IPPB2/415-326/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-326/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.) oraz w piśmie z dnia 28 maja 2008 r. uzupełniające wezwanie Nr IPPB2/415-326/08-2/JK z dnia 14 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca przedstawia kolejne wydarzenia w kolejności chronologicznej:

* 27 marca 2006 r. umowa w formie pisemnej dotycząca kupna nieruchomości,

* 11 maja 2006 r. podpisanie umowy z bankiem o udzielenie kredytu hipotecznego,

* 15 maja 2006 r. uruchomienie środków z kredytu,

* 16 maja 2006 r. wydanie lokalu przez developera,

* 8 czerwca 2006 r. zameldowanie na pobyt stały osoby żony Wnioskodawcy (wymeldowanie nastąpiło 28 grudnia 2007 r., czyli po 18 miesiącach),

* 11 lipca 2006 r. zameldowanie na pobyt stały osoby Wnioskodawcy (wymeldowanie nastąpiło 11 grudnia 2007 r., czyli po upływie 17 miesięcy),

* 20 lutego 2007 r. podpisanie aktu notarialnego dotyczącego ustanowienia odrębnej własności od sprzedaży nieruchomości,

* 23 grudnia 2007 r. akt notarialny dotyczący umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości,

* 28 grudnia 2007 r. akt notarialny dotyczący umowy sprzedaży nieruchomości oraz spłaty kredytu hipotecznego,

* 7 stycznia 2008 r. złożenie oświadczenia w urzędzie skarbowym dotyczącego sprzedaży nieruchomości, w której małżonkowie byli zameldowani przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,

* 11 stycznia 2008 r. akt notarialny dotyczący kupna nowej nieruchomości.

Pismem z dnia 14 maja 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego, t. j.:,br.

* dokładne sprecyzowanie czy kupno w dniu 27 marca 2006 r. nieruchomości od developera nastąpiło na podstawie aktu notarialnego, podanie tytułu prawnego do ww. nieruchomości, tzn. czy chodzi o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu czy spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu,

* podanie celu zaciągnięcia kredytu hipotecznego.

Pismem z dnia 28 maja 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek informując, iż w dniu 27 marca 2006 r. została zawarta umowa kupna-sprzedaży, natomiast prawne przeniesienie własności, czyli podpisanie aktu notarialnego nastąpiło w dniu 20 lutego 2007 r. Tytuł prawny przedmiotowej nieruchomości to mieszkanie własnościowe. Kredyt został zaciągnięty na zakup nieruchomości i wykończenie (kwota około 50 tysięcy z całej kwoty kredytu)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca wraz z małżonką są zwolnieni z podatku dochodowego od sprzedanej nieruchomości, w której byli zameldowani przez okres dłuższy niż 12 miesięcy oraz złożyli oświadczenie o sprzedaży tej nieruchomości w terminie nie przekraczającym 14 dni.

Zdaniem Wnioskodawcy

Wnioskodawca wnosi o pozytywne rozpatrzenie wniosku, motywując to faktem iż był on wraz z żoną zameldowany przez okres dłuższy niż wymagane ustawowo 12 miesięcy. Fakt ten wraz z oświadczeniem o sprzedaży nieruchomości w myśl art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został zgłoszony do urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od daty tej transakcji.

Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, że zakup nieruchomości był finansowany ze środków pochodzących z kredytu hipotecznego, co spowodowało, że właścicielami mieszkania małżonkowie stali się w dniu 16 maja 2007 r. poprzez podpisanie umowy w formie aktu notarialnego. Tego też dnia nastąpiło prawne udokumentowanie nabycia, które nie mogło nastąpić wcześniej ze względu na konieczność wykończenia pozostałych części wspólnych osiedla. Wnioskodawca uważa także, że ustawa ta została uchwalona, aby ograniczyć możliwość spekulacji na rynku nieruchomości co udowodniły wyroki sądów w podobnych sprawach: Sąd w Warszawie III SA/WA 1387/07 oraz Sąd w Szczecinie I SA/SZ 330/07, które były korzystne dla przeciętnego obywatela.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy). Wysokość tych nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielką lokalu mieszkalnego przez cały ww. wymagany okres zameldowania. Istotny jest tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Wymóg złożenia w terminie oświadczenia o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia jest obok zameldowania na pobyt stały w sprzedanym lokalu przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

W sytuacji, gdy podatnik odpłatnie zbywa odrębną własność lokalu, wyodrębnienie wartości gruntu nie powinno stanowić problemu, bowiem w sporządzonym akcie notarialnym notariusz, w odrębnych pozycjach wykazuje powierzchnię i wartość przedmiotowego lokalu oraz powierzchnię i wartość ułamkowej części gruntu wchodzącego w skład nieruchomości wspólnej, przypisanego do danego lokalu.

Z analizy stanu faktycznego, opisanego przez Wnioskodawcę we wniosku wynika, iż nabył on aktem notarialnym własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na własność w dniu 20 lutego 2007 r. i sprzedał je w dniu 28 grudnia 2007 r. W lokalu tym Wnioskodawca był zameldowany na pobyt stały 17 miesięcy, a zatem zostanie zachowany warunek zameldowania w lokalu przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia. Zostało również złożone stosowne oświadczenie w terminie 14 dni od daty zbycia w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w 2007 r. korzysta ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych powyżej.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dla żony Wnioskodawcy, w imieniu której Wnioskodawca zadał pytanie, winna ona złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl