IPPB2/415-330/11-2/AS - Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie członków stowarzyszenia w przypadku pokrycia przez stowarzyszenie kosztów wyjazdu na imprezy sportowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-330/11-2/AS Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie członków stowarzyszenia w przypadku pokrycia przez stowarzyszenie kosztów wyjazdu na imprezy sportowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu świadczeń Stowarzyszenia związanych z zapewnieniem uczestnictwa swoich członków w imprezach/zajęciach sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu świadczeń Stowarzyszenia związanych z zapewnieniem uczestnictwa swoich członków w imprezach/zajęciach sportowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą prawną powołaną do życia i funkcjonującą w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) (dalej: "Wnioskodawca" lub "Stowarzyszenie").

Członkami zwyczajnymi jak i członkami wspierającymi Stowarzyszenia mogą być zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne, w tym również pracodawcy osób fizycznych - członków Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie jest podmiotem powołanym w celu realizacji celów określonych przez swoich członków w statucie Stowarzyszenia. Zgodnie z § 8 statutu Stowarzyszenia, do celów tych należy m.in. działalność w zakresie szeroko pojętej popularyzacji kultury fizycznej i sportu, realizowanej w szczególności poprzez organizowanie zawodów i imprez sportowych, rozgrywek krajowych międzynarodowych, prowadzenie szkolenia sportowego członków oraz organizowanie zgrupowań i obozów sportowych itp.

W ramach wspierania pozazawodowych form aktywności fizycznej swoich członków oraz kierując się względami integracyjnymi Stowarzyszenie zamierza - realizując swoje cele statutowe - promować i finansować uczestnictwo członków w organizowanych przez siebie imprezach i wydarzeniach sportowych. Do wydarzeń tych należeć będą w szczególności: zawody sprawnościowe i rekreacyjne związane z rywalizacją sportową członków Stowarzyszenia, takie jak rozgrywki piłkarskie, turnieje tenisowe, kółko strzeleckie czy zajęcia na sali gimnastycznej.

W związku z organizacją dla członków ww. wydarzeń o sportowo-rekreacyjnym charakterze, Stowarzyszenie ponosić będzie koszty wynajmu sali gimnastycznej, zakupu sprzętu sportowego i odzieży (stroju) sportowej, jak również koszty związane z wyjazdem swoich członków na zawody/turnieje sportowe (dojazd, zakwaterowanie oraz wyżywienie).

Źródłami finansowania działalności statutowej Stowarzyszenia w zakresie krzewienia rozmaitych form aktywności fizycznej wśród swoich członków będą składki członkowskie, darowizny wpłacane m.in. przez członków Stowarzyszenia, a także dochody osiągane z tytułu prowadzenia przez Stowarzyszenie pomocniczej działalności gospodarczej, które w całości będą przeznaczone na realizację celów statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczenia Stowarzyszenia związane z zapewnieniem uczestnictwa swoich członków w imprezach/zajęciach sportowych (takie jak sfinansowanie wyjazdu członków na zawody/turnieje sportowe), organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji jego celów statutowych nie będą doliczane do przychodów podatkowych członków Stowarzyszenia i - w konsekwencji - wartość tych świadczeń nie będzie podlegać opodatkowaniu na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej "ustawa o p.d.o.f.").

2.

Czy świadczenia Stowarzyszenia na rzecz członków związane z ich uczestnictwem w imprezach/zajęciach sportowych (takie jak umożliwienie z korzystania z sali gimnastycznej, użyczenie sprzętu sportowego i odzieży sportowej) nie będą stanowić przychodów podatkowych dla członków Stowarzyszenia z tytułu nieodpłatnego świadczenia, podlegających opodatkowaniu na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej "ustawa o p.d.o.f.").

Przedmiotowa interpretacja stanowi odpowiedź na Pytanie Nr 1 wniosku. W zakresie pytania Nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania oznaczonego Nr 1.

W opinii Wnioskodawcy, prawidłowość sformułowanego powyżej stanowiska w odniesieniu do świadczeń związanych z pokryciem przez Stowarzyszenie kosztów wyjazdu członków na zawody/turnieje sportowe (takich jak dojazd, zakwaterowanie oraz wyżywienie) wynika z faktu, że świadczenia te podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy przepisów ustawy o p.d.o.f., dotyczących diet i innych należności za czas podróży.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają co do zasady wszelkiego rodzaju dochody (z określonymi wyjątkami). W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o p.d.o.f., do źródeł przychodów należy działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się m.in. przychody z uprawiania sportu.

Jednakże, art. 21 ust. 1 pkt 16 oraz ust. 13 powołanej ustawy określa zakres zwolnienia od podatku dochodowego wypłaconych osobom fizycznym diet i innych należności za czas podróży. Zgodnie z tymi przepisami, wolne od podatku są diety i inne należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika oraz

b.

podróży osoby nie będącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ustawy o p.d.o.f.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o p.d.o.f. odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami, przy czym odrębnie określa on warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników (pracowników oraz osób nie będących pracownikami). W przypadku osób niebędących pracownikami mowa jest o świadczeniach otrzymywanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy o p.d.o.f.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 13 ustawy o p.d.o.f., zwolnienie wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione min. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych, działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Powyższe oznacza, że aby świadczenia otrzymywane w związku z odbywaną podróżą mogły skorzystać ze zwolnienia, kwoty te nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracownika lub osoby nie będącej pracownikiem.

Dla obu grup podatników, tj. zarówno dla pracowników, jak i osób nie będących pracownikami omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w (i) odrębnych ustawach, (ii) w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz (iii) w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z p.d.o.f. wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i ust. 13 ustawy o p.d.o.f. - skoro odnosi się także do osób niebędących pracownikami - będzie mieć również zastosowanie do świadczeń (takich jak transport, zakwaterowanie oraz wyżywienie), związanych z wyjazdem członków Stowarzyszenia na zawody/turnieje sportowe - o ile wydatki z tego tytułu nie zostały zaliczone, do kosztów uzyskania przychodów przez członków Stowarzyszenia. Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że członkowie Stowarzyszenia nie będą powiększać swoich przychodów (ze stosunku pracy lub z innych źródeł) w związku z pokryciem przez Stowarzyszenie kosztów związanych z ich wyjazdem na zawody/zajęcia sportowe.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu p.d.o.f. w przypadku świadczeń udzielanych przez Stowarzyszenie na rzecz swoich członków w związku z organizacją i uczestnictwem w zajęciach/zawodach sportowych akceptują organy skarbowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 27 kwietnia 2010 r. o sygn.: IPPB2/415-1541/08/09-9/S/AK stwierdził, co następuje:

"Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż stowarzyszenie pokryje koszty transportu oraz pobytu w hotelu (koszty noclegów) za Wnioskodawcę, jak również udostępni Wnioskodawcy jako zawodnikowi biorącemu udział w zawodach sportowych korzystanie ze strojów sportowych (koszulek, spodenek getrów) i sprzętu sportowego (butów piłkarskich, ochraniaczy, piłek i rękawic bramkarskich). Uczestnictwo w zajęciach i zawodach sportowych będzie stanowiło realizację celów statutowych stowarzyszenia. Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy należy stwierdzić, iż korzystanie ze środków transportu oraz zakwaterowania w hotelach przyznane i finansowane przez stowarzyszenie dla Pana jako członka, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania p.d.o.f. na zasadach i warunkach przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i ust. 13 ustawy o p.d.o.f.".

Konkludując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponoszone przez Stowarzyszenie koszty związane z wyjazdem jego członków na zawody/turnieje sportowe (przejazd, zakwaterowanie oraz wyżywienie) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania p.d.o.f. na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i ust. 13 ustawy o p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W tym miejscu organ podatkowy wskazuje, iż Wnioskodawca powołując w treści zadanego pytania ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazał Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., natomiast z dniem 31 marca 2010 r. obowiązuje tekst jednolity ustawy opublikowany w Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.

Końcowo - odnosząc się do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - wskazać należy, iż orzeczenie to dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl