IPPB2/415-346/14-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-346/14-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-346/14-2/MK z dnia 3 lipca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika w związku z organizowanymi konkursami dla pracowników i zleceniobiorców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika w związku z organizowanymi konkursami dla pracowników i zleceniobiorców.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie kompleksowej obsługi klientów indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie ubezpieczeń.

Wnioskodawca organizuje konkursy, które adresowane są do:

1.

pracowników, w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy,

2.

osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia).

Cel konkursów adresowanych zarówno do pracowników jak i osób zatrudnionych na podstawie umów / cywilnoprawnych, nie wykazuje silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy, przykładowo konkurs może polegać na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych, czy też zaprezentowanie zdjęcia w wybranym temacie konkursowym.

Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynika z umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, ale z odrębnych regulaminów konkursu opublikowanych przez Wnioskodawcę. Zgodnie z regulaminami konkursowymi kryteria wyboru zwycięzcy wskazują na charakter rywalizacji - tj. wybór "najładniejszego", "najciekawszego", "najbardziej oryginalnego" zdjęcia. W treści regulaminu konkursu nie pojawia się element losowości, a wynik konkursu nie jest uzależniony od przypadku. Nagrodami w konkursie mogą być nagrody rzeczowe lub pieniężne.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 3 lipca 2014 r. Nr IPPB2/415-346/14-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* uszczegółowienie informacji na temat wskazanego przykładowo w opisie stanu faktycznego organizowanego konkursu polegającego "na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych" poprzez wskazanie:

o czy celem organizowanego konkursu jest zwiększenie realizacji sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

o jak należy rozumieć zapis, że konkurs " (...) polegający "na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych" (...)"nie wykazuje silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy"

o w jaki sposób będą wyłaniani zwycięzcy organizowanego konkursu polegającego "na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych"

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 11 lipca 2014 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

* celem konkursu polegającego na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych jest zwiększenie sprzedaży u Wnioskodawcy w szczególności poprzez promocję marki Wnioskodawcy i co za tym idzie - zwiększanie liczby potencjalnych klientów,

* określenie, iż konkurs nie wykazuje silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy oznacza, iż przedmiot rywalizacji konkursowej, tj. bezpośrednie pozyskiwanie klientów Wnioskodawcy, nie wchodzi w zakres obowiązków zleceniobiorców czy pracowników świadczących pracę na rzecz Wnioskodawcy, uczestniczących w konkursie,

* zwycięzcy konkursów polegających na polecaniu jak największej ilości znajomych będą wyłaniani według kryterium ilościowego. Zwycięzcą konkursu zostanie osoba, której najwięcej znajomych zakupi dany produkt Wnioskodawcy (przy zakupie produktu Wnioskodawcy, kupujący będzie powoływał się na daną osobę). W ten sposób zostanie ustalona liczba znajomych danej osoby, którzy dokonali zakupu. Osoba, do której zostanie przyporządkowana największa liczba kupujących (znajomych) zostanie zwycięzcą konkursu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z organizowanymi konkursami opisanymi w stanie faktycznym przedstawionym powyżej, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej-ustawa o PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, wygrane w konkursach opisanych powyżej, których zasadniczy cel nie wykazuje silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi przez uczestników konkursów na rzecz Wnioskodawcy, które skierowane są łącznie do dwóch grup, tj. pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ustawodawca nie wymienia wszystkich kategorii przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych w sposób wyczerpujący. Przychodami są bowiem określonego rodzaju świadczenia, nazwane przez ustawę "wszelkimi innymi kwotami otrzymywanymi przez pracownika" oraz "świadczeniami pieniężnymi ponoszonymi za pracownika, jak również wartościami innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 marca 1993 r. (III SA 2219/92): "O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych), decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą."

Dodatkowo należy wskazać iż w orzecznictwie przyjmuje się iż do zakwalifikowania danego świadczenia jako świadczenia opisanego w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT konieczne jest istnienie związku prawnego lub faktycznego danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy (tak NSA w wyroku z dnia NSA czerwca 2009 r., II FSK 251/08).

Stosownie do art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. i pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

* osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

* właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zatem również wskazany w powyższym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody z działalności wykonywanej osobiście nie ma charakteru zamkniętego. Obejmuje bowiem swym zakresem wszelkie przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło - które nie są uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz nie są przychodami, o których mowa w pkt 9 - uzyskiwane od podmiotów wymienionych w tym przepisie.

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli zatem organizowane przez Wnioskodawcę konkursy skierowane będą łącznie do pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, nie można zakwalifikować uzyskanych przez zwycięzców konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego Spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej.

Powyższe potwierdza przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2013 r. o sygn. IPPB2/415-557/11/13-9/S/AK, zgodnie z którą: "W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników Spółki, zleceniobiorców oraz pracowników kontrahentów w sytuacji kiedy konkurs będzie łącznie kierowany do dwóch bądź trzech grup osób wskazanych we wniosku będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy." Wnioskodawca chciałby dodatkowo wskazać, iż organizowane przez Wnioskodawcę konkursy, które są przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, adresowane zarówno dla pracowników jak i osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, nie wykazują bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy., Przedmiotem takiego konkursu może być, np. najciekawsze zdjęcie z wakacji - kryteria wyboru zwycięzcy wskazują na charakter rywalizacji - tj. wybór "najładniejszego", "najciekawszego", "najbardziej oryginalnego" zdjęcia.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe dodatkowo potwierdza, że w sytuacji, w której przedmiot konkursu nie jest związany z obowiązkami pracowniczymi, czy też obowiązkami wynikającymi z umów cywilnoprawnych - tzn. z wynikiem, rezultatem pracy wchodzącej w skład obowiązków pracownika określonych zwartą umową o pracę, czy też wchodzących w skład umów cywilnoprawnych (np. w przypadku konkursu na najładniejsze zdjęcie z wakacji) wartość nagrody winna być traktowana jako przychód z innych źródeł.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2012 r. o sygn. IBPBII/1/415-653/12/HK, w której organ podatkowy potwierdził że: "Jeżeli zatem w istocie - jak wynika z treści wniosku - w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wystąpią elementy niezbędne do uznania konkursów organizowanych przez Bank za konkursy w rozumieniu wskazanych definicji konkursu, to - w przypadku, gdy:

* otrzymane przez pracowników świadczenie nie będzie pozostawać w związku przyczynowo - skutkowym z łączącym pracowników z pracodawcą stosunkiem pracy,

* świadczenie otrzymane przez zleceniobiorcę nie będzie pozostawać w związku przyczynowo - skutkowym z łączącą zleceniobiorcę z Wnioskodawcą umową zlecenia

- spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. w przypadku konkursu fotograficznego na najciekawsze zdjęcie z wakacji)."

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy wygrane w konkursach opisanych powyżej w stanie faktycznym, których zasadniczy cel nie wykazuje silnego i bezpośredniego związku z czynnościami zawodowymi wykonywanymi przez uczestników konkursów na rzecz Wnioskodawcy, które to konkursy skierowane są łącznie do dwóch grup, tj. pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy odrębnym źródłem przychodów są tzw. inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś". Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to "zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród".

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4D, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Spółka przeprowadza konkursy kierowane łącznie do grupy uczestników, którymi są pracownicy Spółki, jak i osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia. Celem konkursów jest zwiększenie sprzedaży produktów poprzez promocję marki Spółki a w konsekwencji zwiększenie liczby potencjalnych klientów Spółki. Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynika z umów o pracę czy umów cywilnoprawnych łączących Spółkę i uczestników konkursów, ale z odrębnych regulaminów konkursu opublikowanych przez Spółkę. Przedmiot rywalizacji konkursowej nie wchodzi w zakres obowiązków zleceniobiorców czy pracowników świadczących pracę na rzecz Spółki uczestniczących w konkursie. Przykładowo konkurs może polegać na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych, czy też zaprezentowanie zdjęcia w wybranym temacie konkursowym. Zasady konkursów są każdorazowo opisane w regulaminach. Zgodnie z ich treścią w konkursach przewidziano: - element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców.

Zwycięzcy konkursów polegających na polecaniu jak największej ilości znajomych będą wyłaniani według kryterium ilościowego. Zwycięzcą konkursu polegającego na poleceniu oferty Wnioskodawcy największej ilości znajomych, zostanie osoba, której najwięcej znajomych zakupi dany produkt Wnioskodawcy (przy zakupie produktu Wnioskodawcy, kupujący będzie powoływał się na daną osobę). W ten sposób zostanie ustalona liczba znajomych danej osoby, którzy dokonali zakupu. Natomiast w konkursie fotograficznym zwycięzca konkursu zostanie wyłoniony poprzez wybór najładniejszego, najciekawszego i najbardziej oryginalnego zdjęcia.

Jak wskazała Spółka w treści regulaminu konkursów nie pojawia się element losowości, a wynik konkursu nie jest uzależniony od przypadku. Nagrodami w konkursie mogą być nagrody rzeczowe lub pieniężne.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny w przypadku, gdy konkurs adresowany jest zarówno do pracowników Spółki, jak i osób nie będących pracownikami Spółki, a możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z łączącego Spółkę z laureatami konkursu, stosunku pracy, czy umów cywilnoprawnych oraz fakt, że przedmiot rywalizacji konkursowej nie wchodzi w zakres obowiązków zleceniobiorców czy pracowników świadczących pracę na rzecz Spółki uczestniczących w konkursie, mamy do czynienia z konkursem w rozumieniu cytowanego powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją ww. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji w myśl art. 41 ww. ustawy Spółka, jako płatnik obowiązana jest pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych świadczeń (wypłat) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa powyżej nie są pieniądze, obowiązkiem podatnika jest wpłacenie płatnikowi należnego zryczałtowanego podatku dochodowego, przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia, co ściśle wynika z art. 41 ust. 7 ww. ustawy z uwzględnieniem postanowień art. 42 ust. 1 i 1a ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl