IPPB2/415-361/11-5/MS1 - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu akcjonariusza spółki cypryjskiej z tytułu objęcia akcji w tej spółce na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-361/11-5/MS1 Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu akcjonariusza spółki cypryjskiej z tytułu objęcia akcji w tej spółce na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) na wezwanie IPPB2/415-361/11-2/MS1 z dnia 24 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji w spółce cypryjskiej na podstawie uchwały tej spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji w spółce cypryjskiej na podstawie uchwały tej spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym z akcjonariuszy spółki z siedzibą na Cyprze (dalej: Spółka). Walne Zgromadzenie Spółki może zdecydować o przyznaniu akcji Spółki na rzecz Wnioskodawcy i w rezultacie Wnioskodawca obejmie (nabędzie) te akcje. Ewentualne wydatki poniesione na objęcie (nabycie) tych akcji będą niższe od wartości rynkowej akcji na dzień objęcia (nabycia). Akcje Spółki posiadają cechy akcji w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych wobec czego pismem z dnia 24 czerwca 2011 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

- przedstawienie uwierzytelnionej kopii pełnomocnictwa zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o doradztwie podatkowym, w brzmieniu obowiązującym po dniu 1 stycznia 2010 r.

Powyższe braki uzupełniono w terminie pismem z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy objęcie (nabycie) akcji Spółki przez Wnioskodawcę skutkuje dla Wnioskodawcy opodatkowaniem powstałego przychodu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) tych akcji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, objęcie (nabycie) akcji Spółki przez Wnioskodawcę nie skutkuje dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie objęcia (nabycia) akcji. Opodatkowanie tego przychodu może natomiast nastąpić w momencie zbycia akcji Spółki przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

1.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami, co do zasady, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W ramach opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca uzyska przychód w momencie, w którym prawo własności akcji Spółki zostanie przeniesione przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy (objęcie lub nabycie akcji Spółki). Jednakże, przychód ten nie będzie opodatkowany w momencie objęcia (nabycia) akcji Spółki przez Wnioskodawcę z uwagi na brzmienie art. 24 ust. 11 w związku z art. 24 ust. 12 i art. 24 ust. 12a Ustawy PIT. Z treści tych przepisów jednoznacznie wynika, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasady tej nie stosuje się do dochodu osiągniętego ze zbycia tych akcji.

W myśl art. 24 ust. 12a Ustawy PIT, przepisy art. 24 ust. 11 i 12 Ustawy PIT mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przepis ten, poczynając od 1 stycznia 2011 r. w sposób wyraźny dotyczy nabywców akcji zagranicznych spółek, w tym spółek z siedzibą na Cyprze. Tym samym, jednoznacznie odroczono moment opodatkowania do chwili odpłatnego zbycia akcji, także w odniesieniu do akcji spółek cypryjskich.

Stanowisko analogiczne do prezentowanego przez Wnioskodawcę, zajął już Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie analizując mniej jednoznaczne przepisy obowiązujące jeszcze przed dniem 1 stycznia 2011 r. W wyroku z dnia 15 września 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 570/09 sąd stwierdził, że gdyby intencją ustawodawcy miało być zróżnicowanie zakresu zastosowania przepisu art. 24 ust. 11 Ustawy PIT, od tego czy akcje emitowane są przez spółki polskie, czy też spółki zagraniczne to pomijając niedopuszczalność takiego rozwiązania w kontekście prawa wspólnotowego, niewątpliwie kryterium ustanawiające takie rozgraniczenie powinno być sformułowane w sposób wyraźny i jednoznaczny. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż w przywołanym powyżej wyroku WSA w Warszawie stwierdził też, że z punktu widzenia możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24 ust. 11 Ustawy PIT, nie ma znaczenia to, czy przedmiotem preferencyjnego nabycia są akcje nowej emisji, czy też akcje już istniejące. Odmienny wniosek byłby bowiem sprzeczny z wyraźnym celem wspomnianego zwolnienia, a po 1 stycznia 2011 r. także z literalnym brzmieniem przepisów art. 24 ust. 11, 12 oraz 12a Ustawy PIT.

2.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, użyte w art. 24 ust. 11 Ustawy PIT sformułowania "akcje" oraz "walne zgromadzenie" obejmują swoim znaczeniem zarówno treść tych pojęć w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, jak również treść swoich odpowiedników zamieszczonych w odpowiednich aktach prawnych obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w tym także na Cyprze. Gdyby, w kontekście art. 24 ust. 11 i 12a Ustawy PIT, intencją ustawodawcy było ograniczenie zakresu pojęcia "akcje" czy też "walne zgromadzenie" wyłącznie do ich rozumienia ustalonego na gruncie Kodeksu spółek handlowych, stosowna definicja tych pojęć znalazłaby się w Ustawie PIT. W tych bowiem przypadkach, w których Ustawodawca zamierzał zastosowanie określonych norm Ustawy PIT ograniczyć do instytucji prawnych zdefiniowanych w przepisach krajowych, dokonał wyraźnego odwołania do tych przepisów i zawartych w nich definicji w słowniczku zawartym w art. 5a Ustawy PIT, na przykład w odniesieniu do papierów wartościowych. Skoro Ustawodawca nie dokonał ustalenia pojęć "akcje" i "walne zgromadzenie" poprzez wyraźne odwołanie do siatki pojęciowej polskiego Kodeksu spółek handlowych, utożsamianie tych pojęć wyłącznie z pojęciami zawartymi w Kodeksie spółek handlowych bez wyraźnej podstawy językowej oraz wbrew systematyce Ustawy PIT, stanowiłoby naruszenie zasad wykładni przepisów podatkowych, a w szczególności zasady działania na podstawie przepisów prawa wyrażonej w art. 120 Ordynacji podatkowej. Ponadto, Wnioskodawca nadmienia, że inna wykładnia przepisów art. 24 ust. 11 Ustawy PIT pozbawiałaby sensu przepisów art. 24 ust. 12a Ustawy PIT, które wyraźnie wskazują, że przepis art. 24 ust. 11 Ustawy PIT odnosi się również do akcji spółek niepolskich, których istota z natury rzeczy nie jest regulowana w polskim kodeksie spółek handlowych, gdyż ich siedziba znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, takie stanowisko jest tym bardziej uzasadnione w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, ze względu na fakt, że analiza prawna zasadniczych cech charakteryzujących obejmowane (nabywane) akcje Spółki, pod kątem ich porównania z cechami akcji, o których mowa w kodeksie spółek handlowych wskazuje na bliskie podobieństwo akcji w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych oraz obejmowanych (nabywanych) przez Wnioskodawcę akcji Spółki. Zatem zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że użyte w art. 24 ust. 11 Ustawy PIT sformułowanie "akcje" obejmuje swym zakresem znaczeniowym również akcje Spółki. Takie stanowisko wynika też z analizującej tą kwestię prawną, renomowanej kancelarii prawnej na Cyprze (oświadczenie w załączeniu).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku opisanego zdarzenia przyszłego, nie będzie podlegał opodatkowaniu przychód w chwili nabycia (objęcia) akcji poniżej ich wartości rynkowej, a obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych powstanie w momencie zbycia tych akcji. Zastosowanie w tym przypadku będą miały zasady odnoszące się do opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych, określone w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) oraz art. 30b ust. 1 Ustawy PIT. Cechą akcji jest bowiem to, że generują one przychód w postaci dywidendy lub też w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich objęcie (nabycie). Okoliczność, iż akcje Spółki zostaną objęte (nabyte) poniżej wartości rynkowej znajdzie swoje odzwierciedlenie przy ustalaniu podstawy opodatkowania w przypadku odpłatnego zbycia tych akcji. Tym samym opodatkowanie zostanie odroczone do momentu zbycia akcji Spółki przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy odnośnie skutków podatkowych powstałych po stronie Wnioskodawcy z tytułu objęcia akcji spółki z siedzibą na Cyprze.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednym z akcjonariuszy spółki z siedzibą na Cyprze. Walne Zgromadzenie Spółki może zdecydować o przyznaniu akcji Spółki na rzecz Wnioskodawcy i w rezultacie Wnioskodawca obejmie (nabędzie) te akcje. Ewentualne wydatki poniesione na objęcie (nabycie) tych akcji będą niższe od wartości rynkowej akcji na dzień objęcia (nabycia). Akcje Spółki posiadają cechy akcji w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych.

Na mocy art. 1 pkt 16 lit. f) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), nadano nowe brzmienie art. 24 ust. 11 oraz dodano art. 24 ust. 12a, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f., przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W przedmiotowej sprawie spełnione będą warunki do zastosowania art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem dochód z tytułu objęcia tych akcji nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie ich objęcia. Natomiast w momencie zbycia tychże akcji zastosowanie znajdzie art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy dochodem, o którym mowa powyżej, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38 z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca obejmie (nabędzie) akcje Spółki a ewentualne wydatki poniesione na objęcie (nabycie) tych akcji będą niższe od wartości rynkowej akcji na dzień ich objęcia (nabycia), wówczas dochód z tytułu objęcia (nabycia) tych akcji nie będzie podlegał opodatkowaniu w momencie ich objęcia (nabycia) na podstawie art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, natomiast dokumenty załączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydawania interpretacji indywidualnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl