IPPB2/415-339/09-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-339/09-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu wykonywania pracy na pokładzie statku za granicą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu wykonywania pracy na pokładzie statku za granicą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest obywatelką polską i posiada w Polsce swoje miejsce zamieszkania. Od początku roku 2007 wykonuje pracę poza granicami kraju w zawodzie geodety-hydrografa, której specyfiką jest wykonywanie obowiązków służbowych na pokładzie statków morskich badających dno morskie i związaną z nim infrastrukturę (np. pomiary inwentaryzacyjne kabli i rurociągów podmorskich).

W dniu 10 stycznia 2007 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę z firmą F. posiadającą siedzibę na terytorium Szwajcarii. Jednocześnie pracodawca oddelegował Wnioskodawczynię do pracy w spółce Fu. z siedzibą w Wielkiej Brytanii (Szkocja), której kierownictwu obecnie podlega. Obie spółki należą do grupy kapitałowej. Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie bezpośrednio z F. jednak od początku trwania stosunku pracy pracuje na statkach zarządzanych i eksploatowanych przez Fu., spółkę z siedzibą w Wielkiej Brytanii, do której została oddelegowana.

Miejscem faktycznego zarządu tej spółki, tj. miejscem, w którym pracują osoby zarządzające Fu. jest Wielka Brytania. W tym kontekście należy zauważyć, że spółka ta m.in. wyposaża statek w sprzęt pomiarowy przekształcając go w statek hydrograficzny, zatrudnia część załogi statku, decyduje w jakich projektach pomiarowych statek bierze udział i czerpie bezpośrednie zyski (w postaci wynagrodzenia za wykonane projekty) z eksploatacji statku.

Umowa o pracę została podpisana na czas nieoznaczony z możliwością jej wypowiedzenia w terminach określonych w umowie. Na podstawie tej umowy, Wnioskodawczyni wykonuje wyżej opisane obowiązki na pokładzie statku morskiego pływającego głównie na wodach Morza Północnego.

W związku z zawarciem umowy o pracę, w styczniu 2007 r. Wnioskodawczyni wyjechała za granicę do pracy na statku. W Polsce znajduje się jednak rodzina Podatnika, tutaj posiada rachunek bankowy i dom rodzinny. W Polsce ma centrum interesów osobistych. W trakcie wykonywanej pracy Podatnik przeciętnie pół roku spędza za granicą pracując na statku, zaś drugie pół roku spędza w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle opisanego stanu taktycznego, wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię od F. za pracę na rzecz Fu. jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Wynagrodzenie otrzymywane od F. W roku 2007, 2008 i 2009 (oraz w latach następnych) za pracę określoną w opisie stanu faktycznego nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Tezę tę Podatnik opiera na treści i interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów konwencji powołanych w niniejszym wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawczyni podlegała w latach 2007-2008 r. oraz będzie podlegała w latach następnych (do czasu zmiany stanu faktycznego) obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Taka ocena wynika z faktu, iż Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych (rodzina, rachunek bankowy, zamieszkanie w domu rodzinnym). Wszystkie okresy wolne od pracy "specyfiką pracy Wnioskodawczyni są okresy pracy ciągłej na statku oraz późniejsze okresy wolne od pracy) stanowiące około pół roku w ciągu roku kalendarzowego Podatnik spędza w Polsce. Dodatkowo, Wnioskodawczyni wykonuje pracę na pokładzie statku morskiego, który przemieszcza się po wodach terytorialnych różnych krajów lub wodach międzynarodowych, co powoduje. że nie jest ściśle związana z innym krajem niż Polska.

Jako polski rezydent podatkowy, powinna rozliczać w Polsce zarówno swoje przychody osiągnięte w Polsce, jak i przychody z tytułu pracy wykonywanej poza granicami kraju. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawczyni w przedmiotowej sytuacji kwestia opodatkowania przychodów osiąganych na podstawie umowy o pracę zawartej z F., w ramach oddelegowania do pracy w Fu. podlega uregulowaniom konwencji. Stanowisko to znajduje także oparcie w komentarzu do Modelowej konwencji OECD (pkt 9), zgodnie z którym w powyższym zakresie stosuje się zasadę zgodną z zasadą odnoszącą się do dochodów z żeglugi morskiej, śródlądowej i transportu lotniczego, zatem dochody takie podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek - w omawianym przypadku jest to Wielka Brytania.

Zgodnie z art. 14 Konwencji pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca jest wykonywana w tym drugim Państwie. Jednocześnie, zgodnie z ust. 3 art. 14 Konwencji, bez względu na wcześniejsze postanowienia, wynagrodzenie otrzymywane za pracę najemną wykonywaną na pokładzie statku morskiego bądź statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo umawiającego się Państwa może być opodatkowane w tym Państwie.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni na podstawie powołanej umowy o pracę wykonuje czynności geodety - hydrografa na pokładzie statku morskiego należy przyjąć, iż postanowienia art. 14 ust. 3 mają do niego zastosowanie. W związku z tym, że Wnioskodawczyni została oddelegowana do pracy w spółce Fu., która eksploatuje statki na których pracę wykonuje Wnioskodawczyni oraz wobec faktu że miejscem faktycznego zarządu spółki Fu. jest Wielka Brytania, w świetle przytoczonych przepisów Konwencji wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu wykonywanej pracy może podlegać opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii.

Z powyższego wynika iż dochody Wnioskodawczyni mogą podlegać opodatkowaniu zarównano w Wielkiej Brytanii (na podstawie Konwencji) jak i w Polsce (na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dlatego też, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu dochodów Wnioskodawczyni z tego tytułu należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania określoną w art. 22 ust. 2 lit. a) i c) Konwencji czyli metodę wyłączenia z progresją oraz przepis art. 27 ust. 8 ustawy podatkowej. Zgodnie z tymi przepisami dochód Wnioskodawczyni osiągnięty za granicą powinien być zwolniony w Polsce od opodatkowania, dochód taki powinien być jednakże brany pod uwagę przy ustalaniu stawki podatku należnego w Polsce od pozostałego dochodu.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni w latach 2007-2008 nie uzyskała na terytorium Polski żadnych dochodów nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowej w Polsce, a jej dochód uzyskany z umowy o pracę zawartej z F. nie powinien być opodatkowany i wykazany w Polsce.

Na potwierdzenie swego stanowiska Wnioskodawczyni przywołała interpretację Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2008 r. Nr IPPB2/415-418/08-4/MK opartą na bardzo podobnym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Końcowo, odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl