IPPB2/415-302/13/14-6/S/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-302/13/14-6/S/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 2508/13 z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 26 marca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłacaniem Nadawcom pieniędzy w zamian za kupony oraz wydawaniem kuponów Nadawcom w związku z uczestnictwem w konkursie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłacaniem Nadawcom pieniędzy w zamian za kupony oraz wydawaniem kuponów Nadawcom w związku z uczestnictwem w konkursie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od towarów i usług zwolnionym. W najbliższym czasie Spółka utraci prawo do zwolnienia i stanie się podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest organizatorem i administratorem platformy elektronicznej dostępnej w sieci internet służącej do wymiany usług (transmisji video) pomiędzy jej użytkownikami, Widzami i Nadawcami. Użytkownikiem platformy elektronicznej (tak odbiorcą, jak i Nadawcą), a co za tym idzie również uczestnikiem konkursu mogą być dowolne osoby. Wnioskodawca w żaden sposób nie ogranicza dostępu do platformy w zależności od statusu prawnego użytkownika lub jego pochodzenia.

Wymiana usług może mieć charakter odpłatny. Dla stron usług odpłatnych Wnioskodawca opracował system rozliczeń pomiędzy nimi, oparty o elektroniczne jednostki rozliczeniowe (znaki legitymacyjne - dla uproszczenia zwane dalej kuponami).

Emitentem kuponów będzie Wnioskodawca. Użytkownik platformy - Widz - będzie mógł skorzystać z usług odpłatnych w zamian przekazując kupony Nadawcy.

Nadawca po otrzymaniu kuponów od Widzów może zażądać od Wnioskodawcy ich spieniężenia. Wnioskodawca jest zatem stroną:

a.

umowy, w której w zamian za pieniądze przekazuje kupony potencjalnym Widzom, czyli odbiorcom usług świadczonych przez inne podmioty (Nadawców) stosując kurs wymiany: 1 złoty = 1 kupon.

b.

umowy, w której w zamian za kupony posiadane przez Nadawców wypłaca im pieniądze stosując kurs wymiany: 1 kupon = np. 80 groszy.

Wnioskodawca w wyniku ww. operacji uzyska dodatni wynik na wymianie każdego kuponu. Wnioskodawca może także dodatkowo w ramach konkursu - przyznawać najlepszym Nadawcom nagrody w postaci dodatkowych Kuponów.

Nadawca, aby przedstawić do wypłaty, kupony musi najpierw otrzymać je od Odbiorcy (Widza). Będąc w posiadaniu kuponów Nadawca może w dowolnym momencie wydać dyspozycję ich zamiany na pieniądze, wtedy Wnioskodawca odbierze od niego kupony w zamian niezwłocznie dokona przelewu środków pieniężnych na wskazany rachunek bankowy.

Wnioskodawca udokumentuje tę transakcję wydając Nadawcy: notę księgową na wartość przedstawionych do wypłaty kuponów i fakturę na wartość prowizji a wypłaci różnicę pomiędzy nimi.

Spółka nie ingeruje w relacje między Nadawcą a Odbiorcami dotyczące przekazywania kuponów. Wnioskodawca zakłada, że Odbiorca (widz) - skorzystał z materiałów oferowanych przez Nadawcę lub ma prawo do skorzystania z nich w przyszłości. (Analogicznie można zakupić gazetę jednak jej nie przeczytać od razu). Istnienie Nadawcy (ów) stanowi ekonomiczny sens istnienia platformy. Tylko wtedy, gdy będą oni zamieszczać materiały, platforma zapewni przychód Wnioskodawcy. System rozliczeń oparty o emisję kuponów służy temu, aby Nadawców zachęcić do korzystania z platformy. W tym sensie można powiedzieć, że zarówno emisja oraz dystrybucja kuponów jak i przyjmowanie i rozliczanie płatności odbywają się w imieniu i na rzecz Nadawców. Poniekąd zatem Wnioskodawca pełni rolę agenta łącząc dwie strony: Nadawców świadczących określone usługi i Odbiorców chcących z nich skorzystać.

Wnioskodawca prowadzi działalność zdefiniowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod poz. PKD dział 58 Działalność wydawnicza oraz dział 59 Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz 63 Działalność portali internetowych dla spełnienia przesłanek zaliczenia Spółki do kategorii podmiotów tzw. Mass-mediów. Spółka posiada również zarejestrowany tytuł prasowy w Sądzie Rejonowym.

Wnioskodawca zamierza zorganizować konkurs. Kryteria konkursu będą wyznaczane w sposób pozwalający na jednoznaczne wyróżnienie Nadawcy np. w oparciu o: liczbę wyświetleń jego materiałów video lub ich jakość (oceny dokonują Odbiorcy) itp., a zatem czynniki, które pośrednio wpływają na atrakcyjność samej platformy i jej popularność w sieci internetowej. Organizatorem konkursu (ów) będzie Wnioskodawca. Każdorazowo rozpoczynając konkurs Wnioskodawca przygotuje zasady jego organizacji (regulamin) i ogłosi go w sieci Internet (a zatem przez środki masowego przekazu). Wnioskodawca posiada zarejestrowany tytuł prasowy. Co do dziedziny jakiej będzie dotyczył konkurs: Wnioskodawca zamierza wybrać takie, które w sposób bezpośredni dotyczą realizowanych w ramach platformy świadczeń, tj. konkurs za najwyższą oglądalność, najwyższą ocenę od Odbiorców, największą liczbę materiałów, największą aktywność, itp. Wnioskodawca przewiduje, że wartość jednorazowo przyznawanych nagród co do zasady nie przekroczy 760,00 zł, jednak dopuszcza sytuacje, kiedy ta kwota może zostać przekroczona. Nagrody dotyczą zarówno formy pieniężnej, jak i formy dodatkowych kuponów. Uczestnikiem konkursu jest każdy użytkownik prowadzący transmisję pokazu w dniu konkursu, który w trakcie jego trwania prowadził pokazy w sumie przez ustaloną liczbę godzin. Zwycięzcą konkursu zostaje użytkownik, którego transmisja osiągnie najwyższą oglądalność w dniu konkursu. Oglądalnością jest liczba użytkowników oglądających jednocześnie transmisję danego użytkownika w dniu konkursu. Konkurs oglądalności jest grą z dziedziny kultury i sztuki teatralnej polegającą na zebraniu odpowiedniej liczby oglądających pokaz multimedialny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

a. Która z kwot stanowi przychód Wnioskodawcy. Wartość kuponów wydanych Widzom w zamian za pieniądze, czy różnica wynikająca z niższego przelicznika powrotnej wymiany kuponów na pieniądze.

Nadawca aby przedstawić do wypłaty kupony musi najpierw otrzymać je od Odbiorcy (Widza). Będąc w posiadaniu kuponów Nadawca może w dowolnym momencie wydać dyspozycję ich zamiany na pieniądze, wtedy Wnioskodawca odbierze od niego kupony w zamian niezwłocznie dokona przelewu środków pieniężnych na wskazany rachunek bankowy.

(Wnioskodawca udokumentuje tę transakcję wydając Nadawcy notę księgową na wartość przedstawionych do wypłaty kuponów i fakturę na wartość prowizji, a wypłaci różnicę pomiędzy nimi).

b. Czy wydanie kuponów Widzom w zamian za pieniądze będzie podlegać podatkowi od towarów i usług.

c. Czy różnica wynikająca z niższego kursu wymiany przy powrotnej wymianie kuponów na pieniądze będzie podlegać podatkowi od towarów usług.

d. Czy Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłacaniem pieniędzy w zamian za kupony Nadawcom będącym osobami fizycznymi.

e. Czy i kiedy wydanie kuponów przyznawanych Nadawcom będącym osobami fizycznymi w ramach konkursu zrodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych. Kryteria konkursu będą wyznaczane w sposób pozwalający na jednoznaczne wyróżnienie Nadawcy np. w oparciu o: liczbę wyświetleń jego materiałów video lub ich jakość (oceny dokonują Odbiorcy) itp., a zatem czynniki które pośrednio wpływają na atrakcyjność samej platformy i jej popularność w sieci internetowej. Organizatorem konkursu (ów) będzie Wnioskodawca. Każdorazowo rozpoczynając konkurs Wnioskodawca przygotuje zasady jego organizacji (regulamin) i ogłosi go w sieci Internet (a zatem przez środki masowego przekazu). Co do dziedziny jakiej będzie dotyczył konkurs: Wnioskodawca zamierza wybrać takie, które w sposób bezpośredni dotyczą realizowanych w ramach platformy świadczeń, tj. konkurs za najwyższą oglądalność, najwyższą ocenę od Odbiorców, największą liczbę materiałów, największą aktywność itp. Wnioskodawca przewiduje, że wartość jednorazowo przyznawanych nagród co do zasady nie przekroczy 760,00 zł, jednak dopuszcza sytuacje, kiedy ta kwota może zostać przekroczona. Uczestnikiem konkursu jest każdy użytkownik prowadzący transmisję pokazu w dniu konkursu, który w trakcie jego trwania prowadził pokazy w sumie przez ustaloną liczbę godzin. Zwycięzcą konkursu zostaje użytkownik, którego transmisja osiągnie najwyższą oglądalność w dniu konkursu. Oglądalnością jest liczba użytkowników oglądających jednocześnie transmisję danego użytkownika w dniu konkursu. Konkurs oglądalności jest grą z dziedziny kultury i sztuki teatralnej polegającą na zebraniu odpowiedniej liczby oglądających pokaz multimedialny.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku literą d) i e). Wniosek w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku VAT, tj. w odniesieniu do pytań oznaczonych literą a), b), c) został rozstrzygnięty odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W kwestii objętej pytaniem oznaczonym literą d)

Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wypłaty na rzecz Dostawców nie będą dokonywane w związku z żadnym z wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczeń, które powodują obowiązek obliczania, pobierania i wpłacania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Wątpliwości te wyjaśniła poniekąd interpretacja IPPP2/443-614/12 -2/DG z dnia 31 sierpnia 2012 r. Ze stanowiska Organu zawartego na stronie 4 w ostatnim akapicie, zdanie pierwsze wynika, że: "Wnioskodawca dokonując sprzedaży kuponów, tj. uprawnienia do skorzystania ze świadczenia wykonywanego przez inny podmiot gospodarczy, prowadzi działalność polegającą na pośrednictwie w sprzedaży usług pomiędzy Nadawcami a ostatecznymi nabywcami usług." Wnioskodawca zgadza się z tym stanowiskiem, a co za tym idzie uważa, że wypłaty należności Nadawcom nie są przychodem wymienionym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 31, ani nie są związane z żadnym z wymienionych tam świadczeń, powodujących obowiązek obliczania, pobierania i wpłacania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Przenosząc przepisy ustawy na grunt opisanego zdarzenia należy stwierdzić, iż przychód z tytułu wypłaty pieniędzy w zamian za kupony - jeżeli czynność ta nie wypełnia przesłanek działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy - należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją takiej klasyfikacji źródła przychodów, tj. inne źródła, jest fakt, iż na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych pieniędzy, co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym, w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 2I, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Niezależnie od powyższego należy mieć na uwadze, iż w przypadku wypłaty pieniędzy w zamian za kupony osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą przychód może zostać zakwalifikowany do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, jeżeli działalność ta spełnia warunki określone w art. 5a pkt 6 ustawy i jednocześnie nie zachodzą negatywne przesłanki wynikające z art. 5b ust. 1 ustawy.

W takim przypadku Spółka nie będzie miała obowiązku sporządzania i przekazywania użytkownikom platformy elektronicznej oraz urzędom skarbowym imiennych informacji o wysokości przychodów tych osób. W związku z realizowanymi płatnościami Spółka nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W kwestii objętej pytaniem oznaczonym literą e)

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako "przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to "impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś".

Rozpoczynając konkurs Wnioskodawca przygotuje zasady jego organizacji (regulamin) i ogłasza go w sieci Internet (przez środki masowego przekazu). Wedle zaś art. 7 ust. 2 pkt 1 Prawa prasowego, w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Dlatego też Internet powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których jest mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W wyroku WSA w Szczecinie z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt I SA/Sz 581/10, wskazano, że dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu", do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji, posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Jednocześnie należy wskazać, że Spółka prowadzi działalność dot. mass-mediów w zakresie PKD 58, 59 i 63 wpisane do KRS, jak również posiada tytuł prasowy zarejestrowany w Sądzie.

W konsekwencji należy uznać, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje zastosowanie, jeżeli:

* konkurs jest organizowany przez podmiot zajmujący się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem urządzeń technicznych, będących środkami masowego przekazu, oraz

* konkurs ogłaszany jest poprzez urządzenie posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym, które jest środkiem masowego przekazu.

W związku z powyższym, należy uznać, że w omawianym stanie faktycznym za urządzenie posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym uznać należy stronę internetową, czy portal internetowy. Podmiotem przekazującym informacje za pomocą takiego urządzenia (stron internetowych) będzie z kolei Wnioskodawca, tj. organizator konkursu.

Zdaniem Spółki samo przyznanie przez Wnioskodawcę Nadawcom usług będących osobami fizycznymi w ramach konkursu nagród w postaci dodatkowych kuponów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a dopiero zamiana ww. kuponów na pieniądze, przy czym podmiotem obowiązanym do zapłaty podatku będzie sam Nadawca. Wnioskodawca występuje tu w dodatkowej roli, już nie tylko jako pośrednik (agent), lecz także jako organizator konkursu, który w swoim założeniu ma zwiększyć atrakcyjność platformy, a przez to pośrednio wpłynąć na zwiększenie przychodu. Wśród nagrodzonych Nadawców mogą znaleźć się osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W takim przypadku zakładając, Wnioskodawca powziął wątpliwość, w którym momencie dojdzie do wydania nagrody przyznanej w zorganizowanym konkursie. Otóż zgodnie z zawartym w cytowanej już interpretacji IPPP2/443-614/12-2/DG z dnia 31 sierpnia 2012 r. Organ wskazał, że "kupony same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią autonomicznego świadczenia" (strona 3 linia 7) a zatem, zdaniem Wnioskodawcy, nie są jeszcze "otrzymaną nagrodą". Stają się nią dopiero w chwili ich zmiany na pieniądz, wypłaty.

Uczestnikiem konkursu jest każdy użytkownik prowadzący transmisję pokazu w dniu konkursu, który w trakcie jego trwania prowadził pokazy w sumie przez ustaloną liczbę godzin. Zwycięzcą konkursu zostaje użytkownik, którego transmisja osiągnie najwyższą oglądalność w dniu konkursu. Oglądalnością jest liczba użytkowników oglądających jednocześnie transmisję danego użytkownika w dniu konkursu. Konkurs oglądalności jest grą z dziedziny kultury i sztuki teatralnej polegającą na zebraniu odpowiedniej liczby oglądających pokaz multimedialny.

Sztuka według Słownika Języka Polskiego to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; wytwór lub wytwory takiej działalności, to również umiejętność wymagająca talentu, zręczności lub specjalnych kwalifikacji, czyn dokonany dzięki takiej umiejętności; przedstawienie skonstruowane na podstawie takiego utworu.

Zatem zwolnieniu z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegać będzie jednorazowa wartość nieprzekraczająca kwoty 760 zł wygranej w tych konkursach, które są ogłoszone (emitowane) - w tym przypadku - przez Internet, jak i organizatorem konkursu również jest Internet, w dorozumieniu jako właściciel portalu. Wnioskodawca prowadzi działalność zdefiniowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod poz. PKD dział 58 Działalność wydawnicza oraz dział 59 Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz 63 Działalność portali internetowych.

W związku z wypłatą przez Spółkę pieniędzy w zamian za kupony Nadawcom będącym osobami fizycznymi, którzy przedmiotowych usług nie świadczą w ramach działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzania i przekazywania tym osobom i właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C, bez obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu. W przypadku wypłaty pieniędzy w zamian za kupony osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania i przekazywania użytkownikom platformy elektronicznej oraz urzędom skarbowym imiennych informacji o wysokości przychodów tych osób.

Natomiast wartość wydanych kuponów przyznawanych Nadawcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, jak i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w ramach konkursu będzie podlegała opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68. Użytkownik platformy elektronicznej będzie obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

W dniu 18 czerwca 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną Nr IPPB2/415-302/13-3/MG, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe odnośnie obowiązków płatnika związanych z wypłatą pieniędzy Nadawcom w zamian za kupony, natomiast odnośnie obowiązków płatnika związanych wydawaniem kuponów Nadawcom w związku z uczestnictwem w konkursie uznał za nieprawidłowe.

W wydanej interpretacji organ podatkowy stwierdził, że:

* w związku z wypłatą przez Wnioskodawcę pieniędzy w zamian za kupony Nadawcom będącym osobami fizycznymi, którzy przedmiotowych usług nie świadczą w ramach działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzania i przekazywania tym osobom i właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C, bez obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu. W przypadku wypłaty pieniędzy w zamian za kupony osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania i przekazywania użytkownikom platformy elektronicznej oraz urzędom skarbowym imiennych informacji o wysokości przychodów tych osób,

* wartość nagrody w postaci kuponów wydanych Nadawcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, jak i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w ramach przedmiotowego konkursu nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na wartość tej nagrody. Wnioskodawca obowiązany będzie, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jako płatnik pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy w momencie zamiany przyznanych Nadawcom kuponów na pieniądze, a więc w momencie wypłaty pieniędzy lub postawienia ich do dyspozycji Nadawcom.

Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem organu Wnioskodawca, na mocy art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) w dniu 9 lipca 2013 r. wezwał organ podatkowy (data wpływu 10 lipca 2013 r.) do usunięcia naruszenia prawa.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów w dniu 20 sierpnia 2013 r. pismem Nr IPPB2/415-302/13-5/MG (doręczenie 27 sierpnia 2013 r.) stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Na powyższą interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Wnioskodawca wniósł pismem z dnia 23 września 2013 r. (data nadania 24 września 2013 r., data wpływu 25 września 2013 r.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wnosząc o jej zmianę.

Wyrokiem z dnia 6 marca 2014 r. (data wpływu do tut. organu 23 czerwca 2014 r.) sygn. akt III SA/Wa 2508/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną uznając, że skarga jest zasadna.

Sąd podniósł, że przedmiotem sporu w niniejszej sprawie jest możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wygranych wypłacanych przez Skarżącą w ramach organizowanych przez Skarżącą konkursach.

Na wstępie Sąd wskazał, że w pełni podziela wyrażony w zaskarżonej interpretacji pogląd, zgodnie z którym w świetle art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej, jak również, że brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest Internet. Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów. Pogląd zgodny jest ze stanowiskiem zawartym w wyroku tutejszego Sądu z 15 stycznia 2010 r. III SA/Wa 1189/09, który Sąd rozpoznający sprawę również podziela.

Sąd stwierdził, że Minister Finansów w zaskarżonej interpretacji uznał, że konkurs organizowany będzie za pośrednictwem urządzenia komunikowania masowego, za który uznał portal internetowy Skarżącej, które to stwierdzenie uznać należy za prawidłowe.

Jednakże Sąd nie podzielił stanowiska Ministra Finansów, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1p kt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miało zastosowania, gdyż Skarżąca nie może być uznana za podmiot zaliczany do tzw. mass mediów w znaczeniu podmiotowym.

Zdaniem Sądu organ podatkowy wydający interpretację uznając, że Skarżąca nie może być uznana za podmiot zaliczany do tzw. mass mediów pominął część elementów stanu faktycznego przedstawionych przez Skarżącą, z których wynika, że:

a.

jest ona organizatorem i administratorem platformy elektronicznej, o charakterze ogólnodostępnym.

b.

prowadzi działalność zdefiniowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod poz. PKD dział 58 Działalność wydawnicza, dział 59 Działalność związana z produkcją nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz dział 63 Działalność portali internetowych,

c.

posiada zarejestrowany tytuł prasowy (Sąd wskazał, że wbrew stanowisku zawartemu w odpowiedzi na skargę powyższa informacja zawarta została już we wniosku o udzielenie interpretacji a nie dopiero na etapie wezwania do usunięcia naruszenia prawa).

Sąd stwierdził, że Minister Finansów wskazał na stronie 15 interpretacji, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy konkursów, których organizatorem jest również internet, w rozumieniu właściciela ogólnodostępnego, niewymagającego rejestracji portalu internetowego.

Ze stanu faktycznego wynika, że Skarżąca jest organizatorem i administratorem platformy elektronicznej, o charakterze ogólnodostępnym, prowadzi działalność w zakresie portali internetowych, posiada zarejestrowany tytuł prasowy, konkurs zaś realizowany będzie właśnie przy wykorzystaniu portalu internetowego o charakterze ogólnodostępnym.

Oznacza to, zdaniem Sądu, że spełnione zostały wymienione przez Ministra Finansów na stronie 15 interpretacji warunki niezbędne dla uznania podmiotu organizującego konkurs za należący do mass mediów w znaczeniu również podmiotowym.

W konsekwencji, zdaniem Sądu uznać należy, że zaskarżona interpretacja narusza art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem pomimo spełnienia przez Skarżącą kryteriów zarówno przedmiotowych jak i podmiotowych organ udzielający interpretacji uznał, że konkurs nie będzie organizowany przez podmiot należący do grupy mass mediów w znaczeniu podmiotowym.

Sąd wskazał, że w zaskarżonej interpretacji Minister Finansów uznał za prawidłowe stanowisko Skarżącej w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą pieniędzy nadawcom w zamian za kupony, które to stanowisko Sąd również podziela. Z treści skargi wynika, że również Skarżąca w tym zakresie nie formułowała żadnych zarzutów.

Jednak w ocenie Sądu z poniższych przyczyn, nie było możliwe uchylenie interpretacji jedynie w części uznającej stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe.

Ponadto Sąd rozważając dopuszczalność uchylenia zaskarżonej interpretacji w części stwierdził, że należy przede wszystkim rozważyć, jakiej treści zwrot stosunkowy Sąd może sformułować w odniesieniu do aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm., zwanej dalej "p.p.s.a.").

Zgodnie z art. 146 § 1 p.p.s.a., sąd uwzględniając skargę na akt lub czynność, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4a może uchylić akt lub interpretację lub stwierdzić bezskuteczność czynności. Art. 146 p.p.s.a. nie zawiera w tym zakresie żadnego odesłania do art. 145 § 1 pkt 1 p.p.s.a. przewidującego możliwość uchylenia zaskarżonej decyzji (postanowienia) w całości lub w części ani też do pkt 2 powyższego artykułu, przewidującego możliwość stwierdzenia nieważności zaskarżonej decyzji lub postanowienia. Oznacza to, że przepisy p.p.s.a. nie dają sądowi możliwości uchylenia zaskarżonej interpretacji w części, jak również nie dają możliwości stwierdzenia nieważności zaskarżonej interpretacji.

Wobec powyższego Sąd uznał, że rozpoznający ponownie sprawę Minister Finansów uwzględni stanowisko przedstawione w niniejszym wyroku w zakresie wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., zaś w zakresie objętym pytaniem co do obowiązków płatnika związanych z wypłatą pieniędzy nadawcom w zamian za kupony podtrzyma dotychczasowe stanowisko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2508/13 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl