IPPB2/415-281/08-3/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-281/08-3/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 13 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników i osoby wykonujące zadania Projektu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych", wykonywanego na rzecz Węgier w ramach uzyskanej dotacji Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników i osoby wykonujące zadania Projektu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych", wykonywanego na rzecz Węgier w ramach uzyskanej dotacji Unii Europejskiej.

Pismem z dnia 7 kwietnia 2008 r. Nr IPPB2/415-281/08-2/AS Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia poprzez wskazanie, którego ze złożonych wniosków dotyczy uiszczona kwota.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 kwietnia 2008 r., a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 16 kwietnia 2008 r. i w tym czasie Wnioskodawca nie uzupełnił braków formalnych wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 14a 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa, Wnioskodawca prosi o udzielenie pisemnej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie jego zastosowania do wynagrodzeń pracowników i osób zatrudnionych Centrum Ochrony Mokradeł, wypłacanych ze środków programu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych", finansowanego z bezzwrotnych środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu finansowego LlFE-Nature.

Stowarzyszenie AB (obecnie: ABC) w sierpniu 2006 r. jako Partner Projektu uzyskało dotację Komisji Europejskiej do przedmiotowego projektu. Dotacja ta pochodzi z budżetu Unii Europejskiej i jest realizowana w ramach instrumentu finansowego LIFE-Nature. Dotacja jest przekazywana Wnioskodawcy przez Beneficjenta Projektu, R na Węgrzech, bez pośrednictwa żadnej polskiej instytucji pośredniczącej. Zgodnie z zasadami funkcjonowania tego instrumentu, dotacja jest przyznana w formie jednostronnej deklaracji Komisji Europejskiej wydanej na podstawie przepisów prawa wspólnotowego oraz traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie. Środki unijne zarówno w Centrum Ochrony Mokradeł jak i u Beneficjenta projektu są przechowywane na wydzielonych rachunkach bankowych.

Do realizacji ww. projektu Wnioskodawca zatrudnia na umowę o pracę trzech pracowników (kierowanie projektem) oraz inne osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia i o dzieło, średnio 20 osób (wykonywanie zadań projektu), których praca polega na bezpośrednim realizowaniu celów projektu. Budżet projektu przewiduje takie zatrudnienie i wypłatę odnośnych wynagrodzeń.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14. poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rzędów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizując cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj urnowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia zatrudnionych osób fizycznych wypłacane ze środków przekazanych Wnioskodawcy w ramach dotacji Komisji Europejskiej są wolne od podatku od osób fizycznych w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia zatrudnionych osób fizycznych, wypłacane ze środków przekazanych ABC w ramach dotacji Komisji Europejskiej spełniają wymogi przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy, i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

Ponadto powyższe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym dochody pracowników oraz innych osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło, które "pierwsze" otrzymały bezzwrotną pomoc i są bezpośrednim realizatorem celu korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. Należy bowiem odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Opisany we wniosku Projekt "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych" realizowany jest w ramach Szóstego Programu działań w dziedzinie środowiska naturalnego Unii Europejskiej przewidzianego na lata 2001-2010, zatytułowanego: "Środowisko 2010: Nasza przyszłość zależy od naszego wyboru".

Wnioskodawcą i beneficjentem środków pomocowych Unii Europejskiej przewidzianych na realizację Projektu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych" jest Regionalne Centrum Ekologiczne na Węgrzech, a realizatorem projektu - przedstawicielstwo Regionalnego Centrum Ekologicznego w Polsce. Pozostałymi Partnerami Projektu są: (...)

Realizacja projektu rozpoczęła się w 2007 r. za pomocą stworzonego na rzecz ochrony środowiska wspólnotowego instrumentu finansowego - LIFE, który współfinansuje działania dotyczące ochrony środowiska naturalnego (LIFE-Nature) oraz działania dotyczące ochrony środowiska również w szerszym aspekcie (LIFE-Environment). Z programu LIFE finansowane są działania na terenie Unii Europejskiej i w niektórych krajach trzecich (w szczególności w krajach basenu Morza Śródziemnego i basenu Morza Bałtyckiego, a także w krajach Europy Środkowej i Wschodniej kandydujących do członkowstwa w Unii Europejskiej. Instytucją wdrażającą dla programu LIFE jest Ministerstwo Ochrony Środowiska.

W sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę beneficjentem pomocy z Unii Europejskiej jest R na Węgrzech, zaś Stowarzyszenie ABC pełni rolę Partnera Projektu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych". Wnioskodawca do realizacji ww. Projektu zatrudnia na umowę o pracę pracowników kierujących projektem oraz inne osoby fizyczne na podstawie umowy zlecenia i o dzieło, które wykonują zadania projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie pracownicy Wnioskodawcy oraz inne osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy zlecenia i o dzieło

nie realizują bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, w konsekwencji dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Podsumowując, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawcy o możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników i osoby wykonujące zadania Projektu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych", wykonywanego na rzecz Węgier w ramach uzyskanej dotacji Unii Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl