IPPB2/415-338/09-6/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-338/09-6/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki Wojskowej przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne z dnia 25 czerwca 2009 r. (data nadania 26 czerwca 2009 r., data wpływu 29 czerwca 2009 r.) na wezwanie z dnia 19 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/415-338/09-2/MG (data nadania 19 czerwca 2009 r., data doręczenia 23 czerwca 2009 r.) i piśmie z dnia 21 lipca 2009 r. (data nadania 22 lipca 2009 r., data wpływu 27 lipca 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 16 lipca 2009 r. Nr IPPB2/415-338/09-4/MG (data nadania 16 lipca 2009 r., data doręczenia 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości bezpłatnego wyżywienia i ekwiwalentu pieniężnego za to wyżywienie przysługujących żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości bezpłatnego wyżywienia i ekwiwalentu pieniężnego za to wyżywienie przysługujących żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku organ podatkowy pismem z dnia 19 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/415-338/09-2/MG wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu Wnioskodawcy przez Pana Piotra F.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 25 czerwca 2009 r. (data nadania 26 czerwca 2009 r., data wpływu do tut. organu 29 czerwca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 66 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 141, poz. 892 z późn. zm.) Minister Obrony Narodowej, określił w drodze rozporządzenia: przypadki, w których żołnierzom zawodowym przysługuje bezpłatne wyżywienie i normy tego wyżywienia.

Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych z dnia 18 lutego 2004 r. (tekst jednolity z dnia 7 kwietnia 2006 r. Dz. U. Nr 71, poz. 497 z późn. zm.) wydane na podstawie art. 66 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych określa przypadki, w których żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych przysługuje bezpłatne wyżywienie oraz rodzaje norm tego wyżywienia.

Ponadto, w celu doprecyzowania przedstawionego we wniosku stanu faktycznego tut. organ wezwał Wnioskodawcę pismem z dnia 16 lipca 2009 r. Nr IPPB2/415-338/09-4/MG do jego uzupełnienia, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania poprzez udzielenie informacji:

* czy przyznawane bezpłatne wyżywienie i ekwiwalent pieniężny za to wyżywienie przysługujące żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 27 lipca 2009 r.) informując, że zgodnie z danymi przekazanymi w części F wniosku ORD-IN z dnia 30 kwietnia 2009 r., przyznane bezpłatne wyżywienie i ekwiwalent pieniężny za to wyżywienie przysługujące żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych, wynikają z Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych z dnia 18 lutego 2004 r. (t.j. z dnia 7 kwietnia 2006 r. Dz. U. Nr 71, poz. 497 z późn. zm.) wydane na podstawie art. 66 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Dodatkowo Wnioskodawca poinformował, że nie jest w stanie stwierdzić, czy zamysłem ustawodawcy było przyznanie ww. świadczeń w związku z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy. Według własnej oceny Wnioskodawca uważa, że przyznanie bezpłatnego wyżywienia i ekwiwalentu pieniężnego za to wyżywienie ma związek z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ponieważ służba wojskowa jest pracą o szczególnym charakterze, w której żołnierz znajduje się w ciągłej dyspozycji, wobec powyższego przyznanie mu posiłku jest uzasadnione i nie powinno być ono obciążone podatkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wydawane na podstawie wyżej wymienionych aktów prawnych bezpłatne wyżywienie i ekwiwalenty za to wyżywienie, przysługujące żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są: świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

W związku z powyższym nie pobiera się zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu bezpłatnego wyżywienia i ekwiwalentu za to wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się stosunek służbowy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 11a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Istotnym elementem zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego wyżej przepisu są następujące okoliczności:

* świadczenia te muszą wynikać z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby),

* beneficjentami tych świadczeń mogą być osoby pozostające w stosunku służbowym,

* świadczenia te muszą być przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Stosownie do postanowień art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892 z późn. zm.) żołnierze zawodowi otrzymują w określonych przypadkach, wyżywienie albo równoważnik pieniężny w zamian za te należności.

Natomiast przypadki, w których żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych przysługuje bezpłatne wyżywienie oraz rodzaje norm tego wyżywienia reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 lutego 2004 r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 71, poz. 497 z późn. zm.).

Ponadto, wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 lutego 2004 r. w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 43, poz. 396 z późn. zm.).

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od tego, czy otrzymywane przez żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty w zamian tych świadczeń wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wydaje żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych bezpłatne wyżywienie oraz wypłaca ekwiwalenty pieniężne za to wyżywienie. Realizacja tych świadczeń następuje na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych, wydanego na podstawie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Ponadto, z treści pisma Wnioskodawcy z dnia 21 lipca 2009 r. stanowiącego doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jednoznacznie nie wynika, że wydawanego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych bezpłatnego wyżywienia oraz wypłacanych ekwiwalentów pieniężnych za to wyżywienie można zakwalifikować do świadczeń wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, iż do właściwości organu wydającego niniejszą interpretację nie należy ocena charakteru wypłacanych żołnierzom zawodowym świadczeń, jak również interpretacja przepisów innych niż przepisy prawa podatkowego, co oznacza, że organ podatkowy nie dokonał rozstrzygnięcia w zakresie zakwalifikowania wypłacanych świadczeń, jako wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zatem, organ podatkowy wydając przedmiotową interpretację stanowisko swoje oparł o stanowisko Wnioskodawcy zawarte w uzupełnieniu wniosku na wezwanie tut. organu, iż "przyznanie bezpłatnego wyżywienia i ekwiwalentu pieniężnego za to wyżywienie ma związek z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy".

W związku z powyższym, przyjmując za Wnioskodawcą, że bezpłatne wyżywienie i ekwiwalent pieniężny za to wyżywienie wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy należy stwierdzić, iż wartość bezpłatnego wyżywienia i ekwiwalenty za to wyżywienie, przysługujące żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji, gdy przedmiotowe świadczenia nie będą wynikały z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wówczas nie skorzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl