IPPB2/415-353/11-4/AS - Wystawianie informacji o wypłaconych wynagrodzeniach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-353/11-4/AS Wystawianie informacji o wypłaconych wynagrodzeniach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r., data nadania w placówce pocztowej 17 czerwca 2011 r.) na wezwanie z dnia 9 czerwca 2011 r. Nr IPPB2/415-353/11-2/AS, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystawiania informacji o wypłaconych wynagrodzeniach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wystawiania informacji o wypłaconych wynagrodzeniach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.

Z uwagi na braki formalne wniosku, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. Nr IPPB2/415-364/11-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku poprzez przedstawienie dokumentu (odpowiednio oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika stosowne umocowanie do występowania w imieniu Miasta z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla osoby, która wniosek podpisała, tj. dla Pani M. O. w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r., data nadania w placówce pocztowej 17 czerwca 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto dokonuje wypłat dla członków komisji wyborczych. Wynagrodzenia członków komisji określone są:

Rozporządzeniami Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji:

1.

Rozporządzenie dnia 6 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 202, poz. 2076 z późn. zm.);

2.

Rozporządzenie dnia 9 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących komisarzom wyborczym, członkom komisji wyborczych i osobom powołanym w skład inspekcji w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2125 z późn. zm.);

3.

Rozporządzenie dnia 7 września 2005 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1465 z późn. zm.).

Dokonując wypłat dla członków komisji wyborczych Miasto nie dokonuje potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż wynagrodzenie to korzysta za zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Po zakończeniu roku podatkowego Miasto dla osób, które były członkami komisji wyborczych wystawia informacje o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R mimo, iż żadna z osób nie przekroczyła w danym roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla członków komisji wyborczych należy wystawiać informację o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R w sytuacji, gdy w roku podatkowym kwoty te nie przekroczyły kwoty 2.280 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Miasta art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) stwierdza, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 25, poz. 131). Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. c) tegoż rozporządzenia został określony wzór Informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), będący załącznikiem Nr 10 do rozporządzenia.

W punkcie 1 objaśnień zawartych na str. 2 formularza PlT-R stwierdzono, iż informację PIT-R mają obowiązek wypełnić płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 17 ustawy, osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy).

W punkcie 3 ww. objaśnień stwierdzono, iż sumę kwot wykazanych w kolumnie e płatnik wykazuje w wierszu 7 część E informacji PIT-11 oraz w rocznym obliczeniu podatku PIT-40. Natomiast w pkt 4 przedmiotowych objaśnień wskazano, iż w sytuacji gdy płatnik wypłaca osobie fizycznej jedynie należności z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich i należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, płatnik nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-11, a jedynie informację PIT-R. Jeden egzemplarz informacji płatnik przesyła do urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika, drugi egzemplarz przekazuje podatnikowi.

Zatem z brzmienia pkt 4 objaśnień do powołanego rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż płatnik w sytuacji gdy wypłaca tylko należność z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich w wysokości nie przekraczającej kwoty wolnej, zobowiązany jest sporządzić i przesłać właściwemu urzędowi skarbowego i podatnikowi informację PIT-R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 13 pkt 5 tej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego wskazuje, iż Wnioskodawca dokonuje wypłat dla członków komisji wyborczych. Wynagrodzenia członków komisji określone są Rozporządzeniami Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji, rozporządzenie z dnia 6 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy; rozporządzenie z dnia 9 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących komisarzom wyborczym, członkom komisji wyborczych i osobom powołanym w skład inspekcji w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy; rozporządzenie z dnia 7 września 2005 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca dokonując wypłat dla członków komisji wyborczych Miasto nie dokonuje potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż wynagrodzenie to korzysta za zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zgodnie zatem z ukształtowanym przez doktrynę poglądem wyrażenie "osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich" należy rozumieć bardzo szeroko, nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia, ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993 r. t. II str. 435 i III str. 296) wyraz "społeczny" oznacza między innymi "zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu". Jeśli chodzi o wyraz "obywatelski", to oznacza on "obowiązek obywatelski, prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelską zorganizowaną z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe".

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji z dnia 6 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 202, poz. 2076 z późn. zm.) członkom komisji przysługują, w związku z udziałem w pracach tych komisji, diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji z dnia 9 września 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących komisarzom wyborczym, członkom komisji wyborczych i osobom powołanym w skład inspekcji w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 208, poz. 2125 z późn. zm.) członkom Państwowej Komisji Wyborczej, komisarzom wyborczym oraz członkom komisji w związku z udziałem w pracach tych komisji przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z § 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji z dnia 7 września 2005 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1465 z późn. zm.) członkom Państwowej Komisji Wyborczej oraz okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, zwanych dalej "komisjami", przysługują w związku z udziałem w pracach w tych komisjach diety oraz zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 oraz z 2004 r. Nr 271, poz. 2686), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia. Zatem niewątpliwie z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich mamy do czynienia w przypadku prac w komisji wyborczych.

W związku z powyższym mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa i nakreślony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę należności członkom komisji wyborczych, za wykonanie czynności związanych z wyborami korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 25, poz. 131).

Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. c) tegoż rozporządzenia został określony wzór informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), będący załącznikiem Nr 10 do rozporządzenia. W punkcie 1 objaśnień zawartych na str. 2 formularza PIT-R stwierdzono, iż informację PIT-R mają obowiązek wypełnić płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i pkt 17 ustawy, osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy).

W punkcie 3 ww. objaśnień stwierdzono, iż sumę kwot wykazanych w kolumnie e płatnik wykazuje w wierszu 7 część E informacji PIT-11 oraz w rocznym obliczeniu podatku PIT-40. Natomiast w pkt 4 przedmiotowych objaśnień wskazano, iż w sytuacji gdy płatnik wypłaca osobie fizycznej jedynie należności z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich i należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, płatnik nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-11, a jedynie informację PIT-R. Jeden egzemplarz informacji płatnik przesyła do urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika, drugi egzemplarz przekazuje podatnikowi. Zatem z brzmienia pkt 4 objaśnień do powołanego rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż płatnik w sytuacji gdy wypłaca tylko należność z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich w wysokości nieprzekraczającej kwoty wolnej, a więc tak jak w przedmiotowej sprawie w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł, nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-11, zobowiązany jest natomiast sporządzić i przesłać właściwemu urzędowi skarbowego i podatnikowi informację PIT-R.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu i członkom komisji wyborczych informacji PIT-R o wypłaconych członkom komisji wyborczych dietach za wykonanie czynności związanych z wyborami, w sytuacji gdy żaden członek komisji wyborczej nie uzyskał należności wyższej niż 2.280 zł miesięcznie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl