IPPB2/415-274/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-274/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 12 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu uzyskania dochodu do opodatkowania przez Uczestnika Planu z tytułu przyznania i przydzielenia warrantów subskrypcyjnych oraz obowiązku poboru przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu uzyskania dochodu do opodatkowania przez Uczestnika Planu z tytułu przyznania i przydzielenia warrantów subskrypcyjnych oraz obowiązku poboru przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W celu stabilizacji składu osobowego kadry kierowniczej, stworzenie nowych, efektywnych mechanizmów motywacyjnych dla osób odpowiedzialnych za zarządzanie oraz rozwój Spółki, a tym samym dążąc do zapewnienia wzrostu wartości akcji Spółki, akcjonariusze Spółki uchwalili program motywacyjny ("Plan") skierowany do uczestników określonych imiennie w uchwale Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia A z dnia 10 stycznia 2008 r. ("Uczestnicy").

Uchwała ta precyzuje założenia oraz zasady realizacji Planu. W ramach Planu zostaną również zawarte z Uczestnikami umowy opcji. Plan będzie obowiązywał do 10 lutego 2014 r..

Założenia oraz zasady realizacji Planu:

1.

Plan realizowany zostanie poprzez:

(i) warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z pozbawieniem dotychczasowych akcjonariuszy Spółki prawa poboru o kwotę 46.353 zł poprzez emisję 463.530 akcji zwykłych na okaziciela serii E o wartości nominalnej 0,10 zł każda ("Akcje") oraz

(ii) emisję imiennych warrantów subskrypcyjnych serii D, E. F, G oraz H ("Warranty"), uprawniających ich posiadaczy do objęcia akcji po cenie 23 zł za każdą akcję ("Cena").

2.

Warranty zostaną nieodpłatnie, niezwłocznie przydzielone Uczestnikowi w serii i ilości ustalonej uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy po zarejestrowaniu warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki oraz podpisaniu umowy opcji z danym Uczestnikiem. Warranty będą niezbywalne i niepodlegające dziedziczeniu. Każdy warrant będzie uprawniał Uczestnika do objęcia jednej akcji

3.

Warranty serii D będą uprawniać Uczestnika do objęcia akcji każdego dnia wciągu 30 dni następujących po każdej rocznicy 10 stycznia 2008 r. ("Dzień Określony"), począwszy od pierwszej do szóstej rocznicy Dnia Określonego.

4.

Warranty serii E będą uprawniać Uczestnika do objęcia akcji każdego dnia wciągu 30 dni następujących po każdej rocznicy Dnia Określonego, począwszy od drugiej do szóstej rocznicy Dnia Określonego.

5.

Warranty serii F będą uprawniać Uczestnika do objęcia akcji każdego dnia wciągu 30 dni następujących po każdej rocznicy Dnia Określonego począwszy od trzeciej do szóstej rocznicy Dnia Określonego.

6.

Warranty serii G będą uprawniać Uczestnika do objęcia akcji każdego dnia wciągu 30 dni następujących po każdej rocznicy Dnia Określonego począwszy od czwartej do szóstej rocznicy Dnia Określonego.

7.

Warranty serii H będą uprawniać Uczestnika do objęcia akcji każdego dnia wciągu 30 dni następujących po każdej rocznicy Dnia Określonego począwszy od piątej do szóstej rocznicy Dnia Określonego. Każda z rocznic od pierwszej do szóstej oraz każdy z 30 dni następujące po każdej z rocznic stanowi "Dzień Potencjalnej Realizacji" odnośnie tych Warrantów które mogą być wykonane wdanym roku.

8.

Termin wykonania praw z warrantów upływa z dniem 10 lutego 2014 r. Prawa z warrantów które nie zostaną zrealizowane w powyższym terminie wygasną z końcem dnia 10 lutego 2014 r.

9.

Co do zasady warranty będą wykonalne przez Uczestnika (tzn. uzyska on niezastrzeżone prawo do objęcie własności akcji) w każdym Dniu Potencjalnej Realizacji, w którym warranty danej serii mogą być realizowane. Natomiast jeśli stosunek pracy Uczestnika ze Spółką lub jego członkowstwo w Zarządzie Spółki ustanie na skutek zgodnego z prawem wypowiedzenia, odwołania lub rezygnacji, Uczestnik będzie mógł wykonać prawa wynikające jedynie z tych warrantów, które były wykonalne przed datą wypowiedzenia stosunku pracy lub członkowstwa w Zarządzie Spółki, tak więc zgodnie z Planem oraz stosowną umową opcji Uczestnik nabywa prawo do wykonania jedynie tych warrantów (tzn. prawo do faktycznego objęcia akcji), odnośnie których Dzień Potencjalnej Realizacji nastąpił przed takim wypowiedzeniem, odwołaniem lub rezygnacją. Natomiast jeśli stosunek pracy lub członkowstwo w Zarządzie ustanie z innych przyczyn niż określone wyżej (w tym m.in. na skutek trwałej niezdolności do pracy lub zwolnień grupowych), wówczas Dzień Potencjalnej Realizacji nie będzie ograniczał realizacji warrantów i Uczestnik będzie mógł wykonać prawa z wszystkich warrantów w terminie 60 dni od ustania stosunku pracy lub członkowstwa w Zarządzie Spółki.

10.

Rada Nadzorcza Spółki będzie zarządzała Planem w ramach swoich uprawnień, nie może jedna dokonywać zmian, które dotyczyłyby:

(i) czasu trwania Planu,

(ii) ilości akcji objętych Planem,

(iii) kryteriów przydziału warrantów lub akcji oraz

(iv) ceny.

11.

Akcje zostaną wprowadzone do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych S.A. oraz będą miały formę zdematerializowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Uczestnik Planu, zgodnie z którym przyznawane są warranty odnoszące się do akcji Spółki uzyskuje dochód podlegający opodatkowaniu w momencie (i) przyznania i przydzielenia warrantów lub (n) nabycia prawa do realizacji warrantów.

A zatem, czy Spółka w chwili wystąpienia zdarzeń opisanych w pkt (i) lub (ii) zobowiązana jest do pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy momentem uzyskania przez Uczestnika Planu dochodu podlegającego opodatkowaniu jest chwila, w której Uczestnik (i) wykona przysługujące mu z tytułu warrantów prawo do objęcia akcji poprzez faktyczne objęcie akcji na warunkach określonych w Planie lub (ii) dokona zbycia objętych akcji

A zatem, czy Spółka zobowiązana jest do pobrania i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu, a jeżeli tak, to w którym momencie obowiązek ten powstaje.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W momentach przyznania i przydzielenia Uczestnikom warrantów odnoszących się do akcji, jak również w momencie nabycia przez Uczestników prawa do realizacji Warrantów nie powstaje po stronie Uczestników Planu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w rezultacie na Spółce nie spoczywają z tego tytułu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad 2.

Wykonanie przez Uczestnika Planu przysługującego mu z tytułu warrantów prawa do objęcia akcji oraz faktyczne objęcie akcji na warunkach określonych w Planie nie powoduje powstania po stronie Uczestnika Planu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód taki powstaje w momencie zbycia przez Uczestnika Planu objętych przez niego akcji, a dochód podlegający opodatkowaniu jest obliczany przy zastosowaniu art. 30b § 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE do pytania 1:

Zgodnie z art. 3 pkt 1a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. 183, poz. 1538, z późn. zm.), dalej: "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi", warranty oraz akcje są zarówno papierami wartościowymi jak i instrumentami finansowymi.

Warranty subskrypcyjne mogą być emitowane odpłatnie lub nieodpłatnie zgodnie z art. 453 § 3 pkt 2 ustawy dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), dalej: "k.s.h.".

W ramach Planu warranty mają być emitowanymi nieodpłatnie Uczestnikom, co podkreśla ich niepewną przyszłą realizację. W momentach przyznania, przydzielenia, lub nabycia praw do realizacji warrantów, nie będzie znana przyszła cena rynkowa akcji, dlatego też nie sposób przewidzieć czy możliwa przyszła realizacja warrantów będzie stanowiła jakąkolwiek korzyść dla Uczestników.

Warranty mają być niezbywalne przez Uczestników, terminowe oraz uwarunkowane utrzymaniem ciągłego stosunku pracy ze Spółką lub pełnieniem funkcji członka Zarządu Spółki. Nie mają być one przedmiotem obrotu na rynku regulowanym, a ich realizacja przez Uczestników w każdym przypadku ma wymagać zapłaty ceny za każdą objętą akcję. W związku z powyższym nie można uznać, że w momentach przyznania, przydzielenia lub nabycia praw do realizacji warrantów, ich "właściciele" będą mogli nimi swobodnie dysponować.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 ww. ustawy, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia "świadczenia w naturze" czy też "nieodpłatnego świadczenia". W tym jednak zakresie istnieje ugruntowany pogląd, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia (co ma również zastosowanie do świadczenia w naturze) obejmuje te sytuacje faktyczne, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie w majątku danej osoby. Do przysporzenia dochodzi jedynie wówczas, gdy w skutek danej sytuacji następuje powiększenie majątku lub składników majątku podatnika, co następuje gdy dana osoba może dysponować danym składnikiem jak właściciel. Jeżeli więc przyznane, przydzielone, lub wykonalne warranty mają wartość niepewną i są ograniczone w sposób określony powyżej, w tym są niezbywalne, tj. nie mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego, nie spełniona jest podstawowa przesłanka uznania, że doszło do postawienia do dyspozycji podatnika świadczenia.

Dlatego, w ocenie Spółki działania polegające na przyznaniu, przydzieleniu oraz nabyciu praw do realizacji warrantów nie powodują powstania po stronie Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Co do zasady, obowiązki Spółki jako płatnika reguluje art. 31 oraz art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje "zakładom pracy" jako płatnikom obliczać i pobierać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: " (...) osoby prawne (...), które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 (w tym z tytułu wypłat na rzecz członków Zarządu z tytułu wypełnianych przez nich funkcji) oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać (...) zaliczki na podatek dochodowy (...)".

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla Spółki jest fakt dokonywania świadczeń przez Spółkę na rzecz osób będących jej pracownikami lub członkami jej Zarządu jedynie wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:

(i) dokonane świadczenia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz

(ii) źródłem przychodów jest stosunek pracy lub powołanie na stanowisko członka Zarządu.

W omawianym jednak przypadku z uwagi na fakt, że nie jest spełniona przesłanka określona w punkcie (i), tj. przyznanie, przydzielenie, lub nabycie praw do realizacji warrantów objętych Planem nie powoduje powstania po stronie Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W tym przypadku więc nie wystąpią po stronie Spółki obowiązki płatnika z uwagi na brak opodatkowania czynności, nie wymagana jest więc analiza w zakresie przesłanki (ii).

UZASADNIENIE do pytania 2:

Zgodnie z przepisami art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

* odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych;

* realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;

* odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Podatek dochodowy z tytułu powyższych dochodów wynosi 19% uzyskanego dochodu, przy czym z powyższego zestawienia wynika, że przychód powstaje w następujących momentach:

(i) W momencie realizacji - w zakresie realizacji praw wynikających z:

a.

papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz

b.

pochodnych instrumentów finansowych

(ii) W momencie odpłatnego zbycia - w zakresie odpłatnego zbycia:

a.

udziałów w spółkach mających osobowość prawną,

b.

papierów wartościowych, oraz

c.

pochodnych instrumentów finansowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez papiery wartościowe należy rozumieć między innymi; "akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów k.s.h., prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego".

Jednocześnie przez pochodne instrumenty finansowe rozumie się, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. b) powyższej ustawy "inne (niż określone wyżej papiery wartościowe - przypis Wnioskodawcy) zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne)".

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższych definicji, należy uznać warranty za papiery wartościowe na potrzeby ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mieszczące się w definicji art. 3 pkt 1a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Dlatego też zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w przypadku odpłatnego zbycia warrantów.

Natomiast ponieważ nie dochodzi do odpłatnego zbycia warrantów w momencie realizacji przez Uczestników Planu praw wynikających z warrantów (tzn. w momencie objęcia akcji), nie powstanie po stronie Uczestników Planu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że brak opodatkowania w tym zakresie wynika również wprost z treści art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem: "dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji, a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji".

Z przepisu tego w sposób wyraźny wynika, że ewentualny dochód Uczestników (obejmujących akcje na podstawie uchwały Nadzwyczajne Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji. Dochód w tym przypadku jest ustalony i podlega opodatkowaniu jako dochód ze zbycia akcji w momencie ich zbycia przez Uczestników.

Brak więc jest przesłanek do określenia, że w momencie realizacji przez Uczestników praw wynikających z warrantów do objęcia akcji (tzn. objęcie akcji) powstaje po stronie Uczestników przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W tym przypadku jedynie zbycie objętych przez Uczestników akcji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym dochód zostanie ustalony przy zastosowaniu art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody z tego tytułu byłyby opodatkowane przez Uczestników zgodnie z zasadą "samoopodatkowania" przy zastosowaniu 19% stawki podatkowej i byłyby wykazywane w zeznaniu rocznym Uczestnika. W tym przypadku więc nie wystąpią po stronie Spółki obowiązki płatnika (uwagi zawarte w Uzasadnieniu do Pytania 1 znajdują odpowiednie zastosowanie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, w ramach uchwalonego programu motywacyjnego ("Planu") określonym imiennie Uczestnikom zostaną przydzielone nieodpłatnie warranty subskrypcyjne w serii i ilości ustalonej uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, po zarejestrowaniu warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki oraz podpisaniu umowy opcji z danym Uczestnikiem. Warranty będą niezbywalne i niepodlegające dziedziczeniu. Każdy warrant będzie uprawniał Uczestnika do objęcia jednej akcji.

Wobec niedostępności warrantów subskrypcyjnych dla osób nie będących pracownikami Spółki trudno mówić o nabywaniu tych instrumentów w sposób preferencyjny.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych instrumentów w momencie ich przydzielenia Uczestnikom Planu uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.

Uwzględniając powyższe i odnosząc się bezpośrednio do pytań Wnioskodawcy o dochód podlegający opodatkowaniu przed momentem zbycia akcji nabytych w wyniku realizacji przedstawionego we wniosku Planu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie dochód taki nie powstaje w momencie przyznania i przydzielenia Uczestnikom warrantów odnoszących się do akcji Spółki.

W dalszej kolejności w sytuacji przedstawionej we wniosku następować ma realizacja praw wynikających z emisji imiennych warrantów subskrypcyjnych poprzez uzyskanie przez Uczestnika niezastrzeżonego prawa do objęcia własności akcji w każdym Dniu Potencjalnej Realizacji, w którym warranty danej serii mogą być realizowane.

W sytuacji przedstawionej we wniosku niezbywalne i niepodlegające dziedziczeniu imienne warranty subskrypcyjne należy zakwalifikować jako pochodne instrumenty finansowe zdefiniowane w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d.

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e.

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f.

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Realizacja praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (imiennych warrantów subskrypcyjnych) powoduje zatem powstanie przychodu, o którym mowa w cytowanym na wstępie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest - osiągnięta w roku podatkowym - różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych należy przy tym ustalić z uwzględnieniem art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powyższego, podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, że:

* istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami (wydatki poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów),

* nie jest to wydatek wskazany w zamkniętym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów określonych w art. 23 ust. 1 ustawy.

Kosztami uzyskania przychodów są więc zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że istnieje ich związek ze źródłem przychodu, a ponadto nie są one wymienione w art. 23 ww. ustawy jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie natomiast do art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle powyższego, uzyskany przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych można pomniejszyć o koszty uzyskania tego przychodu w postaci wydatków na nabycie tych instrumentów, o ile wydatki takie zostały przez podatnika faktycznie poniesione.

Jednakże, w myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

W świetle ww. przepisu, dochód z realizacji warrantów subskrypcyjnych na akcje Spółki nie będzie zatem podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, jeżeli będą to akcje nowej emisji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych powstaje dla celów podatkowych w dacie odpłatnego zbycia, choćby nie został faktycznie otrzymany przez podatnika. Przychód ten następuje w momencie przeniesienia własności papieru wartościowego na kupującego, nawet jeżeli faktyczna zapłata następuje po tym dniu.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w dacie sprzedaży przez pracowników Wnioskodawcy akcji Spółki, a dochód uzyskany z tego tytułu będzie opodatkowany zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 19% podatkiem dochodowym.

Po zakończeniu roku podatkowego pracownicy Wnioskodawcy jako podatnicy są zobowiązani złożyć zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i samodzielnie rozliczyć uzyskane z tego tytułu dochody.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl