IPPB2/415-325/12-2/MS1 - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z siedzibą na terytorium Cypru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-325/12-2/MS1 Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę z siedzibą na terytorium Cypru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą ośrodek interesów życiowych w Polsce. W związku z tym na postawie art. 3 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT") jest on osobą posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegającą obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Wnioskodawca obejmie w przyszłości udziały w spółce kapitałowej posiadającej siedzibę na terytorium Cypru, będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "spółka cypryjska"). Ze względu na miejsce położenia swojej siedziby spółka cypryjska będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym na Cyprze od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tj. będzie cypryjskim rezydentem podatkowym).

Z tytułu przysługującego Wnioskodawcy prawa do udziału w zyskach spółki cypryjskiej Wnioskodawca może otrzymywać od niej dywidendę (dalej: dywidenda). Wnioskodawca, jako odbiorca dywidendy, będzie jej właścicielem. Jednocześnie, Wnioskodawca nie będzie prowadził na terytorium Cypru działalności gospodarczej, w szczególności nie będzie posiadał tam zakładu w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523; dalej: "UPO").

W tak przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca pragnie dokonać potwierdzenia w zakresie podatkowego traktowania dywidendy, którą uzyskiwać będzie od spółki cypryjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stosownie do art. 24 ust. 1 pkt b UPO Wnioskodawca będzie miał prawo do potrącenia od polskiego podatku dochodowego kwoty równej podatkowi dochodowemu, jaki na podstawie UPO może nałożyć Cypr przy wypłacie dywidendy na rzecz Wnioskodawcy (tj. 10%), także w przypadku, gdy na podstawie wewnętrznego cypryjskiego prawa podatkowego przedmiotowy dochód będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania na Cyprze.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do potrącenia od polskiego podatku dochodowego kwoty równej podatkowi dochodowemu, jaki na podstawie UPO może nałożyć Cypr przy wypłacie dywidendy na rzecz Wnioskodawcy (tj. 10%), także w przypadku, gdy na podstawie wewnętrznego cypryjskiego prawa podatkowego przedmiotowy dochód będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania na Cyprze.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się co do zasady 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Niemniej jednak, stosownie do art. 30a ust. 2 ustawy o PIT " Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (...)".

W świetle art. 10 ust. 1 UPO "dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie mogą być opodatkowane w tym drugim państwie". Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 2 UPO " (...) Dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym umawiającym się państwie i według prawa tego państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto".

W związku z powyższym dywidenda, którą uzyskiwać będzie Wnioskodawca może być opodatkowana zarówno w Polsce, jak i na Cyprze, jednakże cypryjski podatek nie może przekroczyć 10% kwoty dywidendy brutto.

Stosownie do art. 24 ust. 1 lit. b) UPO, " (...) Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze". Natomiast na podstawie art. 24 ust. 3 UPO "uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w umawiającym się państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, z wyjątkiem jakiejkolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo umawiającego się państwa".

W tym miejscu należy podkreślić, że art. 30 UPO stanowi, że w przypadku rozbieżności przy interpretacji UPO tekst angielski umowy uważany będzie za rozstrzygający. Art. 24 ust. 1 lit. b) wersji angielskiej UPO ma następujące brzmienie: Where a resident of Poland derives income which, in accordance with the provisions of articles 10, 11 and 12 of this agreement may be taxed in Cyprus, Poland shall allow as a deduction from the tax on the income of that resident an amount equal to the tax payable in Cyprus. Such deduction shall not, however, exceed that part of the tax, as computed before the deduction is given, which is appropriate to such income derived in Cyprus". Jednocześnie, art. 24 ust. 3 angielskiej wersji językowej UPO stanowi, że "the tax payable in a contracting state mentioned in subparagraph (b) of paragraph 1 and paragraph 2 of this article, shall be deemed to include the tax which would have been payable but for the legal provisions concerning tax reduction, exemption or other tax incentives granted under the laws of the contracting state (...)".

Mając na uwadze przytoczone powyżej regulacje UPO, należy stwierdzić, iż z angielskiej wersji tekstu UPO wynika, że w przypadku gdy polski rezydent podatkowy osiąga na terytorium Cypru dochody z tytułu dywidend, o których mowa w art. 10 UPO, to podatek należny do zapłaty w Polsce z tego tytułu może zostać pomniejszony o podatek, który mógłby zostać nałożony przez Cypr, niezależnie od tego, czy podatek ten został faktycznie nałożony. Innymi słowy, Wnioskodawca będzie mieć prawo do potrącenia od polskiego podatku dochodowego kwoty równej podatkowi dochodowemu, jaki na podstawie UPO może nałożyć Cypr przy wypłacie dywidendy na rzecz Wnioskodawcy (tj. 10%), także w przypadku, gdy wewnętrzne cypryjskie prawo podatkowe w istocie zwalnia dywidendę od opodatkowania na Cyprze.

Powyższe stanowisko podzielają także władze skarbowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 29 grudnia 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Nr IPTPB2/415-617/11-2/TS, organ podatkowy stwierdził, że: "Artykuł 24 ust. 1 lit. b) umowy, w wersji angielskiej dotyczy potrącenia w Polsce od podatku dochodowego osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce kwoty równej podatkowi dochodowemu płatnemu na Cyprze, a nie jak wskazuje na to polska wersja umowy zapłaconemu na Cyprze. Angielskie wyrażenie "tax payable" użyte w tym kontekście oznacza bowiem podatek podlegający zapłaceniu (należny do zapłaty). Natomiast angielskie wyrażenie "but for" użyte w kontekście art. 24 ust. 3 umowy należy tłumaczyć jako "gdyby nie", a nie jako "z wyjątkiem". Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z dnia 14 listopada 2011 r., sygn. IBPBII/2/415-924/11/HS: " Reasumując, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku uzyskania przychodu z tytułu dywidendy od spółki będzie uprawniony do obniżenia podatku podlegającego zapłacie w Polsce o kwotę równą 10% podatkowi u źródła, która stanowiłaby podatek do zapłacenia na Cyprze, gdyby nie zwolnienie tego rodzaju przychodów z opodatkowania zgodnie z prawem cypryjskim. Otrzymana przez Wnioskodawcę dywidenda wypłacona przez spółkę cypryjską będzie w Polsce opodatkowana 9% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych."

Stanowisk

o przedstawione przez Wnioskodawcę jest powszechnie prezentowane przez władze skarbowe.

Poniżej, Wnioskodawca przedstawia przykładowe interpretacje prawa podatkowego wydane w podobnych sprawach:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 grudnia 2011 r., Nr IPTPB2/415-617/11-2/TS;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 grudnia 2011 r., Nr IPPB2/415-932/11-2/LS;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 listopada 2011 r., Nr IPPB2/415-819/11-4/LS;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 listopada 2011 r., Nr IPPB1/415-796/11-2/JB;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 października 2011 r., Nr ILPB2/415-813/11-2/JK;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 października 2011 r., Nr ILPB2/415-789/11-3/JK;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 października 2011 r., Nr IPPB2/415-726/11-2/LS.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do potrącenia od polskiego podatku dochodowego kwoty równej podatkowi dochodowemu, jaki na podstawie UPO może nałożyć Cypr przy wypłacie dywidendy na rzecz Wnioskodawcy (tj. 10%), także w przypadku, gdy na podstawie wewnętrznego cypryjskiego prawa podatkowego przedmiotowy dochód będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania na Cyprze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy - w myśl art. 4a ww. ustawy - stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 10 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523) zwanej dalej umową, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W myśl art. 10 ust. 2 ww. umowy, dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidend brutto. Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki od zysku, z którego są wypłacane dywidendy.

Należy zauważyć, że określenie "dywidendy", o którym mowa w umowie oznacza dochody z akcji lub innych praw związanych z udziałem w zyskach i nie odnoszących się do roszczeń z tytułu wierzytelności, jak również dochody z innych udziałów w spółce, które są traktowane w ten sam sposób, jak dochód z akcji, zgodnie z ustawodawstwem podatkowym Państwa, w którym spółka dokonująca jego podziału ma siedzibę.

W myśl art. 24 ust. 1 lit. b) umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułu 10, 11 i 12 niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 3 umowy, uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, z wyjątkiem jakiejkolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa. W myśl artykułu 10 ust. 2 oraz artykułu 11 ust. 2 rozumie się, że stawka podatku wynosi 10% kwoty brutto dywidend i odsetek, a w rozumieniu artykułu 12 ust. 2 stawka podatku wynosi 5% kwoty brutto należności licencyjnych.

Umowa stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim.

Artykuł 24 ust. 1 lit. b) umowy, w wersji angielskiej, dotyczy potrącenia w Polsce od podatku dochodowego osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce kwoty równej podatkowi dochodowemu płatnemu na Cyprze, a nie jak wskazuje na to polska wersja umowy zapłaconemu na Cyprze. Angielskie wyrażenie "tax payable" użyte w tym kontekście oznacza bowiem podatek podlegający zapłaceniu (należny do zapłaty). Natomiast angielskie wyrażenie "but for" użyte w kontekście art. 24 ust. 3 umowy należy tłumaczyć jako "gdyby nie", a nie jako "z wyjątkiem".

Zgodnie z powyższym, zdanie pierwsze w art. 24 ust. 3 umowy należy tłumaczyć w następujący sposób: "Uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, gdyby nie jakiekolwiek ulgi, zwolnienia lub inne obniżki przyznane przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa".

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwoty podatku w wysokości 10% kwoty dywidend, który stanowiłyby podatek do zapłacenia na Cyprze, gdyby nie zwolnienie tego rodzaju dochodów od podatku zgodnie z wewnętrznym prawem cypryjskim.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl