw. pl/regulacje/pl iki/regulacje/szd. pdf, dalej: SZD), w szczególności niezgodne jest z brzmieniem 95 ust. 1 pkt 2 SZD, który zakłada, iż w przypadku wypłaty osobom fizycznym dywidendy z akcji będących przedmiotem obrotu na rynku regulowanym, płatnikiem staje się biuro maklerskie przekazujące dywidendę ostatecznemu odbiorcy.

W konsekwencji przyjęcia takiego założenia przez KDPW jedyna informacją jaką otrzymuje spółka wypłacająca dywidendę w odniesieniu do wypłaty dywidendy przypadającej osobom fizycznym, jest zbiorcza kwota brutto, którą spółka w dniu wypłaty dywidendy ma przekazać na rachunek KDPW (który następnie rozdystrybuuje tę kwotę na konta poszczególnych domów maklerskich, które dokonają dalszego podziału, na konta poszczególnych akcjonariuszy).

Jak rozumiemy z informacji przekazanych nam przez KDPW (i zamieszczonych również na ich oficjalnej stronie internetowej) takie brzmienie regulaminu znajduje oparcie w piśmie Ministerstwa Finansów skierowanym do KDPW z dnia 5 lutego 2002 r. PB5/RB-033-34-1 89/02, (http://www.kdpw.com.pl/kdpw/sg_dywidenda.jsp) oraz w dalszej korespondencji w tej sprawie między KDPW i Ministerstwem Finansów.

Nie mniej jednak, zdaniem Spółki, po dacie wspomnianego powyżej pisma zmianie uległ stan prawny. Zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania wspomnianego pisma Ministerstwa Finansów, jako osoby zobowiązane do poboru zryczałtowanego podatku wskazane były, poza płatnikami wymienionymi w ust. 1, także podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia gier i zakładów wzajemnych, do prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania.

W obecnie obowiązującym w brzmieniu art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., nie istnieje już zapis o podmiotach uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia gier i zakładów wzajemnych, do prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania. Został on wykreślony.

Z tego powodu wnioski przedstawione we wspomnianym piśmie Ministerstwa Finansów nie mają już, zdaniem Spółki, zastosowania.

Równocześnie mając w pamięci, że regulamin instytucji, nawet tak poważanej jak KDPW nie może przenieść obowiązków płatnika z jednego podmiotu na drugi, Spółka podtrzymuje swoje zdanie i twierdzi, że związku z powyższym, Spółka SA powinien potrącić należny podatek dochodowy od osób fizycznych oraz przekazać na konto Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych kwotę netto.

Zgodnie z art. 30a ust. 2 przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. Zdaniem Spółka SA zastosowanie wspomnianej stawki lub niepobranie podatku, może nastąpić wyłącznie w sytuacji, gdy Spółka SA będzie mógł w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzić, że osoba fizyczna niemająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, składająca certyfikat rezydencji, jest jej akcjonariuszem. Podkreślić należy jednak, iż zgodnie z regulaminem KDPW domy maklerskie, które jako jedyne dysponują informacjami pozwalającymi na identyfikacje poszczególnych beneficjentów dywidendy, nie przekazują tych informacji do akcjonariusza wypłacającego dywidendę. Z tego powodu Spółka nie widzi możliwości zastosowania przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeżeli takie przepisy będą miały w jednostkowych sprawach zastosowanie podatnicy, których to dotyczy mogą się jednak zwrócić do właściwego urzędy skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Zatem Spółka SA jest obowiązany w wyznaczonym terminie przesłać deklaracje PIT-8AR właściwemu według swojej siedziby urzędowi skarbowemu.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru,

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4. Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy, płatnik o którym mowa w ust. 1 przekazuje podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a (osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania) deklarację IFT-1/IFT-1R stanowiącą załącznik nr 13 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 74, poz. 445).

Zdaniem Spółka SA przepis ten dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy dywidenda wypłacana jest poza rynkiem regulowanym, bezpośrednio przez spółkę. W takiej sytuacji spółka zna dane osób fizycznych będących jej udziałowcami i może spełnić obowiązki wynikające z ww. przepisu. W przypadku, gdy dywidenda jest wypłacana na rynku regulowanym, gdzie informacje o akcjonariuszach będących osobami fizycznymi są utajnione, Spółka SA nie ma możliwości pozyskania informacji o tych osobach, zatem nie będzie obowiązany do sporządzenia i wysłania informacji IFT-1/IFT-1R.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytania z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych. Zagadnienie wynikające z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych zostało rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl