IPPB2/415-286/09-4/MG - Zasady opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w części wydatkowanej na zakup działki budowlanej, spłatę kredytu na budowę budynku mieszkalnego oraz spłatę kredytu refinansowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-286/09-4/MG Zasady opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w części wydatkowanej na zakup działki budowlanej, spłatę kredytu na budowę budynku mieszkalnego oraz spłatę kredytu refinansowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2009 r. (data wpływu 16 kwietnia 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r. (data nadania 12 czerwca 2009 r., data wpływu 15 czerwca 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 2 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/415-286/09-2/MG (data nadania 2 czerwca 2009 r., data odbioru 9 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty podatku dochodowego od przychodu osiągniętego ze sprzedaży mieszkania stanowiącego majątek odrębny, nabytego w 2004 r. oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania osiągniętego przychodu, w sytuacji wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe - jest:

*

prawidłowe - w części dotyczącej spłaty kredytu zaciągniętego w 2008 r. na budowę domu oraz zapłaty w m-cu wrześniu 2009 r. ostatniej raty dotyczącej zakupu w roku 2007 działki budowlanej,

*

nieprawidłowe - w części dotyczącej spłaty kredytu refinansowego.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty podatku dochodowego od przychodu osiągniętego ze sprzedaży mieszkania stanowiącego majątek odrębny, nabytego w 2004 r. oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania osiągniętego przychodu, w sytuacji wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2001 r. Wnioskodawca będąc kawalerem zaciągnął kredyt hipoteczny na zakup nowego mieszkania od dewelopera. Ze względu na wysokie koszty aktu notarialnego został on sporządzony i podpisany dopiero w m-cu grudniu 2004 r. W międzyczasie w m-cu lipcu 2004 r. Wnioskodawca ożenił się. Ponieważ zmiana umowy przyrzeczenia sprzedaży oraz przygotowanego do niej aktu notarialnego wiązała się z dużymi kosztami i kłopotami, małżonkowie postanowili, że w akcie notarialnym jako właściciel pozostanie tylko Wnioskodawca. W 2007 r. pozostałą do spłaty kwotę kredytu Wnioskodawca przeniósł, jako kredyt hipoteczny refinansowy do innego banku (dużo korzystniejsza oferta). Ze względu na to, że Wnioskodawca był już w związku małżeńskim, bank nie chciał, aby kredyt Wnioskodawca miał samodzielnie i w związku z tym żona została ustanowiona jako drugi kredytobiorca.

W m-cu wrześniu 2007 r. ze środków własnych małżonkowie nabyli działkę budowlaną, płatną w trzech równych ratach zapadalnych co roku do m-ca września 2009 r. W roku 2008 małżonkowie zaciągnęli wspólnie kredyt hipoteczny na budowę domu i rozpoczęli inwestycję. Aby móc kontynuować budowę domu konieczna była sprzedaż mieszkania, co nastąpiło w m-cu marcu 2009 r. Mieszkanie sprzedano za kwotę 426.000 zł. Na spłatę kredytu refinansowego denominowanego w CHF za mieszkanie bank pobrał 144.000 zł (w momencie sprzedaży był bardzo wysoki kurs CHF, kwota ta przewyższyła kwotę kredytu zaciągniętego), pozostała kwota wpłynęła na rachunek bankowy współmałżonków. Małżonkowie postanowili przeznaczyć ją na spłatę kredytu zaciągniętego na budowę domu oraz pokrycie bieżących wydatków na budowę domu.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 2 czerwca 2009 r. Nr IPPB2/415-286/09-2/MG tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania, poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania:

*

czy Wnioskodawca i jego współmałżonka korzystają lub korzystali z tzw. ulgi odsetkowej,

*

czy pomiędzy współmałżonkami istniała i istnieje wspólność majątkowa małżeńska,

*

czy przedmiotowe mieszkanie stanowiło majątek odrębny Wnioskodawcy, czy ewentualnie mieszkania tego Wnioskodawca nie wniósł do majątku wspólnego małżonków poprzez podpisanie umowy majątkowej rozszerzającej wspólność ustawową małżonków lub w inny sposób,

*

czy na zakup działki budowlanej zaciągnięty został kredyt lub pożyczka w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, z uwagi na to, że w treści wniosku Wnioskodawca poinformował o płatności w trzech równych ratach zapadalnych co roku,

*

przedstawienie własnego stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 wniosku.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w ustawowym terminie pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 15 czerwca 2009 r.) wyjaśniając, że:

*

małżonkowie nie korzystają oraz nigdy nie korzystali z ulgi odsetkowej,

*

pomiędzy Wnioskodawcą i jego żoną istniała i istnieje wspólność majątkowa małżeńska,

*

przedmiotowego mieszkania Wnioskodawca nie wniósł do majątku wspólnego poprzez podpisanie umowy majątkowej rozszerzającej wspólność ustawową małżonków, ani w inny sposób, ponieważ Wnioskodawca nie wiedział, że taka forma rozszerzenia wspólnoty istnieje. Ponadto w momencie podpisywania aktu notarialnego dopisanie żony jako współwłaściciela mieszkania wiązało się z powtórzeniem procedury badania zdolności kredytowej przez bank oraz dodatkowymi opłatami,

*

działka budowlana została zakupiona ze środków własnych. Sprzedający zgodził się na płatność za działkę w trzech ratach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z powyższym Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku od sprzedaży mieszkania.

2.

Jeśli tak, to czy spłata kredytu, który refinansował kredyt na mieszkanie zmniejsza dochód uzyskany ze jego sprzedaży.

3.

Czy spłata kredytu na budowę domu również zmniejszy dochód ze sprzedaży mieszkania.

4.

Czy zakup działki również zmniejsza dochód ze sprzedaży mieszkania, biorąc po uwagę, że ostatnią ratę Wnioskodawca zapłaci dopiero w tym roku...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ze względu na to, że wszystkie pieniądze Wnioskodawca przeznacza na wspólną z żoną budowę domu oraz spłatę kredytu refinansowego i kredytu na budowę, uważa, że powyższe wydatki powinny być zaliczone w 100% jako wydatek mieszkaniowy zmniejszający dochód ze sprzedaży mieszkania.

W roku 2001 kiedy Wnioskodawca kupił mieszkanie, podpisanie aktu notarialnego wiązało się z dość dużym kosztem, dlatego dokonał tego w roku 2004. W tym czasie Wnioskodawca był już żonaty i dopisanie małżonki do aktu spowodowałoby powtórne badanie zdolności kredytowej oraz podpisanie nowej umowy kredytowej, już nie na tak korzystnych warunkach jak pierwotnie. Wspólnie z żoną Wnioskodawca zdecydował nie zmieniać tych dokumentów i w konsekwencji tylko Wnioskodawca był właścicielem mieszkania. Pomimo tego, że żona nie była prawnym właścicielem mieszkania, to Wnioskodawca uważa, iż kwota uzyskana ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania w roku 2009 jest wspólna i małżonkowie przeznaczają ją na wspólny cel, jakim jest budowa domu.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż powinien być zwolniony z odprowadzenia podatku do urzędu skarbowego z tytułu sprzedaży nieruchomości, gdyż cały dochód małżonkowie przeznaczyli na cele mieszkaniowe, czyli zakup działki, spłatę kredytu mieszkaniowego oraz bieżące wydatki na budowę domu. Wpłata tak dużej kwoty podatku spowoduje zatrzymanie budowy i opóźni możliwość zamieszkania nawet o kilka lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej spłaty kredytu zaciągniętego w 2008 r. na budowę domu oraz zapłaty w m-cu wrześniu 2009 r. ostatniej raty dotyczącej zakupu w 2007 r. działki budowlanej, natomiast w części dotyczącej spłaty kredytu refinansowego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

*

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r.

Ponieważ przedmiotowe mieszkanie Wnioskodawca nabył w 2004 r., zatem do osiągniętego przychodu z jego odpłatnego zbycia będą miały zastosowanie przepisy ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r., od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2 i 2a) ustawy.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

1.

nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

2.

nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

3.

nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

4.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

5.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy podatkowej stanowi, że wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Jak wskazano w art. 21 ust. 2 ustawy przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

a.

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz

*

przeznaczonych na cele rekreacyjne,

*

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Natomiast w myśl przepisu art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z treści opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2001 r. Wnioskodawca będąc kawalerem zaciągnął kredyt hipoteczny na zakup nowego mieszkania od dewelopera. W m-cu grudniu 2004 r. aktem notarialnym Wnioskodawca nabył przedmiotowe mieszkanie, jako jedyny właściciel, pomimo tego, że w międzyczasie, tj. w m-cu lipcu 2004 r. Wnioskodawca ożenił się. Pozostałą do spłaty kwotę kredytu hipotecznego na zakup mieszkania Wnioskodawca przeniósł w 2007 r. jako kredyt hipoteczny refinansowy do innego banku. Zgodnie z wymaganiami banku, z uwagi na to, że Wnioskodawca był już w związku małżeńskim, żona została ustanowiona jako drugi kredytobiorca. W m-cu wrześniu 2007 r. ze środków własnych małżonkowie nabyli działkę budowlaną, płatną w trzech równych ratach zapadalnych co roku, ostatnia rata w m-cu wrześniu 2009 r. W roku 2008 małżonkowie zaciągnęli wspólnie kredyt hipoteczny na budowę domu i rozpoczęli inwestycję. Sprzedaż przedmiotowego mieszkania nastąpiła w m-cu marcu 2009 r. za kwotę 426.000 zł, z której część w wysokości 144.000 zł, bank pobrał na spłatę kredytu refinansowego, natomiast pozostała kwota wpłynęła na rachunek bankowy współmałżonków i została przeznaczona na spłatę kredytu na budowę domu oraz pokrycie bieżących wydatków związanych z budową domu.

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie - uzyskanych przychodów na cele w tym przepisie wymienione.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) tejże ustawy jest zatem fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości, w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe m.in. na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętego na cele mieszkaniowe.

Przy czym udzielając odpowiedzi na pytanie Nr 2 wniosku należy podkreślić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno wynika, iż kredyt, na którego spłatę zostanie przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego musi być kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe, co z kolei powinno ściśle wynikać z treści zawartej umowy kredytowej.

Prawo do skorzystania ze zwolnienia osiągniętego przychodu Wnioskodawca wywiódł z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy, gdyż jak podkreślił środki pieniężne uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, które następnie zostały przeznaczone na spłatę kredytu refinansowego, zaciągniętego dla spłaty kredytu hipotecznego, z którego sfinansowano zakup zbytej nieruchomości, wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy zaistniały stan faktyczny, a więc spłata kredytu refinansowego wypełnia hipotezę art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy, jednakże zdaniem organu podatkowego taka argumentacja słuszności stanowiska Wnioskodawcy nie znajduje racjonalnego uzasadnienia w obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r. przepisach prawa.

Zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz utrwalonym orzecznictwem sądowym, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przy stosowaniu ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą, zastosowanie bowiem może mieć jedynie wykładnia językowa (literalna). Tym samym zabroniona jest rozszerzająca wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy podatkowej, na której oparł swoje stanowisko Wnioskodawca.

Katalog zawierający cele, na które musi być zaciągnięty kredyt lub pożyczka, aby podatnikowi przysługiwało z mocy ustawy przedmiotowe zwolnienie, wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. ma charakter zamknięty. Należy, zatem uznać, że zwolnienie to nie dotyczy przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), a wydatkowanych na spłatę kredytu czy pożyczki zaciągniętych na inne cele, niż wymienione w tym przepisie, w tym również na spłatę kredytu refinansowego, czyli kredytu, który został zaciągnięty na spłatę innego kredytu. W tym przypadku również bez znaczenia jest fakt, że kredyt refinansowy zaciągnięty został na spłatę kredytu zaciągniętego wcześniej na cele mieszkaniowe. Wnioskodawca nie dokonał bowiem spłaty kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe, lecz spłaty kredytu zaciągniętego na spłatę kredytu. Takiego zaś przeznaczenia środków nie przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy. Oznacza to, że środki pochodzące z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w części przeznaczone na spłatę kredytu refinansowego nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy.

Ustosunkowując się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania Nr 3 wniosku, organ podatkowy potwierdza jego słuszność, bowiem spłata ze środków uzyskanych z odpłatnego zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego, kredytu hipotecznego zaciągniętego przez współmałżonków na budowę domu wypełnia dyspozycję zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy podatkowej.

Spłata kredytu hipotecznego ze środków uzyskanych ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania, stanowiącego majątek odrębny Wnioskodawcy w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, zaciągniętego wspólnie z żoną w 2008 r. na budowę domu, skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Udzielając w dalszej kolejności odpowiedzi na pytania Nr 4 wniosku organ podatkowy również podziela stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie. W myśl powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy, wśród wydatków spełniających wymagania przedmiotowego zwolnienia ustawodawca wymienił m.in. nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego.

Jednakże należy zaznaczyć, że przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących przepisach prawa. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu, w związku z tym konieczne jest odniesienie się w tym zakresie do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

W związku z powyższym spłata w m-cu wrześniu 2009 r., a więc w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, ostatniej raty dotyczącej zakupionej przez małżonków w m-cu wrześniu 2007 r. działki budowlanej, spełniającej kryteria wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ze środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego majątek odrębny Wnioskodawcy skorzysta z przedmiotowego zwolnienia określonego przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy podatkowej.

Mając na uwadze powyższe ustalenia należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania Nr 1 wniosku jest nieprawidłowe, ponieważ uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność i będącego majątkiem odrębnym Wnioskodawcy nie został w całości wydatkowany w okresie dwóch lat od jego sprzedaży na cele ściśle określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a) lub lit. e) ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., zatem Wnioskodawca zobowiązany jest zapłacić zryczałtowany 10% podatek dochodowy od tej części przychodu, który nie został przeznaczonego na ww. cele.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z zacytowanym powyżej art. 28 ust. 2a ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy, chcący skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy powinni złożyć w terminie 14 dni od daty dokonania sprzedaży oświadczenie, iż uzyskany przychód przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e).

Jednakże niezłożeni tego oświadczenia nie wyłącza możliwości zwolnienia uzyskanego przychodu z 10% podatku dochodowego, jeżeli podatnik w terminie określonym w przedmiotowym zwolnieniu, a więc w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży wyda uzyskane pieniądze na cele określone w tym przepisie.

Reasumując, Wnioskodawca zobowiązany jest zapłacić zryczałtowany 10% podatek dochodowy od przychodu osiągniętego ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania w części niewydatkowanej w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele ściśle określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a) lub lit. e) ustawy. Przychód osiągnięty z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w części przeznaczony na spłatę kredytu refinansowego nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy. Spłata kredytu hipotecznego, ze środków uzyskanych ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania, w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, zaciągniętego wspólnie z żoną w 2008 r. na budowę domu, skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy. Spłata w m-cu wrześniu 2009 r., a więc w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, ostatniej raty dotyczącej zakupionej przez małżonków w m-cu wrześniu 2007 r. działki budowlanej, ze środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego również skorzysta ze zwolnienia określonego przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy podatkowej.

Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnia, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Należy dodatkowo wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, a zatem wywierają skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako występującego z wnioskiem. Nie chroni natomiast Pana żony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl