IPPB2/415-330/13-2/MK - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu przekazania oszczędzającemu na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na tych rachunkach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-330/13-2/MK Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego z tytułu przekazania oszczędzającemu na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na tych rachunkach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1504.2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu przekazania oszczędzającemu na IKZE pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na tych rachunkach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu przekazania oszczędzającemu na IKZE pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na tych rachunkach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dom Maklerski X S.A. - dalej Dom Maklerski, prowadzi jako jedna z Instytucji, wymienionych w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.) i zgodnie z jej przepisami, indywidualne konta emerytalne - IKE oraz indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego - IKZE. Dom Maklerski w imieniu swoich klientów inwestuje środki znajdujące się na IKE lub IKZE m.in. w akcje lub obligacje.

Z tytułu inwestowania środków zgromadzonych na IKE i IKZE na konto IKE i IKZE wpływają środki m.in. z tytułu zbycia akcji, dywidend, odsetek i dyskonta z obligacji (pożytki z papierów wartościowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie na IKZE pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na tych rachunkach, w postaci dywidend z akcji odsetek oraz dyskonta od obligacji oraz inwestowanie środków znajdujących się na IKZE w papiery wartościowe, stanowi czynności zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie na IKE pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na tych rachunkach, w postaci dywidend z akcji i odsetek od obligacji oraz inwestowanie środków znajdujących się na IKZE w papiery wartościowe, nie stanowi czynności zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE stanowiska podatnika

Zwolnione z podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58a ustawy PIT, są dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym - IKE, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:

* gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,

* wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,

* wypłatą transferową.

Z kolei gromadzenie oszczędności na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), nie jest wolne od podatku, jednakże wiąże się z ulgą podatkową w postaci możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, dokonanych przez oszczędzającego - podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o Indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy PIT). Natomiast w sytuacji dokonywania wypłat lub zwrotu całości środków zgromadzonych na IKZE, powstaje przychód podatkowy, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy PIT. Przepis ten definiując przychody z innych źródeł, zalicza do nich m.in. kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego.

Ustawa PIT, przewiduje w art. 21 ust. 1 pkt 58b zwolnienie, jednakże (w przeciwieństwie do IKE) tylko w odniesieniu do wypłat z IKZE, ale wyłącznie wówczas, gdy są to wypłaty transferowe środków zgromadzonych przez oszczędzającego na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego:

* pomiędzy instytucjami finansowymi prowadzącymi indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego,

* na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego osoby uprawnionej, po śmierci oszczędzającego,

* w postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego oszczędzającego.

Natomiast opodatkowaniu PIT według skali podatkowej będzie podlegała wypłata z IKZE po zakończeniu okresu oszczędzania przez oszczędzającego, zwrot środków zgromadzonych na tym koncie oraz wypłata środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKZE na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego.

Z treści powyższych regulacji wynika też, że wpływ środków z dywidendy lub odsetek / dyskonta od obligacji na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego - IKZE, nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ustawa nie przewiduje bowiem zwolnienia podatkowego ani w związku z wypłatą ani w związku z gromadzeniem oszczędności na tym koncie.

Natomiast oszczędzający na Indywidualnym Koncie Zabezpieczenia Emerytalnego może skorzystać z ulgi w postaci możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, dokonanych przez oszczędzającego podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy PIT).

Dom Maklerski prowadząc jako instytucja finansowa IKZE i dokonując wpłat na to konto IKZE dywidend z akcji lub odsetek / dyskonta od obligacji posiadanych przez osoby oszczędzające, będzie zobligowany jako płatnik pobrać 19% podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 (z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych) i pkt 4 (z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych) ustawy PIT. Podatek ten jest pobierany bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania przychodu. Obowiązek poboru podatku przez płatnika wynika z art. 41 ust. 4d ustawy PIT, zgodnie z którym zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. Pobrany podatek Dom Maklerski jako płatnik winien jest przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał podatek, na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika. Następnie w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Dom Maklerski będzie obowiązany przesłać do urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika, roczne deklaracje PIT-8AR.

Ponadto na Domu Maklerskim - płatniku, będzie ciążył obowiązek informacyjny, uregulowany w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT, jeżeli dokona wpłat środków z dywidend lub odsetek od obligacji na IKZE prowadzone dla osoby nie mającej na terytorium RP miejsca zamieszkania. Zgodnie z tym przepisem płatnik będzie zobowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać podatnikom - osobom zagranicznym, oraz urzędom skarbowym, właściwym w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone na druku IFT-1. Informację tę płatnik będzie zobowiązany sporządzić i przekazać podatnikowi - osobie zagranicznej oraz urzędowi skarbowemu, na każdy pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku. Sporządzanie i przekazywanie informacji w tym trybie nie usuwa obowiązku sporządzenia informacji IFT-1 i przekazania jej podatnikowi i urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Inwestowanie środków znajdujących się IKZE np. w papiery wartościowe również nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje regulacji w tym zakresie (zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w związku z gromadzeniem środków na IKZE przez oszczędzającego). Podatnicy są więc zobligowani do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dom Maklerski nie jest płatnikiem tego podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy. Na Domu Maklerskim będzie jednak ciążył obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy PIT.

Stosownie do jego treści, m.in. osoby prawne są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika nie mającego na terytorium Polski miejsca zamieszkania, urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ustawy PIT, sporządzone na druku PIT- 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl