IPPB2/415-284/13-4/MK1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-284/13-4/MK1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) oraz piśmie z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-284/13-2/MK1 z dnia 28 maja 2013 r. (data odbioru 8 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów budowy przyłącza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów budowy przyłącza.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 13 stycznia 2012 r. na podstawie aktu notarialnego została zakupiona przez Wnioskodawcę nieruchomość stanowiąca działkę gruntu o powierzchni 769 m. kw. -zgodnie z § 2.1. ww. aktu notarialnego. Z aktu wynika, że cena działki uwzględnia koszt wykonania przyłączy (par. 4.4), tj. podłączenia instalacji medialnych i teletechnicznych (gazowej, energetycznej, wodnej i kanalizacyjnej) -zgodnie z § 4.2. aktu notarialnego.

W związku z tym, że firma D. nie wywiązała się z ww. czynności to w dniu 17 grudnia 2012 r. została zawarta ugoda na podstawie aktu notarialnego.

Zgodnie z § 2 aktu D. S.A. zobowiązuje się do zapłaty 29.500,00 zł z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy przyłączy. Ww. kwota została przekazana przelewem na rachunek bankowy.

Pismem z dnia 28 maja 2013 r. Nr IPPB2/415-284/13-2/MK1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku poprzez:

* wskazanie, czy wypłacona Wnioskodawcy kwota odpowiada wartości kwoty uiszczonej uprzednio na budowę przyłączy (uwzględnionej w cenie działki), a tym samym czy stanowi zwrot środków, które miały zostać poniesione na budowę przyłączy,

* ponowne sprecyzowanie pytania podatkowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej adekwatnego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zadanego pytania. Należy przy tym zauważyć, iż opis stanu faktycznego zawarty we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz przyporządkowane do niego pytania jak również stanowisko dotyczące przedmiotowego zakresu sprawy powinno korespondować ze sobą.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 czerwca 2013 r.

Pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data nadania 13 czerwca 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, iż w zawartej ugodzie firma D. S.A. zobowiązuje się do zapłaty 29.500,00 jako zwrot kosztów budowy przyłącza. Na wypłaconą kwotę został wystawiony PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od kwoty, która jest zwrotem kosztów budowy przyłącza skoro ta kwota była częścią ceny działki.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z aktem notarialnym dot. zakupu nieruchomości w postaci działki - cena która została uiszczona, tj. 307.600,00 zł zawierała koszt wykonania przyłączy, czyli kwotę, którą Wnioskodawca otrzymał, tj. 29.500,00 zł zgodnie z ugodą stanowi zwrot środków ówcześnie wpłaconych na ten cel a nie zapłatę na wykonanie przyłączy.

De facto reasumując sytuację - skoro zostało za coś zapłacone a strona nie wywiązała się ze zobowiązania / umowy to zdaniem Wnioskodawcy należy to traktować jako zwrot zainwestowanych pieniędzy, a nie jako wypłatę rekompensaty - od której Wnioskodawca powinien zapłacić p.d.o.f. zgodnie z wystawioną informacją P1T-8C, która zobowiązuje Wnioskodawcę do wzięcia pod uwagę przychodu wymienionego w pkt D w zeznaniu podatkowym za rok 2012 i adekwatnie do tego ów przychód stanowi kwotę do opodatkowania.

Według Wnioskodawcy występuje w tym przypadku podwójne opodatkowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy jest to zwrot jego ówcześnie zainwestowanych środków finansowych, kwota 29500 jest więc zwrotem pieniędzy, które niesłusznie pobrała firma za usługę, której nie wykonała. Więc nie jest to rekompensata, którą należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przy zakupie działki został odprowadzony podatek od czynności cywilnoprawnych i stosowne opłaty notarialne. W rozumieniu Wnioskodawcy kwota 29500 będąca składową kwoty 307600 została opodatkowana. Opodatkowanie tej samej kwoty podatkiem dochodowym od osób fizycznych byłoby podwójnym opodatkowanie tej samej kwoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z treści powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak, więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku, których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 13 stycznia 2012 r. na podstawie aktu notarialnego została zakupiona przez Wnioskodawcę nieruchomość stanowiąca działkę grunt. Z aktu wynika, że cena działki uwzględnia koszt wykonania tj. podłączenia instalacji medialnych i teletechnicznych (gazowej, energetycznej, wodnej i kanalizacyjnej). W związku z tym, że firma D. Spółka Akcyjna nie wywiązała się z ww. czynności to w dniu 17 grudnia 2012 r. została zawarta ugoda na podstawie aktu notarialnego, w której firma D. S.A. zobowiązuje się do zapłaty 29.500,00 jako zwrot kosztów budowy przyłącza.

Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z tytułu zwrotu własnych nakładów poniesionych przy zakupie działki, które miały zostać poniesione na budowę przyłączy, ale firma nie wywiązała się z tego zadania. Po stronie Wnioskodawcy nie powstało bowiem przysporzenie majątkowe.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i powyższe unormowania, kwota, jaką Wnioskodawca otrzymał w drodze ugody w związku z niewywiązaniem się przez firmę z wykonania przyłączy, stanowi zwrot własnych nakładów poniesionych przy zakupie działki, które miały zostać poniesione na budowę przyłączy, a zatem nie mieści się w pojęciu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie Wnioskodawcy, a zatem nie podlega opodatkowaniu.

Należy wyjaśnić, że fakt uprzedniego opodatkowania wydatkowanych kwot pozostaje bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl