IPPB2/415-31/12-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-31/12-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku powstania po stronie Spółki obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników Spółki w Planie Dopasowanych Akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku powstania po stronie Spółki obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników Spółki w Planie Dopasowanych Akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

1.

Spółka T. PLC, z siedzibą w B., Wielka Brytania (dalej "T.") organizuje periodycznie kolejne edycje pracowniczego planu akcyjnego w formie "Share Matching Scheme" (co można tłumaczyć jako Plan Dopasowanych Akcji, dalej określane jako "Plan" lub "Plany" w odniesieniu do pojedynczej lub więcej niż jednej edycji). Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy T., między innymi pracownicy I. S.A. (dalej "Spółka"). Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach scharakteryzowanych poniżej.

2.

Kolejne edycje Planu, wraz z ich regulaminem są realizowane na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników T. Walne zgromadzenie wspólników upoważnia również T. do nabycia akcji zwykłych T. i wykorzystania ich na potrzeby Planu, tzn. przekazania ich osobom uprawnionym. Zatwierdzany przez walne zgromadzenie wspólników T. regulamin określa m.in. jakie osoby są uprawnione do uczestnictwa w Planie (dalej "Uczestnicy") oraz zasady i ilość przyznawanych Uczestnikom akcji T. Wskazanie Uczestników w zatwierdzanym uchwałą regulaminie nie następuje z imienia i nazwiska, lecz przez określenie kryteriów, które mają oni spełniać. Z pewnymi wyjątkami, są to "wszyscy pracownicy (T.) oraz każdej z jej spółek zależnych są uprawnieni do uczestnictwa."

3.

Uczestnictwo w Planie przez danego pracownika wymaga, aby pracownik zaangażował w plan określoną liczbę zwykłych akcji T. (dalej "Kwalifikowane Akcje"). Akcje te mogą być nabyte przez Uczestnika z jego opodatkowanego dochodu (tzn. może on na nabycie tych akcji przeznaczyć część swego wynagrodzenia netto, tj. po potrąceniu z wynagrodzenia wszelkich należności publicznoprawnych) lub Uczestnik może przeznaczyć na poczet Planu akcje już posiadane. Jeżeli Uczestnik nabywa nowe akcje, nabywa je po cenie rynkowej.

4.

Kwalifikowane Akcje są przez pracownika deponowane na określony okres, zwykle około trzech lat. Depozytariusz posiada akcje na rzecz Uczestnika, który pozostaje ich "beneficial owner" czyli pozostaje osobą uprawnioną do tych akcji. Następnie Uczestnik otrzymuje prawo (dalej określane jako "Nagroda Dopasowana") nabycia kolejnych zwykłych akcji T. (dalej "Dopasowane Akcje") w proporcji nie przekraczającej jednej Dopasowanej Akcji do jednej Kwalifikowanej Akcji zaangażowanej w Plan przez Uczestnika. Proporcja może być uzależniona od tego jak długo dany Uczestnik pracuje, wyników T., lub innych czynników, które zostaną uznane za istotne. Dopasowane Akcje są nowo wyemitowanymi akcjami T. lub są nabywane przez T. i przeznaczane na potrzeby Planu.

5.

W trakcie trwania Planu, Uczestnik zachowuje swoje prawa wynikające z Kwalifikowanych Akcji (prawo głosu, prawo do dywidendy), natomiast aż do dnia zapadalności Nagrody Dopasowanej (czyli do dnia spełnienia warunków otrzymania Dopasowanych Akcji na podstawie Nagrody Dopasowanej, polegających w głównej mierze na pozostawaniu zatrudnionym w grupie ITC oraz nie zbywaniu zdeponowanych Kwalifikowanych Akcji) Uczestnik nie posiada takich praw w odniesieniu do Dopasowanych Akcji.

6.

Nagroda Dopasowana wygasa jeżeli Uczestnik zbędzie Kwalifikowane Akcje zanim Nagroda Dopasowana stanie się zapadalna (przed upływem wskazanego okresu).

7.

W dniu zapadalności Nagrody Dopasowanej, Dopasowane Akcje wraz z Kwalifikowanymi Akcjami są przekazywane Uczestnikowi bez dodatkowej odpłatności.

8.

W pewnych okolicznościach, Nagroda Dopasowana może być zapadalna przed upływem jej terminu, na przykład w przypadku zakończenia zatrudnienia z uwagi na stan zdrowa Uczestnika, śmierć, kalectwo, zwolnienia pracownicze lub zbycie spółki, w której Uczestnik jest zatrudniony podmiotowi spoza grupy T. W takim przypadku, wielkość tej Nagrody Dopasowanej (ilość przyznanych Dopasowanych Akcji) będzie proporcjonalnie zmniejszona, biorąc pod uwagę czas jaki faktycznie upłynął i jaki upłynąłby gdyby Nagroda Dopasowana zapadła w przewidzianym terminie.

9.

Po zakończeniu Planu, jego byli Uczestnicy mogą zbywać Akcje Dopasowane.

10.

Plany zostały opracowane przez T., natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. T. finansuje z własnych źródeł funkcjonowanie Planów i nie obciąża Spółki ich kosztami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów, a w szczególności, czy jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

a.

przyznania Uczestnikom Nagrody Dopasowanej,

b.

przeniesienia na Uczestników Akcji Dopasowanych,

c.

zbycia przez Uczestników Akcji Dopasowanych w przyszłości, po zakończeniu Planu.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. a).

W chwili otrzymania Nagrody Dopasowanej nie jest możliwe wyliczenie wartości tej Nagrody Dopasowanej na dzień jej otrzymania, ponieważ nie jest znana wartość Akcji Dopasowanych, które mają być otrzymane w przyszłości, a dodatkowo nie wiadomo, czy w ogóle dojdzie do realizacji uprawnienia wynikającego z danej Nagrody Dopasowanej - może ona wygasnąć, np. na skutek sprzedaży przez Uczestnika Kwalifikowanych Akcji przed upływem terminu lub zaprzestania pracy na rzecz spółek z grupy T. z jego własnej inicjatywy.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w momencie przyznania Nagrody Dopasowanej, nie powstaje po stronie Uczestników dochód, a zatem w ogóle nie powstanie obowiązek (w tym po stronie Spółki) dokonania z tego tytułu jakichkolwiek rozliczeń podatkowych.

Ad. b).

W momencie nieodpłatnego nabycia przez Uczestników nieodpłatnie Akcji Dopasowanych osiągną oni dochód, stanowiący nadwyżkę wartości rynkowej otrzymanych akcji nad kosztami ich nabycia. W celu określenia potencjalnych obowiązków Spółki na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych należałoby rozpatrzyć, czy otrzymane od T. przez Uczestników będących pracownikami Spółki nieodpłatne Akcje Dopasowane mają związek z przychodami powstającymi ze stosunku pracy, a więc z przychodami, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy PIT, "Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".

Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, za przychody ze stosunku pracy należy uznać wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Znajdujące się dalej wyliczenie poszczególnych tytułów wypłat nie ma charakteru enumeratywnego a jedynie przykładowy. Interpretując ten przepis szeroko, należałoby dojść do wniosku, że każda wypłata pieniężna stanowi dochód ze stosunku pracy - również wypłata oszczędności z banku, wypłata wygranej z zakładu czy wypłata kaucji - co jest oczywistym nonsensem. Dlatego przepis ten należy interpretować w ten sposób, że jedynie te wypłaty pieniężne i inne świadczenia stanowią dochód ze stosunku pracy, które są świadczeniami w zamian za pracę i pochodzą od pracodawcy. Zwrot "bez względu na źródło finansowania" należy rozumieć w ten sposób, że "nie jest istotne, czy pracodawca pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych, czy też ze środków zakładowego funduszy świadczeń socjalnych, funduszy specjalnych tworzonych zgodnie z odrębnymi ustawami, środków z zysku do podziału lub innych źródeł, którymi mogą być np. środku pieniężne lub świadczenia w naturze otrzymane od sponsorów" (komentarz "Podatek dochodowy od osób fizycznych" pod redakcją Janusza Marciniuka, wyd. 10, C.H.Beck, Warszawa 2009, str. 152). Podobnie Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w Postanowieniu z 15 lutego 2007 r. (ZD/4060-99/06), interpretującym na potrzeby Spółki przepisy ustawy PIT w odniesieniu do podobnego planu akcyjnego, na stronie 4: "Stwierdzenie ustawodawcy zawarte w art. 12 ust. 1 ustawy podatkowej, iż do przychodów ze stosunku pracy zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty, świadczenia, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, należy rozumieć według organu podatkowego, w ten sposób, że nie jest ważne źródło finansowania wypłaty otrzymywanej przez pracownika, byleby źródło tego finansowania pochodziło od pracodawcy, a nie od innego podmiotu."

W związku z tym, że na podstawie art. 31 ustawy PIT zakłady pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej, natomiast w ramach Planu Uczestnicy będą otrzymywać Akcje Dopasowane od T. a nie od Spółki będącej ich pracodawcą, Spółka nie będzie obciążana kosztami Planu, a ponadto Akcje Dopasowane będą przekazywane w zamian za "zablokowanie" Kwalifikowanych Akcji na pewien okres przez Uczestnika, a nie w zamian za wykonywanie określonej pracy, zatem dochód uzyskiwany przez Uczestnika z powodu nieodpłatnego otrzymania Akcji Dopasowanych nie będzie dochodem ze stosunku pracy.

Jednakże zdaniem Spółki, powyższa analiza jest zbędna w związku z art. 24 ust. 11 ustawy PIT, zgodnie z którym "Dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji", przy czym, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy PIT powyższy przepis ma zastosowanie "do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego".

Powyższe przepisy stanowią, że dochód będący nadwyżką wartości rynkowej akcji nad kosztami ich uzyskania nie podlega opodatkowaniu, o ile: (i) akcje są objęte lub nabyte przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, (ii) są to akcje spółek znajdujących się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Nie ma wątpliwości, że warunek (ii) jest spełniony, gdyż siedziba T., której akcje będą nabywać uczestnicy znajduje się w B., w Wielkiej Brytanii, a więc na terytorium Unii Europejskiej.

Zdaniem Spółki, również warunek (i) jest spełniony, gdyż uprawnienie Uczestników do nabycia akcji wynika z uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy T., w której to uchwale walne zgromadzenie określa zasady uczestnictwa w Planie, organizacji Planu, a także upoważnia spółkę do nabywania i przekazywania Uczestnikom akcji T. w ramach Planu. Zdaniem Spółki, okoliczność, że Uczestnicy nie są w uchwale wymienieni z imienia i nazwiska pozostaje bez znaczenia i określenie ich poprzez wskazanie kryteriów osób uczestniczących w Planie jest wystarczające.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, w związku z otrzymaniem przez Uczestników Akcji Dopasowanych, nie ciążą na Spółce żadne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności nie jest ona obowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ad. c).

Aby stwierdzić wystąpienie ewentualnych obowiązków Spółki na gruncie PIT w związku ze sprzedażą przez byłych Uczestników Planu, po jego zakończeniu, Akcji Dopasowanych, należy przeanalizować, czy w przypadku odpłatnego zbycia tych akcji w ogóle ma miejsce obowiązek poboru podatku dochodowego (zryczałtowanego) lub zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jeżeli tak, to wobec kogo.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy PIT "Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych". Akcje T., w tym Akcje Dopasowane, są papierami wartościowymi, zatem dochód z ich zbycia kwalifikuje się do przychodów z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT "Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (...) podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu." Dalej, z art. 30b ust. 6 ustawy PIT wynika, że: "Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, i obliczyć należny podatek dochodowy". Brak jest natomiast przepisu nakładającego na jakikolwiek podmiot obowiązku dokonania rozliczenia za podatnika lub pobrania od podatnika zaliczki na poczet podatku.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Spółki, ponieważ to podatnik sam zobowiązany jest rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w związku ze sprzedażą po zakończeniu Planu, przez byłych Uczestników, Akcji Dopasowanych nabytych w ramach Planu, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych a w szczególności obowiązek pobrania zaliczek lub rozliczenia podatku od dochodu osiągniętego przez byłych Uczestników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka z siedzibą w Wielkiej Brytanii (T.) organizuje kolejne edycje pracowniczego planu akcyjnego w formie "Share Matching Scheme" (Plan Dopasowanych Akcji). Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy, m.in. pracownicy Spółki. Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach. Kolejne edycje Planu, wraz z ich regulaminem są realizowane na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników T. Walne zgromadzenie wspólników upoważnia również T. do nabycia akcji zwykłych T. i wykorzystania ich na potrzeby Planu, tzn. przekazania ich osobom uprawnionym. Zatwierdzany przez walne zgromadzenie wspólników T. regulamin określa m.in. jakie osoby są uprawnione do uczestnictwa w Planie (Uczestnicy) oraz zasady i ilość przyznawanych Uczestnikom akcji T. Wskazanie Uczestników w zatwierdzanym uchwałą regulaminie nie następuje z imienia i nazwiska, lecz przez określenie kryteriów, które mają oni spełniać. Z pewnymi wyjątkami, są to wszyscy pracownicy (T.) oraz każdej z jej spółek zależnych. Uczestnictwo w Planie przez danego pracownika wymaga, aby pracownik zaangażował w plan określoną liczbę zwykłych akcji T. (Kwalifikowane Akcje). Akcje te mogą być nabyte przez Uczestnika z jego opodatkowanego dochodu (tzn. może on na nabycie tych akcji przeznaczyć część swego wynagrodzenia netto lub Uczestnik może przeznaczyć na poczet Planu akcje już posiadane. Jeżeli Uczestnik nabywa nowe akcje, nabywa je po cenie rynkowej. Kwalifikowane Akcje są przez pracownika deponowane na określony okres, zwykle około trzech lat. Depozytariusz posiada akcje na rzecz Uczestnika, który pozostaje ich "beneficial owner" czyli pozostaje osobą uprawnioną do tych akcji. Następnie Uczestnik otrzymuje prawo (Nagroda Dopasowana) nabycia kolejnych zwykłych akcji T. (Dopasowane Akcje) w proporcji nie przekraczającej jednej Dopasowanej Akcji do jednej Kwalifikowanej Akcji zaangażowanej w Plan przez Uczestnika. Proporcja może być uzależniona m.in. od tego jak długo dany Uczestnik pracuje, wyników T. Dopasowane Akcje są nowo wyemitowanymi akcjami T. lub są nabywane przez T. i przeznaczane na potrzeby Planu. W trakcie trwania Planu, Uczestnik zachowuje swoje prawa wynikające z Kwalifikowanych Akcji (prawo głosu, prawo do dywidendy), natomiast aż do dnia zapadalności Nagrody Dopasowanej (czyli do dnia spełnienia warunków otrzymania Dopasowanych Akcji na podstawie Nagrody Dopasowanej, polegających w głównej mierze na pozostawaniu zatrudnionym w grupie T. oraz nie zbywaniu zdeponowanych Kwalifikowanych Akcji) Uczestnik nie posiada takich praw w odniesieniu do Dopasowanych Akcji. Nagroda Dopasowana wygasa, jeżeli Uczestnik zbędzie Kwalifikowane Akcje zanim Nagroda Dopasowana stanie się zapadalna (przed upływem wskazanego okresu). W dniu zapadalności Nagrody Dopasowanej, Dopasowane Akcje wraz z Kwalifikowanymi Akcjami są przekazywane Uczestnikowi bez dodatkowej odpłatności. W pewnych okolicznościach, Nagroda Dopasowana może być zapadalna przed upływem jej terminu, m.in. w przypadku zakończenia zatrudnienia, z uwagi na stan zdrowa Uczestnika, śmierć, kalectwo, zwolnienia pracownicze lub zbycie spółki, w której Uczestnik jest zatrudniony podmiotowi spoza grupy. W takim przypadku, wielkość Nagrody Dopasowanej (ilość przyznanych Dopasowanych Akcji) będzie proporcjonalnie zmniejszona, biorąc pod uwagę czas jaki faktycznie upłynął i jaki upłynąłby gdyby Nagroda Dopasowana zapadła w przewidzianym terminie. Po zakończeniu Planu, jego byli Uczestnicy mogą zbywać Akcje Dopasowane. Plany zostały opracowane przez T., natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. T. finansuje z własnych źródeł funkcjonowanie Planów i nie obciąża Spółki ich kosztami.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy uznać, że przyznana nieodpłatnie pracownikom Spółki Nagroda Dopasowana, tj. warunkowe prawo do nieodpłatnego nabycia Dopasowanych Akcji spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii, polegającego na pozostawaniu zatrudnionym w grupie T. oraz nie zbywaniu zdeponowanych na okres około trzech lat Kwalifikowanych Akcji, uniemożliwia traktowanie Nagrody Dopasowanej w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem do dnia spełnienia warunków otrzymania Dopasowanych Akcji pracownik nie będzie dysponował prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom do czerpania korzyści wynikających z akcji (prawa głosu, prawa do dywidendy).

Uwzględniając powyższe należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż w momencie przyznania pracownikom Nagrody Dopasowanej po stronie Spółki nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika podatku dochodowego. W dalszej kolejności w momencie przyznania Akcji Dopasowanych pracownicy będą dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom (w momencie zapadalności nagrody Dopasowanej uzyskają prawo głosu i prawo do dywidendy), tym samym niewątpliwie w momencie nieodpłatnego nabycia będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe z uwagi na fakt, że aby uczestnik Planu mógł czerpać korzyści z akcji musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym nabyciem nie poniósł takich wydatków. Operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Planu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie odpowiadać wartości rynkowej otrzymanych nieodpłatnie akcji zagranicznej spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Jednakże, z uwagi na fakt, że Spółka nie będzie obciążana kosztami związanymi z funkcjonowaniem Planu, a także nie jest organizatorem Planu i podmiotem udostępniającym Akcje stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie będą ciążyły na Spółce żadne obowiązki płatnika podatku wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności poboru zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nieodpłatne przyznanie akcji nastąpi z pominięciem Spółki, należy uznać za prawidłowe.

Zatem w momencie nabycia nieodpłatnie akcji spółki mającej siedzibę w Wielkiej Brytanii przez pracowników Spółki na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku oraz obowiązki informacyjne.

Organ podatkowy zauważa, że należy również zgodzić się z argumentacją Spółki, iż odpłatne zbycie przez byłych uczestników Planu, po jego zakończeniu, Akcji Dopasowanych również nie będzie rodzić żadnych obowiązków płatnika po stronie Spółki, a w szczególności obowiązku pobrania zaliczek lub rozliczenia podatku od dochodu osiągniętego przez byłych uczestników.

Ewentualne zbycie akcji, które mają być nabyte w ramach opisanego we wniosku Planu należy zakwalifikować, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Stosownie do treści art. 30b ust. 6 cytowanej ustawy, rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym (PIT-38), składanym do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Reasumując stwierdzić należy, iż:

* W momencie przyznania pracownikom Nagrody Dopasowanej po stronie Spółki nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika podatku dochodowego.

* W momencie przyznania Akcji Dopasowanych pracownicy będą dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom, tym samym niewątpliwie w momencie nieodpłatnego nabycia będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe. Operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Planu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, z uwagi na fakt, że Spółka nie będzie obciążana kosztami związanymi z funkcjonowaniem Planu, nie jest organizatorem Planu i podmiotem udostępniającym Akcje, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika podatku wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności poboru zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nieodpłatne przyznanie akcji nastąpi z pominięciem Spółki.

* Odpłatne zbycie przez uczestników Planu, po jego zakończeniu, Akcji Dopasowanych również nie będzie rodzić żadnych obowiązków płatnika po stronie Spółki, a w szczególności obowiązku pobrania zaliczek lub rozliczenia podatku od dochodu osiągniętego przez pracowników.

Końcowo - odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl